Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Zeph skrev (33 minutter siden):

Skulle gjerne sett reknestykket på bruk eller ikkje bruk av forsikring. At det kostar opp mot 50k å bruke forsikring høyrtes mykje ut. Har du 75% og # år så kanskje du rykker ned til 75% 0 år eller 70%.

Ja, da skal det nok litt til at man tjener inn skade på opp til 50 K, men har du nettopp fått 70 eller lå på 60, så mister man fort 40 % fremfor å ta steget opp til 70 %.

Og i alle årene frem til du er oppe i 75 %, så skal du da betale mellomlegget mellom hva du kunne endt opp med å betale med største bonusen, og den langt lavere bonusen du nå endte opp med. Det er det skjulte tapet mange ikke tar med seg når de regner på dette.

Og så skal du og ta med alternativ plassering/investering på de pengene du ellers ville sluppet å betale på forsikringspremien.

Det blir selvsagt avgjørende hvor mye man har i egenandel, for også de kronene inngår i kostnaden man må beregne etter.

Denne er fra 24. mars, og viser vel litt lavere summer enn det man hadde tidligere:

https://www.smartepenger.no/skadeforsikring/2883-dette-koster-bonustapet-deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (53 minutter siden):

Har dere brukt Elton-appen noe særlig? Fungerer den greit når dere skal lade på ikke-Tesla ladere? :) 

Aldri brukt den selv, men har lekt litt inni appen, som for øyeblikket har noen problemer med visse android-telefoner/versjoner. 

Med ChargeMyHyundai og Ionity-avtale, og har Uno-X og Tesla SuC-nettverk som "backup", ser jeg liten vits i å bruke den. Men ChargeMyHyundai er i ferd med å gjøre seg uspiselige, så avtalen der sies opp straks Ionity-avtalen min går ut. Idiotene prøver å gjeninnføre minuttprising fra første kWh. Så da ryker de rett ut.

Jeg ser foreløpig ikke at noen andre leverandører/operatører utenom Ionity  med sin nye Passport-avtale, Tesla SuC og Uno-X, kommer til å bli brukt for "bortelading", og Eviny/BKK for lading i borettslaget. Jeg kjører stort sett ikke så mange steder der jeg ikke klarer meg med de nevnte, selv om jeg fremdeles har bruker hos både Eviny, Kople, Fortum/Recharge og MER, og Incharge for bruk i Sverige.

Ser at og E.ON Driver & Clever ikke er så dyrt, men kun for registrerte kunder, og jeg klarer ikke se om det vil virke med min gamle E-ON-konto via app eller ladekort.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 timer siden):

Ja, da skal det nok litt til at man tjener inn skade på opp til 50 K, men har du nettopp fått 70 eller lå på 60, så mister man fort 40 % fremfor å ta steget opp til 70 %.

Og i alle årene frem til du er oppe i 75 %, så skal du da betale mellomlegget mellom hva du kunne endt opp med å betale med største bonusen, og den langt lavere bonusen du nå endte opp med. Det er det skjulte tapet mange ikke tar med seg når de regner på dette.

Og så skal du og ta med alternativ plassering/investering på de pengene du ellers ville sluppet å betale på forsikringspremien.

Det blir selvsagt avgjørende hvor mye man har i egenandel, for også de kronene inngår i kostnaden man må beregne etter.

Denne er fra 24. mars, og viser vel litt lavere summer enn det man hadde tidligere:

https://www.smartepenger.no/skadeforsikring/2883-dette-koster-bonustapet-deg

Man kan be forsikringssleskapene om å beregne hva totale kostnader blir ved å benytte forsikringen, med bonustap opp til man er ajour igjen. De lager da et slikt regnestykke på din skade spesifikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (16 minutter siden):

Dere skal ikke lage dere en egen tråd til dette da? Enklere for alle, så vi ikke skriver om forskjellige ting oppå hverandre her :) 

@Snowleopard Interessant, takk for info. :) Vet du tilfeldigvis hvordan appen fungerer mot laderne, har de greid å lage en app som gjør handshake mot bilen som på en Supervharger, eller må du stå på ladestolpen og scanne QR-koder og rote? 

Er som med mange andre apper, du får opp stasjonen, ser de forskjellige laderne med eget nummer som du finner igjen på pumpa, velger den og "starter lading", og så putter i kabelen (fungerer langt bedre enn å plugge i først). Da starter bilen og laderen med handshake, men siden betalingen allerede er OK, så skal det gå litt raskere nå enn f.eks. når du bipper et ladekort. Fra app kan du følge med ladingen, som er kjekk om du har "dum" bil uten app-løsning.

Fordelen med ladekort er at du slipper knotet i starten, bare plugger i og så scanner kortet mot leseren. Totalt blir dette raskere, men bruker som sagt litt mer tid på handshake som regel (min erfaring). Dernest, med kort-sveiping er den ikke like avhengig av å holde kontakt med app, og man vil normalt sett sjeldnere oppleve brudd, selv om det skjer.

Men det betyr og at du må ha smart bil for å følge med ladingen, om ikke app på telefonen skiller mellom at du starter ladingen med kort eller app.

Knot er det alltid, med mindre bil og lader og ditt abonnement kan løse dette med Plug&Play eller Autocharge, som i realiteten er det Tesla bruker "under skallet" om jeg har forstått det riktig.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Vi vurderer å bestille oppbevaringsbeholdere for bagasjerom til vår modell Y som vi fikk i desember 2022. Det finnes tydeligvis to versjoner av oppbevaringsbeholderne, og man må velge ut fra hvilken bagasjeromsversjon man har ("Half carpet trunk pocket" og "Full carpet trunk pocket"). Slik ser bagasjerommet på vår bil ut:

20230702_174910.jpg.c30236f1ee3e8d409fe35998ca293aa1.jpg

 

Merk at teppet går halvveis opp, og det er skinner for pakkehylle. På webshoppen til Tesla har man to bilder (se under) å identifisere versjonen ut fra. Basert på hvor langt opp teppet går er det "Half carpet", mens ut fra skinne for bagasjehylle er det "Full carpet". Så hvilken versjon er det vi har, og hvilken av de to må jeg bestille? Noen som kan hjelpe?

 

teslatrunk.jpg.9c96e3cbea11ba45588e6655daf6ce6f.jpg

(skjermdump fra Teslas nettbutikk)

 

Endret av Arve Synden
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (1 time siden):

Nei. Det med halvt teppe har ikke skinne for bagasjehylle. Det med helt teppe har en slik skinne. Vår bil er derfor en mellomting.

Skjønner. Jeg vet ikke helt altså, men jeg kjøpte dette på AliExpress og da måtte jeg velge årsmodell og hvor den var produsert. Det var litt enklere å finne ut av. Du kan jo sjekke om det gjør deg noe klokere eller kanskje bestille der:
https://a.aliexpress.com/_mPcUdrQ

Lenke til kommentar

Sitter fortsatt litt på gjerdet ang. kjøp av Tesla igjen. Kikker på alt mellom brukte 3ere (med varmepumpe) og ny Y. Jeg kikker også på SR+, som har rekkevidden jeg trenger med ikke 4x4, men jeg kan absolutt klare meg uten det også det er mer at 4x4 er litt kjekt en gang i blant. Greier ikke vurdere hva som er mest fornuftig her.

Jeg tenker endel på at jeg ville ha Y fordi jeg ville ha større åpning bak, men på en annen side så har jeg sluttet med dykkingen min, så jeg har ikke så stort behov for stor lasteåpning. Så var dette med Atom vs Ryzen, som jeg spurte om før - jeg hadde jo Atom i 3ern min før og den føltes da utrolig rask ut, så jeg forstår ikke helt disse YT-videoene jeg ser der Atom av en eller annen grunn er hakkete og fæl på kartet osv, sånn var jo ikke den jeg hadde

Jeg tenker høyt her, så bare å si meningene deres. Ikke enkelt det her :p  

EDIT: Så er det jo Highland også. Uten spaker til lys og slikt (som kan løses med SEXY-buttons). Kan være verdt å vente bittelitt? 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Ved å velge bakhjulsdrevet får du en mer effektiv bil og dermed enda mer rekkevidde...👍
Og ang. prosessor, så kan det jo være at Atom holdt greit når du hadde det sist, men at mange oppdateringer siden har økt kravet til prosessoren betraktelig... men det er bare spekulasjon fra min side.

EDIT: Som jeg har sagt tidligere i denne tråden, så skulle jeg gjerne hatt model Y sin bakluke på min model 3! For jeg trenger ikke Y sin plass, men hadde vært veldig kjekt å ha åpning helt opp til taket på model 3 også!🤩

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med min SR+, ihvertfall. Når det gjelder Atom cpuen så har det vært lite problemer med den, men har dog opplevd litt hakking på kartet noen få ganger, + når/hvis jeg f.eks ser på noe på Twitch.  Når det gjelder 3 vs Y, er det vel mer en preferanse(SUV vs sedan, plass, bakkeklarering). Jeg synes dog at 3'ern ser mye tøffere ut. Men mtp prisene på Model Y har droppet såpass nå og koster bare rundt 30k mer, så går nok de fleste for Y, spesielt de med familie. 

Når det gjelder Highland, så vet vi vel ikke helt når den kommer på markedet, så spørs vel hvor tålmodig og hvor mye det haster med ny bil da :D 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Iterion skrev (12 minutter siden):

Jeg er veldig fornøyd med min SR+, ihvertfall. Når det gjelder Atom cpuen så har det vært lite problemer med den, men har dog opplevd litt hakking på kartet noen få ganger, + når/hvis jeg f.eks ser på noe på Twitch.  Når det gjelder 3 vs Y, er det vel mer en preferanse(SUV vs sedan, plass, bakkeklarering). Jeg synes dog at 3'ern ser mye tøffere ut. Men mtp prisene på Model Y har droppet såpass nå og koster bare rundt 30k mer, så går nok de fleste for Y, spesielt de med familie. 

Når det gjelder Highland, så vet vi vel ikke helt når den kommer på markedet, så spørs vel hvor tålmodig og hvor mye det haster med ny bil da :D 

Den viktigste forskjellen, utover smak og behag, er vel hvor mye man lovlig kan pakke i bilen, selv om den større bakluka på Y er veldig praktisk. TMS RWD finner jeg har 315 kg, 300 kg for LR og 313 på P.

På TMY er tallene hhv. 454 for RWD, 451 for LR og 460 for P. NB! Kan være at tallene gjenspeiler individuelle forskjeller på de bilene jeg sjekket, så f.eks. en LR på 19" kanskje har noen kilo mer nyttelast enn en P på 21", ihvertfall nå som man angir ut fra faktisk vekt på bil.

Jeg personlig synes det er vanskelig nok å se forskjell på TM3 og TMY i farta, så nyttelast og praktikalitet hadde vunnet hver gang. Men jeg ser jo at TMYP ikke har track mode (ennå) slik TM3P har, og at dette kan være alt som teller for enkelte.

Og så har man jo noen farger man bare får på TMY fordi de produseres i Berlin (foreløpig bare LR og P i hovedsak), som man ikke får på TM3 pga at de produseres i Shanghai, men da er det og motsatt at noen farger får man ikke lengre på TMY utenom RWD-utgaven.

Det er jo og viktig for noen, og for meg blir fort en TMY RWD mer interessant fordi jeg ikke liker QS eller den nye rødfargen, men elsker den gamle gråfargen. Surt å måtte ta en hvit for så og wrappe, plastidippe eller omlakkere for å få en farge som de har levert før, som man synes passer best for en selv. Eller måtte betale nesten det samme påslaget for å ta en svart utgave, som kan fungere som et alternativ.

Fordelen er derimot at man kan med bedre samvittighet bruke penger på wrapping/plastidipping som gir noen helt andre farger og farge-komboer enn standardfargene, eller wrap med motiv om man så ønsker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne

Da legger vi den FSD-video diskusjonen død ☠️
No buts - den er ferdig.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Tilbakemeldinger tas på PM.
Jeg vil minne alle sammen her om hva retningslinjene sier:

Sitat

Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
Jotun skrev (5 minutter siden):

Lader opp til langtur til Stockholm på fredag. RIktignok bare fra Mandal, så estimert lading er ikke rare greiene. 

Første ferie med teslaen, men vet det er destinasjonslading på alle stedene vi skal så tror det blir problemfritt.

Går vel akkurat på en god ladning, evt 2 kortere er nok lettest. God tur!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...