Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Og VW (Skoda, Cupra, Audi og Porsche i tillegg?) skylder på kundene for dårlig salg av bilene nå...

A propos VW: Så en video på youtube nylig om VW ID4 som faktisk fikk meg til å se alle 18 minuttene! Og jeg kjeder meg lett!
Mannen var forelsket i ID4, og skaffet seg den! Men etter to år(!) orket han ikke mer, og kvittet seg med den. Mye var pga heng på software, bluetooth som ikke klarte å spille musikk fra telefonen hans før han var ankommet jobb, ladeproblemer, brukerstøtte og en HAUG med andre ting. Verdt å se!
Ja jeg vet det er off-topic! Men noe skadefryd må vi kunne unne oss en fredag kveld😇

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (2 minutter siden):

A propos VW: Så en video på youtube nylig om VW ID4 som faktisk fikk meg til å se alle 18 minuttene! Og jeg kjeder meg lett!
Mannen var forelsket i ID4, og skaffet seg den! Men etter to år(!) orket han ikke mer, og kvittet seg med den. Mye var pga heng på software, bluetooth som ikke klarte å spille musikk fra telefonen hans før han var ankommet jobb, ladeproblemer, brukerstøtte og en HAUG med andre ting. Verdt å se!
Ja jeg vet det er off-topic! Men noe skadefryd må vi kunne unne oss en fredag kveld😇

Sett noen videoer av han før. La det frem som han hadde kjøpt den selv. Da jeg så den forsiden på denne videoen, så tenkte jeg bare "kjøpt og betalt", men det holdt ikke. Men gadd faktisk ikke se videoen da, og har ikke sett flere fra han i ettertid.

Men kanskje jeg slår den på etterpå. Nå er det "foppal" på "TV" (annen fane på denne PC'en") som proriteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ozone said:

Det er et veldig godt poeng, og grunnen til at jeg har gitt opp alle forsøk på noe annet enn Teslas egen app på min iphone.
Men jeg synes Tesla burde utvide litt fra utelukkende telefon til klokke og PC også, med offisielle Tesla apper👍

De seriøse appene kan du bruke api token hos, slik at du ikke bruker credentials hos de. 

Dette inkluderer Watch for Tesla.

Man kan også snakke rett med Tesla API fra shortcuts i iOS, hvis man foretrekker å holde alt for seg selv, fant noen biblioteker og fikk det til å kjøre for noen år siden, nå verdsetter jeg tiden min mer og velger å stole på Watch for Tesla :)

A note about security and privacy

This app accepts two types of login. Either Tesla account credentials or a Tesla API token. Your account credentials are never stored in the app, but are used only once to obtain an authentication token and refresh token directly from the Tesla API server. If you would rather supply that token yourself, you can do so instead. It is required to supply a refresh token. Your token will be persisted in the app. Tokens will be revoked if you change your Tesla account password. No network traffic will ever be emitted from this app that goes anywhere other than directly to the Tesla API servers, unless the OPTIONAL cloud processing is enabled, in which case an in-flight encrypted ACCESS token with a lifespan of 8 hours will be transmitted and stored ONLY WHILE COMMAND IS EXECUTING. The source code for this application will at all times be made available to any security researcher for a voluntary security and safety audit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Snowleopard said:

Sett noen videoer av han før. La det frem som han hadde kjøpt den selv. Da jeg så den forsiden på denne videoen, så tenkte jeg bare "kjøpt og betalt", men det holdt ikke. Men gadd faktisk ikke se videoen da, og har ikke sett flere fra han i ettertid.

Men kanskje jeg slår den på etterpå. Nå er det "foppal" på "TV" (annen fane på denne PC'en") som proriteres.

Han leaset vel bare denne da. Skal vel og nevnes at han ble litt uvenner med VW etter han lager en video hvor han snakket litt nedlatende om ID Buzz, noe som kansje ikke hjalp på hans videre intrykk av bilmerket.

Men de fleste bugs han nevner har jeg hørt om før så tror nok han er ærlig på det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, ozone said:

Men noe skadefryd må vi kunne unne oss en fredag kveld

Du bør heller se den videoen hans der det kommer frem at nesten alle youtubere og influencere er kjøpt og betalt av bilbransjen. De blir fløyet rundt verden på første klasse og det forventes at de sprer reklame om bilene til kunder. ALT er kjøpt og betalt og mer eller mindre "korrupt". Og forbrukerne går rett i fella hver gang som den saueflokken de er. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (58 minutter siden):

Han leaset vel bare denne da. Skal vel og nevnes at han ble litt uvenner med VW etter han lager en video hvor han snakket litt nedlatende om ID Buzz, noe som kansje ikke hjalp på hans videre intrykk av bilmerket.

Men de fleste bugs han nevner har jeg hørt om før så tror nok han er ærlig på det. 

Mulig jeg oppfattet feil, men mener at John Llewelyn i Fully Charged "Almost breaking News" sa at han (ikke John selv, men den youtuberen fra den videoen over som det snakkes om) fikk bilen av VW.

Men orker ikke dobbeltsjekke videoen selv nå, siden det er "foppal" på den andre webleservinduet, med lyd...

 

Endret av Snowleopard
Edit: Det i parentesen lagt til
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Ja, leste nettopp om en sak fra porsche. brukeren hadde mistet viktig funktionalitet som forvarming. bilen hadde blitt for gammel eller noe slikt så de støttet det ikke lengre. Men de skulle ha 4000 i årlig abonent. Galskap.

Samme gleder vel de eldre BMW modellene. Tror appen er gratis å bruke der.

1 hour ago, bzzlink said:

De seriøse appene kan du bruke api token hos, slik at du ikke bruker credentials hos de. 

Dette inkluderer Watch for Tesla.

Man kan også snakke rett med Tesla API fra shortcuts i iOS, hvis man foretrekker å holde alt for seg selv, fant noen biblioteker og fikk det til å kjøre for noen år siden, nå verdsetter jeg tiden min mer og velger å stole på Watch for Tesla :)

A note about security and privacy

This app accepts two types of login. Either Tesla account credentials or a Tesla API token. Your account credentials are never stored in the app, but are used only once to obtain an authentication token and refresh token directly from the Tesla API server. If you would rather supply that token yourself, you can do so instead. It is required to supply a refresh token. Your token will be persisted in the app. Tokens will be revoked if you change your Tesla account password. No network traffic will ever be emitted from this app that goes anywhere other than directly to the Tesla API servers, unless the OPTIONAL cloud processing is enabled, in which case an in-flight encrypted ACCESS token with a lifespan of 8 hours will be transmitted and stored ONLY WHILE COMMAND IS EXECUTING. The source code for this application will at all times be made available to any security researcher for a voluntary security and safety audit.

Tenkte på det med sikkerhet og tilgjengelighet. Kjipt å bruke 250kr på en app som kanskje ikke virker om 1 år (kanskje tesla kjører en Reddit). Hovedfordelen for min del er å slippe å ha med seg mobilen enten ut av bilen eller hvis jeg bare skal hente noe så klokke hadde fungert bra.

Det fungerer vel også med Siri som er Nice.

Lenke til kommentar
6 hours ago, ozone said:

Er noen av disse appen laget av Tesla selv? For Tesla har vel sperret for alt annet enn sin egen app?

I prinsippet er det slik at alle apper oppfører seg så lik Tesla-appen som mulig slik at Teslas server ikke kan skille om det er egen app eller en annen app som kommer inn.

Tesla kan heller ikke gjøre det mer vanskelig for de andre, da ville det lett kunne oppstå situasjoner at heller ikke egen app fungerer.

Til syvende og sist

  • tolererer Tesla situasjonen,
  • sier alltid: "om du bruker 3dje-parts programvare så tar vi ikke ansvar"
  • ikke tar hensyn til annen programvare nå de endrer noe i grensesnittet til serveren

Og Tesla er ikke alene om å gjøre det slik - det er standard at hackere finner ut grensesnittet til server som ikke har offisielt grensesnitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Endte opp med å kjøpe appen og koble klokka til bilen. Fungerer fint, ser nå i ettertid at de har skrevet at, walkaway kanskje ikke alltid fungerer slik at bilen ikke alltid låser seg.

Fikk lagt inn “essentials” i shortcuts appen så gleder meg til å teste de med Siri i morgen.

IMG_5131.jpeg

Endret av Emsal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Snowleopard said:

Mulig jeg oppfattet feil, men mener at John Llewelyn i Fully Charged "Almost breaking News" sa at han (ikke John selv, men den youtuberen fra den videoen over som det snakkes om) fikk bilen av VW.

Men orker ikke dobbeltsjekke videoen selv nå, siden det er "foppal" på den andre webleservinduet, med lyd...

 

Han sier han leaset den, men vet jo ikke betingelsene for leasen. Mulig den var meget gunstig. Han leverer iallefall bilen tilbake til VW i videoen og gir den fingeren 😅

Som det nevnes der på en av gangene bilen brøt sammen, så fikk han beskjed om at det ble å ta lang tid å få tak i deler til å få den fikset. Men så ble han kontaktet av noen andre som skulle fikse dette raskt for han siden han var influenser. 

Men disse godene forsvant vel etter Buzz videoen han laget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (12 timer siden):


Ja jeg vet det er off-topic! Men noe skadefryd må vi kunne unne oss en fredag kveld😇

Kan trøste deg med at videoen hadde blitt helt lik dersom han hadde hatt hvilken som helst annen bil fra hvilken som helst annenn produsent. Han markedsførerer som en den eneste "biljournalisten" som tør å være kritisk til bilindustrien, men i realiteten er han en useriøs fjott som ikke har peiling på bil og som kritiserer alle biler uansett for å fremstå som kritisk og seriøs. Reviewnene hans er totalt useriøse og barnslige, og det var derfor ikke han ble invitert av VAG flere ganger, ikke fordi han var kritisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (10 timer siden):

Du bør heller se den videoen hans der det kommer frem at nesten alle youtubere og influencere er kjøpt og betalt av bilbransjen. De blir fløyet rundt verden på første klasse og det forventes at de sprer reklame om bilene til kunder. ALT er kjøpt og betalt og mer eller mindre "korrupt". Og forbrukerne går rett i fella hver gang som den saueflokken de er. 

Den som går i fella, er vel de som ser videoene hans og tror det er journalistikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

en useriøs fjott som ikke har peiling på bil og som kritiserer alle biler uansett for å fremstå som kritisk og seriøs

AL123 skrev (1 time siden):

Den som går i fella, er vel de som ser videoene hans og tror det er journalistikk.

I sånne tilfeller er ikke jeg ute etter journalistikk, men erfaringer fra en helt vanlig bilbruker som meg selv.
Joda, ha gjør jo kanskje mye ut av tingene... men litt original skal man vel være for å fenge på youtube.
Men jeg kan vanskelig se hvordan han skulle kunne finne den mengden latterlige feil på "alle" biler han tester...
Feilene i ID4 videoen var jo der vitterlig! Vi ser med egne øyne at skjermen er uresponsiv og ikke connecter, osv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, AL123 said:

Reviewnene hans er totalt useriøse og barnslige, og det var derfor ikke han ble invitert av VAG flere ganger

Høres ut som du bør se på fully charged da. De hadde jo veldig mye bra å si om Honda-E. "The best car on the market. Period". Veldig seriøse tester der, ikke kjøpt og betalt i det hele tatt. Honda-E er vel en av de største fiaskoene noensinne med kun et par tusen biler bygd. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (13 minutter siden):

Høres ut som du bør se på fully charged da. De hadde jo veldig mye bra å si om Honda-E. "The best car on the market. Period". Veldig seriøse tester der, ikke kjøpt og betalt i det hele tatt. Honda-E er vel en av de største fiaskoene noensinne med kun et par tusen biler bygd. f

Tipper du aldri har sett den "fully charged"-reviewen, men kun sett videoen du lenket til. Fully Charged er ikke en del av bilpressen, men en privat kanal som ble satt opp for å promotere og øke interessen for fornybar energi, og den jobben gjør de veldig bra og med god troverdighet. Hvis jeg ønsker troverdige reportasjer, så velger jeg fra ekte biljournalister som jeg vet er troverdige, mange av dem har jeg fulgt i 20-25 år, og de lar seg garantert ikke påvirke av en fancy middag. Forøvrig kjenner jeg flere kompetente bilfolk som kjører Honda- E og som er veldig fornøyde med valget. Etter å ha jobbet med biler siden 90-tallet og kjørt utallige biler i alle aldre og prisklasser, så er det en ting som fremstår som sikkert. Det finnes overhode ingen korrelasjon mellom salgstall og kvalitet .

 

Endret av AL123
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Høres ut som du bør se på fully charged da. De hadde jo veldig mye bra å si om Honda-E. "The best car on the market. Period". Veldig seriøse tester der, ikke kjøpt og betalt i det hele tatt. Honda-E er vel en av de største fiaskoene noensinne med kun et par tusen biler bygd. 

Fully Charged sier aldri noe negativt om noen biler (unntaket er vel grillen til BMW), men som nevnt over er det jo en kanal for å promotere elbiler og da må de vel generelt være positive. 

Men det blir litt kjedelig til tider når alt bare er positivt hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 timer siden):

Tipper du aldri har sett den "fully charged"-reviewen, men kun sett videoen du lenket til. Fully Charged er ikke en del av bilpressen, men en privat kanal som ble satt opp for å promotere og øke interessen for fornybar energi, og den jobben gjør de veldig bra og med god troverdighet. Hvis jeg ønsker troverdige reportasjer, så velger jeg fra ekte biljournalister som jeg vet er troverdige, mange av dem har jeg fulgt i 20-25 år, og de lar seg garantert ikke påvirke av en fancy middag. Forøvrig kjenner jeg flere kompetente bilfolk som kjører Honda- E og som er veldig fornøyde med valget. Etter å ha jobbet med biler siden 90-tallet og kjørt utallige biler i alle aldre og prisklasser, så er det en ting som fremstår som sikkert. Det finnes overhode ingen korrelasjon mellom salgstall og kvalitet .

 

Link. Ønsker å høre hva ekspertene sier. Hvem er de som er gode nok? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig fornøyd med model y på langtur. Eller.... Er vel knapt definert som langtur. To ladinger.... Kjøring i 110-140. Knapt under 90.

Snittet på den turen var under 18....helt ok 🤩

Ladet når vi spiste. Fikk inn "for mye" men fordelen var at vi da ankom hotellet med nesten 60 prosent. 

Så nå lader vi gratis på IKEA og starter med fulle batterier vestover igjen. 

Kanonbil! 

Autopilot hele turen. Kun linjeskift og rundkjøringer som stoppet det. Nydelig. 

Endret av Jotun
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...