Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Min forrige bil: Toyota RAV4 ble 23 år gammel.
Foruten litt rust i understellet så er bilen fortsatt i god stand. Den kjører godt og har ingen feil.

Nå har jeg en Mitsubishi Outlander PHEV som ventebil, men når jeg skal kjøpe meg en EV om noen år så forventer jeg at den skal vare i minst 15 år. Jeg vil da ha en EV som er minst like driftsikker som den Toyotaen.
Å måtte kjøpe ny bil hver 5-8 år ser jeg som bortkastet penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (52 minutter siden):

Nå er vel inntektene til Tesla i dollar og ikke kroner og øre. Så verdien de kan levere pr dollar påvirkes ikke av kronekursen?`

Det er ikke noe tvil om at pris i USD er forskjellig på bilene, selv om de startet lavere pga mindre batterier og andre endringer. Det vil vi jo igjen se når oppdaterte/refreshed TMS og TMX igjen begynner å leveres.

Men det er jo uvesentlig for norske forbrukere som kjøpte bil på den tiden, når de skulle sammenligne priser mot konkurrerende biler man ville vurdert. På kjøpet hr man altså fått et verditap som har vært svimlende lite når man ser hva snart 10 år gamle biler går for, sammenlignet med hva de kostet som ny.

Så de som kjøpte bil før kursen ble drastisk endret, har hatt mulighet til å tjene på salg av bil, alternativt har hatt et svært billig bilhold for en så kraftig og stor bil å være.

Det vil jo slå motsatt, om dollarprisen skulle ramle igjen. Da blir tapene store for de som kjøpte på høy dollarkurs.

Lenke til kommentar

Hvorfor blir jeg like skuffet hver gang jeg besøker denne tråden?

Håper jo å finne diskusjon om/rundt nye elbiler som kommer/har kommet på markedet. Er svært interessert i erfaringer rundt f.eks nye kia niro ev og Renault megan e-tech.

Men hver gang er det bare pro-tesla vs anti-tesla folk som krangler, kan dere ikke bare lage en egen tråd for dette? For folk flest er dette lite interessant.

Endret av OC-Freak
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (5 minutter siden):

Hvorfor blir jeg like skuffet hver gang jeg besøker denne tråden?

Håper jo å finne diskusjon om/rundt nye elbiler som kommer/har kommet på markedet. Er svært interessert i erfaringer rundt f.eks nye kia niro ev og Renault megan e-tech.

Men hver gang er det bare pro-tesla vs anti-tesla folk som krangler, kan dere ikke bare lage en egen tråd for dette? For folk flest er dette lite interessant.

Er det ikkje betre å starte ein ny tråd for dei bilane, så alle som ser på forumkategorien eller “Siste innlegg” kan sjå kva temaet er? Eventuelt ta det opp sjølv i denne tråden?

Forumleiinga har hatt nokre forsøk på å bli kvitt samletrådar, utan særleg hell. Det å ha ein samletråd der ei stor overvekt av all elbildiskusjon føregår er ikkje heilt ideellt, sjølv om det er lettvint.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Tema er temmelig bredt, så her havner "alt". Er umulig å holde det "Teslafritt". Men jeg synes det ihvertfall frem til nå, har stoppet ganske fort opp.

Håper det blir det samme denne gangen, for jeg er enig i at for/mot Tesla blir diskutert plenty i andre tråder, så det er liten vits i å dra det ut her.

Verditap vs valutapris er dog fremdeles relevant, for det påvirker egentlig de fleste elbiler i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar
8 hours ago, OC-Freak said:

Hvorfor blir jeg like skuffet hver gang jeg besøker denne tråden?

Håper jo å finne diskusjon om/rundt nye elbiler som kommer/har kommet på markedet. Er svært interessert i erfaringer rundt f.eks nye kia niro ev og Renault megan e-tech.

Men hver gang er det bare pro-tesla vs anti-tesla folk som krangler, kan dere ikke bare lage en egen tråd for dette? For folk flest er dette lite interessant.

Var vel ganske så variert nå nylig. Diskuterte Hyundai sin nye satsing f.eks. 

Men det er jo da bare noen inlegg i uka, og så snart Tesla nevnes fylles flere sider på noen timer :p

Så åpenbart ett tema folk liker å diskutere

Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/vestland/100.000-ulykker-skuldast-beroringsskjermar-i-bil-1.16051943

Sitat

Ny undersøking gjev skjermar i bil skulda for hundre tusen trafikkulykker. Forsikringsselskap kallar distraherte sjåførar «ein ny folkesjukdom».

Ikkje overraskande om det er eit aukande problem. Funksjonar ein tradisjonelt har brukt knappar eller hendlar til, integrerte telefonar, fleire menyar å bruka.

På ein ideell biltur for meg så må eg aldri eller nesten aldri trykke på skjermen eller bruke noko særleg tid til å sjå på den. Musikk og navigasjon er stort sett det eg brukar den til.

Eg forstår ikkje heilt kvifor skjermen, responstid osv. er så viktig i ein bil. Det er eit framkomstmiddel, der skjermen er ein distraksjon og sikkerhetsrisiko.

Endret av Zeph
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Zeph said:

Enhver som har en utdanning verd å nevne kjenner til sammenhenger og årsakssammenhenger (korrelasjon og kausalitet). Her tar man en faktor og sier at det MÅ være den som er årsaken. Det er fordummende og lite troverdig. Man må ha skikkelig forskning i bunn her som benytter faktiske metoder for å utelukke støy og tilfeldigheter i dataene. Forsikringsselskap er også et nødvendig onde, de taler sin egen sak. Så klart er de interessert i å få det til å høres ut som enhver ny bil er risikosport, slik at de kan ta noen vanvittige beløp for å forsikre disse.

Edit: Skal gi skryt for at det tilsynelatende er en rapport som nevnes her, fra IAM RoadSmart. Må nok se denne mer i detaljer for å se hva de konkluderte med, samt at man bør ha mer enn en kilde for å sette to streker under svaret.

Endret av The Very End
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er vanskeleg å setje to streker under svaret på sånne spørsmål. Det er alltid fleire faktorar som kan spele inn.

Det me veit er at all den tid du ikkje ser på veien aukar risikoen for ei ulykke, og når dagens bilar har stadig meir som skjer på ein stadig større skjerm så er det ikkje urimeleg å anta at det er ein samanheng der. Kor mange ulykker det direkte eller indirekte fører til er vanskeleg å svare på.

Det hadde vore interessant med ei undersøking der det vart montert kamera som følgjer augene i eit knippe bilar. Nokre eldre utan skjerm eller med ein uinteressant skjerm, og nokre av dagens nyaste bilar. La dei kjøre nokre månader og lag statistikk på kor ofte og kor lenge dei ulike førarane ser vekk frå veien og på skjermen. Mange bilar har knappar rundt der skjermen er som føraren må flytte fokus for å betjene, så ein kan ikkje ha augene klistra på veien sjølv på eldre bilar.

Einig i at det er ein del påstandar der ute som blir kommunisert som fakta, og det er uheldig.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (11 minutter siden):

https://elbil.no/fra-og-med-i-dag-oker-de-ladeprisene/
Da var Recharge på ballen også. Nesten 7 kroner kr/kWt for hurtiglading. Dersom bensinprisene var på et normalt nivå nå, ville dette vært nesten like dyrt som bensin.

Lurer på om ladeprisene går ned igjen etter hvert som strømsituasjonen forbedrer seg, eller om de bare kommer til å holde dem oppe.

Går ikke an å sammenligne en pris som i svært stor grad er påvirket av særskilte forhold, mot en tenkt "normalpris" på alternativet. Også de er utsatt for særpriser nå, og hadde de gått ned, hadde og strømprisen gått ned.

Og det er fremdeles god margin opp til ice-bilenes drivstoffkostnader, og da snakker vi kun om lading på vei. De fleste har en langt lavere pris på strømmen hjemme, bortsett fra i NO2/strømregion Sør. Er man så heldig å bo i NO3 eller NO4, så er jo "drivstoffet" nesten gratis nå. Og ishavsveien har ikke rørt prisene sine.

Når det er sagt, dette er syke priser.  Og det vil gjøre det svært gunstig for de som har Ionity i sitt primære langkjøringsområde. Det blir fort billig med 199,- per måned og 2,50 ca per kWh dersom man ikke har bil med mulighet for enda gunstigere priser. Selv betaler jeg mindre per kWh på Ionity (1,65) med 135,- i månedskost, enn jeg betaler hjemme i eget borettslag (2,50). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.tu.no/artikler/toyota-vurderer-a-utvikle-batterier-som-kan-byttes-ut/521149

Modulære og utskiftbart batterier er også noe som kunne vært nyttig for private biler.

Å bytte ut batteriet kan være en måte å forlenge bilens levetid på.

Når det kommer et bedre faststoffbatteri før eller siden, kunne man byttet ut det gamle dårligere Lithion-Ion-batteriet.

Folk kunne beholdt bilene sine lenger, og oppgradere til lengre kjørerekkevidde når det komme bedre batterier på markedet.
Å bytte et batteri i dag er nok alt for kostbart. Da er det kanskje like greit å kjøpe ny bil, men med innbytte på det gamle batteriet kunne man også redusert kostnaden med nytt batteri.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (13 minutter siden):

Å bytte et batteri i dag er nok alt for kostbart.

Det finnes allerede i dag et Kinesisk merke hvor du leier batteriet og kan kjøre innom og bytte på noen minutt. Samme stil som Tesla fablet litt med for noen år siden. Jeg husker ikke navnet i farten, men elbil.no testet vel dette nylig i Oslo.

DJViking skrev (15 minutter siden):

Folk kunne beholdt bilene sine lenger, og oppgradere til lengre kjørerekkevidde når det komme bedre batterier på markedet.
Å bytte et batteri i dag er nok alt for kostbart. Da er det kanskje like greit å kjøpe ny bil, men med innbytte på det gamle batteriet kunne man også redusert kostnaden med nytt batteri.

Tror ikke det blir modellen akkurat. Det koster uansett mye med batteripakke. Men i disse dager når alle prøver å selge deg abonnement så tipper jeg det er veien de velger å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Nimrad said:

Det finnes allerede i dag et Kinesisk merke hvor du leier batteriet og kan kjøre innom og bytte på noen minutt. Samme stil som Tesla fablet litt med for noen år siden. Jeg husker ikke navnet i farten, men elbil.no testet vel dette nylig i Oslo.

 

NIO, tenker du på.

Jeg mener at batteripakken er noe som skulle hatt "evig" garanti, da fabrikk kan ta tilbake skadet batteri, rette feilen og sjekke status på celler, eventuelt resirkulere disse.

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

19 til er forventet å starte opp i Norge, men kanskje salget bremser dette noe. 

https://elbil.no/na-apner-nio-den-forste-batteribyttestasjonen-i-norge/

Jeg kan se at det har et levelig marked i en millionby med lite parkeringsplasser og dårlig ladetilbud ellers. Men ikke i et geografisk "stort" land som vårt, der det de fleste steder bor relativt lite folk, og så har vi noen få bylignende tettsteder, og ladestrukturen begynner å bli ganske bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Teslabjørn tester Mach-e GT nå.

Den har noen ting som ikke er så gunstig. Mye hjulspinn når man gir full gass fra stillestående, noe som nok spiser dekkene ganske fort. De må jobbe litt mer med antispinn systemet sitt.

Og den 5 sekunders max-power limiten er ganske omfattende. Gir man full gass, slipper gassen, ventet noen sekund og gir full gass igjen har man 31% lavere ytelse (489hk - 345hk). Etter å kjørt litt hardt strøyper den til -51% (239hk).

Den har også ganske høyt forbruk.

Bra lydanlegg da. Bang å Olufsen leverer.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...