Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (1 time siden):

Vet ikke hvilken øy du snakker å kjører rundt på en lading, om men både australia og New zealand er ganske dryge på en lading. Men jeg har sett tesla der. Japan er også dryg på en lading. Nå finnes det mange biler å velge i for disse landene, Model S og X er vel kun for spesielt interesserte. Man kommer like langt og lenger med alternativene. 

Av alle de landene som var oppgitt der, så plukka du ut noen av de aller største, og lurer på hvilke land jeg mente. Hva med å se på alle de landene i den lista som er bitte små øystater, der flere av de har svært begrenset antall km med vei i det hele tatt.

Det er jammen lett å se at du leter etter "feil" for å prøve å få frem et slags poeng, men når du gjør slike ting som absolutt alle kan se at du tydeligvis gjør med vilje, så slår dette bare tilbake til deg selv.

Jeg er temmelig sikker på at du uten å sjekke Google Maps eller Google Earth klarer å finne minst 5, sannsynligvis minst 10 slike øystater på den lista, så jeg orker ikke en gang å hjelpe deg på vei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Av alle de landene som var oppgitt der, så plukka du ut noen av de aller største, og lurer på hvilke land jeg mente. Hva med å se på alle de landene i den lista som er bitte små øystater, der flere av de har svært begrenset antall km med vei i det hele tatt.

Det er jammen lett å se at du leter etter "feil" for å prøve å få frem et slags poeng, men når du gjør slike ting som absolutt alle kan se at du tydeligvis gjør med vilje, så slår dette bare tilbake til deg selv.

Jeg er temmelig sikker på at du uten å sjekke Google Maps eller Google Earth klarer å finne minst 5, sannsynligvis minst 10 slike øystater på den lista, så jeg orker ikke en gang å hjelpe deg på vei. 

Jeg plukket vel ut øyer som har endel biler med høyreratt. Det betyr et marked for elbiler også og som er relevante for elbilsatsning. Det forstår vel selv du.

Kunne tatt med England og Irland også. Tviler også på om du kommer rundt Java eller sumatra heller.

De små øyene du har i tankene tviler jeg på om noen bilfabrikanter utvikler spesialmodeller til. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Jeg skrev at det ikke er få land med venstrekjøring som noen tidligere påsto og la med en liste.

Det var en faktaopplysning.

:dontgetit:

Joda, jeg skjønte den, og takk for fakta-opplysningen. Bare jeg som ekstraherte fra den, for den listen inneholder mange øystater med knapt vei å snakke om, og uten både Tesla SuC og Tesla SC, eller for den saks skyld offisielt salg til disse statene.

Men jeg vet det er noen som selv har importert (kjøpt i USA eller UK f.eks. og sendt på båtfrakt/containerfrakt), og enkelte av disse har og fått Tesla destinasjonslader på øya, så man eventuelt slipper en innbilt rekkeviddeangst.

Om det er Tesla som har skaffet tilveie disse i rent PR-øyemed, skal jeg ikke se bort fra. Men det kan igjen være noen som har kjøpt en utenlands (for dem) og fått installert av lokal elektriker. Altså uten at Tesla har vært direkte involvert.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (2 timer siden):

Du leste ikke overskriften engang? Faststoffbatterier vil ha lavere vekt enn dagens batteri, og et har vært omtalt i lang tid.

"som potensielt kan redusere kostnadene, størrelsen og vekten med opptil 50 prosent sammenlignet med litium-ion-batterier."

Vel, man kan ta ut gevinsten i form av nettopp lavere vekt, volum og pris, ved å beholde den gamle batterikapasiteten. ALTERNATIVT kan man øke rekkevidden til f.eks 1200 km, men da kan man selvsagt ikke forvente reduksjon i vekt, volum og pris. Det er enten eller - ikke både og.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Jeg plukket vel ut øyer som har endel biler med høyreratt. Det betyr et marked for elbiler også og som er relevante for elbilsatsning. Det forstår vel selv du.

Kunne tatt med England og Irland også. Tviler også på om du kommer rundt Java eller sumatra heller.

De små øyene du har i tankene tviler jeg på om noen bilfabrikanter utvikler spesialmodeller til. 

Vel, både Australia og New Zealand er åpnet opp som land Tesla leverer til. Det regner jeg du hadde fått med deg. Jeg kunne gjerne nevnt flere land på lista som det har betydning for, ihvertfall i en viss utstrekning.

Men jeg pekte spesielt på mengden av land på den lista som ikke har offisielt salg av Tesla, for det var svært mange av de landene på den lista. Og som heller ikke har mange km med vei totalt. Altså reduserer det veldig på hvor mange av disse dette har noen som helste praktisk betydning for.

Og en god del var og av type land hvor du neppe finner mange offisielt lanserte biler av, uansett produsent, men kun det av biler som eierne selv sørger for å få kjøpt privat og fraktet til seg. Rett ut egenimport eller privatimport.

At du da velger å totalt ignorere dette, og kommer med de få eksemplene der det finnes offisielt salg, kan man jo alltids lure på. Men dette er jo slikt du stadig gjør. Så jeg kan jo ikke tro at dette skyldes noe annet enn ett av to, 1. du elsker å kverulere og benytter enhver sjanse, eller 2. Du faller tilbake til ditt gamle jeg og kommer med alt du mener kan sette tesla i et dårlig lys. 

Ja, og en tredje, du elsker å dra ut slikt fra mine innlegg, av en eller annen merkelig årsak. Deg om det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):


Men jeg pekte spesielt på mengden av land på den lista som ikke har offisielt salg av Tesla, for det var svært mange av de landene på den lista.

Igjen - så må jeg minne om at det kom som tema fra ozon om venstrekjøring er bare et fåtall land og det er bare for disse å «legge om til høyrekjøring som Sverige på 60 tallet» som var bakgrunnen til lista (som er ganske så omfattende). Ikke om Tesla sine markeder globalt i land med venstrekjøring.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Vel, både Australia og New Zealand er åpnet opp som land Tesla leverer til. Det regner jeg du hadde fått med deg. Jeg kunne gjerne nevnt flere land på lista som det har betydning for, ihvertfall i en viss utstrekning.

Men jeg pekte spesielt på mengden av land på den lista som ikke har offisielt salg av Tesla, for det var svært mange av de landene på den lista. Og som heller ikke har mange km med vei totalt. Altså reduserer det veldig på hvor mange av disse dette har noen som helste praktisk betydning for.

Og en god del var og av type land hvor du neppe finner mange offisielt lanserte biler av, uansett produsent, men kun det av biler som eierne selv sørger for å få kjøpt privat og fraktet til seg. Rett ut egenimport eller privatimport.

At du da velger å totalt ignorere dette, og kommer med de få eksemplene der det finnes offisielt salg, kan man jo alltids lure på. Men dette er jo slikt du stadig gjør. Så jeg kan jo ikke tro at dette skyldes noe annet enn ett av to, 1. du elsker å kverulere og benytter enhver sjanse, eller 2. Du faller tilbake til ditt gamle jeg og kommer med alt du mener kan sette tesla i et dårlig lys. 

Ja, og en tredje, du elsker å dra ut slikt fra mine innlegg, av en eller annen merkelig årsak. Deg om det.

Jeg påpekte at mange av øyene som er egne land ikke er små og har betydelig med biler. Jeg nevnte ikke Pakistan India og Bangladesh som også er Land (ikke øystat)med ikke ubetydelig befolkning. Påstanden m at disse øyene var så små at man kunne kjøre rundt dem på en lading var direkte feil.

Dessuten så skrev jeg at jeg hadde sett teslaer på både New zealand og australia om du hadde les før du svarer

At du velger å fokusere på øyer som Saint Helena og bilmarkedet der får bli din sak

 

30% av verdens befolkning bruker biler med høyreratt

 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Igjen - så må jeg minne om at det kom som tema fra ozon om venstrekjøring er bare et fåtall land og det er bare for disse å «legge om til høyrekjøring som Sverige på 60 tallet» som var bakgrunnen til lista (som er ganske så omfattende). Ikke om Tesla sine markeder globalt i land med venstrekjøring.

Jeg skjønte dette, og det er ingen vits for deg i å ta dette en gang til. Dessuten var det svaret til @Trestein som ignorerte det jeg skrev, for å på en eller annen måte å peke på det motsatte av det jeg ville frem til, som om jeg ikke var klar over disse.

Trestein skrev (1 minutt siden):

Jeg påpekte at mange av øyene som er egne land ikke er små og har betydelig med biler. Jeg nevnte ikke Pakistan India og Bangladesh som også er Land (ikke øystat)med ikke ubetydelig befolkning. Påstanden m at disse øyene var så små at man kunne kjøre rundt dem på en lading var direkte feil.

Dessuten så skrev jeg at jeg hadde sett teslaer på både New zealand og australia om du hadde les før du svarer

At du velger å fokusere på øyer som Saint Helena og bilmarkedet der får bli din sak

 

Når du svarer på mitt innlegg, så forventer jeg at du faktisk har lest og ikke minst forstått hva jeg skriver. OG kommenterer etter det. For ellers er det bare støy du kommer med.

Nå har jeg prøvd å forklare deg, og nå enda en gang til @Syar-2003 rett over i dette svaret, at det du kommer med er "goddag mann, økseskaft-svar".

Ja, det var NETTOPP det jeg pekte på i det første innlegget i denne sub-tråden, at mesteparten av den lista var type St. Helena-øystater, og at for disse er det totalt likegyldig om TMS og TMX ikke blir levert som RHD-biler, da de neppe hadde fått inn bestillinger derfra.

Og som sagt, mange land som er større, men som heller ikke får Teslaer levert, da de ikke leverer til disse landene ennå.

Altså sitter vi igjen med knapt en håndfull land/stater på den lista, hvor dette faktisk er et problem. Jeg er klar over at disse finnes, men det var altså NULL poeng i å påpeke det som om jeg ikke forstod det, når som sagt jeg pekte på alle de landene man kunne stryke fra lista som berørte land.

Og det var et enda mindre poeng å late som jeg omtalte de landene du dro frem, som land knapt uten veier, som man kunne runde med det som er av rekkevidde på batteriet, uten påfyll før man er tilbake til hjemmet sitt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønte dette, og det er ingen vits for deg i å ta dette en gang til. Dessuten var det svaret til @Trestein som ignorerte det jeg skrev, for å på en eller annen måte å peke på det motsatte av det jeg ville frem til, som om jeg ikke var klar over disse.

Når du svarer på mitt innlegg, så forventer jeg at du faktisk har lest og ikke minst forstått hva jeg skriver. OG kommenterer etter det. For ellers er det bare støy du kommer med.

Nå har jeg prøvd å forklare deg, og nå enda en gang til @Syar-2003 rett over i dette svaret, at det du kommer med er "goddag mann, økseskaft-svar".

Ja, det var NETTOPP det jeg pekte på i det første innlegget i denne sub-tråden, at mesteparten av den lista var type St. Helena-øystater, og at for disse er det totalt likegyldig om TMS og TMX ikke blir levert som RHD-biler, da de neppe hadde fått inn bestillinger derfra.

Og som sagt, mange land som er større, men som heller ikke får Teslaer levert, da de ikke leverer til disse landene ennå.

Altså sitter vi igjen med knapt en håndfull land/stater på den lista, hvor dette faktisk er et problem. Jeg er klar over at disse finnes, men det var altså NULL poeng i å påpeke det som om jeg ikke forstod det, når som sagt jeg pekte på alle de landene man kunne stryke fra lista som berørte land.

Og det var et enda mindre poeng å late som jeg omtalte de landene du dro frem, som land knapt uten veier, som man kunne runde med det som er av rekkevidde på batteriet, uten påfyll før man er tilbake til hjemmet sitt.

Ditto. Du siterte faktisk meg først med en wall of text . Så skjerp deg. Lista du referer til var fra det innlegget mitt som du siterte .

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Ditto. Du siterte faktisk meg først med en wall of text . Så skjerp deg. Lista du referer til var fra det innlegget mitt som du siterte .

Mitt svar var fullstendig relevant, da du som sagt kom opp med listen over land med RHD.

Jeg pekte som sagt på at på denne listen var det masse stater der det IKKE er et problem at TMS/TMX ikke vil leveres som RHD.

Det var altså ikke noen form for kritikk til listen, den er nok helt korrekt. Ei heller noen kritikk mot deg eller det du skrev. Om du leser lengre opp, så ga jeg deg og en takk den for listen.

Men altså til det poenget om hvem som ble berørt, ble det altså riktig å sitere deg og ditt innlegg, nettopp fordi listen var vurdert som god og mest sannsynlig komplett, såpass at det aldri slo meg som nødvendig, eller interessant, å ettergå denne.

Men jeg skjønner ikke hvorfor du virker å bli sur og gretten for at jeg siterte deg der.

Misforstod du meg som at jeg på en eller annen måte angrep deg pga den listen, ved å peke på at den kunne kortes ned drastisk for å se hvilke land som faktisk ble berørt?

Resten av diskusjonen var som sagt pga @Trestein, og det var egentlig en diskusjon på det at han trakk frem 2 av de statene som ikke kunne strykes, og at han prøvde å få det til å se ut som jeg mente disse landene var av typen nesten uten veier, og som kunne "rundes" bare med den energien som man ladet hjemme før turstart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (13 timer siden):

Nei Tesla har jo levert Høyreratt på alle modellene sine. Det eneste de forandrer på er at de ber høyreratt gjengen heller kjøpe modellene Y eller 3, som jo er modellene de aller fleste vil ha uansett.  Skjønner ikke at dette har blitt enda en "Tesla er stygg mot folket" diskusjon...

For Tesla-haterne så er selvfølgelig denne saken GULL verdt, og den skal tynes for alt det den kan. Det er jo tross alt dette de lever for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fokus på rekkevidde, utslepp og effektivitet har negative sider òg: https://www.motor.no/bil/eco-dekk-slaktest-i-ny-bremsetest/251745

Sitat

I 2017 brukte en VW Tiguan 34 meter på å stoppe fra 100 km/t. I 2023 bruker en Mazda CX-60 38 meter. – To år gamle dekk kan være bedre enn nye, lettrullende dekk, sier ekspert.

Eg vil ikkje ofre bremseeigenskapar for rekkevidde og økonomi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Eg vil ikkje ofre bremseeigenskapar for rekkevidde og økonomi.

Virkeligheten er ikke så svart/hvitt, da. Hvis du skal følge det prinsippet slavisk så må du bytte dekk hver sesong. Skulle gjerne sett en storstilt sammenligning med helt sammenlignbare data. Jeg synes jo kommentaren fra "eksperten" er spesielt interessant:

Sitat

To år gamle dekk kan være bedre enn nye, lettrullende dekk

Hva betyr det da for to år gamle lettrullende dekk? Hvordan er det sammenlignet med billige "Kina"-dekk? Hvordan er det sammenlignet med å kjøre en eldre bil? Eller internt blant konkurrenter?

Vet ikke nok om det, men interessant diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Virkeligheten er ikke så svart/hvitt, da. Hvis du skal følge det prinsippet slavisk så må du bytte dekk hver sesong. Skulle gjerne sett en storstilt sammenligning med helt sammenlignbare data. Jeg synes jo kommentaren fra "eksperten" er spesielt interessant:

Hva betyr det da for to år gamle lettrullende dekk? Hvordan er det sammenlignet med billige "Kina"-dekk? Hvordan er det sammenlignet med å kjøre en eldre bil? Eller internt blant konkurrenter?

Vet ikke nok om det, men interessant diskusjon.

Alt med måte sjølvsagt, men det er greit å starte med gode dekk. Eg veit ikkje om dei testar brukte dekk, men i denne testen presterer nye budsjettdekk ca. like bra/dårleg som ECO-dekk: https://www.motor.no/tester/dekktest-i-detalj-vat-og-torr-asfalt-rullemotstand-og-stoy/220036

Hadde for øvrig vore interessant å sett ein test av den same dekktypen og brukte dekk. F.eks. eit dekk som er nytt samanlikna med eit likt dekk som er brukt eitt år, to år osv. til seks år. Dei er nok ikkje identiske lengre etter seks år sidan produsentane utviklar dei, men kan gje ei peikepinn.

Lenke til kommentar

Denne fra 2020 tester man ulik mønsterdybde inkl den laveste tillatte på 1.6mm i ulike hastigheter og opp mot 120km/t på vått underlag
Forskjellene er hva man kan kalle enorme.

https://www.motor.no/bilhold-dekk-naf/naermere-100-meter-forskjell-i-bremselengde/121921

Eksempel
I 120 km/t var forskjellen på et nytt dekk og et lovlig slitt dekk (1,6 mm.) hele 95,8 meter. Bilen med de mest slitte dekkene passerte i 106 km/t. forbi bilen som hadde stoppet med de nye dekkene.:wow:

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (13 minutter siden):

Eg veit ikkje om dei testar brukte dekk, men i denne testen presterer nye budsjettdekk ca. like bra/dårleg som ECO-dekk

Ja, nettopp det er interessant. Jeg har tidligere alltid gått til dekkforhandler og bedt om det billigste av det billige, så det er ikke før jeg faktisk har råd til å bry meg at jeg har sett verdien.

Zeph skrev (13 minutter siden):

Hadde for øvrig vore interessant å sett ein test av den same dekktypen og brukte dekk. F.eks. eit dekk som er nytt samanlikna med eit likt dekk som er brukt eitt år, to år osv. til seks år. Dei er nok ikkje identiske lengre etter seks år sidan produsentane utviklar dei, men kan gje ei peikepinn.

De kunne kjøpt inn en gjeng med nye dekk i dag og satt noen på lager. Vet ikke om de har noe "datostempel" og hvordan degraderes over tid når de lagres ordentlig, men hadde vært interessant ja.

Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

I 120 km/t var forskjellen på et nytt dekk og et lovlig slitt dekk (1,6 mm.) hele 95,8 meter. Bilen med de mest slitte dekkene passerte i 106 km/t. forbi bilen som hadde stoppet med de nye dekkene.:wow:

Nettopp dette setter det jo i perspektiv når vi sammenligner lettrullende dekk mot ordinære dekk og forskjellene på 4 meter snakker om at det kan bety død og liv.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo , men dette var en bremsetest på vått sommerføre.
Men god mønsterdybde og ikke utslitte dekk som tynes ned til 1.6mm er nok noe som er mere vesentlig å bry seg om enn forskjellen på ECO dekk og vanlige fra en premium dekkprodusent.

Men at ECO dekkene har lengre bremselengde er en tankevekker.

Det finns forøvrig ingen dekk som skårer 100% på absolutt alle parametere (enda).  Det er alltid kompromisser.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...