Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Du har med tax credits og gas savings. 

Jeg følger en del forum og det er relativt mange misfornøyde folk der, først og fremst pga prisen men også lovet range på 500 miles som ble til 320. Det som er veldig spesielt er at de skriver om en "Range extender" option. Sannsynligvis en ekstra batteripakke på 40-50 kwh som du må ha i planet. Da kommer du opp på 440 miles. Men sikkert 15-20 tusen dollar ekstra, foreløpig ukjent. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, 3l33t3 said:

Noen som vet hvor mye effekt varmeapparatet på en Model 3 2019 uten varmepumpe trekker på full effekt?

 

Noen som har gått fra gammel PTC heater til varmepumpe og kan fortelle om hvordan de oppleves forskjellig utenom lavere strømforbruk?

 

Blir det mer varme fra biler med varmepumpe eller er det samme effekt bare at den utnytter strømmen bedre?

 

Synes ikke min med PTC klarer og holde det kjempevarmt når det kryper nedenom -15

Kan vel trekke en 5-6kW. Bilene med varmepumpe har mye bedre varme og bruker en del mindre strøm ja.

Ikke noe problem å holde varmen i min 2019 uten varmepumpe men merkes godt på forbruket når det er kaldt. Mulig du har feil med din. Ikke uvanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cybertruck, ja. Da var den kommet på nettsidene deres ser jeg 😁 For et design på en bil da, hvem andre enn Tesla kunne funnet opp noe sånt? Tøft navn på den er det også. Designet på bilen kan man snakke evig om, men at bilen hadde passa her i Norge er det liten tvil om. Vil definitivt teste ut den hvis mulig en gang! Må være en helt egen følelse  

Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (2 timer siden):

Noen som vet hvor mye effekt varmeapparatet på en Model 3 2019 uten varmepumpe trekker på full effekt?Noen som har gått fra gammel PTC heater til varmepumpe og kan fortelle om hvordan de oppleves forskjellig utenom lavere strømforbruk?Blir det mer varme fra biler med varmepumpe eller er det samme effekt bare at den utnytter strømmen bedre?

Lavere strømforbruk vet jeg ikke...; Min 2022 model 3 trekker nesten 8kW fra laderen når jeg setter på varme når det er under null ute, og batteriet ikke skal lades.
Men bilene med varmepumpe bruker jo også el-motoren(e) og inverteren(e) til å levere varme helt til å begynne med.
Og det er kun mulig når man har en varmepumpe og et væskekretsløp å transportere den varmen med.

Men etter hvert som ting er varmet opp, så blir det jo "billigere" for en varmepumpe å holde idealtemperaturen enn en ren "ovn".

Men selv når min bil står plugget inn i en lader som klarer 22kW, så tar det faktisk 40-50 minutt å varme opp batteriet (og kupeen) til appen sier at bilen er klar, når det er minus 3-6 grader ute som det har vært de siste dagene.

Lenke til kommentar
ozone skrev (7 timer siden):

Lavere strømforbruk vet jeg ikke...; Min 2022 model 3 trekker nesten 8kW fra laderen når jeg setter på varme når det er under null ute, og batteriet ikke skal lades.
Men bilene med varmepumpe bruker jo også el-motoren(e) og inverteren(e) til å levere varme helt til å begynne med.
Og det er kun mulig når man har en varmepumpe og et væskekretsløp å transportere den varmen med.

Men etter hvert som ting er varmet opp, så blir det jo "billigere" for en varmepumpe å holde idealtemperaturen enn en ren "ovn".

Men selv når min bil står plugget inn i en lader som klarer 22kW, så tar det faktisk 40-50 minutt å varme opp batteriet (og kupeen) til appen sier at bilen er klar, når det er minus 3-6 grader ute som det har vært de siste dagene.

Det var merkelig. Vi har både 2019 Model 3 uten varmepumpe og 2024 Model Y med. Begge bilene gir appen beskjed om at er klare på under 10 minutter om det er ca. -6 grader ute. Riktignok er de da ikke koblet til lader, vi lader strengt etter tidspunkter og strømpris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, ozone said:

Lavere strømforbruk vet jeg ikke...; Min 2022 model 3 trekker nesten 8kW fra laderen når jeg setter på varme når det er under null ute, og batteriet ikke skal lades.
Men bilene med varmepumpe bruker jo også el-motoren(e) og inverteren(e) til å levere varme helt til å begynne med.
Og det er kun mulig når man har en varmepumpe og et væskekretsløp å transportere den varmen med.

Men etter hvert som ting er varmet opp, så blir det jo "billigere" for en varmepumpe å holde idealtemperaturen enn en ren "ovn".

Men selv når min bil står plugget inn i en lader som klarer 22kW, så tar det faktisk 40-50 minutt å varme opp batteriet (og kupeen) til appen sier at bilen er klar, når det er minus 3-6 grader ute som det har vært de siste dagene.

Hver motor trekker 3.5kW for å varme opp batteriet, så 7kW bare der. Det trekker min bil uten varmepumpe også (justeres ned om man har lite effekt i laderen)

Varmepumpen bruker batteriet som energibuffer så ekstra viktig at det er oppvarmet der. Varmere kjølevann = mere effektiv varmepumpe.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
9 hours ago, ozone said:

Men selv når min bil står plugget inn i en lader som klarer 22kW, så tar det faktisk 40-50 minutt å varme opp batteriet (og kupeen) til appen sier at bilen er klar, når det er minus 3-6 grader ute som det har vært de siste dagene.

Har aldri falt meg inn å inkludere batterioppvarmingstid i regnestykket. Har en automatisk løsning slik at jeg starter biloppvarmingen i garasjen når jeg begynner å gjør meg klar i entreen - ta på sko etc. Når jeg ankommer garasjen 4 minutter senere så er mye gjort med oppvarmingen av kupeen.

Men å starte fra garasjen med 0-100 på 5 sekunder, nei, det går ikke med kaldt batteri.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Det var merkelig. Vi har både 2019 Model 3 uten varmepumpe og 2024 Model Y med. Begge bilene gir appen beskjed om at er klare på under 10 minutter om det er ca. -6 grader ute. Riktignok er de da ikke koblet til lader, vi lader strengt etter tidspunkter og strømpris.

2021 Model 3 her. Tar rundt 10-15 min før appen gir beskjed om at bilen er klar, selv ved -11 c som i dag. Da går den fra -11 grader til 19-20c som jeg har kupeen innstilt på, på under 15 min! Klager ikke på det :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, ozone said:

Men selv når min bil står plugget inn i en lader som klarer 22kW, så tar det faktisk 40-50 minutt å varme opp batteriet (og kupeen) til appen sier at bilen er klar, når det er minus 3-6 grader ute som det har vært de siste dagene.

Legger merke til at du egentlig skriver at appen sier ifra at batteriet er klar. Har du gjort en eller annen innstilling noe sted og dette er årsaken at det tar så lang tid hos deg?

Hos meg sier jo appen i klartekst (som jeg ikke har i hodet nå) at kupeen er på ønsket temperatur.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, 3l33t3 said:

Noen som vet hvor mye effekt varmeapparatet på en Model 3 2019 uten varmepumpe trekker på full effekt?

 

Noen som har gått fra gammel PTC heater til varmepumpe og kan fortelle om hvordan de oppleves forskjellig utenom lavere strømforbruk?

 

Blir det mer varme fra biler med varmepumpe eller er det samme effekt bare at den utnytter strømmen bedre?

 

Synes ikke min med PTC klarer og holde det kjempevarmt når det kryper nedenom -15

Jeg gikk fra 2019 model 3 -> 2023 Y i år.

Y'en er treigere til å smelte av snøen på bilen. Si at det er 5cm snø på bilen, så synes jeg Yen bruker lengre tid enn 3ern gjorde på å smelte av snøen.

Om dette er varmepumpa, eller om det er det at Y har endel større kupe å varme opp vet jeg ikke.

Når det gjelder varme under kjøring så hadde jeg med Model 3, 2 ganger problem med å holde temperatur i kupeen under kjøring. Dette var ved kjøring i 130 km/t på motorvei og under -15 grader ute, da blåste idet ikke varmt lenger rett og slett. 

Når jeg skiftet til e-tron fila og la meg sammen med de i 83 km/t så blåste det varmt igjen. 
Den varmet også altfor mye på beina, til tider, mulig det var noe feil med sensorer på den

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, bzzlink said:


Den varmet også altfor mye på beina, til tider, mulig det var noe feil med sensorer på den

Slik er det på alle de gamle, og det er forsatt ikke fikset.

Kjører man i 1 time + på vinteren med apparatet i Auto så grilles føttene etterhvert.

De gamle har og en flaw hvor den ene temperatursensoren til kabinen blir tildekket om man åpner mobilluken, så må huske å ha den lukket når den ikke brukes.

Sikkert litt av grunnen til at hele luken ble borte på første facelift.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Legger merke til at du egentlig skriver at appen sier ifra at batteriet er klar. Har du gjort en eller annen innstilling noe sted og dette er årsaken at det tar så lang tid hos deg?

Hos meg sier jo appen i klartekst (som jeg ikke har i hodet nå) at kupeen er på ønsket temperatur.

Kupeen min er jo alltid varm etter 5 minutt! Men de tre orange strekene og den teksten i appen som sier at "batteriet forvarmes for optimal ytelse" forsvinner ikke før etter 40 minutt når det er skikkelig kaldt. Og jeg ser jo på laderen at der trekkes 5-8kW hele den tiden.
Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd å vente "til den er ferdig" på kun batteri. Alltid med 22kW lader plugget inn.
Så det kan være at bilen tenker "her er det gratis energi, så her er det bare å stå så leeeenge som mulig og varme batteriet helt optimalt!
Må bilen bruke strøm fra sitt eget batteri, så er den nok mye mer sparsommelig skal du se, og ting derfor "går litt fortere"😉
image.thumb.png.89f4061a20fbe0e74070b89f5462ae4a.png

Det kan også skimtes at den lille biten lengst til høyre på den grønne ladestreken er BLÅ. Det signaliserer at batteriet er så kaldt at det har redusert kapasitet. Den blå delen var enda lenger når jeg satte igang oppvarming og lading i sted (skal avgårde nå). Og så blir den blå delen til slutt helt grønn. Men bilen er ikke ferdig med det; neida, den varmer enda litt til😅
Bilen hadde garantert vært kjørbar lenge før! Men får den tid så tar den det den får tydeligvis!
Her satte jeg igang lading samtidig, men da går det fort 10-15 minutt før den har fått inn én kW en gang... All strømmen brukes til oppvarming helt i starten. Men sakte men sikkert blir det mer lading og mindre varming.
Jeg har gratis lading, derfor setter jeg igang treskeverket i goood tid før jeg skal kjøre👍

Endret av ozone
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ok, det er forklaringen.

Bryr meg sjeldent om batteritemperatur - kjører i 'chill' uansett det meste av tiden.

Før supercharging på tur bruker jeg vanligvis preconditioning, men av og til ikke da heller om jeg trenger mer tid enn ladingen sannsynligvis vil ta. Og med litt hevet temperatur ankommer man jo superchargeren uansett ettersom man har kjørt et godt stykke vei først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (9 timer siden):

Kupeen min er jo alltid varm etter 5 minutt! Men de tre orange strekene og den teksten i appen som sier at "batteriet forvarmes for optimal ytelse" forsvinner ikke før etter 40 minutt når det er skikkelig kaldt. Og jeg ser jo på laderen at der trekkes 5-8kW hele den tiden.
Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd å vente "til den er ferdig" på kun batteri. Alltid med 22kW lader plugget inn.
Så det kan være at bilen tenker "her er det gratis energi, så her er det bare å stå så leeeenge som mulig og varme batteriet helt optimalt!
Må bilen bruke strøm fra sitt eget batteri, så er den nok mye mer sparsommelig skal du se, og ting derfor "går litt fortere"😉
image.thumb.png.89f4061a20fbe0e74070b89f5462ae4a.png

Det kan også skimtes at den lille biten lengst til høyre på den grønne ladestreken er BLÅ. Det signaliserer at batteriet er så kaldt at det har redusert kapasitet. Den blå delen var enda lenger når jeg satte igang oppvarming og lading i sted (skal avgårde nå). Og så blir den blå delen til slutt helt grønn. Men bilen er ikke ferdig med det; neida, den varmer enda litt til😅
Bilen hadde garantert vært kjørbar lenge før! Men får den tid så tar den det den får tydeligvis!
Her satte jeg igang lading samtidig, men da går det fort 10-15 minutt før den har fått inn én kW en gang... All strømmen brukes til oppvarming helt i starten. Men sakte men sikkert blir det mer lading og mindre varming.
Jeg har gratis lading, derfor setter jeg igang treskeverket i goood tid før jeg skal kjøre👍

Er du sikker på det? Er jo det blå snøfugget som skal dukke opp da vel? Var ihvertfall det før, men har ikke sett det på lenge. Rart mtp hvor kaldt det er om dagen.  

Lenke til kommentar

Sett litt på YouTube om Cybertruck i det siste. Steike så mye oppgraderinger den har fått på ting som burde vært på de andre bilene også. Spesielt S/X har jeg klaget mye på at mangler så mye. Vehicle 2 Load, 230v-uttak, betraktelig større skjermer foran og bak, steer-by-wire (hvordan de kunne ha det Yoke-rattet uten er ganske utrolig), auto-frunk osv osv. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (9 minutter siden):

For en video av Cybertruck.  Jo mer jeg ser videoer av bilen, jo mer liker jeg den 😁 Sjekk ut denne folkens: https://m.youtube.com/watch?v=DsonSEllPmU

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner den. Synes den fremstår ufunksjonell, dyr og merkelig. Ser ikke for meg hvem den typiske kunden skulle være, og ser ikke for meg hvorfor majoriteten av truck-kjøpere skulle velge den hverken foran en tradisjoinell truck  eller en annen elektrisk truck.

Lenke til kommentar

2 år forsinket, 320 miles istedenfor 500+, 60-70% dyrere enn annonsert. Den har dog noen ting som er unikt: Steer-by-wire, brake-by-wire, 48 volt ethernet POE kabelsystem, luftfjæring, 4 wheel steering. Fansen jeg har sett har ikke vært fornøyd for å si det sånn, sjefen kalles nok en gang "Charlatan". På en del specs er nok F150L eller Rivian vel så bra eller like god, til samme eller lavere pris. Ingenting er så unikt som CT dog, det er et helt eget beast. 

Det er flere ting som blir interessant med denne. Når specs og pris nå er klart, kommer 90%+ av "2 million preorders" til å forsvinne over natten? Meget trolig. Blir det en veldig slow production ramp så de bruker flere år på å lage 50-100 tusen biler? Jo saktere de bygges så saktere vil prisen settes ned. Dermed ingen grunn til å rampe opp veldig raskt. Her kan man melke kunder i minst 2-3 år for CTs til 80-100k $.  Og til slutt, kommer de til europa. Noen hevder at så fort de har vært registrert 6 måneder i USA kan de importeres hit. Man må nok regne med første 2-3 årene av denne trucken må regnes som prototyper for det meste med variabel byggekvalitet og kvalitetskontroll. 

Det var mye snakk om 4680 batterier for 3-4 år siden, men nesten helt stille siden. Ryktene sier at produksjonen av disse går veldig sakte og det ser ut til å være heller lite fordeler med de. Ikke mer energitetthet, ikke raskere lading. Men trolig ganske mye rimeligere i produksjon når de først er oppe og går. Dermed høyere overskudd.

Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

2 år forsinket, 320 miles istedenfor 500+, 60-70% dyrere enn annonsert. Den har dog noen ting som er unikt: Steer-by-wire, brake-by-wire, 48 volt ethernet POE kabelsystem, luftfjæring, 4 wheel steering. Fansen jeg har sett har ikke vært fornøyd for å si det sånn, sjefen kalles nok en gang "Charlatan". På en del specs er nok F150L eller Rivian vel så bra eller like god, til samme eller lavere pris. Ingenting er så unikt som CT dog, det er et helt eget beast. 

Det er flere ting som blir interessant med denne. Når specs og pris nå er klart, kommer 90%+ av "2 million preorders" til å forsvinne over natten? Meget trolig. Blir det en veldig slow production ramp så de bruker flere år på å lage 50-100 tusen biler? Jo saktere de bygges så saktere vil prisen settes ned. Dermed ingen grunn til å rampe opp veldig raskt. Her kan man melke kunder i minst 2-3 år for CTs til 80-100k $.  Og til slutt, kommer de til europa. Noen hevder at så fort de har vært registrert 6 måneder i USA kan de importeres hit. Man må nok regne med første 2-3 årene av denne trucken må regnes som prototyper for det meste med variabel byggekvalitet og kvalitetskontroll. 

Det var mye snakk om 4680 batterier for 3-4 år siden, men nesten helt stille siden. Ryktene sier at produksjonen av disse går veldig sakte og det ser ut til å være heller lite fordeler med de. Ikke mer energitetthet, ikke raskere lading. Men trolig ganske mye rimeligere i produksjon når de først er oppe og går. Dermed høyere overskudd.

Husken er ikke helt ok forstår jeg.

https://e24.no/teknologi/i/y3039a/tesla-lanserte-cybertruck

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...