Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
kremt skrev (4 minutter siden):

Overraskende mange. Men er vel mange av de bilene som ikke akkurat er hverdagskost på norske veger, mye pga pris. 

Absolutt. Men ser jo at f.eks. Toyota BZ4X og Smart er blant mer folkelig prisede modellvarianter man kan få med 22 kW som opsjon eller som standard!

Også Zeekr og nye Ioniq 5 og KIA EV6...!

Endret av Snowleopard
Skriveleif, og lagt til siste avsnitt/setning!
Skrevet (endret)

BMW har 22kW på enkelte modeller. Men etter hva jeg har sett er det som tilleggsutstyr og det har ikke alltid vært klart ved lansering av ny modell.

Er inkludert i nye ix3 med supercharge utstyrspakken. 
Med fullycharged blir det et tillegg på 7400,- før mva.

Endret av Syar-2003
Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Jepp. Den idiotiske effektariffen ødela for det.. Men var fint før det kom.
La inn 32A sikring til ladern min for å ha 22kW tilgjengelig ved behov, men det behovet vil jeg ikke betale for i dag 😛

Siden det er faktisk effekt (pr time) man betaler for så skrur man bare ned effekten. Enten via displayet i bilen eller appen til laderen. 

kremt skrev (1 time siden):

Det er vel også ganske få biler som kan ta 22 kw. Ekstrautstyr på Q6, Taycan, Ariya, noe Renault? Kan ikke komme på flere. 11 kW er standarden for de fleste. 

Jeg hadde det på Teslaen jeg hadde den gangen Musk virket som en bra fyr. En av de første årgangene med Model S med såkalt dobbeltlader.

Skrevet (endret)
kremt skrev (2 timer siden):

Standarden for nye nett nå ligger på 240 / 415 volt, fase-null og fase-fase TN. For laderen din består den av 3 deler som trekker strøm fra hver sin fase og kobler den mot nullederen. Ved lik belastning i faser skal det bli tilnærmet 0 strømtrekk i nulleder, men det vil bli noe overharmoniske strømmer. For en 16A trefasekurs på TN 400 volt har man tilgjengelig tre fulle faser som hver kan trekke 16 A, total effekt blir 11 kW ved 16A i hver fase. Det blir mye verre på IT nett å trekke såpass mye da man kun har 3 faser å spille på og ingen returleder for dette, retur må gå i hver fase så det begrenser seg fort mtp effekt. 

Uansett  er vel tiden over for de fleste mtp å lade kjapt hjemme, koster ganske mye per måned skal man ha en del effekt. Trolig mer lønnsomt å hurtiglade de få gangene i året man trenger raskere lading. 

Det er pussig å tenke på at vi bruker 25% mer kobber for en 5-leder TN enn en 4-leder IT (evt 33% mer om vi ser bort fra jord), selv om det er koblet til en fast last der det ekstra kobberet i praksis ikke leder strøm. Hadde man brukt 4-leder med TN-C (felles PEN) helt fram til den typen last så hadde man spart 25% kobber.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
50 minutes ago, Simen1 said:

Siden det er faktisk effekt (pr time) man betaler for så skrur man bare ned effekten. Enten via displayet i bilen eller appen til laderen. 

Jepp man må skru ned effekten vesentlig - noe som gjør at ladingen tar en hel natt istedefor 2 timer.

Og man får da ikke nødvendigvis ladet på billigste tidspunkt.
Det er og i visse tilfeller innefektivt (spesielt nord i landet) siden bilen har lite effekt å varme batteriet med og gjerne bruker mere total energi på ladeøkten.

Lader man i -20 med litt vind på 10A 1 fase så får man i praksis nesten ikke ladet for alt går til å prøve å holde batteriet på plussgrader så det ikke tar skade av å lades.

(gjelder ikke alle biler som nylig diskutert her. Noen gir katta og bare lader fryst batteri og lar kundene leve med skadene som nok vises om noen år)

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (17 timer siden):

Neida, har man TN nett har man 400V tilgjengelig. Min elbillader drives av 400V 3fase fra sikringskapet mitt.

Nope.

Tn nett her men kun 230v i huset.

Skal eg ha det må eg legge ny kabel fra skapet ved veien og inn til mitt sikringsskap.

Man må også ha 3fase helt inn. Ikke bare tn.

• Liker 1
Skrevet
6 minutes ago, Jotun said:

Nope.

Tn nett her men kun 230v i huset.

Skal eg ha det må eg legge ny kabel fra skapet ved veien og inn til mitt sikringsskap.

Man må også ha 3fase helt inn. Ikke bare tn.

Ja ved noen mindre boliger så er det vist ikke uvanlig at det bare er lagt en fase inn.
Men ved større boliger legges det 3fase så man kan fordele kursene i huset på flere faser.

Skrevet

Har ikke nødvendigvis noe med størrelse å gjøre 

Hos oss er trafo oppgradert fra it til tn.

Og selv store hus fra 80 tallet hadde ikke trefase inn.

Skrevet
Complexity skrev (12 timer siden):

Lader man i -20 med litt vind på 10A 1 fase så får man i praksis nesten ikke ladet for alt går til å prøve å holde batteriet på plussgrader så det ikke tar skade av å lades.

Det der varierer veldig fra batteri til batteri. Har selv aldri opplevd det minste problem å lade i minus 20. Men jeg vet andre har utfordringer.

Skrevet
3 minutes ago, Jotun said:

Har ikke nødvendigvis noe med størrelse å gjøre 

Hos oss er trafo oppgradert fra it til tn.

Og selv store hus fra 80 tallet hadde ikke trefase inn.

Aha! Det forklarer jo mye da. At det har vært IT en gang i tiden.

Skrevet

Meget vanlig rundt om.

På hytta har vi tn 3 fase helt inn

Bare så synd at elektrikeren klarte å legge omtrent alt vi trenger det første døgnet på samme fasene.... 😅

• Hjerte 1
Skrevet
9 minutes ago, obygda said:

Det der varierer veldig fra batteri til batteri. Har selv aldri opplevd det minste problem å lade i minus 20. Men jeg vet andre har utfordringer.

Nei det er som sakt ikke alle produsentene som bryr seg. Hjemmelading er ganske lav effekt og så begrenset skadeomfang men fortsatt ikke gunstig.

Litt info her:

https://www.batteryuniversity.com/article/bu-410-charging-at-high-and-low-temperatures/

• Liker 2
Skrevet
22 hours ago, sverreb said:

480V er en typisk industriell trefaseforsyning i nordamerika, Denne er ikke alminnelig i vanlige hjem, der har de 240 split fase (120V i stikkontakter og 240V i utvalgte kontakter for tyngre utstyr) 

I Europa har vi 440V trefase som også er utbredt i private installasjoner. (Mindre vanlig i norge hvor det ofte er 230V trefase IT)

Tesla har fått 480V endel steder hvor de har etablert egen trafo fra høyspenning.

Standard industrispenning i Norge og mange europeiske land er 400V. Før hadde bl.a Norge og Tyskland 380V, mens UK hadde 415V, så 400V er et kompromiss.  Men det er +/- 10%, så du har forsåvidt rett i at det kan være opptil 440V

Skrevet
Elgen-Hansi skrev (På 7.3.2026 den 11.15):

Alle snakker om 800v nå, og biler med 400v omtales ofte av pressen som utdatert. Hvor mange kWh bilen er ratet til å kunne klare de første 10 minuttene av ladesesjonen tillegges tilsynelatende mye vekt. Når man skal handle er det lett å henge seg opp i specs, for det er så enkelt å sammenligne med andre modeller. Men hvor viktig er det egentlig i praksis?

Bjørn Nyland har jo testet alt som kan krype og gå av elbiler på 1000 km challenge, og der ligger spennet for de fleste "vanlige" elbiler mellom 9 og 10,5 timer. Det virker jo signifikant, men da legger han stor flid i å kjøre på absolutt optimal måte for den gitte bilen, med mange ladestopp korte ladeøkter og aldri lengre pause enn det bilen krever. Det er jo ikke et veldig realistisk bruksmønster for den gjennomsnittlige bruker vel?

Hva blir egentlig den reelle forskjellen på langtur, hvis man bare kjører vanlig, stopper når man har lyst eller må tisse, også lader man i samme slengen uavhengig av SOC? Er den fortsatt på 1,5 timer fra de beste til de gjennomsnittlige?

I tillegg tror jeg at 1000 km, for de aller fleste, er en biltur de svært sjelden gjør. For mange, aldri. Til og fra jobb derimot, og til hytta (typisk innenfor 15-30 mil?) for de som har det, kjører man jo potensielt mye.

Er elbiler blitt som kamera var en periode, hvor folk kjøpte megapixler, ikke faktisk bildekvalitet?

Eller er rekkeviddeangst fortsatt et så stort problem at elbiler må ha 70-80 mil rekkevidde før folk er fornøyd?

Edit: Ser innlegget kan lese litt som at jeg pusher et synspunkt. Det var ikke intensjonen! Er oppriktig nysgjerrig på hva elbileierene her inne tenker om saken basert på egen erfaring med å ha elbil.

Med WLTP-rekkevidde godt over 500km så ser jeg ikke problemet der.

Ladehastighet er viktigere da.

Vinter-rekkevidde er kanskje enda viktigere. At bilen ikke mister for mye av WLTP-rekkevidden i minusgrader.

• Liker 2
Skrevet
56 minutes ago, Hanhijnn said:

Vinter-rekkevidde er kanskje enda viktigere. At bilen ikke mister for mye av WLTP-rekkevidden i minusgrader.

Det er vinterrekkevidde på motorvei, og rekkevidde / lading når det er skikkelig kaldt typ -25 som er det som står igjen å løse i mine øyne.

Bilen min (model Y LR 550 wltp) går ikke mer enn ca. 2,5 timer kjøring 100% til 15% ved kjøring i 120 km/t før jeg må lade på vinteren, i vanlig vintervær -5 - -10. Det er akkurat litt kort. 

På sommeren går den en time til, og da er det greit å ta pause allikevel.

Når det er skikkelig kaldt, -25, så begynner det å gå såpass mye strøm til å holde / varme opp batteripakka, at også småkjøring begynner å bli irriterende hvis man ikke har lader der man sover, og skal farte rundt i løpet av helgen på en hyttetur f.eks.

Dersom man lager et batteri som ikke trenger å varmes opp til stuetemp hele tiden, så trenger jeg ikke lenger wltp. Men med dagens batteriteknologi. Så skulle jeg ønske at bilen min hadde 750km wltp.

• Liker 1
Skrevet
On 3/7/2026 at 11:15 AM, Elgen-Hansi said:

Alle snakker om 800v nå, og biler med 400v omtales ofte av pressen som utdatert. Hvor mange kWh bilen er ratet til å kunne klare de første 10 minuttene av ladesesjonen tillegges tilsynelatende mye vekt. Når man skal handle er det lett å henge seg opp i specs, for det er så enkelt å sammenligne med andre modeller. Men hvor viktig er det egentlig i praksis?

Bjørn Nyland har jo testet alt som kan krype og gå av elbiler på 1000 km challenge, og der ligger spennet for de fleste "vanlige" elbiler mellom 9 og 10,5 timer. Det virker jo signifikant, men da legger han stor flid i å kjøre på absolutt optimal måte for den gitte bilen, med mange ladestopp korte ladeøkter og aldri lengre pause enn det bilen krever. Det er jo ikke et veldig realistisk bruksmønster for den gjennomsnittlige bruker vel?

Hva blir egentlig den reelle forskjellen på langtur, hvis man bare kjører vanlig, stopper når man har lyst eller må tisse, også lader man i samme slengen uavhengig av SOC? Er den fortsatt på 1,5 timer fra de beste til de gjennomsnittlige?

I tillegg tror jeg at 1000 km, for de aller fleste, er en biltur de svært sjelden gjør. For mange, aldri. Til og fra jobb derimot, og til hytta (typisk innenfor 15-30 mil?) for de som har det, kjører man jo potensielt mye.

Er elbiler blitt som kamera var en periode, hvor folk kjøpte megapixler, ikke faktisk bildekvalitet?

Eller er rekkeviddeangst fortsatt et så stort problem at elbiler må ha 70-80 mil rekkevidde før folk er fornøyd?

Edit: Ser innlegget kan lese litt som at jeg pusher et synspunkt. Det var ikke intensjonen! Er oppriktig nysgjerrig på hva elbileierene her inne tenker om saken basert på egen erfaring med å ha elbil.

Nå har jeg hatt to bilferier i Europa med ID4 jeg nettopp har solgt. En tur til Paris og en til Milano. Og ved begge turene så er det kanskje et par ganger jeg skulle ønsket at ladingen gikk fortere. De gangene jeg ønsker raskere lading er når vi er på en transportetappe og må lade et sted det ikke er så mye annet enn en Burger King (veldig mange Burger Kinger langs motorveien i Tyskland). Når du da for 2 timer siden spiste på nettopp Burger King begynner det å bli kjedelig med atter en stopp på en nesten identisk plass.

Jeg har dog ønsket kjappere lading på et par Norge-Sverige turer, men da har det vært fordi det ikke finnes destinasjonslading og jeg bare vil få ladet bilen når den er varm. Da har jeg stort sett bare satt av familien på stedet vi skal overnatte og funnet nærmeste lader og tatt med meg ei bok.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Jeg er ikke helt enig. Det er en kombo her, hvertfall på lange road trips. Større batteri/rekkevidde gir da større fleksibilitet. 20 min ladepause er for kort for middagspauser på våre turer så jeg kunne gjerne stått litt lenger hvis det hadde vært større batteri. Jeg ender alltid opp med å flytte bilen mens resten av familien spiser ferdig. For meg som trekker campingvogn hadde det vært gull verdt med 100-150 ekstra WLTP(550-ish i dag på Model Y). I praksis ligger maksrekkevidde på 17-20 mil i dag med vogn bakpå.

Endret av Nimrad
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...