Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Theo343 (takk for meg) skrev (14 minutter siden):

SNIP

Kjenner en som venter på sin. Han var passelig tidlig inne og støttet "spleisen" på utviklingen, så han gleder seg nok veldig nå. Bilen har mer enn nok rekkevidde for hans pendling fra hjem til hytta.

Vi har en løs avtale om at han kontakter meg når han har fått bilen, så da vil jeg muligens/godt sannsynlig få prøvekjørt den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Likevel fortsetter folk å kjøpe Tesla.
Hva er grunnen tro:
Er dem lite opplyst om Tesla
Dem er ikke bekymret at de skal få problemer
De har bare veldig lyst på en Tesla
At ingen slår Tesla i funksjon, software, ytelse, design, pris

Tesla er vel de som har lengst erfaring med elbiler, men likevel dem er en ganske ny/fersk bilprodusent sammenlignet med flere av de store etablerte bilprodusentene som Ford, GMC, Toyota, Audi, Opel, Volvo, VW.

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (3 minutter siden):

Likevel fortsetter folk å kjøpe Tesla.
Hva er grunnen tro:
Er dem lite opplyst om Tesla
Dem er ikke bekymret at de skal få problemer
De har bare veldig lyst på en Tesla
At ingen slår Tesla i funksjon, software, ytelse, design, pris

Tesla er vel de som har lengst erfaring med elbiler, men likevel dem er en ganske ny/fersk bilprodusent sammenlignet med flere av de store etablerte bilprodusentene som Ford, GMC, Toyota, Audi, Opel, Volvo, VW.

Jeg fortsetter for jeg har hatt 4 gode og mer eller mindre feilfrie biler:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Jeg fortsetter for jeg har hatt 4 gode og mer eller mindre feilfrie biler:)

Joda, de ramler jo ikke fra hverandre de første to årene, men da har du vel allerede byttet, så noen andre får hanskes med tsunamien av feil som starter etter ~3 års bruk.

@DJViking Jeg tror på alle grunnene du nevner + at bilene kjøpes av folk som kun eier i garantitida og etterlater problemene til bruktmarkedet. Tesla er definitivt de som har kortest erfaring med kundeservice ja.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Joda, de ramler jo ikke fra hverandre de første to årene, men da har du vel allerede byttet, så noen andre får hanskes med tsunamien av feil som starter etter ~3 års bruk.

Ja det er muligheter for at jeg hadde hatt en annen mening om jeg beholdt de lengre. Men enn så lenge har jeg ikke noen grunn til å gjøre annet enn å kjøpe tesla.

Jeg lager også en del software som bruker tesla API og er derfor 'låst' til å kjøpe testbil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Men enn så lenge har jeg ikke noen grunn til å gjøre annet enn å kjøpe tesla.

Bruktmarkedet lærer tregt, men når de faktisk skjønner at man må beregne mye brattere verdifall på en Tesla enn på andre biler så vil nok også førstegangskjøperne merke det på lommeboka. Jeg vil si et verdifall på 10-12 %/år er normalt i bilmarkedet generelt, men når bruktmarkedet lærer hvilken felle det er å kjøpe brukt Tesla og Tesla utenfor garanti, så mener jeg man bør forvente dobbelt så høyt verditap på en Tesla. Dvs. førstegangskjøpere betaler desto mer i form av verditap ved hvert bilbytte.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Bruktmarkedet lærer tregt, men når de faktisk skjønner at man må beregne mye brattere verdifall på en Tesla enn på andre biler så vil nok også førstegangskjøperne merke det på lommeboka. Jeg vil si et verdifall på 10-12 %/år er normalt i bilmarkedet generelt, men når bruktmarkedet lærer hvilken felle det er å kjøpe brukt Tesla og Tesla utenfor garanti, så mener jeg man bør forvente dobbelt så høyt verditap på en Tesla. Dvs. førstegangskjøpere betaler desto mer i form av verditap ved hvert bilbytte.

Dette bør jo ha vist seg for lengst i og med at model s strømmet til landet i 2012 og var langt dårligere enn de bilene de leverer nå. Men det har stort sett vært motsatt, lavt prisfall.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De skrøt også fælt av holdbarheten til model S i dens spedbarnsår. Merk at garantien har krympet vesentlig fra 2012 til 2022. Superlading er ikke lengre gratis og prisene har bare økt i store jafs. Og bilene som selges nå (3/Y) er vesentlig teknisk nedgraderte i forhold til før (S/X). Men det er ikke bare der kundene har fått mindre og en høyere pris (sammenlignet med 2012), nå har de også trukket ut gratis nettoppkobling og mye av datatrafikken som tidligere var inkludert. Og kunde"service" har vist sitt sanne ansikt. Forakt for alt som har med ærlighet, redelighet, rettferdighet og skikkelighet å gjøre. Hestekrefter som ikke finnes, batterikapasitet som stjeles på verkstedtimer, ladehastighet som fordufter, kunde"service" som kriger mot kundene i rettsalene år ut og år inn, holder biler som gissler, "ikke finner" feil i garantitida som er tydeligere enn skrifstørrelse 120 osv.

Endret av Simen1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

De skrøt også fælt av holdbarheten til model S i dens spedbarnsår. Merk at garantien har krympet vesentlig fra 2012 til 2022. Superlading er ikke lengre gratis og prisene har bare økt i store jafs. Og bilene som selges nå (3/Y) er vesentlig teknisk nedgraderte i forhold til før (S/X). Men det er ikke bare der kundene har fått mindre og en høyere pris (sammenlignet med 2012), nå har de også trukket ut gratis nettoppkobling og mye av datatrafikken som tidligere var inkludert. Og kunde"service" har vist sitt sanne ansikt. Forakt for alt som har med ærlighet, redelighet, rettferdighet og skikkelighet å gjøre. Hestekrefter som ikke finnes, batterikapasitet som stjeles på verkstedtimer, ladehastighet som fordufter, kunde"service" som kriger mot kundene i rettsalene år ut og år inn, holder biler som gissler, "ikke finner" feil i garantitida som er tydeligere enn skrifstørrelse 120 osv.

De aller fleste opplever ikke dette, jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. 3/Y er mye bedre biler en 2012 S, eneste som "mangler" er luft belger. Service utenfor Oslo er helt topp(jeg kjenner bare til vestlandet men har bare gode erfaringer) osv. De aller fleste er veldig fornøyd, men så har en noen få som sliter veldig og skriker høyt, og det er såklart synd(at de har dårlig opplevelse, ikke skriker høyt delen). 

Jeg har hatt 2 S, en 3 og en Y.  I mine øyne blir bilene bare bedre og bedre. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

De skrøt også fælt av holdbarheten til model S i dens spedbarnsår. Merk at garantien har krympet vesentlig fra 2012 til 2022. Superlading er ikke lengre gratis og prisene har bare økt i store jafs. Og bilene som selges nå (3/Y) er vesentlig teknisk nedgraderte i forhold til før (S/X). Men det er ikke bare der kundene har fått mindre og en høyere pris (sammenlignet med 2012), nå har de også trukket ut gratis nettoppkobling og mye av datatrafikken som tidligere var inkludert. Og kunde"service" har vist sitt sanne ansikt. Forakt for alt som har med ærlighet, redelighet, rettferdighet og skikkelighet å gjøre. Hestekrefter som ikke finnes, batterikapasitet som stjeles på verkstedtimer, ladehastighet som fordufter, kunde"service" som kriger mot kundene i rettsalene år ut og år inn, holder biler som gissler, "ikke finner" feil i garantitida som er tydeligere enn skrifstørrelse 120 osv.

Du bør vel sammenligne epler og epler her. Hvis du tar dollarkurs og inflasjon i betraktning, hvor mye har egentlig Tesla økt prisen? Ikke så mye

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

De aller fleste opplever ikke dette, jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. 3/Y er mye bedre biler en 2012 S, eneste som "mangler" er luft belger. Service utenfor Oslo er helt topp(jeg kjenner bare til vestlandet men har bare gode erfaringer) osv. De aller fleste er veldig fornøyd, men så har en noen få som sliter veldig og skriker høyt, og det er såklart synd(at de har dårlig opplevelse, ikke skriker høyt delen). 

Jeg har hatt 2 S, en 3 og en Y.  I mine øyne blir bilene bare bedre og bedre. 

Jo, de aller fleste opplever mye av det jeg skrev: Superlading er ikke lengre inkludert i kjøpesummen, men blitt en tilleggsregning. Tilleggsregningen har økt i pris i rykk og napp. 3G/4G-trafikk er ikke lengre inkludert i kjøpesummen, men har blitt en tilleggsregning - alternativt kan man avstå og få en bil der noe av funksjonaliteten er amputert - uten rabatt i kjøpesummen. Min S hadde 8 år garanti og 160 km. Både 3 og Y er vesentlig dårligere på dette punktet også.

3/Y har riktignok vært skånet for hestekrefter som bare var keiserens nye klær, ladehastighet som fordamper og batterikapasitet som stjeles - ennå. Men jeg håper jo bilene varer noen år til så vi får se hva som skjer når garantitida løper ut.. Regn med å bli sakøkt om du skulle gjøre noe så uhørt som å klage. Jeg hører lakken preller av som om de røyter.. Det har jeg riktignok ikke sett på S-en ennå så det er jo litt hipp som happ og bingo hvilke iboende skavanker de ulike modellene har.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...