Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Jotun skrev (1 time siden):

For min del er det lite relevant i en test der de filmer en bil som kjører selv. For uansett hvilken bil jeg skulle finne på å velge så er det jeg som skal sitte bak rattet.

Da er ikke du i målgruppen for selvkjøring altså.

 

Jotun skrev (1 time siden):

Hvis de skulle uttalt seg om det uten å vise film så kanskje det kunne betydd noe.

Så kun muntlig forklaring av funnene deres hadde vært bedre?? Hvis et bilde sier mer enn tusen ord, så er vel film enda bedre...

 

Jotun skrev (1 time siden):

Er ikke mye til system hvis man må være ekspert for å bruke det...... 

Ingen trenger å være ekspert for å trykke to ganger ned på høyre spake. Og implisitt i ordet selvkjøring ligger vel at man slipper å gjøre noe etter man har satt det igang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes viskerne på tesla fungerer greit når man kan slå de av manuelt da. Det som er kjipt hvis man kjører autopilot eller ACC så kan man ikke ta viskerne vekk fra auto. Skjønner det i og med at sikt er «systemkritisk», men vil mye heller at ACC eller autopilot slår seg av hvis det regner for mye, og viskerne ikke er på, enn motsatt.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
Emsal skrev (3 minutter siden):

Synes viskerne på tesla fungerer greit når man kan slå de av manuelt da. Det som er kjipt hvis man kjører autopilot eller ACC så kan man ikke ta viskerne vekk fra auto. Skjønner det i og med at sikt er «systemkritisk», men vil mye heller at ACC eller autopilot slår seg av hvis det regner for mye, og viskerne ikke er på, enn motsatt.

Dette har Elon lovet å fikse i løpet av 3 uker. Men vi skal ikke ta den tidsangivelsen så veldig konkret. Elon har vist mange nok ganger at det kan være vanskelig å holde slike selvpålagte tidsfrister. Det som er positivt er jo at dette tydeligvis blir jobbet med nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (3 timer siden):

Da er ikke du i målgruppen for selvkjøring altså.

 

Så kun muntlig forklaring av funnene deres hadde vært bedre?? Hvis et bilde sier mer enn tusen ord, så er vel film enda bedre...

 

Ingen trenger å være ekspert for å trykke to ganger ned på høyre spake. Og implisitt i ordet selvkjøring ligger vel at man slipper å gjøre noe etter man har satt det igang...

Hvordan i all verden klarte du å tolke disse tingene ut av det eg skreiv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (39 minutter siden):

Har ingenting å gjøre med om man er ekspert eller ikke, men om man er troverdig. En biljournalist er heller ikke en ekspert, vanligvis. Men han har gjerne likevel en viss krediblitet. Ut fra det lille jeg vet om denne youtuberen vil jeg si at det iallefall er 80-90% sjangs for at videoen Salvesen har lagt ut er juks og fanteri.

Ja du er der. Du mener de jukser for at teslaen skal vinne? Vel... Da må det jo være allright prestasjon de viser i de filmene da. Hvis det er juks så blir det jo ikke bra, men hvis det viser seg å ikke være juks, men så bra som det viser. Ja da snakker vi!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (21 timer siden):

Når jeg tenker tilbake for ti år siden, lenge før jeg eller noen jeg kjente hadde Tesla, og vi leste om folk i USA som satt i baksetet og sov mens Teslaen deres kjørte selv! Og vi satt her på  berget og trodde fullt og fast at disse nye bilene faktisk var fullstendig selvkjørende! Husker dere den tiden!?
Så kom rapportene om krasjer, men det rokket likevel ikke min tro på bilen... dette måtte være utenforliggende faktorer.
vet vi hvor liten vei FSD har kommet, og at disse stakkarene den gangen bare også trodde det var kommet lenger enn det hadde.
Gleder meg til å høre rapport fra deg her! For hvis folk kunne sitte i baksetet for ti år siden og leve til å poste videoen etterpå, så må det være rimelig bra i dag!

For ti år siden hadde ingen Tesla hardware for selv vanlig autopilot, faktisk ikke adaptiv Cruise en gang. Denne HW kom på plass i slutten av 2014 og Software som aktiverte AP1 kom ikke før høsten 2015. Disse bilene var basert på MobilEye sin teknologi med 1 kamera og var langt fra kapabel til noe selvkjøring. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Bummer.

Men er du heldig i uflaksen, kan det kanskje være bare å "pusse den bort" med en runde polering, ev. med lakkstift/filler-pen om ripa ikke er for tykk.

Den ser relativt "ille" ut, særlig på svart bil... Vurderte å få det taksert og så dra til forsikringsselskapet. Tycks?

Lenke til kommentar
CidMeyer91 skrev (1 minutt siden):

Den ser relativt "ille" ut, særlig på svart bil... Vurderte å få det taksert og så dra til forsikringsselskapet. Tycks?

Alltids greit å få en taksering av skaden, men om forsikringsselskapet ditt ikke gir deg dekning uten bonustap, så ville jeg sterkt vurdert å ta det fra egen lommebok.

For noen år siden var anbefalingen at skader under 50 K på nyere biler, koster i det lange løp endel mer kroner enn å faktisk ta det på kredittkortet pga de "skjulte" kostnadene på bonustapet frem til du igjen når max bonus.

Og kan du "maskere" skaden ved litt egeninnsats og en lakkstift til noen få hundrelapper, som også kan rekke til flere tilfeller, så er det fort masse penger spart. Som jeg bruker å si, man må jo ikke kaste bort pengene om man kan klare seg greit med litt såret stolthet og viten om at en detaljist kan se forskjellen ved å nistirre på området...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Alltids greit å få en taksering av skaden, men om forsikringsselskapet ditt ikke gir deg dekning uten bonustap, så ville jeg sterkt vurdert å ta det fra egen lommebok.

For noen år siden var anbefalingen at skader under 50 K på nyere biler, koster i det lange løp endel mer kroner enn å faktisk ta det på kredittkortet pga de "skjulte" kostnadene på bonustapet frem til du igjen når max bonus.

Og kan du "maskere" skaden ved litt egeninnsats og en lakkstift til noen få hundrelapper, som også kan rekke til flere tilfeller, så er det fort masse penger spart. Som jeg bruker å si, man må jo ikke kaste bort pengene om man kan klare seg greit med litt såret stolthet og viten om at en detaljist kan se forskjellen ved å nistirre på området...

Har heldigvis dekning uten bonustap på parkeringsskade...

 

Nei, greit å ikke kaste pengene ut av vinduet, men er vel noen småriper rundtomkring også om man først bruker forsikringen. Egenandel på 6k da.

Lenke til kommentar
CidMeyer91 skrev (1 minutt siden):

Har heldigvis dekning uten bonustap på parkeringsskade...

 

Nei, greit å ikke kaste pengene ut av vinduet, men er vel noen småriper rundtomkring også om man først bruker forsikringen. Egenandel på 6k da.

Les gjerne det med liten skrift, for de har fort noen begrensninger her, som kan gjøre at du heller bør vente med å ta den i bruk om du får en større og dyrere skade. F.eks. at de har noen klausukler om antall ganger dette er uten bonustap.

Og er det billigere enn egenandelen, så... 😉 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Les gjerne det med liten skrift, for de har fort noen begrensninger her, som kan gjøre at du heller bør vente med å ta den i bruk om du får en større og dyrere skade. F.eks. at de har noen klausukler om antall ganger dette er uten bonustap.

Og er det billigere enn egenandelen, så... 😉 

Ser at de dekker skader inntil 20k. Uten å måtte dele bilde av skaden her... hvor mye kan en sånn skade koste? OM den alikevel på repareres profesjonelt? Skaden er på størrelse med en håndflate cirka. Masse små kutt nesten.

Lenke til kommentar
CidMeyer91 skrev (1 minutt siden):

Ser at de dekker skader inntil 20k. Uten å måtte dele bilde av skaden her... hvor mye kan en sånn skade koste? OM den alikevel på repareres profesjonelt? Skaden er på størrelse med en håndflate cirka. Masse små kutt nesten.

litt vanskelig å si, med den infoen. Er det bare skader på en del, og ikke noe som går over flere deler? Er lister berørt, eller bare metall eller plastfanger? Og hvor dypt går dette, antar du?

Dersom det bare er plastfanger eller panser/side uten lister, vil jeg tippe dette kan koste alt mellom 3.500-10.000 basert ut på hva de faktisk må gjøre.

En mer komplisert skade som innbefatter flere deler, kan fort skli opp i 25K eller til og med godt mere. Men da er gjerne og dyre lykter eller sensorer involvert.

Men siden det høres ut som det bare er en del på en flate, så tipper jeg tilbudene/anslagene ligger rundt 5-8K.

PS! Jeg er litt utdatert på timepriser, og med elbiler kan det være de heller vil bytte fangeren fordi det faktisk blir billigere, så jeg kan sikkert bomme litt med mine anslag.

Og merkeverksted er fort endel dyrere enn "mekanikeren i skogen", uten at det trenger å bety noe for kvaliteten på jobben. Men det kan være de foreslår forskjellige løsninger, da merkeverksted heller vil bli fort ferdig og bilen ut døra, uten å bry seg så mye om kundens lommebok. Og langt mindre om de forstår at et forsikringsselskap er innvolvert.

"Mekanikeren i skogen" tjener som regel mest på timene, men vet han må konkurrere på kostnad og kvalitet, og er gjerne mer serviceminded på personlig plan. Men kan fort tjene på å bruke ettpar timer mer, om man sparer seg for å måtte skaffe dyre deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...