Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her var det mange pissekonkurranser 😂

Jeg har kjørt drøye 20.000km. Med min BMW i4 M50 og jeg har allerede byttet baklykt glassene tre ganger grunnet kondens og at dem sprekker. Bakdekkene er nesten nedslitt etter 10.000km. Og BMW forhandler mener dette er ganske vanlig og at disse bilene spiser bakdekk. 

Ikke akkurat alvorlige feil eller mangler mener jeg, men at BMW er feilfrie er slett ikke sant. Grunnet dårlig design av bremseskjoldet forran (fortalt av en mekaniker i Falck redning) så hender det titt og ofte at steiner setter seg fast mellom skjold og bremskive. Som regel løsner dem av seg selv, men det har skjedd to ganger at jeg måtte ringe veihjelp da hjulet måtte av og selv da var det ikke lett og få banket ut steinen. 

Andre ting jeg har opplevd som ikke er heldig er enkelte dårlig oversatte menyer til Norsk og det er ikke mulig å styre bilens funksjoner med stemmestyring på Norsk.

hvis man har smartstyring av laderen og skrur denne av og på vil bilen enkelte ganger tro at det er noe galt med laderen og den lader da automatisk med laveste hastighet. Man må fysisk ut og plugge inn lader på nytt for å fikse dette. 

Sidevinduene er helt umulige å åpne og lukke uten at man får striper og merker i vinduene. Skikkelig irriterende. 

Så BMW er så absolutt ikke perfekt, men allikevel mener jeg bilen ellers virker godt sammenskrudd og følelsen av generell kvalitet er noe av det bedre jeg har opplevd. Ingen biler slår BMW der mener jeg. Vertfall ikke biler jeg har hatt. Tesla har sikkert også sine sterke sider og er nok bedre enn BMW på noen områder, men Tesla slår ikke BMW på opplevd generell kvalitet og kjøreglede. 

Tesla er nok bedre når det kommer til software og ikke minst effektivitet. Der tror jeg Tesla har et forsprang. Uten at jeg kan si at jeg har noen enorm erfaring med Tesla annet en og annen prøvetur. 

Ingen biler er perfekte, men noen biler er bedre enn andre avhengig av hvilke preferanser man har. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare det at dette er Tesla tråden. Ikke Tesla vs bmw tråden som Trestein tror.

Ingen her er interessert i hans mening om Tesla. De fleste er like lite interessert i de som pisseinnleggene mine over her.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
6 hours ago, bzzlink said:

Akkurat sånn var 2019 TM3 min!

På begge sider. 

Noe for Doug de Muro

Kansje jeg må sjekke min også 😅

Alltid hatt barneseter der og veldig sjelden voksne så kan godt være samme issue.

Men er som sakt ikke bekymret. Under gulvplaten er det jo ett 33cm tykt batteri.

Skrevet
41 minutes ago, Jotun said:

Bekymret? 

Ikke aktuelt å ha denne lyden. 

Nei jeg var ikke bekymret. Det er vel en designfeil. Skulle lagt inn litt profilering i den plata, så den ikke slår seg. Den blir vel utsatt for mye temperatursvingninger, siden den ligger inntil batteriet. 

Men gir jo ikke noen god kvalitetsfølelse akkurat, får litt følelsen av at hele karossen er laget av ventilasjonskanalblekk liksom.

die-hard-ventilation-shaft.jpg.99287e99a600dea9fd59a3422bc1ed41.jpg

Men med profiler i plata, så hadde gulvet blitt høyere. Og det er vel en av utfordringene til de som designer elbiler, som det er lagt ned mye jobb med. Plassen i høyden i baksetet, men fortsatt ha en fallende taklinje og dermed god aerodynamikk.

Skrevet (endret)
Zeph skrev (På 10.4.2026 den 21.04):

Kva er sjansen for å få dekka bobler i sideindikatoren på garanti? Har kun skjedd på høgre side.

IMG_4568.jpeg

Har hørt at Tesla bytter disse når dette skjer. I hvertfall hvis bilen er innenfor garanti. Hadde klaget uansett.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, bzzlink said:

Men gir jo ikke noen god kvalitetsfølelse akkurat, får litt følelsen av at hele karossen er laget av ventilasjonskanalblekk likson

Det er noen riller på den tynne plata som man skulle tro hjalp litt:

images(20).jpeg.a1a1579db7e9b01bacfbfd5694a66d03.jpeg

Bak i en Nissan Leaf er det forøvrig fylt med isopor. Vet ikke om det gir noe bedre kvalitetsfølelse men ble litt paff når jeg løfta gulvet på min 😅

Det er ett lappverk av sveis under der så de har fylt isopor for å gjøre det noenlunde flatt

Endret av Complexity
Skrevet (endret)

13. mai 2023 raste en Tesla inn på Torgallmenningen i Bergen i 90 km/t. Tesla hevder de mangler data fra seks sekunder rett før krasjen. Nå mangler også et sentralt nettverkskort fra bilens hovedcomputer. Politiet varsler at de vil undersøke sin egen etterforskning.

https://www.motor.no/aktuelt/teslaen-pa-torgallmenningen-viktig-nettverkskort-mangler-i-etterforskningen/351911

Tesla har blitt dømt for å skule/tilbakeholde data før. Men hvordan skal de eventuelt ha fått til det her?

That said, we know for a fact that Tesla is willing to lie to and mislead the police to hide evidence in crashes. In the fatal Autopilot crash trial in Florida last year, the evidence was damning. Within three minutes of the 2019 crash, the Model S had uploaded a “collision snapshot” — video, CAN-bus data, EDR data — to Tesla’s servers, and the car then deleted its local copy. Tesla was the only entity with access to that data. When the police asked for it, Tesla’s own attorney told the investigating officer exactly what to write in his request letter — carefully wording it to exclude the collision snapshot. When police tried to extract data directly from the Autopilot computer at a Tesla service center, a Tesla technician claimed the data was “corrupted.” Forensic analysis later proved the data was intact and had been accessed by Tesla that very same day. They had the data. They used it internally. They lied about it for years. A jury found Tesla 33% liable and ordered the company to pay over $240 million.

https://electrek.co/2026/04/13/tesla-norway-crash-evidence-stolen-network-card-missing/

Endret av Smule8o
Skrevet

Sannheten kommer for en dag. Det er vel det jeg har og si om den saken. Å det gjelder nok trolig ikke bare Tesla, bare så det er sagt. Jeg stoler nok ikke 100% på Tesla her, men det er basert på ren magefølelse å ikke noe annet. 

Jeg aynes rett og slett at det til tider tyder på at Tesla tar noen snarveier. Noe er gammelt oppgulp, men lakk som flasser av, panel gap problemer, lite gjennomtenkte blinklys knapper og plasseringen av disse, gulv bak i bilen som høres ut som en gammel ventilasjonskanal når man tråkker og etter å ha kjørt tile smmenntre Teslaer så må jeg si førsteintrykket er helt greit, men ikke noe mer. Førermiljø er en smakssak, men det bærer preg av effektivisering på godt og vondt. 

Min magefølelse er at Det produserer Teslaer over en lav sko og jeg er redd kvantitet går forran kvalitet. Feil blir rettet, men kundene sitter igjen som prøvekaniner og inytterste konsekvens kan det stå om liv og død. 

Det er nok ikke bare Tesla som har dette problemet, men siden dem leverer imponerende mengde med biler med variert kvalitet på klargjøringen etc. så velger jeg foreløpig og tro at hastverk er hovedproblemet. 

• Liker 2
Skrevet
Bjerknez skrev (6 timer siden):

Sannheten kommer for en dag. Det er vel det jeg har og si om den saken. Å det gjelder nok trolig ikke bare Tesla, bare så det er sagt. Jeg stoler nok ikke 100% på Tesla her, men det er basert på ren magefølelse å ikke noe annet. 

Jeg aynes rett og slett at det til tider tyder på at Tesla tar noen snarveier. Noe er gammelt oppgulp, men lakk som flasser av, panel gap problemer, lite gjennomtenkte blinklys knapper og plasseringen av disse, gulv bak i bilen som høres ut som en gammel ventilasjonskanal når man tråkker og etter å ha kjørt tile smmenntre Teslaer så må jeg si førsteintrykket er helt greit, men ikke noe mer. Førermiljø er en smakssak, men det bærer preg av effektivisering på godt og vondt. 

Min magefølelse er at Det produserer Teslaer over en lav sko og jeg er redd kvantitet går forran kvalitet. Feil blir rettet, men kundene sitter igjen som prøvekaniner og inytterste konsekvens kan det stå om liv og død. 

Det er nok ikke bare Tesla som har dette problemet, men siden dem leverer imponerende mengde med biler med variert kvalitet på klargjøringen etc. så velger jeg foreløpig og tro at hastverk er hovedproblemet. 

Jeg kan jo berolige deg med at vi som faktisk eier og kjører Tesla stort sett er veldig fornøyde, og gjerne kjøper Tesla igjen og igjen. Noen får problemer, men det blir stort sett fikset kjapt og greit. Så du kan trygt slutte å bekymre deg så veldig for Tesla-eierne. Det går faktisk veldig greit med oss. Ikke la alle skriveriene ta nattesøvnen fra deg. Hvis dette er å være "prøvekanin" så er jeg det gjerne igjen. Slapp av og nyt leasing-beameren du har.;)

• Liker 3
Skrevet
Hanhijnn skrev (14 minutter siden):

Jeg kan jo berolige deg med at vi som faktisk eier og kjører Tesla stort sett er veldig fornøyde, og gjerne kjøper Tesla igjen og igjen. Noen får problemer, men det blir stort sett fikset kjapt og greit. Så du kan trygt slutte å bekymre deg så veldig for Tesla-eierne. Det går faktisk veldig greit med oss. Ikke la alle skriveriene ta nattesøvnen fra deg. Hvis dette er å være "prøvekanin" så er jeg det gjerne igjen. Slapp av og nyt leasing-beameren du har.;)

Jeg er slett ikke bekymret over Tesla eierne, men Tesla som produsent. For Tesla er et merket jeg ønsker alt godt da dem har fått til mye bra. "Leasing bimmern" nyter jeg hver dag. Den er som nevnt ikke perfekt den heller, men vertfall den mest gjennomførte bilen jeg har kjørt så langt. :)

Men BMW ligger etter Tesla på forbruk og mest trolig software.

• Liker 2
Skrevet
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Jeg er slett ikke bekymret over Tesla eierne, men Tesla som produsent. For Tesla er et merket jeg ønsker alt godt da dem har fått til mye bra.

Ha ha, ja ser det av alt det "positive" du skriver om Tesla. 😄

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Skal tro det når jeg ser det...

Alle biler har sine sterke og svake sider. Jeg ramset opp en rekke svake sider med BMW lenger opp for å nettopp understreke dette.

• Liker 2
Skrevet (endret)
11 hours ago, KriZZ said:

Så denne i går jeg også. Det er ganske imponerende. Legger merke til et problem når det er mye myke trafikanter, og kjørebane som i praksis deles mellom biler, gående og syklende.

Jeg har dette samme problemet innimellom i villaområdet her jeg bor, når jeg kjører selv.

Man når igjen gående som ikke hører deg komme. Tute på de er litt vel frekt og skremmer folk. Så Tesla burde hatt et "høflighetshorn" 

Det er også flere "hvem har forkjørsrett" tilfeller mellom bil og gående i videoen som løses ved at fører og gående vinker til hverandre og blir enige om hvem som går først.

Så en mulighet til å "kremte" til gående som ikke ser en, sykkelringeklokkelyd, eller et kremt fra boombox

Og en mulighet for FSD til å gjør det samme når den ser gående som er usikre, kunne vært en "pardon me" stemme når FSD står på retten ovenfor fotgjengere og syklister

Kanskje man også kan legge inn et lite vink med det ene speilet samtidig med en lyshilsen eller noe :)

miata-wink.gif.4c158ac638e0fa79a972146c59f1bba1.gif

https://www.instagram.com/reel/C3b-fSVMAyP/

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, bzzlink said:

Man når igjen gående som ikke hører deg komme. Tute på de er litt vel frekt og skremmer folk. Så Tesla burde hatt et "høflighetshorn"

Når bilen er nede på fotgjengerhastighet skal jo (nyere) elbiler gi fra seg en lyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...