Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (3 timer siden):

Ja noe må man vel skrive, denne passer vel fint i kategorien agurk-nyheter...

Vil si dette er tilnærmet et ikke-problem i Norge, da hovedvekten av elbiler solgt er fra 2019 og utover, og da har kravene til montering av elbil-ladebokser tatt høyde for dette. Og mange som har kjørt elbil i noen år, har og skaffet seg skikkelig type "mode 3" ladeutstyr hjemme.

Det kan være at noen fremdeles har godkjente (etter gammel standard) ladekontakter (mode 2) på f.eks. Schuko hjemme, men tror det begynner å bli få som faktisk bruker dette. De fleste har nok allerede tatt en oppgradering, om så bare for å få tilgang til raskere lading hjemme, eller for å få sikrere lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Anbefales å ta en titt. Blir å stoppe innom denne i sommerferien. SÅNN skal "bensin"stasjoner gjøres! Helt fantastisk konsept!

Vet ikke om dette er en Shell eller en St1 stasjon, men kjenner en som var på en internasjonal Shell-samling for en tid tilbake, der de kunngjorde en kjempesatsing på ladestasjoner globalt. De har allerede satt opp noen stasjoner i UK og kina for å teste ulike konsept, og det ser veldig lovende ut. Hvis det er noen som har muskler til å utvikle noe slikt, og utfordre Tesla, så er det vel nettopp Shell. Et godt eksempel på at det er bra og kult med start-ups med nye ideer, men at de gamle som regel vinner på sikt.

Lenke til kommentar
1 minute ago, frohmage said:

Kanskje om man skal fylle bensin, men du kan da ikke synes at DET er et trivelig sted å velge som rasteplass?

Stasjonen har kun 2 pumper så 4 bilar kan fylle samtidig. Resten er ladestasjonar.
Er litt likt ved Circle K Bamble også.

Dei kallar det vel energistasjonar no :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (3 minutter siden):

Stasjonen har kun 2 pumper så 4 bilar kan fylle samtidig. Resten er ladestasjonar.

Jada, en får nok fylt opp av det en skal, men det ser jo ut som at de bare har gravd et hull i bakken og bygget på. Er det bare jeg som synes det er digg å raste et sted med utsikt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (29 minutter siden):

men du kan da ikke synes at DET er et trivelig sted å velge som rasteplass?

Jeg skjønner hva du mener rett ved motorveien, men at jeg kan lade/fylle bensin, slippe hunden løs rett ved en lekeplass og kjøpe pølse og kald drikke på Shell? Det blir fort ganske så trivelig på en familietur på vei til dyreparken asså. Det slår de typiske tyske roadside-stoppene ned i støvlene.

AL123 skrev (42 minutter siden):

og utfordre Tesla

Tja. Tesla har kun ladestasjoner. Det blir litt som Uno X-stasjoner på bensin, men at de kanskje prøver å plassere dem nære noen butikker, restauranter eller lignende. Ser ikke på de som noen utfordrer, jeg håper bare flere bensinstasjoner følger etter.

frohmage skrev (20 minutter siden):

Jada, en får nok fylt opp av det en skal, men det ser jo ut som at de bare har gravd et hull i bakken og bygget på. Er det bare jeg som synes det er digg å raste et sted med utsikt?

Utsikt er fint det, men dette er jo for lade-/fylle-stopp.

Endret av Nimrad
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner hva du mener rett ved motorveien, men at jeg kan lade/fylle bensin, slippe hunden løs rett ved en lekeplass og kjøpe pølse og kald drikke på Shell? Det blir fort ganske så trivelig på en familietur på vei til dyreparken asså. Det slår de typiske tyske roadside-stoppene ned i støvlene.

Tja. Tesla har kun ladestasjoner. Det blir litt som Uno X-stasjoner på bensin, men at de kanskje prøver å plassere dem nære noen butikker, restauranter eller lignende. Ser ikke på de som noen utfordrer, jeg håper bare flere bensinstasjoner følger etter.

Poenget mitt var at alle disse nye start-upene som skal bygge ladestasjoner ikke har noen god forretningsplan. De tjener ikke penger, og har derfor ikke mulighet til å konkurere med Telsa på ladepris, funksjon eller service. Shell har imidlertid mulighet, da de har finansielle muskler, 40.000 bensinstasjoner som kan utbygges med ladestasjoner, samt et velutviklet kiosk/butikksystem som kan kombineres med nye, rene ladestasjoner for å sikre inntekter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Utsikt er fint det, men dette er jo for lade-/fylle-stopp.

.. og da er det ikke vits å ha utsikt? Barna finner sikker på noe på lekeplassen, men for voksne er det omtrent like morsomt som et venterom uten vinduer og uten blader. Man blir i praksis enten gående å surre inne i butikken eller sitte i bilen og se på telefonen e.l.

Hadde de lagt plassen på et høydedrag, like ved et vann, en elv eller noe sånt så hadde det vært koseligere å vente ute og surre litt rundt i nærområdet. Samme hvis det hadde vært et lite bygdesentrum med et lite knippe butikker etc, altså mer variasjon enn disse dørge kjedelige bensinstasjon-butikkene. Også legger man bare opp ladingen sånn at man får den typen rastestopp man har mest lyst på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Hadde de lagt plassen på et høydedrag, like ved et vann, en elv eller noe sånt så hadde det vært koseligere å vente ute og surre litt rundt i nærområdet. Samme hvis det hadde vært et lite bygdesentrum med et lite knippe butikker etc, altså mer variasjon enn disse dørge kjedelige bensinstasjon-butikkene

Enig. Vi må jo innsé at bulken av ladesteder kommer til å bli ved en bensinstasjon, McDonalds eller et kjøpe senter..., men vi trenger ikke låse oss helt fast der!
Det hadde vært flere fordeler ved å tenke nytt nå når elbil er i ferd med å eksplodere; For jeg vet hvor jeg hadde stoppet hvis man begynte å legge noen ladestasjoner på rasteplasser på steder der folk allerede stopper fordi det er så fint å sitte og finne fram nistepakken.
Jeg har kjørt en god del opp og ned vestlandet, og oppover Helgeland og Lofoten, og der er plenty med spektakulære plasser som folk allerede stopper, uten å lade...
This is a no-brainer👍😉

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Leier bil via Avis en ukes tid nå i sommer. Tok kategorien "Polestar 2 (eller liknende)". Fikk idag vite at det blir en BMW iX1 XDrive30. Egentlig litt fornøyd, da jeg setter pris på den bagasjeromplassen man får der. Ellers har jeg ingen store håp og tanker. Blir interessant å teste BMW-elbil for første gang. Ikke kjørt BMW på 10+ år, så det var kun bensin og diesel.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (1 time siden):

Mulig noen skylder en taxisjåfør en unnskyldning. 

I bunnen av den artikkelen står kilden de har brukt, og der var det en mye bedre og mer detaljert teknisk forklaring på det de mener er årsaken til disse Sudden Unintended Accelleration (SUA) episodene:

https://www.autoevolution.com/news/breaking-nhtsa-petition-shows-tesla-s-sudden-unintended-acceleration-is-real-and-curable-217525.html

Her er det også kommet en "Update", der de linker til enda en artikkel med en Tesla tekniker som bestrider hele greia...

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, ozone said:

I bunnen av den artikkelen står kilden de har brukt, og der var det en mye bedre og mer detaljert teknisk forklaring på det de mener er årsaken til disse Sudden Unintended Accelleration (SUA) episodene:

https://www.autoevolution.com/news/breaking-nhtsa-petition-shows-tesla-s-sudden-unintended-acceleration-is-real-and-curable-217525.html

Den tekniske forklaringen gir mening, og ser ut som om det er mulig å lage en SW-fiks. Generelt sett så bør de som skriver slik software være litt mer paranoide og ikke stole på alle data som kommer inn.

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 minutt siden):

Generelt sett så bør de som skriver slik software være litt mer paranoide og ikke stole på alle data som kommer inn.

Jepp! Slik blind tro på incoming data har fått fly til å styrte! (Jevnfør de to krasjene med Boeing 737 Max og dens faulty Angle-of-Attack-sensor...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (44 minutter siden):

Den tekniske forklaringen gir mening, og ser ut som om det er mulig å lage en SW-fiks. Generelt sett så bør de som skriver slik software være litt mer paranoide og ikke stole på alle data som kommer inn.

Gir, mening, ja, men det gjør alt som skrives av en troverdig persom med mindre man har annen info. Jeg synes dette virker å være litt for utrolig til å være sant, for å være helt ærlig. Tesla påstås å ha verdens beste elektronik og softwareutviklere. At ikke noen har sett denne muligheten under utviklingsarbeidet, samt ikke har undersøkt muligheten etter en betydlig mengde SUA, når en tilfeldig utvikler ser det etter en kjapp sjekk? Enten er dette BS, eller så er dette en skrape i lakken som Tesla vil slite med å bli kvitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...