Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (16 minutter siden):

Skjønner heller ikke det voldsomme opphenget enkelte ser ut til å ha for HUD. Har prøvd det en gang og det var litt meh. Mulig jeg ble utsatt for en dårlig implementasjon(måtte endre fokus fra vei til HUD)

Det er merkelig nok svært få med Tesla som liker HUD. Andre bilmerker så elsker folk det, og det utvikles stadig bedre versjoner. Rart med det :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Det er merkelig nok svært få med Tesla som liker HUD. Andre bilmerker så elsker folk det, og det utvikles stadig bedre versjoner. Rart med det :) 

HVa er greia? Hvorfor er det så populært? Jeg har som sagt prøvd det og ble ikke frelst. Snarere tvert imot. HAdde jeg fått det i en bil og ikke følt at jeg *måtte* bruke det fordi jeg betalte en månedslønn for å ha det hadde jeg sannsynligvis skrudd det av.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kahuna said:

Skjønner heller ikke det voldsomme opphenget enkelte ser ut til å ha for HUD. Har prøvd det en gang og det var litt meh. Mulig jeg ble utsatt for en dårlig implementasjon(måtte endre fokus fra vei til HUD)

Jeg kjørte en 2023 BMW X5 i sommer i USA. Jeg vil anta at den kan regnes som noe i nærheten av spitzenklasse for hva man sammenligner med når det gjelder HUD: 

Jeg kjørte naturlig nok på mye ukjente veier og med mye trafikk (inne på Manhattan bl.a.) slik at jeg virkelig måtte lene meg på navien i bilen. 

"3 skjermsoppsettet" som det i realiteten blir er super oppmerksomhetskrevende. Man må hele tiden flytte blikket
Filskifte info vises i HUD
Zoomet oversikt over krysset vises inni rattet
oversikt over ruten vises i skjermen til høyre i midtkonsollen

Ved store kryss med mye trafikk hvor man ikke vet hvor man skal og ikke er helt sikker på om navlen har valgt den riktig adressen heller, så synes jeg det virket dårligere enn i Tesla med alt på ett sted.

Nå var jo dette en leiebil, men jeg hadde den i nesten 2 uker og kjørte nesten 2000km, så kom godt inn i hvordan den virket etterhvert.

Intern navien lagga og var upresis,
Apple Maps over CarPlay var den som funka best
Google Maps over CarPlay hadde ikke filskifte infoen i HUD så den ble fort droppa.

Vis nylige bilder.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (41 minutter siden):

HVa er greia? Hvorfor er det så populært? Jeg har som sagt prøvd det og ble ikke frelst. Snarere tvert imot. HAdde jeg fått det i en bil og ikke følt at jeg *måtte* bruke det fordi jeg betalte en månedslønn for å ha det hadde jeg sannsynligvis skrudd det av.

Det er bare en bedre måte å få den informasjonen på, for meg er det stort sett fart som er kjekt å ha der. Når jeg kjører på nye steder er det kjekt med ruteanvisning i vinduet, oversikt i kryss og rundkjøringer osv. Klart, den største fordelen er bare å se farta og ACC infoen, liker å ha det raskt tilgjengelig.

Det nest beste stedet å ha dette er i infodisplay. Det dårligste (for meg) blir en skjerm et annet sted, f.eks i midten av bilen. Jeg tror Tesla hadde laget en god HUD om de gadd, og da tror jeg låta her inne også hadde vært annerledes :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (15 minutter siden):

Det er bare en bedre måte å få den informasjonen på, for meg er det stort sett fart som er kjekt å ha der. Når jeg kjører på nye steder er det kjekt med ruteanvisning i vinduet, oversikt i kryss og rundkjøringer osv. Klart, den største fordelen er bare å se farta og ACC infoen, liker å ha det raskt tilgjengelig.

Det nest beste stedet å ha dette er i infodisplay. Det dårligste (for meg) blir en skjerm et annet sted, f.eks i midten av bilen. Jeg tror Tesla hadde laget en god HUD om de gadd, og da tror jeg låta her inne også hadde vært annerledes :) 

Helt enig i det du skriver her. Og kan legge til at det er jo noen som helst ikke vil ha navi heller, for man kan jo lese kart og lære seg veinavnene og i hvilken rekkefølge man skal følge de.

Ene broren min er av den typen, selv om han måtte innrømme at det var litt kjekt når han kjørte steder han ikke hadde rukket å lære seg ruta.

Når jeg kjører med bil som har HUD, så liker jeg å ha pversikten på det store kartet, men det er helt klart (for meg) en stor fordel å få neste og påfølgende manøver opp på ruta med avstand til denne. Da kan jeg kjøre på denne, og bare huske på å vente til avstanden er så kort at jeg vet jeg har rett kryss.

På biler med NAVi kun på den store skjermen, mister jeg fortere oversikten, for jeg kan ikke nistirre på den når 2-3 rundkjøringer og noen t-kryss følger hverandre med kort avstand. Har mer enn en gang kjørt feil fordi jeg tok feil avkjørsel, eller ikke tok den jeg skulle tatt.

Men jeg aksepterer glatt at alle er ikke som meg, så jeg hadde veldig gjerne sett at det var et tilvalg man kunne velge å få med eller ei. Eventuelt, om det ikke er alt for fordyrende, at muligheten ligger der, så kan de som ikke liker det, velge å ha det slått av. Så kan vi andre kose oss med HUD. 

Men, når man har lært seg å like HUD, så er det veldig klart at man vil savne å ikke ha tilvalget. Og jeg mener det har langt mer for seg på en bil der alt ligger på en skjerm litt på siden. Noen ganger må jeg bare ha det i ruta, for jeg kan som sagt ikke bruke skjermen der og da.

Så kan man selvsagt justere hvor transparent dette er, eller motsatt, hvor dominerende det skal være, inkludert størrelse på visningen.

Jeg synes heller lite om at andre skal fortelle meg at dette skal du ikke like, det fungerer brillefint uten. Nei, for meg gjør det ikke det, og det blir en stor greie. Gi meg valget...! 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Skjønner heller ikke det voldsomme opphenget enkelte ser ut til å ha for HUD. Har prøvd det en gang og det var litt meh. Mulig jeg ble utsatt for en dårlig implementasjon(måtte endre fokus fra vei til HUD)

Jeg liker godt HUD reflektert i frontruta. Du vil også kunne beholde det minimalistiske designet. Det er ikke noe voldsomt, men det blir ekstra tydelig på Tesla Y/3 hvor du faktisk må se bort på en skjerm til høyre for deg. Fartsgrense, navigasjon og speedometer vil jeg gjerne ha lettest tilgjengelig.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Det er merkelig nok svært få med Tesla som liker HUD. Andre bilmerker så elsker folk det, og det utvikles stadig bedre versjoner. Rart med det :) 

Jeg liker hud, men jeg har det ikke som ett stort savn i bilen. Men hadde ikke hatt noe i mot å ha det. Dog har vell Elon vært veldig i mot dette av en eller annen grunn. Rart men henger nok i hop med dette å lage alt selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

På biler med NAVi kun på den store skjermen, mister jeg fortere oversikten, for jeg kan ikke nistirre på den når 2-3 rundkjøringer og noen t-kryss følger hverandre med kort avstand. Har mer enn en gang kjørt feil fordi jeg tok feil avkjørsel, eller ikke tok den jeg skulle tatt.

Takk, da vet jeg at jeg ikke er alene om det. Selv med navi-stemme på som jo reduserer behovet for å se på skjermen skjer det ofte nok i helt ukjent terreng

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jeg kjørte en 2023 BMW X5 i sommer i USA. Jeg vil anta at den kan regnes som noe i nærheten av spitzenklasse for hva man sammenligner med når det gjelder HUD: 

Jeg kjørte naturlig nok på mye ukjente veier og med mye trafikk (inne på Manhattan bl.a.) slik at jeg virkelig måtte lene meg på navien i bilen. 

"3 skjermsoppsettet" som det i realiteten blir er super oppmerksomhetskrevende. Man må hele tiden flytte blikket
Filskifte info vises i HUD
Zoomet oversikt over krysset vises inni rattet
oversikt over ruten vises i skjermen til høyre i midtkonsollen

Ved store kryss med mye trafikk hvor man ikke vet hvor man skal og ikke er helt sikker på om navlen har valgt den riktig adressen heller, så synes jeg det virket dårligere enn i Tesla med alt på ett sted.

Nå var jo dette en leiebil, men jeg hadde den i nesten 2 uker og kjørte nesten 2000km, så kom godt inn i hvordan den virket etterhvert.

Intern navien lagga og var upresis,
Apple Maps over CarPlay var den som funka best
Google Maps over CarPlay hadde ikke filskifte infoen i HUD så den ble fort droppa.

Vis nylige bilder.jpeg

Det er jo bare fordi du ikke visste bedre. 
Helt unødvendig å ha "kartvisningen" i tre skjermer (inkl head-up). Hele poenget med headupdisplayet er at du «IKKE» skal se på de andre skjermene. Skjermen bak rattet kan settes til flere layouts og det samme gjelder kontrolldisplayet. 
Man kan dessuten også ha Apple Maps eller Google Maps turn to turn visning i BMW sin HUD (avhengig av telefonplattform og enabled AA eller CP).

Intern (Here) navien har ikke lagget (slik at jeg har oppfattet det) i de tre BMW-ene jeg har eid siden 2020.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Tesla! 
Hvordan vurderer dere Tesla X 2018 modell som et bruktbilkjøp til å være familiebil for 3 unger? 
Er det mye trøbbel og småplukk? eller det er rimelig driftsikkert. 

Alternativet er en større bensin/diesel i 2-3 år for deretter å vurdere TMY som jeg ser på som den mest fornuftige Teslaen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

Det er jo bare fordi du ikke visste bedre. 
Helt unødvendig å ha "kartvisningen" i tre skjermer (inkl head-up). Hele poenget med headupdisplayet er at du «IKKE» skal se på de andre skjermene. Skjermen bak rattet kan settes til flere layouts og det samme gjelder kontrolldisplayet. 
Man kan dessuten også ha Apple Maps eller Google Maps turn to turn visning i BMW sin HUD (avhengig av telefonplattform og enabled AA eller CP).

Intern (Here) navien har ikke lagget (slik at jeg har oppfattet det) i de tre BMW-ene jeg har eid siden 2020.

 

Det er ganske begrenset hva man kan få opp i kartet bak rattet når man er i apple car play. Så det vil i essensen gjøre at man kun har 2 skjermer. Filvelger angivelse i head-up og bak rattet, og oversiktskart i skjermen til høyre oppå dashbordet

Den interne navlen kunne man legge inn den beste viewene, men posisjonen hoppet av en eller annen grunn innimellom, og den var treig til å rekalkulere ruter og bommet ofte på å finne points of interest.

Men aller værst var stemme styringen, som jeg ikke fikk til å fungere tilfredstillende. 

 

 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
-BJXMAKAE skrev (54 minutter siden):

Hei Tesla! 
Hvordan vurderer dere Tesla X 2018 modell som et bruktbilkjøp til å være familiebil for 3 unger? 
Er det mye trøbbel og småplukk? eller det er rimelig driftsikkert. 

Alternativet er en større bensin/diesel i 2-3 år for deretter å vurdere TMY som jeg ser på som den mest fornuftige Teslaen.

2018 model X er en tidlig utgave av en ny bil modell. Jeg hadde vært skeptisk.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Det er ganske begrenset hva man kan få opp i kartet bak rattet når man er i apple car play

Det er ganske bra med detaljer i id8 fra Apple Maps i kombi instrument displayet. Mest detaljert oversiktskart får man naturlig nok i kontroll displayet.

bzzlink skrev (1 time siden):

Så det vil i essensen gjøre at man kun har 2 skjermer. Filvelger angivelse i head-up og bak rattet, og oversiktskart i skjermen til høyre oppå dashbordet

Man har kjøreanvisninger filplassering og piler med avstand samt avkjøringsnumre. Det får man altså i HUD også fra Apple Maps eller Google Maps. Det er alt «jeg» trenger på tur, om om ikke dette er bra/suverent vet ikke jeg.
i skjermen bak rattet  kan man ha en annen standard layout (ikke nødvendigvis kart layouten, selv om det også er mulig - dog ikke like detaljert som i kontroll display). Oversiktsskjermen (kontrolldisplay) til høyre kan man ha tiles hvor en flis kan være kart med flere andre infoer i fliser, eller man kan ha kart i fullvisning enten det er integrert nav eller Google Maps eller Apple Maps alt etter hva man bruker til ruteplan.

Stemmeangivelse under navigasjon lar seg slå av. Jeg har den alltid av.

At «du» ikke liker BMW er greit nok. Men dems head-up løsning er ikke uten grunn år etter år kåret til av de beste.
Når man har blitt vant med den er å sette seg bak rattet i alle andre biler uten hud en stor nedtur. Bare det at du har hastighets anvisningen og andre avleste skilt er suverent og at tallene til hastighetsanvisning endrer farge fra hvit til oransje når du overskrider fartsgrense. Man oppfatter fartsoverskridelse uten å flytte blikket fra veien.

Et av mine største ankepunkt mot å anskaffe meg Tesla har vært fravær av ekte head-up display (projisert innhold til polarisert felt i frontrute). Synd de (han) ikke ønsker å tilby dette.

For min del er ny bil uten head-up display på no-go lista.

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

Det er ganske bra med detaljer i id8 fra Apple Maps i kombi instrument displayet. Mest detaljert oversiktskart får man naturlig nok i kontroll displayet.

Man har kjøreanvisninger filplassering og piler med avstand samt avkjøringsnumre. Det får man altså i HUD også fra Apple Maps eller Google Maps. Det er alt «jeg» trenger på tur, om om ikke dette er bra/suverent vet ikke jeg.
i skjermen bak rattet  kan man ha en annen standard layout (ikke nødvendigvis kart layouten, selv om det også er mulig - dog ikke like detaljert som i kontroll display). Oversiktsskjermen (kontrolldisplay) til høyre kan man ha tiles hvor en flis kan være kart med flere andre infoer i fliser, eller man kan ha kart i fullvisning enten det er integrert nav eller Google Maps eller Apple Maps alt etter hva man bruker til ruteplan.

For min del er ny bil uten head-up display på no-go lista.

Jeg har navigasjon i HUD til enhver tid, da ser jeg neste manøver inklusive nedtelling til avkjørsler o.l. når jeg har en destinasjon, ellerså blir displayet redusert til det essensielle (fart, aktive skilt, ACC status). Førerdisplayet viser stort sett ting som jeg bare trenger å refere til innimellom som rekkevidde eller trafikkvisualisering. Senterdisplayet viser hos meg kun kart inklusive trafikkdata, som kan være greit når det er mye kø og man vil se etter alternative ruter (i.e. når man ikke har en destinasjon lagt inn og maskinen gjør det for deg)

HUD er det suverent viktigste displayet, og siden det er projisert med en virtuel avstand langt forbi frontruten er det mye mye lettere å følge med på uten å refokusere blikket. Så enig med deg, en bil uten HUD er utelukket.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

Stemmeangivelse under navigasjon lar seg slå av. Jeg har den alltid av.

Det var stemmestyringen jeg ikke fikk til å fungere

1 hour ago, Syar-2003 said:

Man har kjøreanvisninger filplassering og piler med avstand samt avkjøringsnumre. Det får man altså i HUD også fra Apple Maps eller Google Maps. Det er alt «jeg» trenger på tur, om om ikke dette er bra/suverent vet ikke jeg.
i skjermen bak rattet  kan man ha en annen standard layout

Dette er jo smakssak også, men det jeg savnet når jeg brukte apple CarPlay var skikkelig oversikt. Stor nok skjerm rett og slett. Med nok detaljer når man zoomer ut. 

HUD og skjermen bak rattet viste det samme når jeg brukte Apple Maps over CarPlay. (med google maps, så kom det kun avstand til neste sving, og ikke feltvelger.)

Og den skjermen til høyre i X5 er alt for liten. som vises av bildet mitt, den viser jo kun 25% av et veikryss når de er American sized.

Så mitt poeng er at jeg heller vil ha Teslas 1 store skjerm ift. BMW (2023 X5) sine 3 steder med info. 

Om Tesla hadde blitt bedre med head up i tillegg. Jada. Men jeg er glad Tesla ikke leverer det.

For dersom de hadde lagt til alle mulige valgmulgheter så hadde de ikke vært på et prispunkt hvor jeg hadde hatt råd til bilen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...