Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

On 7/31/2023 at 2:22 PM, OC-Freak said:

tesla holder høye bruktpriser enda

Bruktmarkedet for tesla ser ut til, fortsatt, å være helt dysfunksjonelt. Biler tilsvarende ny bil selges for 50-100 tusen mer enn den koster ny. Det er vanskelig å si hva som er problemet, men jeg sliter med å se at biler blir solgt for denne prisen. Hvis de faktisk blir solgt er det regelrett svindel i mine øyne. Det er fare for at en del av eierne er "delusional". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, sverreb said:

Dette går litt opp og ned. I tider hvor det er knapphet på biler kan forhandlerne gjøre slikt, nå når produksjonen er større enn etterspørselen over alt så ender forhandlerne gjerne med å gi rabatter.

Husk at I USA er det vanlig at man kjøper bil ved å kjøpe en som alt står på forhandlerens lager. I.e. du henter ut en bil på dagen. Men også der kan du bestille en bil fra fabrikk og da avtaler du pris. Når det er knapphet må du forvente å betale noe for å kunne hente ut en bil på dagen fremfor å vente i kø.

På forum får du alltid skrekkhistoriene. I likhet med andre plasser er det både gode og dårlige forhandlere der ute, gjør man litt research kan man greit unngå de råtne eplene. Dette gjelder her også og jeg anbefaler alle å vurdere forhandler før man velger bil også i norge.

Dette å være så opphengt i og å markedsføre med basis i MSRP er forøvrig en noe tvilsom praksis. Det er i utgangspunktet forhandler som setter pris til sluttkunde. At fabrikken skal diktere en pris er konkurransehemmende og veldig i grenseland for hva som er lov i de fleste land. VI ville ikke akseptert at gilde dikterer (Ihvertfall ikke overt)  hva en pakke kjøttdeig skal koste i dagligvarebutikken...

Forsåvidt gode tanker her som jeg er enig i, men, akkurat utsalgspris for bil; er ikke dette noe som burde vært standardisert som her (samme pris)? Hvis det var slik at det eksisterte nybilforhandlere som solgte alle typer biler hadde det vært en ting, men er jo monopol på nye biler fra merkeforhandlere, slik at fri konkurranse ikke eksiterer. Eller? Mulig jeg ikke helt kjenner til hvordan forhandlere fungerer.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, uname -i said:

Synes det er rart at Ford ikke har en PHEV-versjon av F150. Det må jo være verdens enkleste plattform å klemme inn en moderat batteripakke og oppnå mange av de samme fordelene som versjonen med 130 kWh(!) batteri. Utslippsfri og billig kjøring lokalt, regen, V2L etc.

Jeg har mine tvil til at den rene batteriutgaven vil bli en stor suksess etter at de mest ivrige har fått sin. Enten må de fortsette å selge med tap eller så blir den rett og slett for dyr. Og jeg tror veldig mange av kjøperne er de som ellers aldri ville kjøpt seg en gedigen pick-up og da blir det stort spørsmål om en livsløpsanalyse gir noen særlig klimagevinst.

Det er en litt kuriøs greie i deler av USA hvor man kjøper pickuper som erstatning for en vanlig bil, så mange pickuper der havner i en oppkjørsel og brukes nesten utelukkende til reiser til og fra kontoret. De selges gjerne igjen uten at lasteplanet har kommet i kontakt med noe mer enn litt regn. 

De selger neppe mange elektriske pickuper til de som trenger å ta tunge laster eller taue store ting veldig langt. (Men om du har en båt og bare trenger ta den til og fra en innsjø 100km unna er jo disse helt greie, og for mange private som tar last på henger er nok dette et bruksscenario som dekker mye bruk)

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Bruktmarkedet for tesla ser ut til, fortsatt, å være helt dysfunksjonelt. Biler tilsvarende ny bil selges for 50-100 tusen mer enn den koster ny. Det er vanskelig å si hva som er problemet, men jeg sliter med å se at biler blir solgt for denne prisen. Hvis de faktisk blir solgt er det regelrett svindel i mine øyne. Det er fare for at en del av eierne er "delusional". 

Mistenker at endel lar seg skremme av at nye biler fra Tesla selges uten sensorer. Derfor vil endel prøve "skremselspropaganda" ved å fortelle hvor farlig/dårlig Tesla Vision er, og at det er galematias å kjøpe bil uten. Dermed prises biler med fungerende sensorer ekstra høyt.

Så har man de som finner ut at de egentlig ikke har råd til å beholde bilen, men har fullfinansiert den med lån, og de kan derfor ikke selv ta verditapet, så man prøver seg og håper noen er dum nok til å betale overpris. Så her er det bare å forsøke seg på pristilbud ned mot eller helst under det man er villig til å gi, for å ha litt å gå på til prisen man er villig til å akseptere.

Lenke til kommentar

De som hoppet på 1.99% rente er nå på 5.99. Og det er innenfor 3 år. Etter disse 3 årene går det opp til 7-8 % effektiv. Har ikke råd til å beholde, har ikke råd til å selge. Greit å spare "10 tusen" i året på drivstoff, men hva hjelper det når bilen blir verdt 100 tusen mindre over natta. 

Lenke til kommentar
Just now, The Very End said:

Forsåvidt gode tanker her som jeg er enig i, men, akkurat utsalgspris for bil; er ikke dette noe som burde vært standardisert som her (samme pris)? Hvis det var slik at det eksisterte nybilforhandlere som solgte alle typer biler hadde det vært en ting, men er jo monopol på nye biler fra merkeforhandlere, slik at fri konkurranse ikke eksiterer. Eller? Mulig jeg ikke helt kjenner til hvordan forhandlere fungerer.

Det er ikke monopol for nye biler. Merkeforhandlere er jevnlig i konkurranse med hverandre. Noen merker kan ha begrenset representasjon i ett område, men det er ingen regel at det bare er en forhandler av et merke. Her i Oslo kan jeg f.eks kjøpe BMW av både Bilia og Bavaria. Det er heller ikke slik at du bare kan kjøpe lokalt (selv om det jo klart er mest praktisk med tanke på service senere), og bilforhandlere under samme merkenavn kan også til dels være i konkurranse med hverandre ettersom mange er franchiser. (Men de prøver gjerne å begrense kannibalisering av hverandre så om det er reell konkurranse kan nok diskuteres)

I USA er mitt inntrykk at forhandlere er langt mer fragmentert og er i langt større grad i konkurranse med hverandre, så du ser ganske mye volatilitet i prising mellom gode og dårlige tider. Du kan finne fantastisk gode leasingavtaler der for en del biler der nå.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, kremt said:

De som hoppet på 1.99% rente er nå på 5.99. Og det er innenfor 3 år. Etter disse 3 årene går det opp til 7-8 % effektiv. Har ikke råd til å beholde, har ikke råd til å selge. Greit å spare "10 tusen" i året på drivstoff, men hva hjelper det når bilen blir verdt 100 tusen mindre over natta. 

Altså, man velger jo flytende rente om man tåler risikoen, hvis ikke får man finne en fastrenteavtale. At inflasjonen og dermed rentene skulle opp har vært varslet siden 2020*.

Bil er dyrt, er økonomien presset er neppe det å kjøpe en ny bil et sjakktrekk.

*) En nødvendig konsekvens av at hele verden betalte ut trilliarder for at mennesker skulle gjøre ingenting.

Lenke til kommentar
kremt skrev (17 minutter siden):

Bruktmarkedet for tesla ser ut til, fortsatt, å være helt dysfunksjonelt. Biler tilsvarende ny bil selges for 50-100 tusen mer enn den koster ny. Det er vanskelig å si hva som er problemet, men jeg sliter med å se at biler blir solgt for denne prisen. Hvis de faktisk blir solgt er det regelrett svindel i mine øyne. Det er fare for at en del av eierne er "delusional". 

Gjelder de fleste bilmerker basert på vår tråling av Finn for å kjøpe bil den siste tiden. Skulle egentlig kjøpe brukt, var ikke en gang inne på tanken på å kjøpe nybil. Men fikk et bedre tilbud fra Polestar enn alle de som lå ute på Finn..

Tror det er mange som har hatt bil 1-2 år, men nekter å innse at de kjøpte på topp og at verditapet nå er unormalt stort.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Snowleopard said:

"Den har også en nyttelastkapasitet på 805 kg* og maksimal hengervektkapasitet på 3492 kg*."

Som du er inne på er dette C1 lisensiert. Bilen veier i sin letteste konfigurasjon 2800kg., men det er med minste batteri som jeg gjetter ikke vil bli noen storselger her (så vidt jeg har forstått selger Ford denne bare til flåtekunder i USA). Med det større batteriet kommer den opp i mot 2950kg. Legg til sjåfør på 75kg så er klasse B begrenset til 475kg nyttelast på denne. (Med forbehold om at jeg har forstått reglene riktig)

Ikke ubrukelig riktignok, dette er ganske normale vekter for vanlige personbiler, men unektelig litt eh... begrenset for en liten lastebil.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Som du er inne på er dette C1 lisensiert. Bilen veier i sin letteste konfigurasjon 2800kg., men det er med minste batteri som jeg gjetter ikke vil bli noen storselger her (så vidt jeg har forstått selger Ford denne bare til flåtekunder i USA). Med det større batteriet kommer den opp i mot 2950kg. Legg til sjåfør på 75kg så er klasse B begrenset til 475kg nyttelast på denne. (Med forbehold om at jeg har forstått reglene riktig)

Ikke ubrukelig riktignok, dette er ganske normale vekter for vanlige personbiler, men unektelig litt eh... begrenset for en liten lastebil.

Vektene kan sikkert stemme. Ja, for å utnytte bilen er nok 475 kg litt snaut. Men for mange handler det mer om plass enn vekt, så da er det nok kanskje "innafor".

Men når det tydeligvis ikke er fartsbegrensning lengre på C1, så er vel ikke 20-40 K for å få C1 eller C1E (stort pris-sprang, men må høre med lokal trafikkskole for å få bedre prisestimat), så veldig mye i den store sammenhengen.

Man må jo ut med millionen + for bare bilen, og da er dette en liten fjert til sammenligning. Legger fort til ganske mye mere bare i alt ekstrautstyret man "må" ha med.

Tipper de fleste som kjøper en slik, skal ha taktelt (20-50 K avhengig av merke og telttype) over planet, og må da ha stativ (fort 20-30 K) for dette. Så skal man gjerne ha markise med sidevegger (10-20 K), kanskje aller helst en batwing type (20-30 K) med sidevegger. Så skal man ha diverse ekstralys og arbeidslys 10-40 K inkludert montering). og kanskje og skuffeløsninger til planet (fort 50 k eller deromkring) med største kjøleboksen (10-20 K avhengig av produsent).

Da har jeg ikke tatt med annet av campingmøbler, soveposer og matlagingsutstyr som og må kjøpes inn om man ikke har dette fra før. Ja, det blir fort endel tusenlapper før den er ferdig spekket og campingklar. Legg til solcellepaneler og "powerbank", så ryr det fort 50-75 K til bare i dette. Kanskje må man og ha en egen offroad campinghenger i tillegg for ekstra soveplasser, og de koster jo fort 200-500 K i seg selv, med egne solcellepaneler og "powerbank"/li-ion batteripakke.

:thumbs:

Lenke til kommentar

Fremantle Highway klarte seg og delar av lasten vart redda. Då er det vel håp om at dei kan finne ut kvar brannen starta: https://www.motor.no/aktuelt/beklager-men-din-nye-rolls-royce-har-brent-opp/253492

Fisker har visst ein konkurrent til F-150 i planane: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pQ5rLE/fisker-viste-el-pickup-med-et-helt-spesielt-triks

Fisker satsar friskt, det skal dei ha. Fint at det kjem nye merker på marknaden som ikkje har sitt opphav i Kina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 minutter siden):

Fremantle Highway klarte seg og delar av lasten vart redda. Då er det vel håp om at dei kan finne ut kvar brannen starta: https://www.motor.no/aktuelt/beklager-men-din-nye-rolls-royce-har-brent-opp/253492

Fisker har visst ein konkurrent til F-150 i planane: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pQ5rLE/fisker-viste-el-pickup-med-et-helt-spesielt-triks

Fisker satsar friskt, det skal dei ha. Fint at det kjem nye merker på marknaden som ikkje har sitt opphav i Kina.

Leste en motor-artikkel om disse som kommer fra Fisker, men lite info om de forskjellige. Infoen om pickupen var interessant. Med et godt tilpasset "telt" til lasteplanet med nedfelt bakluke/planvegg og nedsenket "Houdinivegg", så bør man kunne få en fin soveplass her, og temperert med bilens AC-anlegg.

Alternativt med taktelt, og litt tette "vegger" (kanskje forede hardvegger med vinduer i for ekstra luksus på tur) fra takteltets bunn og ned til karmene, så kan man ha soveplasser både oppe i takteltet og på planet.

Veldig interessant, så gleder meg til å få lest mer om denne. Og ikke minst ekstrautstyret man kan få til den.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Tipper de fleste som kjøper en slik, skal ha taktelt (20-50 K avhengig av merke og telttype) over planet, og må da ha stativ (fort 20-30 K) for dette.

Er det noen særlig bruk av pickuper for camping i norge? Vil kanskje tro at en id-buzz er en mer populær kandidat for campingbruk.

Nå ser jeg så få store pickuper her at jeg ærlig talt ikke aner hva de som kjøper de bruker de til egentlig.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Er det noen særlig bruk av pickuper for camping i norge? Vil kanskje tro at en id-buzz er en mer populær kandidat for campingbruk.

Nå ser jeg så få store pickuper her at jeg ærlig talt ikke aner hva de som kjøper de bruker de til egentlig.

Ser stadig vanlige pickups med taktelt gjerne over planet, og med markise på siden. Men jeg regner med de fleste plukker det av når de ikke skal på tur. Må også sies at biltypen er mer vanlig utenfor storbyene, av naturlige grunner. I byen er det mer Range Rovers som er populær med taktelt, og andre større SUVer.

Helt klart at ID. Buzz er en het kandidat til "stealth Weekend camper", men jeg tror de fleste venter på den lange versjonen. Og det er nopk og veldig mange som avventer til VW kommer med en dedikert camp mode, altså mulighet til å holde temperert kabin i løpet av en hel natt.

Er lite aktuelt for mange å måtte sette noe tungt i førersetet og feste på setebeltet, for å lure bilen til å tro at det sitter noen der. Er det noe som "skremmer" folk vekk fra å bruke den til dette, så er det frykten for å få en dårlig natts søvn fordi man plutselig begynner å fryse fordi AC/bilen slår seg av. Men å bruke en slik med telt, er nok mer vanlig. Man kan få med seg mye utstyr i varerommet, inkludert stort familietelt og ettpar varmovner om så.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Leste en motor-artikkel om disse som kommer fra Fisker, men lite info om de forskjellige. Infoen om pickupen var interessant. Med et godt tilpasset "telt" til lasteplanet med nedfelt bakluke/planvegg og nedsenket "Houdinivegg", så bør man kunne få en fin soveplass her, og temperert med bilens AC-anlegg.

Alternativt med taktelt, og litt tette "vegger" (kanskje forede hardvegger med vinduer i for ekstra luksus på tur) fra takteltets bunn og ned til karmene, så kan man ha soveplasser både oppe i takteltet og på planet.

Veldig interessant, så gleder meg til å få lest mer om denne. Og ikke minst ekstrautstyret man kan få til den.

Houdini-trunken:

https://www.elbil24.no/nyheter/viste-frem-fire-nye-elbiler-i-natt/80011305

Lenke til kommentar

Henrik Fisker er en utmerket designer, men ikke en veldig god businessmann. Hans forrige selskap levde ikke lenge. Det blir gjerne litt for spesielle modeller og for lavt volum på de til at man får noe særlig fordel av storskala produksjon. EV-crossovers er det slettes ikke mangel på og konkurransen er tett, blir ikke lett for mister Fisker dette. Selv ville jeg vært svært redd for å punge ut 600-700 tusen for en slik Fisker bil all den tid det er svært usikkert om selskapet overlever 2 eller 5 år til.

Lenke til kommentar

Høyst tvilsomt at Fisker går under denne gangen. Karma var jo en fadese, og en kjenning har prøvd å selge sin Karma det siste året uten hell fordi bilen rett og slett var ræva (noen mener den ser bra ut da).
Ocean som har kommet ut har holdt jevnt over høy kvalitet, har fått svært mange gode reviews, og blir satt sammen i Magna Steyr.
Jeg er ingen ekspert på feltet for all del, men basert på det jeg har hørt fra internasjonal presse og så selv i USA i sommer da jeg tilfeldigvis var på rett plass til rett tid der jeg dro litt i plastdeksler og dører osv under en lukket visning så hadde selv preproduksjonsmodellen høy byggekvalitet. Har hørt om noen softwareissues, men ikke verre enn med andre biler i dag, og de fleste bugsene skal allerede være retta.

Nå er det en stund siden jeg så/hørte noen tall fra Fisker, men i sommer hadde de restordrer på Ocean og en modell til for to års produksjon fremover, og så lenge kalkylene til hr Fisker stemmer så skal de tjene penger nok. Tenker jeg.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Retroman said:

har fått svært mange gode reviews, og blir satt sammen i Magna Steyr.

En modell med lavt volum altså, noe lignende som I-Pace. Det har vel ikke vært noen spesiell suksess. 

Ta også med i betraktning at de fleste av disse "reviews" ikke er noe annet enn betalte influencere som sier det de får betalt for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...