Gå til innhold

Nå kommer EUs forbud mot halogenpærer


Anbefalte innlegg

Takk. De har det håpløse designet der de bare spyler lyset oppover.

 

Merk for øvrig forskjellen på ensfarget lys i en gitt farge, og fargetemperatur. Fargetemperatur angis i kelvin (k). Og sier noe om fordelingen av bølgelengder i det "hvite" lyset:

Black_body_visible_spectrum.gif

 

Ensfarget lys, derimot, inneholder "bare" én bølgelengde, f.eks 580 for gult. Da får alt et skjær av den fargen, eller ser svart/mørkt ut.

Som sagt, jeg opplever ingen problemer med mine lys i hverdagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøper LED pærer på IKEA.

 

Men har noen svære lysstoffrør pærer (sånne lange stenger) i noen av rommene, skulle ønske jeg eiede kåken selv så jeg kunne byttet ut lysstoffrørlampene med LED pærer for jeg mistenker at de trekker noe jævlig med strøm. Pluss at lysstoffrørene må byttes mye oftere enn LED pærer.

Hvorfor tror du den trekker så mye strøm?

 

https://www.dinside.no/bolig/lysror-velg-t5/61740282

Lenke til kommentar

Når bilen har ineffektive lyspærer, bruker den mer drivstoff.

Høyere strømforbruk gjør simpelthen at dynamoen blir tyngre å drive rundt, så motoren jobbet litt hardere.

 

Men:

 

Ikke se deg blind på strømforbruket, slik som EU har gjort. EU-regler lar biler kjøre uten lys i dagslys. Dette sparer kanskje litt strøm i teorien, men er negativt for trafikksikkerheten.

En bil med lys er mer synlig enn en uten, selv i dagslys.

I Norge har vi krevende forhold med mange tunneler, og mange glemmer å skru lysene på.

 

Du kan ikke kjøpe sparepærer til bilen din heller. Reflektoren i bilen din er konstruert og godkjent for en bestemt pære, for eksempel H1, H4 eller H7.

Disse har en bitteliten glødetråd i midten, der alt lyset lages.

LED-pærer som passer i disse lampene har ikke en liten glødetråd i midten, men en sylinder dekket av lysdioder på utsiden.

 

Selv om den lyser sterkt, havner ikke lyset der det skal i henhold til loven.

 

Kjøp bare samme type pærer som bilen er ment å ha.

Kjøp gjerne en bil som originalt er levert med LED neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gammelt nytt! Dette ble varslet om for over 5år siden?

Men å skrive at "Fra og med den 1. september vil halogenlyspærer bli forbudt i EU." er FEIL?

Det er fortsatt fullt lovlig. De skal derimot slutte å PRODUSERE halogenpærer inenfor EU og utfasing skal foregå frem til 2020-2025...?

Lenge siden jeg har gått over til varm-hvite LED pærer herbi hus uansett og savner ikke de strømkrevende og varmeutviklende halogenpærene. LED bruker ca 1/10 av strømmen?

Lenke til kommentar

Dette er jo veldig dårlig nytt for oss som har store flotte lysekroner der dagens led pærer ikke gjør seg da de er stygge som få.

 

Helt feil! Du får massevis av LED pærer som ser minst like fine ut som de utdaterte halogenpærene du bruker i den lysekronen din idag? Får både varm-hvite og de stygge kald-hvite å velge i også med mange forskjellige design.

Og dette er jo også GAMMELT nytt. Flere år siden de varslet om dette skulle skje.

Lenke til kommentar

Testet LED-pærer som jeg kjøpte på ebay for et par år siden, pærene var solgt som dimbare (GU 6.35 sokkel).

 

Disse pærene prøvde jeg å montere i spottene på badet (2 LED og 2 glødepærer). Dette endte opp med at dimmeren plutselig begynte å oscillere voldsomt etter noen minutter (av/på-mønster) og LED-pæra tok fyr == Livsfarlig!

 

Om det er led-pærene som er av dårlig kvalitet eller om det var dimmeren som ikke taklet LED-pærer vites ikke. Så lenge kun én LED-pære var innmontert og resten er glødepærer så fungerer dimmeren tilsynelatende ok.

 

Det virker som at jeg er den eneste som har opplevd akkurat dette problemet - men tenker at det likevel kan være en potensiell brannfelle å kombinere LED-pærer med gamle dimmere. Dette bør hensyntas før man pålegger alle å bytte til LED.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testet LED-pærer som jeg kjøpte på ebay for et par år siden, pærene var solgt som dimbare (GU 6.35 sokkel).

 

Disse pærene prøvde jeg å montere i spottene på badet (2 LED og 2 glødepærer). Dette endte opp med at dimmeren plutselig begynte å oscillere voldsomt etter noen minutter (av/på-mønster) og LED-pæra tok fyr == Livsfarlig!

 

Om det er led-pærene som er av dårlig kvalitet eller om det var dimmeren som ikke taklet LED-pærer vites ikke. Så lenge kun én LED-pære var innmontert og resten er glødepærer så fungerer dimmeren tilsynelatende ok.

 

Det virker som at jeg er den eneste som har opplevd akkurat dette problemet - men tenker at det likevel kan være en potensiell brannfelle å kombinere LED-pærer med gamle dimmere. Dette bør hensyntas før man pålegger alle å bytte til LED.

Å kjøpe pærer på ebay er jo risikosport uavhengig av typen, IMO.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å kjøpe pærer på ebay er jo risikosport uavhengig av typen, IMO.

Du mener altså at dårlige LED-pærer er årsaken. Det er farlig å anta at akkurat DIN pære er mye sikrere enn MIN pære.

 

Jeg mener at jeg på ingen måte kan vite om det er LED-pæra alene som er årsaken til dette. Det jeg VET er at da dimmeren begynte å svinge ukontrollert - så "blinket" både LED-pærene og glødepærene.

Jeg heller derfor mot at det er gammel dimmeren som ikke takler LED-pærer. Men dette betyr ingenting, det er ikke det jeg vil frem til.

 

Og da er det tilbake til kommentaren min i mitt forrige innlegg, men omformulerer til følgende spørsmål:

Ved å påtvinge folk til å bruke LED - hvordan forhindrer man (myndigheter) at folk benytter en kombinasjon av pære og dimmer som kan være direkte brannfarlig.

 

For mitt vedkommende er dimmeren fjernet, så jeg har ikke mulighet til å etterprøve eventuelle forslag til andre type pærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener altså at dårlige LED-pærer er årsaken. Det er farlig å anta at akkurat DIN pære er mye sikrere enn MIN pære.

 

Jeg mener at jeg på ingen måte kan vite om det er LED-pæra alene som er årsaken til dette. Det jeg VET er at da dimmeren begynte å svinge ukontrollert - så "blinket" både LED-pærene og glødepærene.

Jeg heller derfor mot at det er gammel dimmeren som ikke takler LED-pærer. Men dette betyr ingenting, det er ikke det jeg vil frem til.

 

Og da er det tilbake til kommentaren min i mitt forrige innlegg, men omformulerer til følgende spørsmål:

Ved å påtvinge folk til å bruke LED - hvordan forhindrer man (myndigheter) at folk benytter en kombinasjon av pære og dimmer som kan være direkte brannfarlig.

 

For mitt vedkommende er dimmeren fjernet, så jeg har ikke mulighet til å etterprøve eventuelle forslag til andre type pærer.

Nei, jeg mener at det å kjøpe ikke godkjente produkter er en risikosport. Og det er ofte slike produkter en ender opp med.

 

Generelt sett kjøper jeg kun produkter som er godkjent for Norge/EU om jeg skal koble de til 230v.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står at noen spesialpærer som til stekeovn er unntatt - men hvordan slår dette ut på H4/H7 halogenpærer til bil f.eks?

Tja. da må det jo ettervert bli lov å sette inn led pærer isteden for halogen som blir forbudt.

Eller tvinges vi til å bestille ulovlige halogen pærer fra Kina?

Lenke til kommentar

Led pærer varer ikke ekstremt mye lenger det er svada er mye mer feil på dem enn halogen. De skal i prinsippet var mye lenger men de får ofte ikke nok kjøling eller får feil i eletronikken som gjør at de har mye kortere levetid enn oppgitt ofte halve levetiden eller en kvartdel.

 

 

Jeg kjøpte en liten samling LED-pærer fra Philips i 2009. Nå først har to begynt å svikte. Det er på ingen måte svada at LED varer mye lengre enn både halogen- og glødelamper. Så jo for eksempel ene glødepæra montert ved ytterdøra levde kanskje bare noen uker på grunn av de mekaniske påkjenningene ved lukking av dør. Ikke hatt noe problem med LED der. Det du muligens tenker på er spotter i taket. Det er en grusom måte å belyse et rom på, og mange dytter jo lyskildene inn i isolasjonen. Da får du problemer med varme, men det er jo bedre enn at huset brenner ned slik som det gjerne blir med halogen på samme sted.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at halogenpærer for bil blir forbudt.

 

Halogen kan bli forbudt i NYE biler,

men reservepærer for eldre biler vil være lett tilgjengelig i mange år enda.

 

Kjøper du LED erstatningspærer på eBay, blir det oppdaget og stryker på EU-kontroll.

 

Du kan sikkert oppgradere hele lykta med en typegodkjent LED-lykt til flere tusen.

Men om du bruker den gamle lykta, må du bruke den typen pære den er godkjent for.

Lenke til kommentar

 

Det spiller en veldig stor rolle om varmen kommer fra lyskilder, panelovner eller gulvvarme.

 

1) Dersom du synes det er litt varmt i huset, er det da vanlig å slå av lyset?

2) Har du termostat på lyset, slik at det slår seg av når det blir varmt nok?

3) Har du hørt om noen som legger varmekabler i taket?

+++

 

Det er riktig at all varmeenergien ikke går tapt, men det er en idiotisk måte å varme opp hus på. Varme bør leveres lavt, spredt og være termostatstyrt. Lys bør primært sørge for lys, og minst mulig annet.

Enig i det. Varme og lys bør styres separat og være separate enheter slik at hver av de kan plasseres optimalt i forhold til hver sin virkemåte. Å kombinere lys og varme i én enhet er bare dumt. Ryker pæra så må man bytte varmeovnen .. Ingen med vettet på rett plass hadde valgt en sånn løsning om det var enkle og billige måter å unngå det på.

Er naturligvis helt enig i din begrunnelse.

Allikevel er jeg ikke fornøyd med forbudet som under innføring.

 

Nå som vi nærmer oss høsten, kan jeg ofte merke at oppholdsrommet er litt for kjølig tidlig om morgenen.

Ikke tilstrekkelig kaldt til at jeg vil la luft-til-luft varmepumpen være permanent påslått (spesielt mpt på støy, men også slitasje).

Samtidig er behovet der for en rask og støyfri varmkilde for kun kortere tid, før jeg må videre på jobb.

 

Da gir takspotter/lamper med halogen som lyskilde, god mening.

Varmen stråler såpass, at man tydelig kan gjenkjenne effekten som om solstråler treffer en.

Mao en god kombinasjon av varme og litt "energitilførsel", man setter pris på en tidlig morgen

 

I tillegg er min erfaring er at halogen fremdeles gir et varmere lys enn LED.

 

På kontor, serverrom og utendørs stiller det seg annerledes. Der har LED åpenbare fortrinn.

 

Forøvrig er min erfaring gjennom mange år, at levetiden på LED og Halogen, ikke avviker så mye fra hverandre som man skulle tro.

For sistnevnte er det selvfølgelig et krav om å benytte dimmer og helst 12V, men da opplever jeg at pærene lett kan vare i 10-15 år, selv kontinuerlig påslått.

Lenke til kommentar

Testet LED-pærer som jeg kjøpte på ebay for et par år siden, pærene var solgt som dimbare (GU 6.35 sokkel).

Tror nok problemet ligger her. Mye søppel som ligger på ebay. Elektronikk er ikke noe jeg er spesiellt glad i å hente inn fra ebay.

 

Om det er led-pærene som er av dårlig kvalitet eller om det var dimmeren som ikke taklet LED-pærer vites ikke. Så lenge kun én LED-pære var innmontert og resten er glødepærer så fungerer dimmeren tilsynelatende ok.

Det er pærene som må takle dimmeren, ikke dimmeren som må takle pærene. LED er inherent en lavspenningskomponent. Pærene må ha en innebygd PSU to genererer en regulert lav DC spenning. Dimmbare LED må detektere hva dimmeren gjør og aktivt justere strømmen den driver gjennom LEDen. Forskjellige typer dimmere genererer forskjellige bølgeformer så en LED-lampe må kunne detektere hva dimmeren prøver å gjøre.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Å kjøpe LED-pærer på Ebay er som å spille russisk rulett.... med 5 kuler i revolveren.

 

Får du "rette" pæra kan du bokstavelig talt risikere å bli drept.

 

https://www.youtube.com/watch?v=08W2VIwBkhI

De pærene der har også simpleste form for psu. Ser ikke noe kondensator for glatting av den likerettede sinusen der heller, så jeg tipper de flimrer heftig. Jeg plukket fra hverandre en død Ledare pære fra IKEA for en tid tilbake. Der var det en skikkelig, switchende psu i sokkelen.

Et problem med en del LED-pærer er at en av LED-chipene ryker, og siden de ofte er koblet i serie, slutter pæra da å fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...