Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så får en bare håper man ikke havner bak en Tesla sjåfør som bruker dette systemet, som i følge artikkelen følger fartsgrensene slavisk. Det kan til tider være litt irriterende. Jeg ligger vertfall som regel noen kilometer i timen over i 50-60-70 og 80 sone. På motorvei er det som regel to felter så der går det nok bra, men der ligger jeg som oftest hvis forholdene tilsier det rundt 10-15km/t over.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke takler å ligge bak en bil som følger fartsgrensene så tror eg problemet er ditt, ikke bilen foran.

Bare å kjøre forbi, men å bli sur og irritert på de som følger lover og regler blir tullete.

De som ligger under og ikke slipper forbi derimot.... Offentlig henrettelse 

• Liker 4
Skrevet
Jotun skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke takler å ligge bak en bil som følger fartsgrensene så tror eg problemet er ditt, ikke bilen foran.

Bare å kjøre forbi, men å bli sur og irritert på de som følger lover og regler blir tullete.

De som ligger under og ikke slipper forbi derimot.... Offentlig henrettelse 

Jeg skrev at den "til tider" være irriterende. Feks. hvis det er veiarbeids fartsgrense midt på natten på motorvei hvor ingen arbeidere holder på og fartgrensen er 40km/t. Da går det ann å bruke litt skjønn og kjøre litt fortere. 

Jeg blir ikke sur og irritert i form av at jeg legger meg på hornet eller fråder inne i bilen samt flekker finger og veiver med armene. Men jeg kjenner på en viss fortvilelse over folk som slavisk følger fartgrensene, for når man har 60km/t på speedometeret så kjører man i realiteten rundt 5km/t saktere. 

Sikkert artig å teste ut slike systemer, men jeg føler nå alle slike systemer er hemmende og tar fra meg kjørelysten. Jeg liker å kjøre bilen selv.

Så har man dem som for sikerhetsskyld bremser ned til 10km/t under satt fartsgrense forran fotobokser for å helgardere seg. Men det er nå uansett en annen sak. 

Ingen fotobokser har noen ganger tatt meg om jeg ligger 5km/t over fartsgrensen på stedet. 

• Liker 1
Skrevet
Bjerknez skrev (18 minutter siden):

Jeg ligger vertfall som regel noen kilometer i timen over i 50-60-70 og 80 sone. På motorvei er det som regel to felter så der går det nok bra, men der ligger jeg som oftest hvis forholdene tilsier det rundt 10-15km/t over.

Hvorfor?

Har du det alltid så travelt at du må bryte loven, så anbefaler jeg deg å reise hjemmefra litt tidligere.
Skiltene angir maksimal hastighet som er tillatt å bevege seg i på den veien!

Ofte er også 80 umulig å holde på en gammel smal og svingete landevei på vestlandet... Man skal "kjøre etter forholdene", så det er også forventet at man ligger under skiltet hastighet, uten at noen har rett til å bli sur av den grunn.

• Liker 3
Skrevet
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Men jeg kjenner på en viss fortvilelse over folk som slavisk følger fartgrensene, for når man har 60km/t på speedometeret så kjører man i realiteten rundt 5km/t saktere. 

Alt etter bilen det, legger du bilen i acc på 82-83(+- alt etter hvilken bil) i 80 sonen så ligger bilen i nøyaktig 80.

Skrevet
ozone skrev (2 minutter siden):

Hvorfor?

Har du det alltid så travelt at du må bryte loven, så anbefaler jeg deg å reise hjemmefra litt tidligere.
Skiltene angir maksimal hastighet som er tillatt å bevege seg i på den veien!

Ofte er også 80 umulig å holde på en gammel smal og svingete landevei på vestlandet... Man skal "kjøre etter forholdene", så det er også forventet at man ligger under skiltet hastighet, uten at noen har rett til å bli sur av den grunn.

Fordi jeg liker og holde en viss dynamisk flyt. Noen steder er det feks. 80km/t hvor en krapp sving ikke tillater den hastigheten for mange da dem føler svingen blir for krapp. Mens JEG derimot liker å ha litt fart på svingete veier hvor det å holde 80 km/t er ganske gøy og gir meg god fartsfølelse. 

Jeg vet ikke hvordan FSD gjør det i slike tillfeller men hvis den bremser ned etc. så blir det et irritasjonsmoment for sånne som meg som liker å leke meg litt innenfor rimelighetens grenser. 

Det hender også jeg pisser bak en busk hvis jeg må de sene nattetimer. Det har også hendt jeg har gaått avbussen før den har 100% stanset. Jeg er nok bare et dårlig menneske. 

Men fra spøk til revolver... De aller fleste i trafikken kjører litt over fartsgrensen. Vertfall her i Fredrikstad. Ikke mye, men det holdes en god flyt og ikke engang politiet stopper deg om man ligger 5 km/t over. Da blir det bittelitt irriterende om man kommer bak en bil med FSD som slavisk følger reglene. 

Hadde ALLE biler hatt FSD og ALLE brukt dette stiller det seg annerledes, men det er ikke tillfellet, enda. 

• Liker 1
Skrevet

FSD er drit fordi Bjerknez liker å kjøre over fartsgrensen.. Så får håpe det aldri blir lov i norge..

Forøvrig nevnt i artikkelen:

Du kan justere maksfarten med rullehjulet på rattet, eller du kan manuelt gå inn og velge en såkalt «offset» i prosent, hvor du tillater bilen å bevege seg en viss prosentandel over fartsgrensen. Dette gjøres på skjermen.

Mulighet nummer tre er et valg som Tesla kaller Contextual Max Speed, som betyr at du i større grad overlater til bilen selv å vurdere hva som er den mest naturlige hastigheten for å opprettholde trafikkflyten..

Skrevet
Bjerknez skrev (28 minutter siden):

Jeg skrev at den "til tider" være irriterende. Feks. hvis det er veiarbeids fartsgrense midt på natten på motorvei hvor ingen arbeidere holder på og fartgrensen er 40km/t. Da går det ann å bruke litt skjønn og kjøre litt fortere. 

Jeg blir ikke sur og irritert i form av at jeg legger meg på hornet eller fråder inne i bilen samt flekker finger og veiver med armene. Men jeg kjenner på en viss fortvilelse over folk som slavisk følger fartgrensene, for når man har 60km/t på speedometeret så kjører man i realiteten rundt 5km/t saktere. 

Sikkert artig å teste ut slike systemer, men jeg føler nå alle slike systemer er hemmende og tar fra meg kjørelysten. Jeg liker å kjøre bilen selv.

Så har man dem som for sikerhetsskyld bremser ned til 10km/t under satt fartsgrense forran fotobokser for å helgardere seg. Men det er nå uansett en annen sak. 

Ingen fotobokser har noen ganger tatt meg om jeg ligger 5km/t over fartsgrensen på stedet. 

Bare slapp av. Eg gjør akkurat det samme med unntak av en ting:

Eg kommenterer og irriterer meg ALDRI over folk som kjører i fartsgrensen.

Det blir bare latterlig.

Viser jo egentlig holdningen din når du mener at man kan vise skjønn om man kjører i en 40 sone hvor det ikke jobbes.

Hvordan vet du at det ikke jobbes noe sted langs sonen? Hvor mye bryr politiet seg om "ditt skjønn"?

Om ikke annet så syns eg hvertfall man skal akseptere andres ønsker om ikke å få bot 😅

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Bjerknez skrev (31 minutter siden):

, for når man har 60km/t på speedometeret så kjører man i realiteten rundt 5km/t saktere. 

Dette er utrolig individuelt. Sjekker alltid når eg får ny bil.

Leafen vi har har jo forskjellige størrelser på vinter og sommerhjul. Med vinterhjul viser den 9kmt feil på motorvei.

Teslaen viser 1kmt feil i samme fart.

Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

FSD er drit fordi Bjerknez liker å kjøre over fartsgrensen.. Så får håpe det aldri blir lov i norge..

Forøvrig nevnt i artikkelen:

Du kan justere maksfarten med rullehjulet på rattet, eller du kan manuelt gå inn og velge en såkalt «offset» i prosent, hvor du tillater bilen å bevege seg en viss prosentandel over fartsgrensen. Dette gjøres på skjermen.

Mulighet nummer tre er et valg som Tesla kaller Contextual Max Speed, som betyr at du i større grad overlater til bilen selv å vurdere hva som er den mest naturlige hastigheten for å opprettholde trafikkflyten..

FSD er ikke noe "drit". Men det er jo for dem som ikke liker å kjøre bilen selv. Alltid artig med noe nytt og teste ut etc. og systemet kan være til god hjelp etc. Men utover det ser jeg ikke noen grunn til å betale dyre dommer for dette enn så lenge. 

Hvis systemet kan konfihureres etc. i forhold til fart og andre ting er jo dette helt supert selvsagt og gjør det mer interresant for min del vertfall. Men som nevnt så liker jeg å kjøre bilen selv. At andre velger noe annet er helt greit for min del.

Skrevet (endret)

Så Topherdrives kjørte en 21 mod plaid nylig, han testet fsd. Er visst en "hurry" mode sånn om man gir beng i å kjøre på rødt lys etc. 😅

Fra 10 minutter ut i video.

Endret av Duriello
Skrevet
Jotun skrev (4 minutter siden):

Eg gjør akkurat det samme med unntak av en ting:

Eg kommenterer og irriterer meg ALDRI over folk som kjører i fartsgrensen.

I enkelte tillfeler kan dette være litt irriterende ja. Men ikke irriterende nok til at jeg går helt bananas. Jeg holder det inni meg for som du sier så kan jeg ikke kjefte på folk grunnet dette, det argumentet taper jeg kjapt. 

Skrevet
1 hour ago, Bjerknez said:

FSD er ikke noe "drit". Men det er jo for dem som ikke liker å kjøre bilen selv. Alltid artig med noe nytt og teste ut etc. og systemet kan være til god hjelp etc. Men utover det ser jeg ikke noen grunn til å betale dyre dommer for dette enn så lenge. 

Hvis systemet kan konfihureres etc. i forhold til fart og andre ting er jo dette helt supert selvsagt og gjør det mer interresant for min del vertfall. Men som nevnt så liker jeg å kjøre bilen selv. At andre velger noe annet er helt greit for min del.

Liker å kjøre bil jeg, men Autopilot brukes 90% av tiden. Å kjøre lange strekker i 70-80 soner er ikke morsomt. 

Men er bare å vente noen år til BMW kommer med noe lignende så er det sikkert helt fantastisk.

Skrevet
17 minutes ago, Complexity said:

Liker å kjøre bil jeg, men Autopilot brukes 90% av tiden. Å kjøre lange strekker i 70-80 soner er ikke morsomt.

Du sier du liker å kjøre, men etterpå innrømmer du at du liker å sitte på.

• Hjerte 1
Skrevet
3 minutes ago, kremt said:

Svingete fine veier som gir meg glede kjører jeg selv. Ellers sitter jeg gjerne på som du sier. Og det er for det meste kjedelige veier jeg kjører.

Å stå i kø er heller ikke noe morsomt og det er mye av det i Tromsø om dagen. Da er autopilot gull.

Kommer nok ikke til å betale for FSD (har uansett for gammel bil til å få beste version) men håper de får noe av FSD koden inn i Autopilot for å gjøre den enda bedre.

Skrevet
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Det er ganske normalt ved veiarbeid at strekningen ikke lengre oppfyller kravene for sin opprinnelige fartsgrense og derfor fjernes ikke midlertidig fartsgrense utenfor arbeidstid for å ivareta din sikkerhet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
kremt skrev (8 minutter siden):

For egen del skiller jeg på "transport" som f.eks. det å måtte stampe i kø på vei til og fra jobb, og det å kjøre... Altså det å dra seg en tur for å få oppleve flotte landeveier, eller en scenisk rute.

Jeg har veldig stor forståelse for at den første delen, som man mest sannsynligvis gjør mest av, gjøres med AP, ACC+LKA/LKF og tilsvarende, mens den siste delen er den man gjør selv for å kose seg.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet (endret)
13 minutes ago, Snowleopard said:

For egen del skiller jeg på "transport" som f.eks. det å måtte stampe i kø på vei til og fra jobb, og det å kjøre... Altså det å dra seg en tur for å få oppleve flotte landeveier, eller en scenisk rute.

Jeg har veldig stor forståelse for at den første delen, som man mest sannsynligvis gjør mest av, gjøres med AP, ACC+LKA/LKF og tilsvarende, mens den siste delen er den man gjør selv for å kose seg.

Under dagligdags kjøring setter jeg mest pris på å kunne høre musikk eller en podcast og nyte det. Ganske mye mere avslappende å kjøre når bilen tar seg av det kjedelige.

Men og fint å kunne velge å slå det av å legge bilen bredt til tider. Selvfølgelig på lovlige plasser.. 😜

Ser ikke problemet med å like begge delene

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (26 minutter siden):

Under dagligdags kjøring setter jeg mest pris på å kunne høre musikk eller en podcast og nyte det. Ganske mye mere avslappende å kjøre når bilen tar seg av det kjedelige.

I gamledager var det noen som greide å kjøre bilen samtidig som de fulgte med på podcast eller musikk. Om man sliter med det er jeg redd man ikke følger like godt med på kjøringen som systemet krever.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...