Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (7 timer siden):

Det er merkelig nok svært få med Tesla som liker HUD. Andre bilmerker så elsker folk det, og det utvikles stadig bedre versjoner. Rart med det :) 

Jeg liker godt HUD, men jeg prioriterer det ikke framfor alt det andre man får i en Tesla.

Hadde derimot Tesla kommet med HUD så hadde jeg tatt imot med åpne armer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Og den skjermen til høyre i X5 er alt for liten. som vises av bildet mitt, den viser jo kun 25% av et veikryss når de er American sized.

Nå er jo bildet ditt av eldre generasjons iDrive og skjermoppsett/størrelser.
Og kan være enig at senterskjermen til iD7 kan virke liten ift hva en Tesla bruker har vent seg til med sin ene midstilte 15" skjerm. 

Det jeg svarer på og sammenlikner med er hva som tilbys på dagens modeller av skjermer og infotainment displays når jeg skriver id8 (operating system 8, 8.5 og 9)

Men diskusjonen gjaldt først og fremt å fremheve fortreffenheten av et godt implementert true head-up display (ikke sånn plexiglass bit man vipper opp) 
Jeg betaler gladelig de ekstra kronene som må til for å få dette på mine kjøretøy heretter.
 

 

DFFFF629-D889-41A2-A980-1AEF9FE990B6.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-BJXMAKAE skrev (9 timer siden):

Hei Tesla! 
Hvordan vurderer dere Tesla X 2018 modell som et bruktbilkjøp til å være familiebil for 3 unger? 
Er det mye trøbbel og småplukk? eller det er rimelig driftsikkert. 

Alternativet er en større bensin/diesel i 2-3 år for deretter å vurdere TMY som jeg ser på som den mest fornuftige Teslaen.

Må regn med noen kostnader på en bruktbil. Og spesielt en bil som koster en mill i utgangspunktet. Kollega brukte rundt 100 laken nylig på luftfjæring i Model X. 

Lenke til kommentar

Liker clean frontvindu eg. Får litt samme følelsen av HUD som eg får av steinsprut. Det er noe i veien som ikke går bort.

Men hadde nok lett vendt meg til det etterhvert. 

Det eneste jeg kunne tenkt meg var ved navigasjon i by å ha det i fronten, for da slipper man å flytte fokus. Men hadde neppe frivillig hatt HUD ting i frontvinduet til enhver tid. Farten hadde eg blitt gal av å ha der.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (3 timer siden):

Liker clean frontvindu eg. Får litt samme følelsen av HUD som eg får av steinsprut. Det er noe i veien som ikke går bort.

Men hadde nok lett vendt meg til det etterhvert. 

Det eneste jeg kunne tenkt meg var ved navigasjon i by å ha det i fronten, for da slipper man å flytte fokus. Men hadde neppe frivillig hatt HUD ting i frontvinduet til enhver tid. Farten hadde eg blitt gal av å ha der.

Det fine med HUD, er nettopp det at du kan velge om du vil ha det på eller ikke.😉

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 11.12.2023 den 8:13 AM):

Gjelder det også alle de franske bilene som har (hatt) midtstilt instrumentpanel?

Rart ingen bemerket det når det gjelder DE bilene. Jeg har hatt flere av de, og det opplevdes ikke som noe problem da, og det oppleves fortsatt ikke som noe problem.

Ingen bemerket det? Regner med at du ikke var særlig bilinteressert på den tiden, ellers må du ha fulgt dårlig med. Det var et konstant gnål om hvor upraktisk og ubrukelig franske biler var pga sentralmontert instrument. Mye av kritikken kom fra ikke spesielt bilinteresserte eiere av Tysk premium, typsik folk som senere ble early adaptors hos Tesla. Når det er sagt, så var instrumentene på disse bilene mye bedre plassert ift synsfelt enn det tilfellet er med Tesla 3/Y.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-BJXMAKAE skrev (På 11.12.2023 den 1:03 PM):

Hei Tesla! 
Hvordan vurderer dere Tesla X 2018 modell som et bruktbilkjøp til å være familiebil for 3 unger? 
Er det mye trøbbel og småplukk? eller det er rimelig driftsikkert. 

Alternativet er en større bensin/diesel i 2-3 år for deretter å vurdere TMY som jeg ser på som den mest fornuftige Teslaen.

Rimelig driftssikker er den, når den er såpass ny. Men det er en aldrende bil som var i en høy prisklasse når den var ny. Det gjelder med den som med de fleste aldrende, dyre biler med stor motor og en del utstyr. Hvis du ikke har råd til å kjøpe en ny, så kan du lett komme i en posisjon der du ikke har råd til å ha en brukt heller. Alle jeg kjenner som har hatt S/X, har solgt før garantiutløp. Det er en grunn til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (20 timer siden):

Det fine med HUD, er nettopp det at du kan velge om du vil ha det på eller ikke.😉

Da blir det heller et spørsmål om hvor mye du betalte for å få det. Om du har brukt en månedslønn på det, kommer du da til å skru det av om du ender med å ikke like det? :p 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Da blir det heller et spørsmål om hvor mye du betalte for å få det. Om du har brukt en månedslønn på det, kommer du da til å skru det av om du ender med å ikke like det? :p 

Jeg personlig bruker det hele tiden. De som ALDRI vil bruke det, velger vel helst uten løsningen og sparer noen tusenlapper. Så kan de som er usikker, prøve på demobiler/prøvekjøring.

De som ser det er fint i visse situasjoner, men plagsomt i andre, kan da kjøpe og slå av/slå på alt etter hvilke situasjoner de per nå kommer inn i.

Velger man da å kjøpe det etter prøving, men ender opp med å aldri bruke det likevel, så blir det som alle de tusen "fine" kjøkkentingene og gadgets man har gjemt i kjøkkenskap, i bod og under senga, det forblir bomkjøp som bare støver ned.

Riktignok kan du ikke plukke det løs og selge på finn, men det er uansett et salgsargument for å få litt bedre pris/bli foretrukket foran biler uten.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 timer siden):

Ingen bemerket det? Regner med at du ikke var særlig bilinteressert på den tiden, ellers må du ha fulgt dårlig med. Det var et konstant gnål om hvor upraktisk og ubrukelig franske biler var pga sentralmontert instrument. Mye av kritikken kom fra ikke spesielt bilinteresserte eiere av Tysk premium, typsik folk som senere ble early adaptors hos Tesla. Når det er sagt, så var instrumentene på disse bilene mye bedre plassert ift synsfelt enn det tilfellet er med Tesla 3/Y.

Og nå er bilene bestselgere og lite til ingen klager på plasseringen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

TO MILLIONER TESLA TILBAKEKALLES!!!

https://e24.no/boers-og-finans/i/q195Xm/tesla-tilbakekaller-to-millioner-biler-paa-grunn-av-autopilot-problemer


Eller... de får bare en OTA.. men det høres jo ikke like dramatisk ut..

Jepp! Dette fikses lett med en oppdatering.
I verste fall bare disabler de all selvkjøring til problemet er fikset og rullet ut.
Men bare tenk på "gamle dager" når ting var hardkodet i hver bil; Da var det faktisk "tilbakekalling"!

Jeg bruker personlig autosteer veldig mye. Men jeg ser jo hva den plutselig kan finne på med litt snø og merkelig avkjøringer...
Så foreløbig er der ingen vei utenom å babysitte bilen. Men det er uansett mindre jobb enn å kjøre selv😇

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (11 timer siden):

Da blir det heller et spørsmål om hvor mye du betalte for å få det. Om du har brukt en månedslønn på det, kommer du da til å skru det av om du ender med å ikke like det? :p 

Kjører du rundt med tilhenger hele tiden fordi du betalte for hengerfeste? Kjenner mange som slår av og på HUD alt etter som. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 minutter siden):

Hvilken selvkjøring? Finnes vel ikke biler på veiene med dette i dag. 

Cruisecontrol er selvkjøring. Og Autosteer en enda mer selvkjøring.
Og så har man FULL selvkjøring da, som ikke jeg hadde satt mine barn i baksetet med riktig enda...

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Norges mest kjente bilmekaniker får internasjonal ytringsfrihetspris Mekaniker fra norsk Tesla-verksted hylles for å ha varslet om selv­kjørende biler

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dette blir en "sak".
Tesla skriver uttrykkelig i alle sine manualer, og med en (i) på skjermen i bilen, at både ACC, Autosteer, og FSD er å betrakte som uferdig, og må passes på av bilføreren!

Hva er det egentlig disse folkene ikke har fått med seg?

Norske bil-myndigheter har tillatt Tesla å vise sitt "Work in progress" ved å fortelle føreren at dette er assistanse, ikke noe mer. De sier eksplisitt at man skal kjøre bilen selv når man tester disse funksjonene.
Jeg har skjønt det, min kone har skjønt det, og alle andre med førerkort bør skjønne det. Eller levere inn førerkortet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...