Jump to content

teitur

Medlemmer
  • Content Count

    2109
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

teitur last won the day on March 11 2018

teitur had the most liked content!

Community Reputation

563 :)
  1. Jeg kan ikke huske at 205 kom i elektrisk versjon ( selv om det fantes en prototype på 80-tallet), men 106,, som er søstermodellen til Saxo ble solgt som elektrisk. 205 gikk vel ut av produksjon i 1998. Jeg mener det ble laget elektriske versjoner av Citroen Berlingo og Peugeot Partner også.
  2. Da var 10.0.3 tilgjengelig i Oxygen Updater. See bare ut til å inneholde sikkerhetspatch fra november og bugfixer.
  3. Kan ikke si jeg ser det samme her. Skjermen dimmer fortsatt ned i hytt og gevær.
  4. Det estimatet fra NSF tror jeg er altfor høyt hvis du ser prisene på e-208, og ikke minst DS3 crossback e-tense, som strengt tatt er samme bil med et annet skall. Jeg tipper de legger seg et stykke under DS utgaven som starter på 319.000. Jeg tenkker de sannsynligvis vil prøve å komme under 300k som startpris på e-2008. Godt utstyrt er nok 350k mer sannsynlig pris.
  5. Tvilsomt, ser ikke sånn ut her i alle fall.
  6. Jeg har en Krups-kvern som ser nesten helt lik ut, mangler bare det metallfargede feltet rundt knappen og hjulet som brukes for å velge mengde. Jeg antar OBH sin er mer eller mindre samme kvern med annen logo. Kan heller ikke si at kaffesøl er noe stort problem med den. Joda, det kan drysse noen korn på benken når jeg tar av beholderen, men det er virkelig ikke et så stort problem som det fremstår i testen. Antar denne er samme kvern med Krups logo: https://www.proshop.no/Kaffe-og-Espresso/Krups-GVX242-Grinder/2415790
  7. Legg til LiFePO4 (lithium-jern-fosfat) på lista også, så begynner det å dekkes opp. Nominell spenning på 3.2V, lades til omtrent 3.6V. Finnes både som standard eller, gjerne 32700, eller andre formater, inkl poser som ligner LiPo. Mer stabil kjemi og lenger levetid enn vanlige li-ionbatterier. Har også en relativt flat spenningskurve til batteriet er nesten utladet. De har imidlertid lavere energitetthet enn vanlig li-ion, mye pga den lavere cellespenningen. Edit: 4 celler i serie har så nær nominell spenning for et bly/syre batteri, at de kan brukes nesten som drop in erstatning.
  8. teitur

    Trafikalsk klagemur

    La oss se hva lovteksten egentlig sier om når man går fra å være et påregnelig hinder til unødig hinder. Om man følger fartsgrensen, er ikke første del av kriteriene for å måtte vike oppfylt. Du må gjerne si at kjøretøyet er et hinderfor ditt ønske om å bryte fartsgrensen, men det er ikke et unødig hinder. Hvis vedkommende derimot aktivt sperrer deg eller øker farten for å hindre deg i å kjøre forbi, blir det en annen sak.
  9. Vel, jeg hadde også Vipps på min forrige telefon, en Galaxy S8. Null problem å få Vipps til å fungere med den da den ble oppdatert fra Android 8 til 9 heller. Mulig jeg måtte slette data for Vipps på telefonen og sette opp Vipps på nytt, men ingen problemer med engangskoden på SMS.
  10. Jeg har hatt vipps lengecpå Android 9 uten problemer. Riktignok måtte jeg få ny kode på SMS og sette opp appen på nytt da jeg nylig oppdaterte til Android 10, men etter det har Vipps fungert uten problemer.
  11. De kommunale laderne der jeg bor er et godt eksempel på det. Da de var gratis, var det nesten kul umulig å finne en ledig plass. Enkelt sto også på ladeplassene uten å gidde å plugge inn kabelen engang, og der var stadig biler som ble hensatt i uker av gangen. Etter at de begynte å ta betalt 10 kr/t på dagtid og 5kr/t kveld og natt (laderne er forøvrig på 16A), har jeg knapt sett mer enn halvparten av plassene i bruk samtidig.
  12. Nå har jeg ikke prøvd noen slike apper, det nærmeste ville vært uber, men jeg tviler sterkt på at samtlige lider under dårlig brukervennlighet. At det ikke er nok brukere, spesielt på tilbydersiden er nok sånn sett et større problem, da det å basere seg på slike apper for å komme seg fra A til B som passasjer blir for uforutsigbart. Kollektivt tar riktignok kanskje lenger tid, men de går (stort sett) til oppsatte tider som er lette å forholde seg til. I motsetning til deg har han faktisk lagt fram tall som til en viss grad underbygger påstanden. Samkjøring mellom ektefeller, kollegaer osv gjøres allerede i større eller mindre grad, men jeg har ingen tro på at det er en stor andel som er interessert i å ta med seg helt fremmede mennesker for å spare en slant på strøm (for å trekke dette litt inn i fremtiden). De aller fleste jeg vet om som kjører bil daglig setter faktisk stor pris på alenetiden i bilen. Litt på siden ad utnyttelse av kollektivfelt. Jeg begynte å telle antall bussvganger per time forbi Lysaker bussterminal på E18 i rushtiden i ruterappen, men mistet tellingen da jeg passerte 50. Da hadde jeg stort sett bare telt de grønne regionbussene og en del av lokalbussene, ikke alle andre operatører som Vy og Brakar, som opererer ruter til nabobyene. Jeg vet f.eks at bare til og fra Hønefoss gikk det i alle fall tidligere buss 4 ganger i timen i rushtiden, med opptil 3 busser per avgang. Forøvrig er passasjerbelegget på bussene i rushtiden veldig ofte av typen "vi ser hvor mange vi klarer å skvise inn uten å ødelegge sikten til høyre for sjåføren", så det er lite hensiktsmessig å se seg blind på sitteplasser når man sammenligner kapasitet på buss mot bil.
  13. teitur

    Trafikalsk klagemur

    Hovedregelen er å benytte venstre felt om du skal ut i den tredje armen i en trearmet rundkjøring, selv om det ikke er direkte feil å ligge til høyre heller. Sannsynligheten for at noen skal kjøre tilbake samme vei som de kom er mye lavere enn at de skal videre rett fram. Det burde derfor ikke være noen tvil om at motparten skulle ventet uansett. Unntaket hadde vært om spørsmålsstiller hadde blinket til venstre for å tydeliggjøre at han hadde tenkt å kjøre helt rundt.
  14. Jeg brukte ordet årsavgift, fordi det fortsatt henger igjen på folkemunne. Etter omleggingen er elbiler fullstendig fritatt for trafikkforsikringsavgiften, mens biler med forbrenningsmotor betaler en dagsats som over et år mer eller mindre tilsvarer den gamle årsavgiften.
  15. Ikke bare mye lavere, den er kr 0,-.
×
×
  • Create New...