Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Just now, 3l33t3 said:

Leveres ikke nye M3 highland med orginale skvettlapper?

Skulle tro det etter alle rustne kanaler og lakk som er sandblåst på gamle M3 etter "ytre påvrikning".

Og noen som har erfaring med blinklys osv på rattet istedenfor hendler?

Skjermbilde 2023-11-25 132752.png

Tipper det går varmt hos Tesla med utleveringer om dagen. Får nok på lapper om man sier ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant det som skjer i Tesla Sverige nå for å si det mildt. Leste nettopp denne artikkelen på Dagbladet angående angående streiken som pågår i Sverige, blant annet. Hva tenket folket om denne saken? Musk og Tesla nekter visstnok ansatte i Sverige og Norge tariffavtale. Får de ansatte mindre lønn enn gjennomsnittet i yrke eller hva skjer? 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 minutter siden):

Interessant det som skjer i Tesla Sverige nå for å si det mildt. Leste nettopp denne artikkelen på Dagbladet angående angående streiken som pågår i Sverige, blant annet. Hva tenket folket om denne saken? Musk og Tesla nekter visstnok ansatte i Sverige og Norge tariffavtale. Får de ansatte mindre lønn enn gjennomsnittet i yrke eller hva skjer? 

Tenker at dersom jeg var på jakt etter ny elbil, så hadde dette vært en dealbreaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (7 minutter siden):

Får de ansatte mindre lønn enn gjennomsnittet i yrke eller hva skjer? 

Ja, og forholdene er såpass dårlige generellt at de sliter voldsomt med å få tak i norske ansatte eller utenlandske ansatte som bor i Norge. De rekrutterer direkte i Øst-Europa og flyr de til Norge, og da er det relativt å underminere norske rettigheter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (30 minutter siden):

Tenker at dersom jeg var på jakt etter ny elbil, så hadde dette vært en dealbreaker.

Ja jeg liker det heller ikke. Føler det er en viss arroganse av Tesla som ikke er bra. Derfor er jeg glad flere av de ansatte nå streiker. Bare tull å nekte de tariffavtaler! Tror de faktisk har begynt å streike i USA nå også. Får de ikke orden på dette her, kommer jeg nok ikke til å kjøpe en Tesla igjen. 

Endret av Iterion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iterion skrev (3 timer siden):

Får de ansatte mindre lønn enn gjennomsnittet i yrke eller hva skjer? 

Lønna, i Sverige i hvertfall ikke, er nok ikke noe annerledes enn snittet. Men det er en rekke andre ting de ikke har som er noe fagforeningen har i avtalene sine. Blant annet har ikke deltidsansatte noen form for pensjonssparing slik de ville hatt takket være fagforeningen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg og sjefen, hadde en plan hvor vi ville vente paa id-2,eller id buzz camp, naar de kommer i  2025,

Har en E-up, med en 10 mil paa.

Naa har hun satt foten ned og vil ha en bil med stoerre rekkevidde, ( Det er hun som betaler ogsaa. 😀 )

Da er det jo bare aa vaere snill gutt da og finne et alternativ.

Vi satte en grense paa over 40 mil, der jeg traalte markedet, saa godt jeg kunne.

Citroen, Kia, Hyundai, hadde noen interessante alternativer og noen andre ogsaa.

Volvo, Audi, Mercedes og de. i den nisjen der, bruker jeg ikke noe tid paa, vet de blir for dyre. Tesla, var helt ut i det blaa.

Saa gaar jeg for moro skyld, inn paa Tesla, og der staar den. M3 med 51 mil innabords, til 380 000 kr, 90 000 kr til, saa har du firehjulsdrift og 62 mil.

Vil benytte anledningen, til aa be om unnskylding til alle Teslaeiere her inne, for den dritten, jeg har slengt av og til. 😀

Tror ikke jeg gidder mer og gaar for den.

 

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (9 minutter siden):

Saa gaar jeg for moro skyld in paa Tesla, og der staar den. M3 med 51 mil innabords, til 380 000 kr, 90 000 kr til, saa har du firehjulsdrift og 62 mil.

Den nye modellen som nettopp kom er et virkelig bra kjøp om du overlever uten gir og blinklysspaker. Be om en prøvekjøring først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Den nye modellen som nettopp kom er et virkelig bra kjøp om du overlever uten gir og blinklysspaker. Be om en prøvekjøring først.

Den ser veldig grei ut. Sjefen liker den veldig godt. Der gaar det jo i design og farve da. ( litt status ogsaa kanskje? 😀  ) Hun ble ,veldig overrasket. naar hun forsto, at vi kunne kjoepe den.

Hun har en lei privatbakke, saa firehjulstrekk, hadde ikke vaert noe minus, det heller. 

Tirsdag er bildag, saa vi skal ut dit i morgen og kikke.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):
Karltorbj skrev (2 timer siden):

Vil benytte anledningen, til aa be om unnskylding til alle Teslaeiere her inne, for den dritten, jeg har slengt av og til. 😀

Tror ikke jeg gidder mer og gaar for den.

Ha ha 😄 Den er helt OK. Gratulerer med godt bilvalg!

Slenger meg på med like på den, og gratulerer fra meg og. Skal teste den fra fredag til lørdag i neste uke. Er absolutt spent på hvor mye hassel det er med knapper fremfor spaker, men jeg tror det er overkommelig.

Man kan føle med fingrene den streken mellom knappene, og vet at når det er på høyre side (rattet snudd 180 grader), så er det knappen under streken for å blinke meg ut av rundkjøringen. Alternativt, første knappen over "eken" på rattet.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (18 minutter siden):

Slenger meg på med like på den, og gratulerer fra meg og. Skal teste den fra fredag til lørdag i neste uke. Er absolutt spent på hvor mye hassel det er med knapper fremfor spaker, men jeg tror det er overkommelig.

Man kan føle med fingrene den streken mellom knappene, og vet at når det er på høyre side (rattet snudd 180 grader), så er det knappen under streken for å blinke meg ut av rundkjøringen. Alternativt, første knappen over "eken" på rattet.

Tusen takk, ser at det er noen smaating som noen beskriver som negativt der. Ingen spaker og et upraktisk doerhaandtak.

Knappene, maa vi jo venne oss til og doerhaandtaket, kan du naa,  gaa inn paa telefonen aa aapne doeren, hvis det er frosset fast. 

Bilen virker saa bra, at jeg tror jeg kan leve med de.

En ting, hvis jeg har problemer med telefonen, eller den dingsen som foelger med, har jeg bil da?

Er det en noedmulighet, hvis det skjer?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Hadde vært stilig hvis man bare kunne "tappe" på venstre eller høyre side av rattet for å blinke den veien, samme hvilken stilling rattet hadde!

Men noen titalls innebygde "tappe"sensorer rundt hele rattet kunne det fint la seg gjøre.

Bilen "vet" jo nøyaktig ratt-utslag til en hver tid, og dermed hvilken side av rattet den sensoren man treffer befinner seg.
Kanskje bare en drøm... men når jeg kan komme på noe sånt, så må jo Teslas ingeniører ha tenkt den tanken for lenge siden😉
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (28 minutter siden):

Tusen takk, ser at det er noen smaating som noen beskriver som negativt der. Ingen spaker og et upraktisk doerhaandtak.

Knappene, maa vi jo venne oss til og doerhaandtaket, kan du naa,  gaa inn paa telefonen aa aapne doeren, hvis det er frosset fast. 

Bilen virker saa bra, at jeg tror jeg kan leve med de.

En ting, hvis jeg har problemer med telefonen, eller den dingsen som foelger med, har jeg bil da?

Er det en noedmulighet, hvis det skjer?

For nøkkel-alternativer, selger Tesla en keyfob, men du får uansett et RFID-kort som kan brukes, og som du stort sett må ha for å få koblet bil til tlf første gangen. Tesla selger og reserve/tilleggskort om du føler behov for dette.

Ellers kan man kjøpe en Tesla Key Ring eller armbånd i forskjellige utførelser, via https://teslaring.com/

Denne keramiske versjonen synes jeg var stilig:

Koa4_720x.jpg?v=1634453123

Keyfob: https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-og-2017-2023-_-model-3-key-fob
Nøkkelbånd til keyfob: https://shop.tesla.com/no_no/product/2017-2023-_-model-3-n_kkelband

Nøkkelkort: https://shop.tesla.com/no_no/product/n_kkelkort

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Karltorbj said:

En ting, hvis jeg har problemer med telefonen, eller den dingsen som foelger med, har jeg bil da?

Er det en noedmulighet, hvis det skjer?

Etter 4 år med min bil har jeg enda tilgode å ha problemer med mobilen, men om jeg skulle få det så ville jeg bare kontaktet min samboer å fått henne til å åpne å starte bilen for med med sin app.

Man kan vel også ringe Tesla å få de til å åpne å starte bilen ved å svare på noen kontrollspørsmål.

Men det er ett veldig stabilt system så du blir neppe spesielt plaget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (43 minutter siden):

For nøkkel-alternativer, selger Tesla en keyfob, men du får uansett et RFID-kort som kan brukes, og som du stort sett må ha for å få koblet bil til tlf første gangen. Tesla selger og reserve/tilleggskort om du føler behov for dette.

Ellers kan man kjøpe en Tesla Key Ring eller armbånd i forskjellige utførelser, via https://teslaring.com/

Denne keramiske versjonen synes jeg var stilig:

Koa4_720x.jpg?v=1634453123

Keyfob: https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-og-2017-2023-_-model-3-key-fob
Nøkkelbånd til keyfob: https://shop.tesla.com/no_no/product/2017-2023-_-model-3-n_kkelband

Nøkkelkort: https://shop.tesla.com/no_no/product/n_kkelkort

Den likte jeg ogsaa best.

Er du ogsaa av den sorten, som ikke liker aa male over tre?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...