Gå til innhold

Nå kommer EUs forbud mot halogenpærer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er gode grunner her i nord også. Unngå bruk av ugunstige amterialer, færre transporter av pærer ettersom de nye varer ekstremt mye lenger, mange rom skal ikke varmes, feks boder, ganger ol. Det har heller ingen hensikt å varme opp uteområder .

Halogenpærer i takspotter varer nå utrolig lenge uansett. Vi har over 30 spotter som er rundt 15-20 år gamle og jeg tror vi kun har skiftet 1 halogenpære. Dette er i hovedetasjen i huset vårt, så de er i bruk hver eneste dag. Hvis vi anslår at de brukes 6 timer pr.dag i 340 dager per år i 15 år. så kommer jeg til at pærene har vart i over 30.000 timer. Dimmere og trafoer derimot, har det blitt skiftet flere av enn pærer...

Det er ekstremt mange varierende faktorer som spiller inn når det kommer til levetid på halogen, og egentlig alle lamper, og annen elektronikk.

 

Hvis en halogenpære har oppgitt 2000 timers levetid ved 230V, så får de ca 5% lenger levetid med at det står en dimmer foran, selv om denne står på fullt, siden det da blir litt mindre volt til den. Dimmes de normalt ned, så forlenger det levetiden veldig.

 

Er man langt fra trafoen, så får har man mindre volt i boligen, som gir lenger levetid. Er man nære, og har nærmere 240V, så lever de kortere.

 

Så kommer også omgivelses temperatur inn. Står de i en nedfelt himling med mye luft over, så har de det kjøligere hvis man har pærer som sender varmen bakover. Har man såkalte Alu pærer så sendes denne varmen fremover og inn i rommet.

 

Har man etasje over stuen som det gås mye i, så kan rystelse ifra dette også påvirke levetiden. En god gammel glødepære ved siden av utgangsdøren lever mye kortere enn en langt ifra en dør pga vibrasjonene fra når døren lukkes.

Lenke til kommentar

 

Dimmeren er knapt et år gammel.

Den gamle dimmeren gikk nemlig i stykker, så den ble byttet.

 

Hvordan vet jeg hvilke LED som passer til min helt nye dimmer? Må alle pærene byttes samtidig?

 

Spør en elektriker. Ta av plastdekselet, ta av sikringen først. skru ut dimmeren uten å koble fra ledningene. Skriv ned modellen dimmer på en papirlapp og skru det sammen igjen. Da har du ikke koblet noe elektrisk. Du har kun gjort det som alle som pusser opp kan finne på å gjøre lovlig.

 

Trenger på de aller fleste dimmere kun å dra dimmer hjulet ut, eller i verste fall ta av plastdekselet foran, så står typebetegnelsen på fronten av dimmeren.

 

Anbefaler ingen som ikke vet hva de driver med å skru ut dimmeren, da de spesielt i litt eldre hus kan være vanskelige å få inn igjen pga små bokser.

 

Type betegnelsen på dimmerene inneholder som regel ett nummer, typ 315GLE for Elko sin mest brukte. Da kan man hvis man har halogen eller annen type glødelampe, regne sammen Watten, og være innenfor det maks nummeret. Det mange ikke alltid tenker på er at de også krever en minimums belastning for å fungere, mener å huske 315GLE må ha mellom 40-315W for å funke. Slik at man i mindre rom f.eks. ikke må vente for lenge med å bytte ut pærer som ryker. Det samme hvis man har spotter med 12V halogen, hvor trafoene har min og maks belastning, og normalt må ha mellom 1-3 stk 35W pærer i drift. (35-105W).

 

Noe av det kjedelige med dagen LED spotter, er at leverandøren som regel ikke garanterer levetiden og funksjonen uten at man benytter dems egen dimmer. De aller fleste leverandører har kommet med egne LED dimmere som bør benyttes med dems lamper.

Lenke til kommentar

En svakhet med LED er at de blir fryktelig varme, så kanskje det er litt av svaret på forkortet levetid.

 

Jeg har selv gjort meg en erfaring hvor jeg kjøpte dyr ekstra kraftig LED i fra Phillips tror jeg merke var. Hadde de i en utelampe som hadde et forholdsvis lite volum. LED-pæren av sokkeltype GU10 døde etter ganske kort tid, kun noen få måneders levetid faktisk.

 

Jo. Har ofte en følelse av at det er elektronikken i pæra som feiler først. Noen ganger med multi-led pærer ser man at de feiler en etter en. Det er mye rask der ute i flere prisklasser.

Lenke til kommentar

 

Nå er det stor forskjell på LED lys og LED lys. Er enig i at 5600K 70CRI LED lys er ubehagelige å jobbe med, men 2700K 95+CRI LED lys er noe helt annet. Det andre momentet er utformingen av lyskilden, men her begynner man også å få flere og flere alternativer inkludert LED lys som etterligner glødelamper.

Kan du linke til en pære med 95+ CRI?

Som jeg nevnte tidligere så er det som regel foto/video-lys som har så høy CRI, så det er ikke så mange vanlige lyspærer med så høy CRI. Her er en lenke til en E27 pære med CRI over 95:

https://store.yujiintl.com/collections/high-cri-led-lights/products/bc-series-a60-high-cri-remote-phosphor-led-bulb-unit-2-pcs

Her er noen flere lenker til andre høy CRI lamper/deoder:

https://interfoto.no/lys-og-studio/studiolys/studiolys/aputure-amaran-al-mx-al-mx-p0000068107

https://www.scandinavianphoto.no/produkt/1017085273/aputure/led-belysning-light-storm-cob-120d-daylight-tlci-cri-96-led-kit

https://www.ebay.com/itm/100-Stuck-100-pcs-OSRAM-DURIS-E5-LED-2700K-CRI95-GW-JDSMS1-CC-0-5W-5630-5730/272646022095?epid=1824739329&hash=item3f7af823cf:g:J-kAAOSwIC1Z3MdP

Lenke til kommentar

Jo. Har ofte en følelse av at det er elektronikken i pæra som feiler først. Noen ganger med multi-led pærer ser man at de feiler en etter en. Det er mye rask der ute i flere prisklasser.

Nå tenker jeg som så at det jo var meg som presset et produkt inn i et lite rom for kjøling i utelampen. Men det ga en interessant lærepenge. Så jeg byttet til svakere rimelige ikea GU10 LED når jeg måtte bytte ut. Tok ingen sjanser på å kaste penger ut på kjente merkevarer ala Philips, Osram eller annet. De Ikea LED-ene har fungert i noen år nå. Har ikke brukt utelampen daglig.

 

Jeg kan ikke garantere at det var samme produkt, men det så faktisk slik ut, og jeg er rimelig sikker nå på at det må ha vært Philips. Størrelsen forteller litt om varmeutviklingen:

 

post-30484-0-33530000-1535371682.jpg

Lenke til kommentar

Testet LED-pærer som jeg kjøpte på ebay for et par år siden, pærene var solgt som dimbare (GU 6.35 sokkel).

 

Disse pærene prøvde jeg å montere i spottene på badet (2 LED og 2 glødepærer). Dette endte opp med at dimmeren plutselig begynte å oscillere voldsomt etter noen minutter (av/på-mønster) og LED-pæra tok fyr == Livsfarlig!

 

Om det er led-pærene som er av dårlig kvalitet eller om det var dimmeren som ikke taklet LED-pærer vites ikke.

 

Heller at LED-pærene ikke støttet dimming. LED-pærer er i utgangspunktet ikke ment for dimming (uten at jeg vet hvorfor), og de som støtter dimming koster mer.

 

Det finnes noen 100.000 Lumen hodelykter og 10.000 mAh 18650 batterier på Ebay også, så...jeg tar utgangspunkt i å tvile på alt som står der.

 

Hvis du ønsker LED-pærer med dimming, så anbefaler jeg sterkt Osram eller Philips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant en "publikasjon" fra industrien som forklarer litt om hvilke pærer som er berørt (og hvilke som ikke er det) [PDF]: https://lightingeurope.org/images/publications/general/LightingEurope_-_Statement_-_20171130_-_on_Halogen_phase-out.pdf

 

Forbudet gjelder "mains-voltage" pærer, altså de som går på det ordinære strømnettet.

Dvs., det er også enkelte 12V-pærer som nå blir forbudt å produsere, men det finnes pærer fra andre produsenter som møter kravene, så det vil fortsatt være pærer å finne i butikkene.

 

Lyspærer til bil er ikke omfattet. (Bilindustrien har sikkert sine egne "roadmaps" å følge.)

Lenke til kommentar

Trodde det var på vei ut og. Måtte en tur avgårde forleden å handle inn slike og er nedsatt pris overalt fikk jeg inntrykk av.

 

Men, bra at man beholder noe da  :)

 

Dersom disse er nedsatt i pris, så taler det for at de butikkansatte kjører alle glødepærer over en kam. De må nok pent kjøpe inn nye slike pærer eller ta det ut av varesortementet dersom de finner ut at de har gjort en blünder for mye som de evt. synes at de ikke kan leve med økonomisk, mer enn en omgang.

Lenke til kommentar

Kva skjer med slike 9w rør med G23 sokkel? Har fleire lampar som skal ha to slike. Kjøkkenvifta bukar også ein slik. LED variantar av desse har alt for tjukk del ved sokkel til at dei får plass. Dei eg har sett som er tynne nok er like lange som 11w varianten og dei blir for lange...

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...