Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Just now, Zeph said:

Du kan få bagasjen susande framover i ein kollisjon sjølv om du ikkje har pakka høgare enn bakseteryggen. Eg synest det er rart at ikkje fleire bilar har bagasjenett som går frå tak til bagasjegolv.

Om det ikke følger med er det vel gjerne noe du kan kjøpe som tilvalg. Hvis ikke kan man naturligvis ikke pakke over bagasjeskilleren. (Alle biler har vel i det minste en hattehylle eller trekk som hindrer bagasje fra bagasjerommet fra å komme inn i kabinen?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (4 minutter siden):

Om det ikke følger med er det vel gjerne noe du kan kjøpe som tilvalg. Hvis ikke kan man naturligvis ikke pakke over bagasjeskilleren. (Alle biler har vel i det minste en hattehylle eller trekk som hindrer bagasje fra bagasjerommet fra å komme inn i kabinen?)

Det er ikke nok sikkerhet i et bagasjeromstrekk i setehøyden. Om det ikke medfølger nett/gitter mellom baksete og lasterom kan man anskaffe et via 3part. 
Dette er til Model Y.

IMG_8381.jpeg

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (28 minutter siden):

Å legge inn noe sist, betyr ofte å legge det øverst, for det er gjerne ikke plass tilgjengelig når man har kommet så langt, med mindre man finner en lomme mellom andre ting.

Ja, man kan sikkert ha den plassert ved føttene til en av passasjerene, men der skal gjerne inn masse annet som er "viktigere", så det er ikke alltids veldig populært.

Dette er selvsagt et langt større problem der man allerede har lite plass, men så har folk flest en tendens til å prioritere anderledes når man har mer plass og ta av, så det er fort gjort at større bil ikke nødvendigvis er så mye mer hjelp i. Man bare pakker mere og større og flere ting med seg. 😉

Har ikke sagt at man skal ha noe bagasje av den ene eller andre typen ved føttene til passasjerer INNE i kupeén. Man kan legge ladekabelen/bag i bagasjerommet sist og i bagasjerommet sitt gulvhøyde før man lukker luka/døren. Der har man selvsagt også fruens håndbagasje for easy access. Selvsagt laster man bagasjerommet forskriftsmessig (har jeg sagt noe annet).

 

Det er ikke slik at man kun har valget mellom frunk og under gulvet i bagasjerommet for å sikkert frakte en fuckings type-2 ladekabel 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (7 minutter siden):

Har ikke sagt at man skal ha noe bagasje av den ene eller andre typen ved føttene til passasjerer INNE i kupeén. Man kan legge ladekabelen/bag i bagasjerommet sist og i bagasjerommet sitt gulvhøyde før man lukker luka/døren. Der har man selvsagt også fruens håndbagasje for easy access. Selvsagt laster man bagasjerommet forskriftsmessig (har jeg sagt noe annet).

 

Det er ikke slik at man kun har valget mellom frunk og under gulvet i bagasjerommet for å sikkert frakte en fuckings type-2 ladekabel 

Må innrømme at jeg var på biltur i to uker uten å ha med noe kabler i det hele tatt. Selv om også jeg kan konstruere tenkte senario der jeg vil trenge både kabler og diesel aggregat. 

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Må innrømme at jeg var på biltur i to uker uten å ha med noe kabler i det hele tatt. Selv om også jeg kan konstruere tenkte senario der jeg vil trenge både kabler og diesel aggregat. 

 

Er ikke noe poeng å dikte opp situasjoner, da dette er ting som skjer innimellom.

Som jeg skrevet før, "been there, done that"! Fullt bagasjerom, tatt baksetet til hjelp. Kjørt i ukjente områder og brukt litt mere strøm enn jeg hadde tenkt, bl.a. pga noe feilkjøring, men og pga at forbruket ble høyere med kraftig regn og vind.

Neste hurtig/lynlader var for langt unna til å rekke, men jeg fant AC-lader. Selvsagt var da ladekabelen i rommet under plata, og jeg måtte tømme bagasjerommet nesten fullstendig for å få rydda nok unna til å få løftet plata. Særdeles lite artig med regn og vind, som og gjorde at noen av tingene ble våt og måtte tørkes senere.

Elbilforum har flere eksempler på brukere som har klart å glemme å legge ladekabelen inn i bilen, for den hang av bekvemmelighetshensyn, på hjemmeladeren hjemme. Og nødladeren, den hadde de aldri trodd de hadde bruk for, så den ble ikke pakket ned en gang.

 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (49 minutter siden):

Er ikke noe poeng å dikte opp situasjoner, da dette er ting som skjer innimellom.

Som jeg skrevet før, "been there, done that"! Fullt bagasjerom, tatt baksetet til hjelp. Kjørt i ukjente områder og brukt litt mere strøm enn jeg hadde tenkt, bl.a. pga noe feilkjøring, men og pga at forbruket ble høyere med kraftig regn og vind.

Neste hurtig/lynlader var for langt unna til å rekke, men jeg fant AC-lader. Selvsagt var da ladekabelen i rommet under plata, og jeg måtte tømme bagasjerommet nesten fullstendig for å få rydda nok unna til å få løftet plata. Særdeles lite artig med regn og vind, som og gjorde at noen av tingene ble våt og måtte tørkes senere.

Elbilforum har flere eksempler på brukere som har klart å glemme å legge ladekabelen inn i bilen, for den hang av bekvemmelighetshensyn, på hjemmeladeren hjemme. Og nødladeren, den hadde de aldri trodd de hadde bruk for, så den ble ikke pakket ned en gang.

 

Har kjørt bil i 30 år og aldri hatt reservekanne og heller aldri kjørt meg tom for verken diesel eller bensin. Det var faktisk vanskeligere flr når man kom til eidfjord og hadde en kvart tank igjen når du skulle over vidda. Tankmålerne var unøyaktige og bilene brukte mye bensin i stigningene. Mye enklere å kjøre el bil. Jeg kommer nok ikke til å kjøre rundt med type 2 kabel eller hva det heter. Bruker bilen akkurat som bensinbilen min.

Lenke til kommentar

Ford 3-dobler produksjonskapasiteten for bygging av F-150 Lightning. Det forklarer bedre hvorfor Ford valgte å stenge ned produksjonen nå i sommer.

https://elbil.no/skal-rulle-ut-150-000-elektriske-pickuper-arlig/

Kanskje dette kan føre il flere leveringer i Norge også, med flere varianter, også på farger?

Og, den har jo allerede den aller største frunken. Så stor at den overgår trunken på min... 😉

Lenke til kommentar

Leste at Ford taper 60 tusen dollar per EV de selger. Det inkluderer vel både MME og Lightning vil jeg tro. Var det ikke MME som hadde 1500-2000 meter for mye ledning i forhold til hva de egentlig trenger? Det summerer seg fort opp. De har en betydelig ulempe med produksjonskostnader i forhold til en del andre merker. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Leste at Ford taper 60 tusen dollar per EV de selger. Det inkluderer vel både MME og Lightning vil jeg tro. Var det ikke MME som hadde 1500-2000 meter for mye ledning i forhold til hva de egentlig trenger? Det summerer seg fort opp. De har en betydelig ulempe med produksjonskostnader i forhold til en del andre merker. 

Nå regnes vel R&D inn i prisene, så dess flere enheter de kan fordele kostnadene på, dess mindre blir vel tapet. For jeg håper nå virkelig at de ikke taper per bil, men at de tjener nok til at det går rundt. OG R&D-kostnadene vil jo og reflekteres i nye modeller, når de bare er kommet et visst stykke på veien, da det kan og bør lede til synergi-effekter.

Det å endre på ledninger burde ikke være helt umulig å få til. Heller ikke det ekstra lange opplegget med slanger og rør for kjølesystemene, de som visstnok var medvirkende til "Trollstigen"-problemene i fjor sommer. 😉

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 minutt siden):

Slike monstertrucker håper jeg ikke blir vanlig på norske veier og i norske gater. Drapsmaskiner.

Skulle gjerne sett mer normale pickups komme i el-versjon.

Men dette er nå ikke biler ment for å kjøres som bybil, men mer er å sammenlignes med varebiler/personbiler som er basert på varebiler.

Sliter med å se at disse pickupene er så veldig mye værre enn å kjøre rundt i sånne blikkbokser av noen biler som er rene drapsmaskiner for de som kjører slike, selv når vi snakker single-ulykker.

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

Leste at Ford taper 60 tusen dollar per EV de selger. Det inkluderer vel både MME og Lightning vil jeg tro. Var det ikke MME som hadde 1500-2000 meter for mye ledning i forhold til hva de egentlig trenger? Det summerer seg fort opp. De har en betydelig ulempe med produksjonskostnader i forhold til en del andre merker. 

Rart at Ford taper penger. Ser man på VW BMW (og sikkert også MB stellatis volvo) har de redusert kraftig salg av biler med forbrenningsmotor samtidig som salg av el biler har økt. Begge tjener mere penger. Vil tro at El biler  generelt er lønnsomme å produsere og ikke minst å utvikle. Mesteparten av komponentene er jo fra underleverandører. Å stable batterier i kasser klarer nok de aller fleste. El mtorer er enkle osv. Mye av utviklingskostnadene har jo vert utslippskrav som ligger 10 til 100 ganger lavere enn det kullkraftverk må forholde seg til. Når folk aksepterer å bruke 30 min på å fylle 70% av tanken er jo dette en gavepakke for produsentenene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Matsemann said:

Slike monstertrucker håper jeg ikke blir vanlig på norske veier og i norske gater. Drapsmaskiner.

Tror ikke du trenger bekymre deg for at det blir mange f150 i norske bygater. Å parkere en bil som er esten 6m lang er noe utfordrende og den vil sannsynligvis kreve klasse C1 førerkort. Sammenlignet med andre klasse C1 biler er nok ikke denne noen større trussel, heller mindre. Mange lette lastebiler har en hel del utfordringer i svingsituasjoner.

Den vanlige f150 er jo også lovlig og finnes i norge, men er jo veldig sjelden.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Trestein said:

Rart at Ford taper penger.

Ford tjener greit med penger. De tjener nok også penger på hver EV de selger, men EV avdelingen går nok fortsatt i minus ja. Ford selger jo i hovedsak i USA, og der går det veldig sakte med utrulling av EV så andre segmenter er mye mye viktigere.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, sverreb said:

Ford tjener greit med penger. De tjener nok også penger på hver EV de selger, men EV avdelingen går nok fortsatt i minus ja. Ford selger jo i hovedsak i USA, og der går det veldig sakte med utrulling av EV så andre segmenter er mye mye viktigere.

Kan også føye til at Ford gjør det vanskelig for seg selv i Amerika med forhandlere som forsøker å legge på forhandleravgifter som er i størrelsesordenen 20 - 50 000. Lest mye på Reddit kanalen til Mach E og nesten samtlige Amerikanske kjøpere har måtte krangle med sin forhandler for helt sinnsvake avgifter fra forhandler. Bedre blir det ikke ar forhandlerne videre forsøker å svindle kjøperne i form av å ta betalt en haug av penger for «oljeskift» på årlig basis (ja du skal bytte olje, men kun hvert 10. år). 

Så her må Ford jobbe litt med seg selv og sin organisasjon om de ønsker å øke salget spesielt i Amerika. For her i Europa virker det som det er langt mer ryddighet (kun gode ord å si om min forhandler).

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
sverreb skrev (26 minutter siden):

Tror ikke du trenger bekymre deg for at det blir mange f150 i norske bygater. Å parkere en bil som er esten 6m lang er noe utfordrende og den vil sannsynligvis kreve klasse C1 førerkort. Sammenlignet med andre klasse C1 biler er nok ikke denne noen større trussel, heller mindre. Mange lette lastebiler har en hel del utfordringer i svingsituasjoner.

Den vanlige f150 er jo også lovlig og finnes i norge, men er jo veldig sjelden.

Jamfør importøren, så blir de registrert som C1, men så kan eier velge å nedklassifisere den til B, sannsynligvis ved at man kutter på nyttelasten. Det blir visstnok ikke mulighet til å klassifisere den tilbake til C1, så man bør kanskje vurdere om man heller vil utvide førerkortet sitt, selv om C1 betyr maks 80 km/t på norske veier (leter etter referanser).

"Den har også en nyttelastkapasitet på 805 kg* og maksimal hengervektkapasitet på 3492 kg*."

"*Maksimal nyttelast og maksimal tilhengervekt med standard batteri vil variere basert på last, konfigurasjon, tilbehør og antall passasjerer. Kjøretøyet vil registreres for C1-førerkort. Kjøretøyet kan i ettertid omregistreres for B-førerkort, men kan da ikke i ettertid omregistreres til C1-førerkort."

https://www.rohneselmer.no/nyheter/detaljer/2595/den-ikoniske-og-prisbel-nte-helelektrisk-pickupsuksessen-f-150-lightning-klar-for-europa-i-et-begren?campaignid=20023146906&adgroupid=147066536374&adid=656210727059&gclid=CjwKCAjww7KmBhAyEiwA5-PUSiPhRDU9w3LwCiJNAsdcGGpBg3uglY-YzniF1JJcJstHV3-urpQ1jxoCBc8QAvD_BwE

EDIT: Fartsgrense-bestemmelsen ble opphevet med virkning fra 2016 ifølge elbil24 i artikkel om Cybertruck:

"For de som fortsatt er i målgruppen må det anses som positivt at det ikke lenger er en fartsbegrensning på 90 km/t for denne kategorien biler, slik det var frem til 2016. Det betinger derimot at bilen klasser inn som personbil i kategorien M1, ikke som lastebil i N2."

Endret av Snowleopard
Oppdatert om regler for fartsbegrensning på C1
Lenke til kommentar

Synes det er rart at Ford ikke har en PHEV-versjon av F150. Det må jo være verdens enkleste plattform å klemme inn en moderat batteripakke og oppnå mange av de samme fordelene som versjonen med 130 kWh(!) batteri. Utslippsfri og billig kjøring lokalt, regen, V2L etc.

Jeg har mine tvil til at den rene batteriutgaven vil bli en stor suksess etter at de mest ivrige har fått sin. Enten må de fortsette å selge med tap eller så blir den rett og slett for dyr. Og jeg tror veldig mange av kjøperne er de som ellers aldri ville kjøpt seg en gedigen pick-up og da blir det stort spørsmål om en livsløpsanalyse gir noen særlig klimagevinst.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, The Very End said:

Kan også føye til at Ford gjør det vanskelig for seg selv i Amerika med forhandlere som forsøker å legge på forhandleravgifter som er i størrelsesordenen 20 - 50 000. Lest mye på Reddit kanalen til Mach E og nesten samtlige Amerikanske kjøpere har måtte krangle med sin forhandler for helt sinnsvake avgifter fra forhandler. Bedre blir det ikke ar forhandlerne videre forsøker å svindle kjøperne i form av å ta betalt en haug av penger for «oljeskift» på årlig basis (ja du skal bytte olje, men kun hvert 10. år). 

Så her må Ford jobbe litt med seg selv og sin organisasjon om de ønsker å øke salget spesielt i Amerika. For her i Europa virker det som det er langt mer ryddighet (kun gode ord å si om min forhandler).

Dette går litt opp og ned. I tider hvor det er knapphet på biler kan forhandlerne gjøre slikt, nå når produksjonen er større enn etterspørselen over alt så ender forhandlerne gjerne med å gi rabatter.

Husk at I USA er det vanlig at man kjøper bil ved å kjøpe en som alt står på forhandlerens lager. I.e. du henter ut en bil på dagen. Men også der kan du bestille en bil fra fabrikk og da avtaler du pris. Når det er knapphet må du forvente å betale noe for å kunne hente ut en bil på dagen fremfor å vente i kø.

På forum får du alltid skrekkhistoriene. I likhet med andre plasser er det både gode og dårlige forhandlere der ute, gjør man litt research kan man greit unngå de råtne eplene. Dette gjelder her også og jeg anbefaler alle å vurdere forhandler før man velger bil også i norge.

Dette å være så opphengt i og å markedsføre med basis i MSRP er forøvrig en noe tvilsom praksis. Det er i utgangspunktet forhandler som setter pris til sluttkunde. At fabrikken skal diktere en pris er konkurransehemmende og veldig i grenseland for hva som er lov i de fleste land. VI ville ikke akseptert at gilde dikterer (Ihvertfall ikke overt)  hva en pakke kjøttdeig skal koste i dagligvarebutikken...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...