Gå til innhold

Eksplosjon på USAs ambassade i Oslo.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Boing 4EVER skrev (16 minutter siden):

. Ønsketenkning er ikke en løsning her, men heller å stille seg kritisk og tenke. Det er flere parter som kan tjene på et slikt angrep.

Det var ikke ønske tenkning. Og jeg tenker helt fint. Selv om jeg ikke drar fram anti-israel konspi holdninger så betyr ikke det at jeg ikke tenker kritisk. 

Min ønsketenkning er at dette bombeangrepet ikke hadde funnet sted. Men - angrepet er patetisk utført midt på natta med lite skade - heldigvis. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Boing 4EVER skrev (10 minutter siden):

Vet vi 100% sikkerhet at det er iranere som står bak eksplosjonen i Oslo?

Nei, vi vet ingenting. For alt vi vet var det selvforskyldt, eller en eller annen absurd teknisk feil. Ikke at det er det mest sannsynlige, men poenget er at vi ikke vet noe om hvem eller hva som står bak, så alt blir spekulasjoner.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Runar skrev (19 minutter siden):

Nei, vi vet ingenting. For alt vi vet var det selvforskyldt, eller en eller annen absurd teknisk feil. Ikke at det er det mest sannsynlige, men poenget er at vi ikke vet noe om hvem eller hva som står bak, så alt blir spekulasjoner.

Ja, det er også poenget mitt. Svaret mitt var til den andre. At vi bør ha is i magen og vente til styresmaktene våre gir ut mer informasjon.

Endret av Boing 4EVER
  • Liker 1
Skrevet
Runar skrev (17 minutter siden):

Vi VET det ikke var en teknisk feil, fordi media melder det var en krafitg eksplosiv gjenstand

Eksplosjon ved den amerikanske ambassaden i Oslo

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Runar skrev (42 minutter siden):

Totalt tåkeprat når følgende har stått en god stund.

– Det er en alvorlig hendelse. Bruk av eksplosiver, målrettet mot ambassaden, sier Grete Lien Metlid, leder for felles enhet for operativ tjeneste. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Jalla21 skrev (3 minutter siden):

Totalt tåkeprat når følgende har stått en god stund.

– Det er en alvorlig hendelse. Bruk av eksplosiver, målrettet mot ambassaden, sier Grete Lien Metlid, leder for felles enhet for operativ tjeneste. 

Jeg skrev mitt innlegg basert på den siste informasjonen jeg hadde lest, men ser nå artikkelen hos NRK sier dette:

Sitat

Under pressekonferansen sa leder Grete Metlid for Felles enhet for operativ tjeneste at eksplosiver var «kasta» mot ambassaden.

– Var det en håndgranat?

– Vi har ikke sagt noe rundt hva som er kasta. Det er en eksplosiv innretning. Mer utover det vil vi ikke svare på per nå.

Med dette kan vi utelukke ganske mye, men vi vet fortsatt lite om hvem som står bak.

Skrevet

Denne tråden handler om eksplosjonen ved USAs ambassade i Oslo, ikke hvilken terminologi man skal bruke for å beskrive ulike folkeslag. Innlegg fjernes fortløpende.

• Liker 2
Skrevet
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Kanskje greit å informere når man sletter mange innlegg her, så leseren kan følge med.😉

Innleggene ble postet så raskt at meldingen ble litt forsinket, men du har helt rett og det tas til etterretning!

• Hjerte 1
Skrevet
Runar skrev (1 time siden):

Med dette kan vi utelukke ganske mye, men vi vet fortsatt lite om hvem som står bak.

Vi vet at det iranske presteskapet har benyttet seg av norske/skandinaviske kriminelle nettverk til å utføre operasjoner tidligere, så det er ikke urimelig at tankene går dithen igjen. Spesielt hvis det viser seg å være en granat som har gått av.
Vi får se om etterforskningen vil avdekke noe. Men vi vet at det Iranske regimet oppfører seg ganske desperat og sender raketter hit og dit, så at de også benytter seg av kjente proxier rundt omkring i verden, er sannsynlig.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
1 minute ago, Tussi said:

Det var da voldsomt....

Det er da stas å bli fremstilt som skrekkeksempel på feilet integrering med spesifikt fokus på østlige oslo og skolene der.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
7 minutes ago, Tussi said:

Det var da voldsomt....

Ja, jeg fikk ikke umiddelbart inntrykk av at han ikke hadde ganske heftig misvisning på kompasset.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ingen ser ut til å nevne den største forbrytelsen her: Å bygge USAs ambassade i et av Oslos boligstrøk.

Terrortrusselen ble tydelig problematisert da USA bestemte seg for å bygge den nye ambassaden sin, men beboere og vanlige folk ble ikke hørt.

For all del, jeg er ikke anti-USA, men når halve verden hater deg så kan du vel finne deg et ensomt jorde der du kan bygge ambassaden din, uten massevis av vanlige folk som naboer tett på.

Det er en arroganse overfor alt og alle som går igjen i hele tenkemåten til USA.

• Liker 1
Skrevet
Boing 4EVER skrev (3 timer siden):

Vær litt forsiktig nå og ikke trekk konklusjoner før vi har mer data.

Om det er en ønsketenkning at det er iranerne som står bak så synes jeg synd på deg. Men det er din rett til å kunne trekke hvilken som helst konklusjon. Jeg vil avvente til det er flere opplysninger tilgjengelig.

Det er vel heller usannsynlig at det er iranere som står bak siden de fleste iranere i Norge har flyktet fra det onde islamske prestestyret, men det er jo slettes ikke usannsynlig at prestestyret har plassert sympatisører som er villige til å uføre terror og jihad i Norge og i andre europeiske land.

Sannsynligheten for at det dreier seg om sympatisører fra andre muslimske land som f.eks. Pakistan, Afghanistan eller en rekke andre land er nok mye større. Skal jo heller ikke se bort i fra at dette er noe som Foxtrot eller andre kriminelle organisasjoner står bak, Iran har jo som kjent en finger med i spillet når det gjelder flere kriminelle nettverk som opererer i Europa.   

• Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, El burro said:

Det er vel heller usannsynlig at det er iranere som står bak siden de fleste iranere i Norge har flyktet fra det onde islamske prestestyret, men det er jo slettes ikke usannsynlig at prestestyret har plassert sympatisører som er villige til å uføre terror og jihad i Norge og i andre europeiske land.

Sannsynligheten for at det dreier seg om sympatisører fra andre muslimske land som f.eks. Pakistan, Afghanistan eller en rekke andre land er nok mye større. Skal jo heller ikke se bort i fra at dette er noe som Foxtrot eller andre kriminelle organisasjoner står bak, Iran har jo som kjent en finger med i spillet når det gjelder flere kriminelle nettverk som opererer i Europa.   

La oss anta det er ca 99% sannsynlighet for Foxtrot basert på mønster. 

• Liker 2
Skrevet
ps5 skrev (Akkurat nå):

La oss anta det er ca 99% sannsynlighet for Foxtrot basert på mønster. 

De var jo leid inn av Iran for å ta israelske eller jødiske mål i Danmark

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...