Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, The Very End said:

Da har jeg brukt uken på å teste Tesla Y, Kia EV6 og Volkswagen ID4. Y bråker dessverre for mye for meg på veiene i lokalområdet mitt (men digger konseptet), ID4 føltes litt... stusselig (men romslig) mens Kia var spennende (stille og fin innvendig)! Frøken synes sistnevnte var lav (selv om i spesifikasjonene er den bare 3 cm lavere innvendig samnenliknet med Id4... men du veit - følelser). Skal prøvekjøre Mustang E i morra og forsøker å få til en test av Audi Q4 (40 modellen med 5xx rekkevidde).

Hva tenker folk her inne gir mest lydisolering for max 600k? Kjørekonfort er også bra men ikke alfa omega. Derimot å kunne kjøre en bil på motorveien uten at min Tinius blir verre er et stort pluss. 

Teslabjørn bruker å ta med seg en DB måler når han tester bilene så han har vel en oversikt over hva som bråkte minst når han testet dem.

Tesla har begynt med aktiv støydemping i S og X og det kommer vel snart til Y/3 også. Men vet ikke hvor bra det funker eller om det vil hjelpe mot din tinnitus da men greit å vite.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Complexity said:

Teslabjørn bruker å ta med seg en DB måler når han tester bilene så han har vel en oversikt over hva som bråker minst.

Tesla har begynt med aktiv støydemping i S og X og det kommer vel snart til Y/3 også. Men vet ikke hvor bra det funker eller om det vil hjelpe mot din tinnitus da men greit å vite.

Takker. Ja fjernet den setningen, hadde ikke noe for seg (men greit å vite at lyd er noe jeg tydeligvis er sensitiv på). Men håper som nevnt å finne en bil med lavt volum. Har sett testene hans, men har innsett at lyd er komplisert. Det er sammensetningen av lyder som virker å påvirke meg mest. F.eks: EV6 og ID4 skal være nokså like, men ID4 opplevdes likevel mer støyende da det var mer skarpe toner / diskante (eller distante?). Men som nevnt, alle bilene var uansett et skikkelig steg opp fra min Leaf, så må ikke tolkes som at de er dårlige :)

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 minutter siden):

Da har jeg brukt uken på å teste Tesla Y, Kia EV6 og Volkswagen ID4. Y bråker dessverre for mye for meg på veiene i lokalområdet mitt (men digger konseptet), ID4 føltes litt... stusselig (men romslig) mens Kia var spennende (stille og fin innvendig)! Frøken synes sistnevnte var lav (selv om i spesifikasjonene er den bare 3 cm lavere innvendig samnenliknet med Id4... men du veit - følelser). Skal prøvekjøre Mustang E i morra og forsøker å få til en test av Audi Q4 (40 modellen med 5xx rekkevidde).

Hva tenker folk her inne gir mest lydisolering for max 600k? Kjørekonfort er også bra men ikke alfa omega. Har innsett at jeg driter i infotainment systemet og heller bruker A Better Route Planner appen, som virker som et skikkelig solid verktøy for når jeg skal ut i Euroa på tur, enn å vente på at produsentene får til infotainment systemene sine.

iX3 er sjukt stillegående, selv på Hakka R3 Suv - men det er en teit elbil uten flere av funksjonene som er ettertraktet idag som 4x4, frunk osv. Traust, men er du ute etter en god kjøreopplevelse setter jeg den godt foran de andre i klassen. Jeg kjører en slik idag, og det er flere minuser ved den - men rent kjøremessig er den virkelig god.

Gjorde det OK i banankassetesten, har et ganske firkanta lasterom så man får mye inni der - fine pakkeløsninger med nett og flere sikringspunkter. Ligger flere av de ute til rundt 600k, om ikke 4x4 er et must hadde jeg spandert en prøvekjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, DrAlban3000 said:

iX3 er sjukt stillegående, selv på Hakka R3 Suv - men det er en teit elbil uten flere av funksjonene som er ettertraktet idag som 4x4, frunk osv. Traust, men er du ute etter en god kjøreopplevelse setter jeg den godt foran de andre i klassen. Jeg kjører en slik idag, og det er flere minuser ved den - men rent kjøremessig er den virkelig god.

Gjorde det OK i banankassetesten, har et ganske firkanta lasterom så man får mye inni der - fine pakkeløsninger med nett og flere sikringspunkter. Ligger flere av de ute til rundt 600k, om ikke 4x4 er et must hadde jeg spandert en prøvekjøring.

Takker! Om den er for rett rundt 600k for langt rekkevidde kan jeg overleve om den er teknisk "dum". Innså i testene mine at selv om jeg er teknolog, er det tydeligvis en gammel mann i meg som egentlig mest bryr seg om at jeg kan slappe av i bilen 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 minutt siden):

Takker! Om den er for rett rundt 600k for langt rekkevidde kan jeg overleve om den er teknisk "dum". Innså i testene mine at selv om jeg er teknolog, er det tydeligvis en gammel mann i meg som egentlig mest bryr seg om at jeg kan slappe av i bilen 😅

Den er ganske smart, men den ser dum ut inni :) Sikkerhetsfunksjonene er gode, ACC er god og stabil (men har litt mobileye "features") Av artige features er det ikke så mye, men funksjonen at den "husker" siste 60 meter du kjørte og kan rygge de meterne selv er kjekt for hun jeg bor med. Hun liker ikke å rygge, parkere og slikt og føler seg trygg med 360 kamera og denne funksjonen - når det er vrient.

Det jeg liker med den er kjørekomfort, plass, utseende og forbruk. Jeg er som deg litt traust i bilvalget og har ofte endt med BMW de siste åra, så jeg er ikke helt objektiv her. Fremkommeligheten er meget god til å være rwd har jeg erfart på det føre vi har nå, men ikke på nivå med 4x4 selvfølgelig når det kommer til fremkommelighet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Regner med at det er mange i tråden her som har peiling på Tesla model 3, jeg har så si bestemt meg for at det blir min nye bil.

De har heldigvis ikke den konfigurasjonen jeg ønsker inne så jeg har litt tid til å hente inn råd. Konfig jeg tenker er:

SR+, hvit, 18" sommer og vinter, 2022 modell med 491km rekkevidde (regner med at rekkevidden er høyere nå pga. jern batteriene??)

Så vil jeg vurdere å foliere bilen da, synes rød farge fra tesla til 18,500 var litt i dyreste laget om jeg kan få en folie til samme pris? Krok hadde vært fint, men det virker håpløst å få tak i om resten av konfigureringen skal klaffe. Bestilling vil bety sommer 2022 tidligst..

Når det gjelder forsikring så ser jeg at det er veldig dyrt sammenlignet med min nåværende elbil, hva er normalt for en TM3 SR+? 

Lenke til kommentar
Sampson skrev (9 minutter siden):

Regner med at det er mange i tråden her som har peiling på Tesla model 3, jeg har så si bestemt meg for at det blir min nye bil.

De har heldigvis ikke den konfigurasjonen jeg ønsker inne så jeg har litt tid til å hente inn råd. Konfig jeg tenker er:

SR+, hvit, 18" sommer og vinter, 2022 modell med 491km rekkevidde (regner med at rekkevidden er høyere nå pga. jern batteriene??)

Så vil jeg vurdere å foliere bilen da, synes rød farge fra tesla til 18,500 var litt i dyreste laget om jeg kan få en folie til samme pris? Krok hadde vært fint, men det virker håpløst å få tak i om resten av konfigureringen skal klaffe. Bestilling vil bety sommer 2022 tidligst..

Når det gjelder forsikring så ser jeg at det er veldig dyrt sammenlignet med min nåværende elbil, hva er normalt for en TM3 SR+? 

Seriøse aktører tar 30-50k for PPF m/farge. En venn folierte nylig en Y, den var grå og han valgte matt PPF, gjennomsiktig. De tok 46000 totalt. Dette var meget gode produkter lagt av meget dyktige folk. 

Hele bilen
Lykter, Emblemer og innvendige detaljer

Resultatet ble knallbra. Spesielt de sotede lyktene gjorde virkelig susen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

Nei, fargefolie er rimeligere, ca 20-25 tusen. Men skal være mindre pent, og ha dårligere levetid. Dyrest er blank folie.

Styr unna. Det holder dessverre ikke mål - vinylfolie er langt dårligere og koster så mye at det burde unngås på privatbiler. Skal du ha reklame på Caddyen din er det bare å kline til :) 

Edit: Regnestykket blir altså 20-25k for fargefolie + 20-25K PPF om du vil ha det beste resultatet. Ingen av foliene holder de årene de sier, skal den vare i 6 år har du kanskje 3 i Norge. Ekstrem slitasje på dette i Norge. 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Er ganske sprøtt å se at billigutgaven av Model 3 med mindre batteri nå har nesten like god WLTP rekkevidde som Long Range utgaven min fra 2019

Ja, sprøtt lite, men nå har vel noen av programvareoppdateringene også gitt noen flere km på din 2019?

Også må man huske at dette er WTLP. Ikke vinter-rekkevidde. En 2019 har nok prosentvis større tap av rekkevidde om vinteren enn en 2021 pga varmepumpa. Så om vinteren vil det nok bli ennå likere.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Simen1 said:

Ja, sprøtt lite, men nå har vel noen av programvareoppdateringene også gitt noen flere km på din 2019?

Også må man huske at dette er WTLP. Ikke vinter-rekkevidde. En 2019 har nok prosentvis større tap av rekkevidde om vinteren enn en 2021 pga varmepumpa. Så om vinteren vil det nok bli ennå likere.

Joda har fådd noen oppdateringer som har gjort ting mere effektivt, og det er nok i hovedsak mangel av varmepumpe og octovalve som gir utslag. Pluss at SR+ (eller heter vel bare RWD nå) har 60kWh batteri og min ble levert med 75kWh så ikke allverderns forsjell.

Long range i dag har jo 82kWh.

Gledes til å se om Y kommer ned 100kWh når den får de nye batteriene. Mulig det må oppgraderes da.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Mulig det må oppgraderes da.

Gøy å følge med på, men nå har jeg vært gjennom det merket på godt og vondt og flytter meg videre. Det var temmelig gøy så lenge det var gøy, og temmelig kjipt så lenge det har vært kjipt. Tror jeg må ta meg en prøverunde med Kia EV6 etter hvert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Simen1 said:

Gøy å følge med på, men nå har jeg vært gjennom det merket på godt og vondt og flytter meg videre. Det var temmelig gøy så lenge det var gøy, og temmelig kjipt så lenge det har vært kjipt. Tror jeg må ta meg en prøverunde med Kia EV6 etter hvert.

Tipper det har vært mye vondt, som hos de fleste med Tesla sitt gamle 85 batteri :p

Må huske at EV6 også er en "ny" bil for kia. Så nylig en video hvor det ble vist frem noen bugs som var temmelig irriterende. Bakluke som åpner seg når den vil og alarm som hyler i tide og utide. Infotainment som låser seg innimella, nekter å lade med noen ladere osv så du burde jo se om du virkelig ønsker å være betatester på nytt.

Men virker som gode biler ellers. Ioniq 5 er iallefall nydelig å kjøre.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Kan tenke meg å bare ha en eller annen billig ventebil et par år, men liker ikke tanken på kort rekkevidde, så mulig det må bli to. En billig brukt elbil og en billig brukt fossil. Da har jeg backup i tilfelle den ene pensjonerer seg.

Model S-en er som en kjeks i en tørketrommel. Den går i oppløsning dag for dag og hver gang man lapper og fikser noe så ramler den bare mer fra hverandre på andre punkter. Nå sist i går bombarderte den meg med feilmeldinger og trakk sitt siste pust, heldigvis ikke før jeg kom hjem. Kunne ønsket at en ble truffet av en meteoritt mens den sto parkert.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Model S-en er som en kjeks i en tørketrommel. Den går i oppløsning dag for dag og hver gang man lapper og fikser noe så ramler den bare mer fra hverandre på andre punkter. Nå sist i går bombarderte den meg med feilmeldinger og trakk sitt siste pust, heldigvis ikke før jeg kom hjem. Kunne ønsket at en ble truffet av en meteoritt mens den sto parkert.

Huff, hvor gammel er den og hvor mange km har den blitt kjørt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...