Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jo, de aller fleste opplever mye av det jeg skrev: Superlading er ikke lengre inkludert i kjøpesummen, men blitt en tilleggsregning. Tilleggsregningen har økt i pris i rykk og napp. 3G/4G-trafikk er ikke lengre inkludert i kjøpesummen, men har blitt en tilleggsregning - alternativt kan man avstå og få en bil der noe av funksjonaliteten er amputert - uten rabatt i kjøpesummen. Min S hadde 8 år garanti og 160 km. Både 3 og Y er vesentlig dårligere på dette punktet også.

3/Y har riktignok vært skånet for hestekrefter som bare var keiserens nye klær, ladehastighet som fordamper og batterikapasitet som stjeles - ennå. Men jeg håper jo bilene varer noen år til så vi får se hva som skjer når garantitida løper ut.. Jeg hører lakken preller av som om den røyter.. Det har jeg riktignok ikke sett på S-en ennå så det er jo litt hipp som happ og bingo hvilke iboende skavanker de ulike modellene har.

Nei de aller fleste er super fornøyd. Ref CR rapporter.

Alle vet at gratis tjenester ikke varer evig, det er ingen overraskelse. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Simen1 said:

Jo, de aller fleste opplever mye av det jeg skrev: Superlading er ikke lengre inkludert i kjøpesummen, men blitt en tilleggsregning. Tilleggsregningen har økt i pris i rykk og napp. 3G/4G-trafikk er ikke lengre inkludert i kjøpesummen, men har blitt en tilleggsregning - alternativt kan man avstå og få en bil der noe av funksjonaliteten er amputert - uten rabatt i kjøpesummen. Min S hadde 8 år garanti og 160 km. Både 3 og Y er vesentlig dårligere på dette punktet også.

3/Y har riktignok vært skånet for hestekrefter som bare var keiserens nye klær, ladehastighet som fordamper og batterikapasitet som stjeles - ennå. Men jeg håper jo bilene varer noen år til så vi får se hva som skjer når garantitida løper ut.. Regn med å bli sakøkt om du skulle gjøre noe så uhørt som å klage. Jeg hører lakken preller av som om de røyter.. Det har jeg riktignok ikke sett på S-en ennå så det er jo litt hipp som happ og bingo hvilke iboende skavanker de ulike modellene har.

S var en bil til nesten $90000…

model 3 / Y er biler til $50-$60000

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Nei de aller fleste er super fornøyd. Ref CR rapporter.

Alle vet at gratis tjenester ikke varer evig, det er ingen overraskelse. 

Salget har steget dramatisk over de siste 9 årene så de aller fleste Teslaer på Norske veier er ganske unge, og fortsatt i garantitida. Så ja - er det ikke naturlig at folk er forholdsvis fornøyde med bilene sine dersom snittalderen på bilene blant disse kundene er 2-3 år?

Tesla har ikke gratis tjenester. De har tjenester man har betalt for gjennom engangsbeløp i stedet for løpende abonnement. Bortsett fra at de først vil ha engangsbeløpet først og så snur på femøringen og vil ta betalt i ettertid i tillegg. (Kjøpesummen ble ikke redusert i forbindelse med noen av konverteringene til abonnement.) Det skulle tatt seg ut om noen gjorde det i andre markeder. Først selge varen og så komme løpende etter med ultimatum mellom å enten betale månedlig for å få beholde varen eller fratas varen man har kjøpt og eier fullt ut.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Har skjedd en del hos Tesla siden de lanserte Model S i 2012.

Platformen 3\Y er laget på er vesentlig bedre og faller nok ikke fra hverandre som "prototypen" gjorde.

 

Hvordan bytter Tesla batteimoduler eller komplett batteripakke om det skulle bli et problem med dette på en modell Y?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Salget har steget dramatisk over de siste 9 årene så de aller fleste Teslaer på Norske veier er ganske unge, og fortsatt i garantitida. Så ja - er det ikke naturlig at folk er forholdsvis fornøyde med bilene sine dersom snittalderen på bilene blant disse kundene er 2-3 år?

Tesla har ikke gratis tjenester. De har tjenester man har betalt for gjennom engangsbeløp i stedet for løpende abonnement. Bortsett fra at de først vil ha engangsbeløpet først og så snur på femøringen og vil ta betalt i ettertid i tillegg. (Kjøpesummen ble ikke redusert i forbindelse med noen av konverteringene til abonnement.) Det skulle tatt seg ut om noen gjorde det i andre markeder. Først selge varen og så komme løpende etter med ultimatum mellom å enten betale månedlig for å få beholde varen eller fratas varen man har kjøpt og eier fullt ut.

CR rapportene omhandler ikke norske kunder. Tesla har levert biler siden 2008. Men helst fra 12 og utover. 

Aldri sett dette beløpet på mine slutt fakturaer. Kan du vise til at disse tjenestene inngår i kjøpet via faktura?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (20 minutter siden):

S var en bil til nesten $90000…

model 3 / Y er biler til $50-$60000

Likevel, i kroner og ører var TMS 2013 ikke nødvendigvis dyrere enn TMY. 450 K + eventuelle opsjoner som man hadde da. Det tilsvarer rett over 575,2 K i junipriser 2022.

TMY ligger nå på 592,7 K + eventuelle opsjoner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Aldri sett dette beløpet på mine slutt fakturaer. Kan du vise til at disse tjenestene inngår i kjøpet via faktura?

Nøyaktig hva som inngår i leveransen av bilen står ikke bare på fakturaen, men også i betingelser, spesifikasjoner og markedsføring. Det er som kjent et brudd på markedsføringsloven å ikke levere det man lover i markedsføringen. F.eks forutsetter "gratis" superlading ut bilens levetid at man faktisk kjøper en bil som inngår i ordningen. Varigheten til den delen av leveransen har jo vært svært tydelig markedsført og spesifisert. Da kan man ikke bare komme trekkende med en plystrelyd og påstå at "neeheida det tror jeg ikke vi har lovet".

Hva om Skoda hadde kommet trekkende noen år etter kjøpet med "neheida - vi kan ikke huske at vi lovte at det skulle følge med eksosanlegg, bakrute og lyspærer så vi fjernet det for deg på siste service - du kan riktignok få abonnere på det da".

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (8 minutter siden):

Hvordan bytter Tesla batteimoduler eller komplett batteripakke om det skulle bli et problem med dette på en modell Y?

Ingen Teslaer i Norge, Europa eller Asia er foreløpig med 4680 strukturelle batterier, så det er stort sett og koble det ut, skru det løs og få det unna, og så reversere prosessen.

Munroe & Co har allerede tatt ut batteriet på en TMY med de nye batteriene, og det er mulig der og.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Nøyaktig hva som inngår i leveransen av bilen står ikke bare på fakturaen, men også i betingelser, spesifikasjoner og markedsføring. Det er som kjent et brudd på markedsføringsloven å ikke levere det man lover i markedsføringen. F.eks forutsetter "gratis" superlading ut bilens levetid at man faktisk kjøper en bil som inngår i ordningen. Varigheten til den delen av leveransen har jo vært svært tydelig markedsført og spesifisert. Da kan man ikke bare komme trekkende med en plystrelyd og påstå at "neeheida det tror jeg ikke vi har lovet"

Nå vet jeg ikke helt hva du snakker om, de har jo ikke fjernet dette på biler de har solgt med denne markedsføringen? Poenget var vell at du mente dette inngikk i prisen, og skal derfor listes opp på faktura med kostnad. Men dette har jeg aldri sett.

Men det er egentlig samme det, synd du har hatt så forferdelig møte med tesla. Men jeg anbefaler deg å prøve nyere modeller så blir du kanskje fornøyd du også:) som sagt kjøpte jeg ikke i 2013, jeg merket under prøvekjøring at det der ville by på problemer. Men i 2015 var jeg klar etter ny prøvekjøring. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som vanleg er argumenta anekdotiske, basert på eiga erfaring og kven ein kjenner. Det er langt meir nyttig med statistikk. Når Simen skriv at mange får problem og Salvesen at veldig få får problem så kjem ikkje diskusjonen noko vei.

Det er kanskje begrensa med statistikk frå dei første ti åra til Tesla, men noko finnes frå dei siste åra, som i alle fall kan samanliknast med konkurrentane.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (Akkurat nå):

Som vanleg er argumenta anekdotiske, basert på eiga erfaring og kven ein kjenner. Der er langt meir nyttig med statistikk. Når Simen skriv at mange får problem og Salvesen at veldig få får problem så kjem ikkje diskusjonen noko vei.

Det er kanskje begrensa med statistikk frå dei første ti åra til Tesla, men noko finnes frå dei siste åra, som i alle fall kan samanliknast med konkurrentane.

Jeg viser jo til CR sine undersøkelser og at de fleste et super fornøyd med tesla. De ligger helt i toppen:) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er fullvaksinert mot Teslas kunde"service" så jeg kommer ikke til å selvskade meg med noe nytt møte med de frivillig. Vaksineringen går visstnok tregt, men jeg håper jeg bidrar til at flere blir det. Jeg trenger ikke lyve eller overdrive - bare fortelle min ærlige historie så saklig som mulig fra A til Å, så får folk vurdere selv om de vil gå på limpinnen eller ei.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Jeg er fullvaksinert mot Teslas kunde"service" så jeg kommer ikke til å selvskade meg med noe nytt møte med de frivillig. Vaksineringen går visstnok tregt, men jeg håper jeg bidrar til at flere blir det. Jeg trenger ikke lyve eller overdrive - bare fortelle min ærlige historie så saklig som mulig fra A til Å, så får folk vurdere selv om de vil gå på limpinnen eller ei.

Ja det er viktig å vise ting i fra begge sider. Stort sett er det de som har dårlige opplevelser som skriker høyest, jeg prøver å være en motvekt med å dele mine gode opplevelser med merket. Vill såklart dele dårlige om de oppstår også:)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Jeg viser jo til CR sine undersøkelser og at de fleste et super fornøyd med tesla. De ligger helt i toppen:) 

Nå viser også produksjons- og salgs-tallene at de fleste Teslaeiere har en Tesla som fortsatt er i sine første leveår. Forfall er jo gjerne en eksponentiell prosess på biler. Ford har vært med oss gjennom mange bilers livstid og har en demografisk kurve på bilsalget som tilsier at de har lang erfaring med ettersalgs kundebehandling og hva det betyr for framtidig merkeloyalitet.

Zeph skrev (14 minutter siden):

Som vanleg er argumenta anekdotiske, basert på eiga erfaring og kven ein kjenner. Det er langt meir nyttig med statistikk. Når Simen skriv at mange får problem og Salvesen at veldig få får problem så kjem ikkje diskusjonen noko vei.

Det er kanskje begrensa med statistikk frå dei første ti åra til Tesla, men noko finnes frå dei siste åra, som i alle fall kan samanliknast med konkurrentane.

Ja, anekdotisk har du rett i. Det sagt så finnes det en del statistikk, gruppesøksmål og mediebeskrivelser av hvordan de faktisk behandler kunder. Alt fra ventetider til hvordan de saksøker kunder over en lav sko over ting som helt åpenbart er Teslas feil og burde vært fikset med ydmykhet og smidighet. Deres forhold til forbrukermyndighetene har jo heller ikke vært helt knirkefritt akkurat.

Det burde vært et studie i psykologi hvordan de klarer å få høy score i kundeundersøkelser til tross for en nedslående kvantitet og kvalitet på kundebehandling i forbindelse med ulike problemer med bilene.

Endret av Simen1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Likevel, i kroner og ører var TMS 2013 ikke nødvendigvis dyrere enn TMY. 450 K + eventuelle opsjoner som man hadde da. Det tilsvarer rett over 575,2 K i junipriser 2022.

TMY ligger nå på 592,7 K + eventuelle opsjoner.

Nå er vel inntektene til Tesla i dollar og ikke kroner og øre. Så verdien de kan levere pr dollar påvirkes ikke av kronekursen?`

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Jeg viser jo til CR sine undersøkelser og at de fleste et super fornøyd med tesla. De ligger helt i toppen:) 

Ja, på kor nøgd eigarane er (owner satisfaction), men samtidig er dei vore i botn på pålitelighet (reliability), som er meir interessant for min del.

Simen er inne på nokre viktige punkt om alder på bilane. Det hadde vore interessant å sett heile statistikken i detalj for å forstå grunnlaget. Det same har vel JD Power lagt fram. På topp i ein kategori og botn på  i ein anna.

Eit produkt som er topp i bruk, men har dårleg kvalitet, pålitelighet og potensielt levetid er ikkje noko eg vil ha, men i dagens samfunn med fast fashion, mobiltelefonar som blir skifta kvart år og mindre fokus på at det skal vare lenge så er vel ikkje så overraska.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...