Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Elgen-Hansi skrev (4 timer siden):

Kjenner jeg fikk lyst på en Mercedes EQE SUV 350 etter å ha lest tester og sett Bjørn sine videoer. I dyreste laget, men virker som en særs fin bil. Bare synd det er BOS som er forhandler i Norge.

Helt enig. Bare litt synd at den har så dårlig bagasjekapasitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (5 timer siden):

Den gjennomsnittlige rekkevidden på elbiler har økt med over 10 prosent årlig de siste fem årene. Utviklingen kan få dramatiske konsekvenser, advarer eksperter.

https://www.motor.no/aktuelt/advarer-kraftig-mot-rekkevidde-jaget/253360?fbclid=IwAR0pPqHlQiNNjjeAYVbgvfVcMgp1Q-QywT8q1ygglnq_a5oaNDWSRJjXbdg

Hehehe! Er det kronidioter som sitter og "forsker" på dette? Det sier seg selv at dette bare vokser fra veldig liten rekkevidde, så vil vi snart være oppe i et nivå som rett og slett "regulerer seg selv".

Jeg tipper at biler som skal trekke tung henger, vil stoppe ved 1000-1200 km, mens biler som ikke vil ha dette som "vanlig oppgave, vil stoppe ved 5-600 km +/-.  Rett og slett fordi rekkevidder over dette, vil folk flest ikke se behov for, eller ha betalingsvilje for.

Men, kom gjerne med insentiver som gjør det billigere å kjøpe de med mellomkort rekkevidde, og øk på med hurtig/lynladere så de med slike biler lettere kommer seg langt av gårde om det må. Spesielt i land hvor det er langt dårligere stilt enn i Norge, selv om vi har noen områder med "hull" i dekning vi og.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Hehehe! Er det kronidioter som sitter og "forsker" på dette? Det sier seg selv at dette bare vokser fra veldig liten rekkevidde, så vil vi snart være oppe i et nivå som rett og slett "regulerer seg selv".

Jeg tipper at biler som skal trekke tung henger, vil stoppe ved 1000-1200 km, mens biler som ikke vil ha dette som "vanlig oppgave, vil stoppe ved 5-600 km +/-.  Rett og slett fordi rekkevidder over dette, vil folk flest ikke se behov for, eller ha betalingsvilje for.

Men, kom gjerne med insentiver som gjør det billigere å kjøpe de med mellomkort rekkevidde, og øk på med hurtig/lynladere så de med slike biler lettere kommer seg langt av gårde om det må. Spesielt i land hvor det er langt dårligere stilt enn i Norge, selv om vi har noen områder med "hull" i dekning vi og.

Helt klart en uheldig utvikling vi ser. Dette fordi forskjell mellom hjemmelading og lading på ladestasjon er så forskjellig.

Jeg bruker kun 15% av batteriet på bilen for å kjøre de 85 kilometerne til og fra jobb. Det betyr at 85% av batteriet ikke blir brukt. Jeg bruker det kun 5-10 ganger i året når jeg er på tur. Selv da kunne jeg fint klart eg med et mindre batteri men med et stort batteri slipper jeg ladekøer og kan kjøre mye lenger på det jeg lader hjemme. Pr i dag kjører jeg greit 500-600km uten å lade. Med mindre batteri måtte jeg ha superladet flere ganger for å komme frem. Koster strømmen 6kr/kwh og jeg må hurtiglade 80kWh til 6kr pr kWh blir turen flere hundre kroner dyrere. Jeg må kjøre bilen 230 000km for at den skal kommen ned på samme CO2 utslipp som den andre bensinbilen jeg har. Hadde batteriet vert halvparten hadde jeg gått i pluss mye tidligere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Helt klart en uheldig utvikling vi ser. Dette fordi forskjell mellom hjemmelading og lading på ladestasjon er så forskjellig.

Jeg bruker kun 15% av batteriet på bilen for å kjøre de 85 kilometerne til og fra jobb. Det betyr at 85% av batteriet ikke blir brukt. Jeg bruker det kun 5-10 ganger i året når jeg er på tur. Selv da kunne jeg fint klart eg med et mindre batteri men med et stort batteri slipper jeg ladekøer og kan kjøre mye lenger på det jeg lader hjemme. Pr i dag kjører jeg greit 500-600km uten å lade. Med mindre batteri måtte jeg ha superladet flere ganger for å komme frem. Koster strømmen 6kr/kwh og jeg må hurtiglade 80kWh til 6kr pr kWh blir turen flere hundre kroner dyrere. Jeg må kjøre bilen 230 000km for at den skal kommen ned på samme CO2 utslipp som den andre bensinbilen jeg har. Hadde batteriet vert halvparten hadde jeg gått i pluss mye tidligere.

For mange er det sikkert slik. Men man har forskjellig type bruk. Jeg kjører ikke hver dag, men kjører langt når jeg først kjører. Jeg vil gjerne ha reelle 4-500 km før jeg må stoppe.

Da vil jeg kanskje klare hele veien uten lading, eller får mine ønskede 4-5 timer kjøring før jeg tar en lengre pause med en matbit. Andre vil nok synes 3 timer er lange nok strekk.

Men skal man klare seg med en "kortrekkevidde"-elbil, så må man kunne lade raskt opp, 5-10 minutter, ellers så mister de fleste tålmodigheten. Alternativet er å ha 2 forskjellige biler, en "til jobb"-bil og en "feriefrakter", men det er sløsing med ressurser. Derfor ender vi opp med biler som skal være "alt-mulig-biler, og trenger rekkevidde.

Men som sagt, der "forskerne" (statikerne) tar feil, er når de advarer mot en slags "evig økning" i samme takt. Som nevnt over, dette begrenser seg fort av seg selv.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

For mange er det sikkert slik. Men man har forskjellig type bruk. Jeg kjører ikke hver dag, men kjører langt når jeg først kjører. Jeg vil gjerne ha reelle 4-500 km før jeg må stoppe.

Da vil jeg kanskje klare hele veien uten lading, eller får mine ønskede 4-5 timer kjøring før jeg tar en lengre pause med en matbit. Andre vil nok synes 3 timer er lange nok strekk.

Men skal man klare seg med en "kortrekkevidde"-elbil, så må man kunne lade raskt opp, 5-10 minutter, ellers så mister de fleste tålmodigheten. Alternativet er å ha 2 forskjellige biler, en "til jobb"-bil og en "feriefrakter", men det er sløsing med ressurser. Derfor ender vi opp med biler som skal være "alt-mulig-biler, og trenger rekkevidde.

Men som sagt, der "forskerne" (statikerne) tar feil, er når de advarer mot en slags "evig økning" i samme takt. Som nevnt over, dette begrenser seg fort av seg selv.

Hadde du tenkt på miljøet burde du ha leid en bil de gangene du kjører langt. Det er egentlig galskap å ha en bil med 80-100kWh batteri som genererer 10-15 tonn co2 i produksjon for å kjøre noen få ganger i året. For meg som kjører 25-30 000km er det ok. Kjører du 5000km i året med en 90 kWh el bil må du ha bilen i over 20 år for at den skal ha positiv bidrag til miljøet. Er den produsert i Kina muligens det doble

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (21 minutter siden):

Hadde du tenkt på miljøet burde du ha leid en bil de gangene du kjører langt. Det er egentlig galskap å ha en bil med 80-100kWh batteri som genererer 10-15 tonn co2 i produksjon for å kjøre noen få ganger i året. For meg som kjører 25-30 000km er det ok. Kjører du 5000km i året med en 90 kWh el bil må du ha bilen i over 20 år for at den skal ha positiv bidrag til miljøet. Er den produsert i Kina muligens det doble

Jeg ligger fremdeles på rundt 16 K i året, og er det jeg har forsikret for.

Jeg har prøvd å klare meg med bildeling, men finner ut at det begrenser meg for mye, for det lønner seg stort sett bare om man kjører korte turer.

Kjører man langt, blir kostnaden større enn å eie og drifte egen bil, dessverre.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (17 minutter siden):

Har jo et lite dilema, har 2 stk dieseldyr som er nedbetalte. Xtrail T31 pga. campningvogn. Forsikret for 5Km i året. 308 SW eco hdi som koster lite i bruk. Har maks lademuligheter 7,4 kWh pga hovedstrømskap.(uttak) What to do?

Har du bruk for 2 eller 3 biler, eller hadde du egentlig klart deg med en? Det er jo noe du selv må vurdere.

Elbil er jo generelt billigst i drift, men det er klart at er de nedbetalt så er jo "investeringen" nedbetalt. Med elbil så må du jo som regel kjøpe nytt eller nesten nytt, alt etter hvilke behov som skal dekkes.

Den kostnaden må da sees mot hvilke reparasjonskostnader man ser for seg, inkludert uforutsette utgifter man bør regne inn på gammel bruktbil.

Men kan salg av de bilene du har, ta unna store biter av investeringen, så blir kanskje overgangen litt lettere.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (47 minutter siden):

Har jo et lite dilema, har 2 stk dieseldyr som er nedbetalte. Xtrail T31 pga. campningvogn. Forsikret for 5Km i året. 308 SW eco hdi som koster lite i bruk. Har maks lademuligheter 7,4 kWh pga hovedstrømskap.(uttak) What to do?

Jeg har 7.4kW maks hjemme ( ca. 7kW i praksis). Og en BMW elbil med 82kWh netto batteri. Lader  hjemme i hverdagen fra 20-30% til 80%. Lader sjelden særlig mere enn 40kWt over natta, ladesesjonene siste månedene ligger stort sett et sted på  30-45kWh . Tar 5-6 timer for 40kWt.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (31 minutter siden):

Den kostnaden må da sees mot hvilke reparasjonskostnader man ser for seg, inkludert uforutsette utgifter man bør regne inn på gammel bruktbil.

Begge to nylig godkjende, elles lite kostnader over tid med disse. Men kommer nok en dag. T31 har bare gått ca. 165K og topp stand, sier verksted.

Lenke til kommentar

Noen av dere som kjører i4 som vet litt om hva dekk som faktisk blir tilbydd på bilene? Kiker på en som jeg er ganske nær å kjøpe, men la plutselig merke på ett av bildene at bilen har Hankook dekk, 19" bilen har rullet et par tusen km..  På bilen til broderen står Pirelli P-Zero, så litt usikker på om dekkene har blir byttet av en eller annen grunn og om det burde være en varsellampe eller om de faktisk blir tilbydt nye med Hankook 🤔 Begge bilene her er snakk om m50 med 19" felger.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (45 minutter siden):

Noen av dere som kjører i4 som vet litt om hva dekk som faktisk blir tilbydd på bilene? Kiker på en som jeg er ganske nær å kjøpe, men la plutselig merke på ett av bildene at bilen har Hankook dekk, 19" bilen har rullet et par tusen km..  På bilen til broderen står Pirelli P-Zero, så litt usikker på om dekkene har blir byttet av en eller annen grunn og om det burde være en varsellampe eller om de faktisk blir tilbydt nye med Hankook 🤔 Begge bilene her er snakk om m50 med 19" felger.

Det kommer an på hva du bestiller for hjul/felgpakke. Det er åtte ulike felg/hjulvalg til i4 M50. 859M og 861M felgene har to dekkvalg.

Standard på M50 er 18" 858M Air performance. Og leveres med Hankook Ventus S1 Evo3.
Hankook er også gjort til standardvalget til i4 for rullemotstandsegenskapene.

Bestiller du 19" felgsett type 861M/859M med performance dekk (koster ekstra) får du Pirelli P-Zero 245/255 om ikke får du Hankook (eller Michelin PS4).

19" 860M Air Performance kommer med  Hankook. 

20" 868 felger med 255/285 leveres kun med Pirelli p-Zero.

20" 862L Felger leveres med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5.

Hankook Ventus S1 Evo3 er faktisk et premium UHP dekk. Og Hankook dekket til BMW har et eget artikkelnummer og er * merket som BMW OEM.

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Det kommer an på hva du bestiller for hjul/felgpakke. Det er åtte ulike felg/hjulvalg til i4 M50. 859M og 861M felgene har to dekkvalg.

Standard på M50 er 18" 858M Air performance. Og leveres med Hankook Ventus S1 Evo3.
Hankook er også gjort til standardvalget til i4 for rullemotstandsegenskapene.

Bestiller du 19" felgsett type 861M/859M med performance dekk (koster ekstra) får du Pirelli P-Zero 245/255 om ikke får du Hankook (eller Michelin PS4).

19" 860M Air Performance kommer med  Hankook. 

20" 868 felger med 255/285 leveres kun med Pirelli p-Zero.

20" 862L Felger leveres med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5.

Hankook Ventus S1 Evo3 er faktisk et premium UHP dekk. Og Hankook dekket til BMW har et eget artikkelnummer og er * merket som BMW OEM.

 

Takker for flott og utfyllende svar, da er det nok ikke noen ugler i mosen, har sett gjennom det meste av i4 M50 på finn og funnet et par på 19" med Michelin dekk men ikke med Hankook, men det aller aller fleste sitter på P-Zero dekk. Denne hadde dog god pris og riktig utstyr, så ikke usansynlig at det blir handel iløpet av kommende uke 🤩

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (10 minutter siden):

Takker for flott og utfyllende svar, da er det nok ikke noen ugler i mosen, har sett gjennom det meste av i4 M50 på finn og funnet et par på 19" med Michelin dekk men ikke med Hankook, men det aller aller fleste sitter på P-Zero dekk. Denne hadde dog god pris og riktig utstyr, så ikke usansynlig at det blir handel iløpet av kommende uke 🤩

Har kjørt to forskjellige M50 med Hankook 19" og har på min egen Goodyear Eagle på 20".
Hankook funket bra og jeg følte ikke at dekkene manglet noe.
Gratulerer på forskudd. Det er en herlig bil 🙂

Endret av Syar-2003
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (29 minutter siden):

Der kom det priser på Kona. 

Kan jo være konkurransedyktig dette. 

Men mister man virkelig 6 mil rekkevidde hvis man velger 19 tom felger? Det hørtes brutalt ut

 

IMG_1313.jpeg

Kjørte en liten uformell test av dette da jeg hadde iX3. Jeg hadde ca 10% rekkeviddetap.

Testen ble gjort med 20" BMW 843M og 20" 699M med samme dekksettet og er ikke nøyaktig

 

image.png

image.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Der kom det priser på Kona. 

Kan jo være konkurransedyktig dette. 

Men mister man virkelig 6 mil rekkevidde hvis man velger 19 tom felger? Det hørtes brutalt ut

 

IMG_1313.jpeg

Det er mye dekktype og hvor brede de er som spiller inn. Mere masse lengre ut i felgring betyr også endel for hjulets rullemotstand (rotational force) , hvor mye det har å si kommer også an på felgenes egenvekt.
BMW i4M50 har åtte felg/dekk kombinasjoner og WLTP med de ulike spenner fra 512km med 18" og Hankook 245/45 ,255/45 til 431km med 20" 868M 8.5"x20 og 10"x20 felger med Performance dekk fra Pirelli i 255/35 og 285/30.
Fra 18" til 19" med samme dekktype og bredde på felg og dekk er det så og si likt 512km - 511km - 510km.
 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Snakk om i4 fikk meg til å leke litt med konfigurator på bmw.no

I4 med fargen Macao Blue = ❤️

Den jeg skal avsted å se på om et par dager er i Sanremo Green, en veldig flott farge som ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Men om jeg skulle speccet opp en bil selv så hadde jeg trolig gått for Sunset Orange. Syns og Frozen Portimao Blue er en fantastisk lakk på denne bilen, men etter jeg bestilte meg IONIQ 5 med matt lakk og begynt å sjekke opp litt rundt hvor ekstremt mye mer arbeid det er å holde lakken pen enn metallic lakk så har det fått meg til å tenke litt mer over akkurat det aspektet av bilholdet og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...