Gå til innhold

Nå kommer EUs forbud mot halogenpærer


Anbefalte innlegg

Jaja. Når oljeradiatoren koster kr 199, mens varmepumpen koster 25 tusen kroner inkl. innstallasjon, så tar det noen år å tjene inn den varmepumpen bare i investeringsutgifter. Kanskje varmepumpen er moden for utskiftning før den blir nedbetalt?

Varmepumpen vil ihvertfall ikke brenne ned huset

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom gjerne med statestikk på at folk flest har varmepumper, vedfyring, sentralvarme eller energieffektive hus i dag.

For det tror jeg aldeles ikke på, alle plasser jeg har bodd har vært bygg som er eldre enn 1960, og det er selvsagt fler gamle bygg enn nye bygg i landet. Varmepumper, vedfyring og sentralvarme skal du jobbe bra hardt for å få til i en eller annen form for sameie i urbane strøk som feks. Oslo.

 

Det kan være gull å slippe ekstra ekle enkeltstående oljereadiatorer/panelovner rundt om.

1) Nei. De er allerede avslått

2) Nei, det trengs ikke fordi lysene allerede er av.

3) Nja, ikke varmekabler men takvarme er ikke uvanlig.

 

Jeg sier ikke at lyskilder er en god en god løsning for oppvarming, men denne biefekten kan absoulutt være nyttig i mange hjem i Norge. Det "beste" hadde selfølgelig vært å rive alle gamle bygårder, bygge pluss-bygg, legge inn fjernvarme og ha varmepumper for supplering av kjøling/varme, men verden fungerer ikke slik at man river alt og begynner på nytt fordi det kommer ny teknologi.

I følge SSB er det per 24 april 2 547 732 boliger i Norge, derav 1 271 158 eneboliger. Det skal vistnok være solgt over 1 million varmepumper her i landet, men dels på grunn av utskifting og dels på grunn av at ikke alle havner i eneboliger, samt at enkelte eneboliger har mer enn en varmepumpe, så skal ca 40-50% av norske eneboliger og småhus ha varmepumpe. Kilde. Ser man på boligannonser så ser det ut til at ca halvparten er kan være riktig. Det er spesielt i eldre boliger bygget med høyt energiforbruk at varmepumper er mest lønnsomme og derfor ofte nettopp de som har det.

 

Til dels enig i at varmen har en nytteverdi, men nytteverdien i form av varme er bare en brøkdel av nytteverdien av å putte samme mengde kWh inn i en varmepumpe.

Lenke til kommentar

 

Dette er jo veldig dårlig nytt for oss som har store flotte lysekroner der dagens led pærer ikke gjør seg da de er stygge som få.

 

Sitter i samme situasjon som deg... Holder på å gradvis bytte ut alle takspotter fra Halogen til LED, men har to lamper der det rett og slett ikke blir noe fint med LED!!! Begynner å komme noen OK alternativer, men de har enten feil sokkel eller er ikke dimbare... :(

Da kan du vel hamstre 100 vis av pærer før "forbudet" så har du sikker nok for din livstid .P

Lenke til kommentar

 

 

Det kan være gull å slippe ekstra ekle enkeltstående oljereadiatorer/panelovner rundt om.

 

Jaja. Når oljeradiatoren koster kr 199, mens varmepumpen koster 25 tusen kroner inkl. innstallasjon, så tar det noen år å tjene inn den varmepumpen bare i investeringsutgifter. Kanskje varmepumpen er moden for utskiftning før den blir nedbetalt?

Ca 5 år regner man å bruke på å betale inn investeringen i en luft-til-luft varmepumpe i en gjennomsnittlig enebolig. Levetid 12 - 15 år - total besparelse fra 56000 - 72000 avhengig av levetid.

 

Investeringen gir en avkastning på mellom 8 og 15 %. Ikke mye annet med like god avkastning.

Lenke til kommentar

Dette er jo veldig dårlig nytt for oss som har store flotte lysekroner der dagens led pærer ikke gjør seg da de er stygge som få.

Tja, det begynner jo å bli en del forskjellige LED-pærer der ute også.

 

https://www.clasohlson.com/no/LED-Globe-dekorasjonspære-E27/36-6354

https://www.clasohlson.com/no/Northlight-dimbar-LED-mignonpære,-E14/36-6377

https://www.clasohlson.com/no/Northlight-dimbar-LED-pære-E27/36-6380

https://www.clasohlson.com/no/Northlight-LED-dekorpære-Globe-E27/36-6007

https://www.clasohlson.com/no/Northlight-LED-dekorasjonspære-E14/36-6388

https://www.clasohlson.com/no/Northlight,-LED-lyktepære-med-skumringsrelé,-E27/36-6567

https://www.clasohlson.com/no/Dekorativ-LED-glasspære/36-6799

 

 

 

Men hva med den nye teknologien som lover at neste generasjons glådepærer vil være mer effektive enn LED ? Blir de også harram ?

Hvilken nye teknologi er det?

 

 

 

Dårlig nytt for oss som bor i nord.

 

Hovedgrunnen til forbudet er at det kreves langt mer energi for å kjøle ned kontra å varme opp en bolig for eksempel. Det gir mening å forby slike pærer i varme EU land. I Norge har vi behov for oppvarming brorparten av året, og hvorvidt noe av den varmen kommer fra lyskilder eller varmeovner spiller liten rolle.

For en merkelig holdning. Skal du da kaste bort varmeenergien i andre deler av året fordi du heller vil varme boligen din med lyspærer enn å skaffe deg noe som er ment å varme boligen, og bare gjør det når du faktisk trenger det?

 

For ikke å snakke om de som bor i varmere deler av Norge som har enda mindre behov for oppvarming fra lyspærer, og der slik oppvarming ville vært ren sløsing enda større deler av året.

 

 

 

Leddlys i lommelykter er ikke effektivt

Hva mener du?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen mener man ikke får pene lyspærer til sin lysekrone osv. At man ikke får pene led pærer sliter jeg litt med å forstå, fordi det er ganske mye pent å velge i.

 

Påstander om at led pærer er så dyre er vel heller ikke så sant lenger.

Dimbare led er riktignok dyrere, 40-50 kr for en blank pen pære i vanlig skrusokkel.. Ikke dimbare lyspærer 15-40 kr avhenging av watt. 15 kr stk om man kjører flere i pakke på vanlige hvite lyspærer. Noen får skrike at det er dyrt. Dimbare G9 koster nærmere hundrings stk, DET er dyrere enn halogen til 15-30 kr stk...

 

Har ikke lest alle innlegg, men det mange må gjøre etterhvert er å bytte dimmere i sin bolig. Selv i vårt (gamle hus) med helt nytt elanlegg fra 2016, ble det montert dimmere for halogen pærer og ikke tilpasset led.

 

Dimmere og nattsensorer til utelys må skiftes ut for å unngå mulig varmegang og feil.

 

Dimmere er beregnet for en nedre grense på antall watt tilkoblet.

 

Nattsensorer er også beregnet for en nedre grense på tilkoblet watt.

 

Dette gjelder ikke om du har bedt om dimmere som er for led.

 

Kjøp deg en prismekrone så foregår du fort blir ikke samme skinnet eller glittringen og blir abslutt ikke like pent tro meg jeg har prøvd med gode kvalitets led pærer. Så her gjelder det å hamstre

Lenke til kommentar

Ca 5 år regner man å bruke på å betale inn investeringen i en luft-til-luft varmepumpe i en gjennomsnittlig enebolig. Levetid 12 - 15 år - total besparelse fra 56000 - 72000 avhengig av levetid.

 

Investeringen gir en avkastning på mellom 8 og 15 %. Ikke mye annet med like god avkastning.

Jeg vil bare legge til at det regnestykket har mange variable. Jeg gikk i null hos meg etter ca 1,5 år, fordi jeg har et energikrevende hus og valgte en billig varmepumpe. Renholdet tar jeg selv.

Lenke til kommentar

Jeg pleier mine gamle glødelamper som om de skulle være mine barn, de gir det mest behagelige leselyset.

 

Halogenlyset kommer på en dårlig andre plass.

 

Jeg kan ikke fordra leddlys, jeg blir "syk" av det. Leddlys i lommelykter er ikke effektivt og det gir et ubehagelig lys.

 

Da er det bare å hamstre halogenpærer for hjem og bil, ledd-pærene er uforskammet dyre og har ikke en livslengde som står i forhold til prisen. Dårlig valuta for pengene.

 

Har du i det hele tatt prøvd nyere LED?

Lenke til kommentar

 

Dette er jo veldig dårlig nytt for oss som har store flotte lysekroner der dagens led pærer ikke gjør seg da de er stygge som få.

 

Eneste problemet jeg vet om med LED er at de ikke endrer farge ved dimming. Når man har en lampe med halogen og ønsker å dimme den ned på kvelden, så får man varmere lyd. LED beholder samme farge ved dimming.

Der tar du feil. Finnes mange LED som dimmer mot varmhvit på samme måte som halogen.

Lenke til kommentar

Kjøp deg en prismekrone så foregår du fort blir ikke samme skinnet eller glittringen og blir abslutt ikke like pent tro meg jeg har prøvd med gode kvalitets led pærer. Så her gjelder det å hamstre

På en skikkelig kvalitets prismekrone kan det nok påvirkes mer ja, i forhold til hvordan lyset brytes i prismene m.m. Det kommer nok snart bedre pærer som gir fullt lysspektrum tilsvarende glødepære.

Lenke til kommentar

Ca 5 år regner man å bruke på å betale inn investeringen i en luft-til-luft varmepumpe i en gjennomsnittlig enebolig. Levetid 12 - 15 år - total besparelse fra 56000 - 72000 avhengig av levetid.

 

Investeringen gir en avkastning på mellom 8 og 15 %. Ikke mye annet med like god avkastning.

 

Men når man kanskje har en gjennomsnittstemperatur i området 5 - 15 plussgrader (utendørs) da fordi man bor et sted i Norge hvor det mye nedbør. Samt hvor solen varmer opp leiligheten så man behøver å lufte etter en lang dag i solsteiken ihvertfall nesten 2/3 av årstidene totalt sett. Dersom man i tillegg kler seg godt på de kaldeste dagene, så kan man møte mange av høst/vår/vinter-dagene (3 av årstidene, og innimellom 4 av årstiden er høstvær ser du) innendørs uten særlig tilført oppvarming. Er vel helst for å holde et knøttlite baderomsgulv behagelig at en en gang utpå året slår på kablene i det lille gulvet. Har man noe særlig økonomisk innsparing på å få seg varmepumpe da?

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette er jo veldig dårlig nytt for oss som har store flotte lysekroner der dagens led pærer ikke gjør seg da de er stygge som få.

aliexpress.com: søk på "led filament"

 

Edit: 2200k kan du legge til for å pærer med nærmest oransje lys. Avhengig av ønsket stemning.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Forstår jeg riktig at disse blir forbudt?

 

220V:

21RujVawcQL.jpg

12V:

MR16-LV-HALOGEN-2.jpg

 

Har noen på badet. Får vel hamstre. LED og dimmer er en dårlig kombinasjon etter det jeg hører.

 

Noe av utfordringen kan være den svake lasten som LED gir, så korrekt. Det kan hende at du må legge i en halogenpære i rekken av LED-downlights når du bytter ut. Eller at du får en last på som ikke er lyspære inn i rekken. Eller at du bytter dimmer til en som takler forhold med lav last.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...