Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (22 timer siden):

Da ville jeg både sendt en forespørsel til Tesla via appen/bilen, og kontaktet elektriker. SÅ kan Tesla prøve å kjøre fjerndiagnose i første omgang, og elektriker kan få sjekket at du ikke sliter med en jordfeil eller lignende.

Selvsagt, har du en kompis eller familie med elbil som kan lade på 3-fas, så ville jeg fått en av disse til å koble til med sin bil, for å se om de får samme problem på din lader. Og gjerne prøvd å få ladet din bil på en annen lader, gjerne på IT-nett 3-fase, for å se om du klarer å gjenskape problemet.

På den måten kan du kanskje få eliminert enten bil eller lader som årsak til problemet.

Sendte inn problemet til tesla via appen , de vil bytte ladeporten.

Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (1 time siden):

Sendte inn problemet til tesla via appen , de vil bytte ladeporten.

Wow! Det ville nok ikke Tesla sagt så raskt hvis ikke de vet noe vi ikke vet...
Kanskje ladeporten er utsatt for korrosjon fra saltsprut o.l. bak den der ganske flimsy ladeluken?
Har tenkt tanken selv, og har kjøpt sånt gummideksel som trykkes over og dekker begge kontaktene når jeg skal på langtur.

Siden kontakten heller nedover så vil jo sprut som trenger inn bak ladeluken kunne renne ned i alle kontaktene og bli liggende. Håper der er en "drain" nedi der.

Når det er sagt, så er det jo ikke akkurat noe mas på youtube om denne mulige "problematikken"!
 

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (5 timer siden):

Har både 2021 Model 3 og 2021 Model Y i husstanden. MY oppleves mye mer stillegående enn M3. Men M3 har bedre kjøreopplevelse.

Anekdotisk nok så har M3'en hatt masse irriterende småfeil (kom fra USA-fabrikken) mens MY'en har bare hatt én feil (feil på ladeport)(MY kom fra Kina-fabrikken). 

Mhp. anekdoter så har vår 2019 SR+ fra USA hittil hatt null feil. Aldri vært innom verkstedet. Men nå har bakruta sprukket innenfra og varmetrådene virker ikke lengre så nå må vi booke et besøk. 

Ellers byttet jeg akkurat 2017 X75D med 2024 Y LR og det var en enorm forskjell i støynivå. Jeg synes aldri støynivået var plagsomt i X'en, men Y'en er jo en helt annen verden. Den er rett og slett TYST :)

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (8 timer siden):

Har tenkt tanken selv, og har kjøpt sånt gummideksel som trykkes over og dekker begge kontaktene når jeg skal på langtur.

Kjøpte den jeg også, men opplevde da at ladeluke ikke fikk lagt seg helt inntil.

Så tok da og skjærte vekk den øverste delen. Så nå bruker jeg bare den nederste delen av gummidekselet. Til gjengjeld så kan det stå på HELE tiden. Særlig når jeg lader hjemme (ute) så har jeg følt behov for et sånt deksel.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
ozone skrev (8 timer siden):

Siden kontakten heller nedover så vil jo sprut som trenger inn bak ladeluken kunne renne ned i alle kontaktene og bli liggende. Håper der er en "drain" nedi der.

Det er en drain der. :)

Har sett selv. Det vil si, jeg har ikke sjekket min TMY-22 ennå men min TM3-19 har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

JEg ser det samme på min. Jeg er temmelig sikker på at dette er temperaturavhengig. Det vil si at om du starter med kaldt batteri så går det litt tid før du får ladet noe som helst og bilen er ikke like flink på å beregne oppvarmingstiden som den er på å regne ut ladetid. Stort sett et vinterproblem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

skjærte vekk den øverste delen. Så nå bruker jeg bare den nederste delen av gummidekselet. Til gjengjeld så kan det stå på HELE tiden. Særlig når jeg lader hjemme (ute) så har jeg følt behov for et sånt deksel.

Delte min også i to! Så den nederste står alltid på (har faktisk ikke hatt behov for superlading enda), og putter bare på den øverste når jeg skal på langtur i vått vær...👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det flere som opplever at Sentry Mode er vanskelig å kontrollere med flere brukere/biler?

Vi har akkurat fått vår første parkeringsskade på den ene bilen, problemet er at sentry mode var av og ikke fanget opp noe. Ingen av oss har aktivt skrudd av sentry mode, den har 'skrudd av seg selv'. Det kan virke som om skrus av på en av bilene, eller profilene, så sprer det seg?

Lenke til kommentar
Jotun skrev (3 minutter siden):

Veldig sært at den sier den får 16A inn men samtidig beregner som om den får 8A eller mindre....

Det fordi bilen bruker resten til å varme batteriet. Er det skikkelig kaldt og batteriet er langt under null så kan det faktisk ta en time hos meg å få inn én prosent på batteriet selv om bilen bruker 7 kW!
Men etter hvert som batteriet blir varmt går det fortere og fortere, men samme strømtrekk hele tiden.

Varmepumpen på min model 3 kan såvidt jeg skjønner bruke 7kW på full guffe, så man må over 7kW lader for å ha noe til overs til lading helt til å begynne med i veldig kaldt vær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...