Gå til innhold

Nå kommer EUs forbud mot halogenpærer


Anbefalte innlegg

Jeg pleier mine gamle glødelamper som om de skulle være mine barn, de gir det mest behagelige leselyset.

 

Halogenlyset kommer på en dårlig andre plass.

 

Jeg kan ikke fordra leddlys, jeg blir "syk" av det. Leddlys i lommelykter er ikke effektivt og det gir et ubehagelig lys.

 

Da er det bare å hamstre halogenpærer for hjem og bil, ledd-pærene er uforskammet dyre og har ikke en livslengde som står i forhold til prisen. Dårlig valuta for pengene.

Les denne saken :)

 

https://nrkbeta.no/2018/08/18/dette-bor-du-vite-for-du-kjoper-led-lys/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen mener man ikke får pene lyspærer til sin lysekrone osv. At man ikke får pene led pærer sliter jeg litt med å forstå, fordi det er ganske mye pent å velge i.

 

Påstander om at led pærer er så dyre er vel heller ikke så sant lenger.

Dimbare led er riktignok dyrere, 40-50 kr for en blank pen pære i vanlig skrusokkel.. Ikke dimbare lyspærer 15-40 kr avhenging av watt. 15 kr stk om man kjører flere i pakke på vanlige hvite lyspærer. Noen får skrike at det er dyrt. Dimbare G9 koster nærmere hundrings stk, DET er dyrere enn halogen til 15-30 kr stk...

 

Har ikke lest alle innlegg, men det mange må gjøre etterhvert er å bytte dimmere i sin bolig. Selv i vårt (gamle hus) med helt nytt elanlegg fra 2016, ble det montert dimmere for halogen pærer og ikke tilpasset led.

 

Dimmere og nattsensorer til utelys må skiftes ut for å unngå mulig varmegang og feil.

 

Dimmere er beregnet for en nedre grense på antall watt tilkoblet.

 

Nattsensorer er også beregnet for en nedre grense på tilkoblet watt.

 

Dette gjelder ikke om du har bedt om dimmere som er for led.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når blir de fryktelige kompaktlysrørene forbudt?

Altså de bøyde, hvite glassrørene med kvikksølv.

De er mindre effektive enn LED, og har dårligere lyskvalitet.

Ingen vil savne dem. Men de er absolutt billigst.

De bruker flere minutter på å oppnå full lysstyrke, og er så store att de ikke passer inn i mange eksisterende lampeskjermer.

De inneholder like mye elektronikk som en mobillader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva baserer du dette på?

Halve levetiden som det påstås i innlegget vet jeg ikke. Har erfart en del søppelpærer fra f.eks. Europris. Erfarte fort at elektronikken sviktet raskere på pærer derfra. Har kjørt på med led i siste 4 år, og det fra Europris har ikke holdt mål.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Man sparer ikke energi i det hele tatt. Det er ikke mulig. Man fordeler den bare annerledes. I et land som Norge er det bare tull. Om sommeren, når sparepærer kommer til sin rett, er det stort sett lyst hele døgnet og lite behov for kunstig lys. Om vinteren vil sparepærer, som LED, bare føre til at man må bruke mer energi for å varme opp et rom. I kalde rom og utendørs kan man spare litt strøm, men lyseffekten fra sparepærer er fortsatt mye dårligere i kalde omgivelser enn vanlige gløde og halogenpærer.

 

Det er vel ikke utelukkende energieffektivitet som spiller inn, selv om det er et selvfølgelig poeng. Som nevnt tidligere i tråden så er man tjent med å la lys være lys og varme være varme, selv om man i kalde land kanskje kan dra nytte av dårlig virkningsgrad i utstyr som gjenvinnes i form av varme. Selv om det i seg selv er sant, så er lysarmaturer en dårlig måte å varme opp rom på. Men der kommer neste poeng, altså brannsikkerhet. At glødepærer og T8 lysarmaturer ikke er forbudt ennå er for meg litt rart, komponentene blir helt perverst varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spiller en veldig stor rolle om varmen kommer fra lyskilder, panelovner eller gulvvarme.

 

1) Dersom du synes det er litt varmt i huset, er det da vanlig å slå av lyset?

2) Har du termostat på lyset, slik at det slår seg av når det blir varmt nok?

3) Har du hørt om noen som legger varmekabler i taket?

+++

 

Det er riktig at all varmeenergien ikke går tapt, men det er en idiotisk måte å varme opp hus på. Varme bør leveres lavt, spredt og være termostatstyrt. Lys bør primært sørge for lys, og minst mulig annet.

Enig i det. Varme og lys bør styres separat og være separate enheter slik at hver av de kan plasseres optimalt i forhold til hver sin virkemåte. Å kombinere lys og varme i én enhet er bare dumt. Ryker pæra så må man bytte varmeovnen .. Ingen med vettet på rett plass hadde valgt en sånn løsning om det var enkle og billige måter å unngå det på.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare utrolig tett å si. Folk flest har varmepumper, vedfyring, sentralvarme eller energieffektive hus i dag. Mener du virkelig at disse skal varmes opp med lyspærer, med en virkningsgrad på noen få prosent? Selv i sommerhalvåret?

Grattulerer du er tett nok til å starte med et personangrep.

Kom gjerne med statestikk på at folk flest har varmepumper, vedfyring, sentralvarme eller energieffektive hus i dag.

For det tror jeg aldeles ikke på, alle plasser jeg har bodd har vært bygg som er eldre enn 1960, og det er selvsagt fler gamle bygg enn nye bygg i landet. Varmepumper, vedfyring og sentralvarme skal du jobbe bra hardt for å få til i en eller annen form for sameie i urbane strøk som feks. Oslo.

 

Det kan være gull å slippe ekstra ekle enkeltstående oljereadiatorer/panelovner rundt om.

Det spiller en veldig stor rolle om varmen kommer fra lyskilder, panelovner eller gulvvarme.

 

1) Dersom du synes det er litt varmt i huset, er det da vanlig å slå av lyset?

2) Har du termostat på lyset, slik at det slår seg av når det blir varmt nok?

3) Har du hørt om noen som legger varmekabler i taket?

+++

 

Det er riktig at all varmeenergien ikke går tapt, men det er en idiotisk måte å varme opp hus på. Varme bør leveres lavt, spredt og være termostatstyrt. Lys bør primært sørge for lys, og minst mulig annet.

1) Nei. De er allerede avslått

2) Nei, det trengs ikke fordi lysene allerede er av.

3) Nja, ikke varmekabler men takvarme er ikke uvanlig.

 

Jeg sier ikke at lyskilder er en god en god løsning for oppvarming, men denne biefekten kan absoulutt være nyttig i mange hjem i Norge. Det "beste" hadde selfølgelig vært å rive alle gamle bygårder, bygge pluss-bygg, legge inn fjernvarme og ha varmepumper for supplering av kjøling/varme, men verden fungerer ikke slik at man river alt og begynner på nytt fordi det kommer ny teknologi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg kan ikke fordra leddlys, jeg blir "syk" av det. Leddlys i lommelykter er ikke effektivt og det gir et ubehagelig lys.

Nå er det stor forskjell på LED lys og LED lys. Er enig i at 5600K 70CRI LED lys er ubehagelige å jobbe med, men 2700K 95+CRI LED lys er noe helt annet. Det andre momentet er utformingen av lyskilden, men her begynner man også å få flere og flere alternativer inkludert LED lys som etterligner glødelamper.
Størte problemet er at de fleste led pærer som selges ikke er 95+ cri men heller ca 80 de store produsentene som Phillips og osram har ennå stort sett 80-85cri selv om fargen har blitt 2700kelvin mangler det mye med lav cri beste cri jeg har sett er star trading downlights på 92

95+ har jeg ennå ikke sett de er vel vesentlig dyrere enn vanlig?

IKEA har pærer over 92. De nye (LED17XXXX) gir også varmere lys når man dimmer ned.

 

http://lamptest.ru/results/?cri_min=90&cri_max=100&brand_6=on&type_1=on&sort=lamp_cri&page=1&sort=lamp_cri&type=2

Endret av BKAA
Lenke til kommentar

Ingen tvil om at mange elektriske apparater bevisst har forkortet levetid.

Særlig mobiltelefoner der batteriet ikke kan byttes, eller Samsung flatskjermer med dårlige elektrolyttkondensatorer.

 

Men de evigvarende lyspærene fra gamle dager har en diger ulempe. De gløder jo knapt. Hvordan skal den klare dagens krav til belysning, når den lyser som et stearinlys?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er gode grunner her i nord også. Unngå bruk av ugunstige amterialer, færre transporter av pærer ettersom de nye varer ekstremt mye lenger, mange rom skal ikke varmes, feks boder, ganger ol. Det har heller ingen hensikt å varme opp uteområder .

 

Jeg er positiv til endringen for å bruke mindre energi, men akkurat dette med at de varer ekstremt mye lenger kunne jeg tenke meg å se en større generell test på. Min erfaring er at mange pærer varer like kort som glødepærer, men prisen gjør rett og slett at det ikke lønner seg å bytte ut til led. Har svidd av mange kroner på ledpærer og lamper i flere prisklasser som alle feiler mye raskere enn esken skulle tilsi. Antakelig er det mye dårlig design og forutsetninger med få timer bruk om dagen som gjelder, samtidig som vi trenger lyd nordpå hele tiden vi er våken i mørketiden.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at de minst holdbare pærene er LED fra kjente merker som Philips og Osram. De koster en formue, og ca. en fjerdedel røk etter en uke.

 

Tror ikke fabrikken tester dem skikkelig.

 

Definitivt ikke verdt prisen.

 

 

Halogenlamper til bil blir neppe rammet av en slik lov. Det blir sikkert påbudt med LED i nye biler på sikt, men eksisterende biler må ha den typer pære de er typegodkjent for.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke gjør som EU, og se deg blind på strømforbruket hjemme.

 

Hvor mye strøm brukte den kinesiske sparepærefabrikken da pæra ble produsert?

Drives fabrikken av en vannkraft, eller kullkraft?

 

Hvor energikrevende og forurensende er resirkulering av sparepærer?

Hva skjer med lokalmiljøet hvis kvikksølv-holdige sparepærer eller LED-pærer med masse elektronikk brennes, begraves eller dumpes?

 

Glødelampen er nesten bare glass og metall, så miljøregnskapet er ikke så enkelt som å sammenlikne strømforbruk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det kan være gull å slippe ekstra ekle enkeltstående oljereadiatorer/panelovner rundt om.

 

Jaja. Når oljeradiatoren koster kr 199, mens varmepumpen koster 25 tusen kroner inkl. innstallasjon, så tar det noen år å tjene inn den varmepumpen bare i investeringsutgifter. Kanskje varmepumpen er moden for utskiftning før den blir nedbetalt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er positiv til endringen for å bruke mindre energi, men akkurat dette med at de varer ekstremt mye lenger kunne jeg tenke meg å se en større generell test på. Min erfaring er at mange pærer varer like kort som glødepærer, men prisen gjør rett og slett at det ikke lønner seg å bytte ut til led. Har svidd av mange kroner på ledpærer og lamper i flere prisklasser som alle feiler mye raskere enn esken skulle tilsi. Antakelig er det mye dårlig design og forutsetninger med få timer bruk om dagen som gjelder, samtidig som vi trenger lyd nordpå hele tiden vi er våken i mørketiden.

 

En svakhet med LED er at de blir fryktelig varme, så kanskje det er litt av svaret på forkortet levetid.

 

Jeg har selv gjort meg en erfaring hvor jeg kjøpte dyr ekstra kraftig LED i fra Phillips tror jeg merke var. Hadde de i en utelampe som hadde et forholdsvis lite volum. LED-pæren av sokkeltype GU10 døde etter ganske kort tid, kun noen få måneders levetid faktisk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...