Gå til innhold

Nå kommer EUs forbud mot halogenpærer


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke all negativiteten til led lys, kan jo få pærer som har alle farger i regnbuen..

De har lav CRI/RA, noe som gjør at fargen til objekter i rommet ikke gjengis korrekt. Alle bølgelengdene er ikke med i det "hvite" lyset.

 

Les: http://www.pi3dscan.com/index.php/instructions/item/led-lighting-cri-value

 

De har også, som nevnt i artikkelen, tydelig blåere lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dimmeren er knapt et år gammel.

Den gamle dimmeren gikk nemlig i stykker, så den ble byttet.

 

Hvordan vet jeg hvilke LED som passer til min helt nye dimmer? Må alle pærene byttes samtidig?

 

Spør en elektriker. Ta av plastdekselet, ta av sikringen først. skru ut dimmeren uten å koble fra ledningene. Skriv ned modellen dimmer på en papirlapp og skru det sammen igjen. Da har du ikke koblet noe elektrisk. Du har kun gjort det som alle som pusser opp kan finne på å gjøre lovlig.

 

Da kan elektrikerforretning sjekke modell dimmer og finne ut hvordan den stiller seg, uten at du behøver å bestille elektrikeren hjem til deg, før det er avklart hva som må bestilles og evt. ettermonteres, eller om du bare skal svippe innom elektrikerforretningen om et par dager og kjøpe med deg kun nye pærer som du selv bytter med.

 

Det betyr ingenting hvor ny dimmeren er. Fordi det finnes simple nye dimmere også. Det kommer helt an på modellen dimmer på hva slags type lys den kan dimme. Noen dimmere takler å dimme alt fra glødepære, innom dimbart lysstoffrør og innom dimbare LED-pærer (men langt i fra alle, for nevnte dimmer koster nok noen hundrelapper ekstra i forhold til en simplere modell).

 

Det går også an å få "dimmere" som klarer å senke farten på viftemotorer. Men da er det jo strengt tatt ikke en dimmer som folk flest omtaler. Men prinsippet om å strupe på strømmen blir jo i teorien litt lik for det om. Og det krever en helt spesiell "dimmer" for å senke motorhastighet.

 

Jeg selv prøvde å dimme to stykk dimbare sparepærer (lysstoffrørteknologi) på samme dimmer. Det gikk dårlig. Så måtte nøye meg med en slik dimbar sparepære i den taklampen, fordi ellers så slo den ene seg av mens den andre slo seg på. Det ble blinklys av det med to dimbare sparepærer (ufrivillig diskobelysning, sikkert ikke sunt for pærene i lengden).

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det stor forskjell på LED lys og LED lys. Er enig i at 5600K 70CRI LED lys er ubehagelige å jobbe med, men 2700K 95+CRI LED lys er noe helt annet. Det andre momentet er utformingen av lyskilden, men her begynner man også å få flere og flere alternativer inkludert LED lys som etterligner glødelamper.

Kan du linke til en pære med 95+ CRI?

Lenke til kommentar

De har lav CRI/RA, noe som gjør at fargen til objekter i rommet ikke gjengis korrekt. Alle bølgelengdene er ikke med i det "hvite" lyset.

 

Les: http://www.pi3dscan.com/index.php/instructions/item/led-lighting-cri-value

 

De har også, som nevnt i artikkelen, tydelig blåere lys.

Sier ikke at det er feil, men dette kan ikke oppleves særlig. Jeg har aldri tenkt over det og har bare led lys hos meg. Er dog i ikke led lys daglig.

Lenke til kommentar

 

De filamentpærene flimrer rett ut sagt helt jævlig. At noen orker å bruke dem er meg en gåte.

 

Flimrer? Bruker det i lysekrona, dimmes flimmerfritt.

I dag går det vel an å gjøre så mye rart med strøm og styring. Skal ikke forundre meg om du kan få den kursen til å gå med 100 Hz / 240 Volt også  ;) (uten at jeg skal være påståelig)

Endret av G
Lenke til kommentar

En ideell lyspære stråler som solen, med omtrent like mye av alle farger i det synlige spekteret.

 

Mange LED-pærer, og særlig kompaktlysrør har ikke hele spekteret av synlig lys. Lyset ser hvitt ut, men gjenstander i stua di vil ikke fremstå med sine riktige farger. Kunsten på veggen får litt feil farger, maten bli grå og uapetittelig.

 

LED-CRI-tooltip-SBL.jpg

 

Et ekstremt eksempel på dårlig fargegjengivelse er den spesielle pæretypen som brukes i gatebelysning.

Den lyser bare på en bestemt skittengul bølgelengde.

OK for trafikk, men uaktuellt innendørs.

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med neste generasjon? 

 

laser!, i teorien kan en diode på noen miliwatt lyse opp et helt hus. 

 

http://luxreview.com/article/2016/02/led-inventor-bets-on-lasers-to-replace-leds

 

Hva med å bare bygge seg et mini-mini (mini-mini-mini-mini-mini-mini) kjernekraftverk i kjelleren. Så kan man ha sin egen sol som blir spredd med fiberoptikk rundtom i heimen? :p  strålingskilden vil sannsynligvis vare noen "år" også, det må vel være en bra bonus. Du slipper helt alle strømutgifter. Du får sannsynligvis et overskuddsvarmeproblem med på kjøpet. Trenger aldri å fyre i peisen der. Er du flink så kan du sikkert steame maten din også.

 

Eller hva med å bare slippe sollyset inn. Jeg så en eller annen dokumentar på Netflix om noen som forsker på å la sollys utenifra slippe inn i bygget (selv dypt nedi bunkerser).

Endret av G
Lenke til kommentar

Står at noen spesialpærer som til stekeovn er unntatt - men hvordan slår dette ut på H4/H7 halogenpærer til bil f.eks?

 

Regner med som en selvfølge at de er unntatt.

Endring vil kreve totalt re-design av lyktene til bilen noe som er ekstremt urealistisk.

I stekeovner er problemet de høye temperaturene, lys i stekovner er heller ikke et stort strømforbruk problem

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg pleier mine gamle glødelamper som om de skulle være mine barn, de gir det mest behagelige leselyset.

Jeg kan ikke fordra leddlys, jeg blir "syk" av det. LEDlys i lommelykter er ikke effektivt og det gir et ubehagelig lys.

 

Da er det bare å hamstre halogenpærer for hjem og bil, LED-pærene er uforskammet dyre og har ikke en livslengde som står i forhold til prisen. Dårlig valuta for pengene.

 

Top tip: finn noen high-CRI LEDs. Jeg er enig i ingen LED-pærer er ennå i nærheten av "ekte" lys fra glødepærer (~3000 Kelvin), men finnes akseptable alternativer. Bare synd at skikkelige high-CRI (93+) LEDs er veldig dyre.

 

Jeg har en tilsvarende 25 W LED-pære i min nattlampe over sengen, og denne fungerer utmerket til lesing i et ellers mørkt rom. Og jeg har veldig sensitive øyne, så eventuell flimring ville jeg sett øyeblikkelig.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg kjøper LED pærer på IKEA.

 

Men har noen svære lysstoffrør pærer (sånne lange stenger) i noen av rommene, skulle ønske jeg eiede kåken selv så jeg kunne byttet ut lysstoffrørlampene med LED pærer for jeg mistenker at de trekker noe jævlig med strøm. Pluss at lysstoffrørene må byttes mye oftere enn LED pærer.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

hvordan slår dette ut på H4/H7 halogenpærer til bil f.eks?

 

Det finnes desverre ingen akseptable H LED-erstatninger for bil utover å skifte hele lykteløsningen. På min '08 Caddy er dette 3000 Kr. pr. hjørne. Jeg valgte å bare oppgradere de pærene jeg kunne. Har nå kun halogen som kjøre- og fulltlys (H7 / H1), pluss i kjørelys bak (men kun fordi VAG CAN-BUS systemet ikke vil godta LED der, og ettermontert motstand ble mislykket).

 

Det selges MANGE H LED-pærer for kjørelys til bil, men disse er dårligere pga. lysets spredning i reflektoren. Så selv om pæren i seg selv er mye kraftigere, så får du ikke lyset på veien der du trenger det, så du ender opp med dårligere lyskast fremover og blending av motgående biler. Så det finnes ikke lovlige (eller bedre) H LED-erstatningspærer på markedet.

 

Men en LED-løsning fungerer utmerket som tåkelys, da du ikke trenger langt lyskast i dem.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Dårlig nytt for oss som bor i nord.

 

I Norge har vi behov for oppvarming brorparten av året, og hvorvidt noe av den varmen kommer fra lyskilder eller varmeovner spiller liten rolle.

 

Halvveis enig. Sommeren da jeg selv hadde oppgradert glødepærene i de fire vegglampene jeg har på rommet mitt fra 40 Watt glødepære til 5,4 Watt, 2700 Kelvin LED (og samme året oppgraderte PCen fra et strømhungrig Gefore 8800 Ultra skjermkort til noe mer moderne og strømeffektivt), så endte det med at jeg måtte skru opp termostaten på den oljefyrte radiatoren vinteren etter for å holde temperaturen den samme.

 

Og vi har vintre med jevnlig -20°C, og ofte -30°C eller kaldere.

 

Men som andre har kommentert allerede, så er LED mye mer effektivt som belysning på andre steder enn oppholdsrom og, selv i kalde nord, i sommerperioden.

Lenke til kommentar

Phillips hue

Takk. De har det håpløse designet der de bare spyler lyset oppover.

 

Merk for øvrig forskjellen på ensfarget lys i en gitt farge, og fargetemperatur. Fargetemperatur angis i kelvin (k). Og sier noe om fordelingen av bølgelengder i det "hvite" lyset:

Black_body_visible_spectrum.gif

 

Ensfarget lys, derimot, inneholder "bare" én bølgelengde, f.eks 580 for gult. Da får alt et skjær av den fargen, eller ser svart/mørkt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...