Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
kremt skrev (3 minutter siden):

Girolje til over 1000 kroner literen. Den tappes nok av et digert fat og koster 100-200 kroner per liter, sikkert 75w-90 eller noe. Jaja, noe må de tjene på siden selve bilsalget gir lite overskudd. 

Jepp!

Store deler av kalkylen i bilbransjen er basert på, og misbruker faktumet; at nesten ingen kan noe mer om bil enn å kjøre den.
De kan si og gjøre nesten hva de vil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Skrev opptil 20k fordi noen får slike summer.. 15k er jo forøvrig ikke så langt unna.

Tilfeldig tilbud på Ioniq 5 service:

Hvilken forhandler er dette?

Forskjell mellom 15K og 20K er jo tross alt + 33,3 % eller -25%, alt etter hvilken vei man regner. Jeg vil si det er en betydelig forskjell.

• Liker 1
Skrevet
ozone skrev (1 time siden):

Jepp!

Store deler av kalkylen i bilbransjen er basert på, og misbruker faktumet; at nesten ingen kan noe mer om bil enn å kjøre den.
De kan si og gjøre nesten hva de vil.

Desverre, og folk nikker og bukker, og stiller ikke spørsmål. De betaler i dyre dommer, og klager til lufta og bekjente, som heller ikke gjør noen forskjell. Man må stille de spørsmål hvorfor og hvorfor så dyrt. Og hør gjerne med andre verksted. La de få konkurrere, så må de gi rabatter og tilbud...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

De aller verste later til å være Hyundai. Både pris på service og hyppighet på disse er høy. VAG er også dyr, men ikke så ofte. MG har jeg hørt er ganske dyrt også. 

Skrevet (endret)
56 minutes ago, Snowleopard said:

Hvilken forhandler er dette?

Forskjell mellom 15K og 20K er jo tross alt + 33,3 % eller -25%, alt etter hvilken vei man regner. Jeg vil si det er en betydelig forskjell.

Det vet jeg desverre ikke, men antar det er merkeforhandler da jeg har intrykk av at de er dyrest..
Her er en som har bedt om å få utelatt bytte av e-call batteri og bremseservice for å få ned prisen litt.....

514465535_647326538364354_1110795015747021155_n.png

Man kan få det halvert hos NAF\Mekonomen virker det som. Bare å passe på at det ikke påvirker garantien.

Jeg har tatt servicene selv på min Tesla og brukt kansje rundt 2000kr totalt på 6 år nå med viskere\filter\caliperfett og spyleveske.

Skal dog få bytta bremseveske snart og tror jeg setter bort den jobben så da dobler jeg vel min totale servicekostnad.

Endret av Complexity
Skrevet
Jotun skrev (10 timer siden):

Ser produksjonen av ix3 er startet. Noen som har noe info om når man kan forvente å kunne prøvekjøre denne? 🤔

Demo bile(r) fra 7.Mars hos Hedin, Alna i Oslo.

Skrevet
Sitat

Prisene på elbiler er på vei ned. Det ser vi tydelig også på det norske markedet. Til tross for at bilene gradvis har fått mer moms, er det helt på det rene at man får mer elbil for pengene i nybilmarkedet når, enn man gjorde for tre-fire år siden.

https://www.tv2.no/broom/absurd-billig-fra-toyota-og-nissan/18547982/?fbclid=IwY2xjawP3QElleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBiUHhnZ0Q5cGU3c1g2bzRyc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHnvB0sez4BHoCtf5v1RQ1tHOkOqc-wlucFjUKyN3WWRnu6XRI1usGxLcI8rj_aem_DOjpKybDq47HePi4fLT9Vw

• Liker 1
Skrevet
ozone skrev (13 timer siden):

Såkalt "service" er bilens største scam.
Prisene bare øker og øker, og 95% er kun å undersøke om alt er i orden.
Og som det sies; ting "byttes" over en lav sko, uten noen annen tanke enn linjen i fakturaen.

Jeg Kjøpte en splitter ny Ford S-Max i 2011, og den så aldri et verksted før jeg solgte den i 2022 for 100 tusen.
Jeg byttet en parklyspære, og olje 2 ganger (den ble bare kjørt 76 tusen), ellers bare gikk den som en klokke!

Så når garantien er utløpt hadde jeg aldri tatt noen som helst "service".
Spesielt på en elbil!
Men fulgt med på de få viktige punktene.

Det er den som kjører og kjenner bilen som best merker endringer i lyder, ratt, og bremsepedal.
Youtube er full av biler som har gått mange hundre tusen uten noe som helst service.

Det viktigste er å fjerne skitt, rusk og rust fra bremseklosser og kaliper, og smøre litt så det løper fritt.
Det gjør de fleste med 2-8 tommeltotter helt fint selv når de skifter hjul likevel😉

Enig med du!

Jeg kjøpte en 2012 Nissan Leaf i 2016, og hadde den på kombinert EU-kontroll og service. Det kostet... Når merkeverkstedet ringte meg året etter og spurte om jeg ikke ville ha den på service igjen, så ba jeg om å få tilsendt service-lista, for å se hva som skulle gjøres. Det var stort sett kun å inspisere ditt og datt. Fant ut at jeg kunne heller gjøre det selv. Og bilen var aldri mer på service hos noe verksted. Jeg vedlikeholdt bremser og byttet kupefilter etc. Bilen går like godt den dag i dag, men hos en annen eier det siste året.

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, Jarmo said:

Prisene på elbiler er på vei ned

– Du kan sette inn et ganske stort natriumion-batteri med lav energitetthet og en lav pris, og selge kjøretøyet for 20.000 euro i stedet for 30.000 euro, sier Robert Fisher, senior konsulentsjef i SBD Automotive, til Automotive News.

Det betyr i såfall priskutt i 100.000-kronersklassen.

Er lithium-ion batterier virkelig så dyre. Hva er prisen på et vanlig 60 kwh LFP batteri som står i en vanlig bil i dag. Jeg kan ikke tenke meg mer enn 100 tusen? Med andre ord må batteriet bli gratis for å selge bilen til 200 tusen. Det er vanskelig å tro. Man ser jo biler i Kina som selges for 150-200 tusen, gjerne romslige sedaner som går 40-50 mil. Er det vestlige produsenter som holder prisenen oppe med kartellvirksomhet?

Skrevet
kremt skrev (2 timer siden):

Er lithium-ion batterier virkelig så dyre. Hva er prisen på et vanlig 60 kwh LFP batteri som står i en vanlig bil i dag. Jeg kan ikke tenke meg mer enn 100 tusen? Med andre ord må batteriet bli gratis for å selge bilen til 200 tusen. Det er vanskelig å tro. Man ser jo biler i Kina som selges for 150-200 tusen, gjerne romslige sedaner som går 40-50 mil. Er det vestlige produsenter som holder prisenen oppe med kartellvirksomhet?

De selger med tap i Kina, er veldig stor konkurranse om kundene der. Er vel spådd at mange kinesiske produsenter ikke vil overleve spesielt lenge. De kinesiske modellene som selges i Norge er mye billigere i Kina har jeg forstått(og ofte også gammel modell)

Skrevet
Fckbutton skrev (1 time siden):

De selger med tap i Kina, er veldig stor konkurranse om kundene der. Er vel spådd at mange kinesiske produsenter ikke vil overleve spesielt lenge. De kinesiske modellene som selges i Norge er mye billigere i Kina har jeg forstått(og ofte også gammel modell)

Så en slags kryss-subsidiering? Nordmenn får 1 bil for prisen av 1,5, mens kineserne får 1 bil for prisen av 0,5. Netto: 2 biler solgt for prisen av 2. Kryssubsidiering er ulovlig i Norge og jeg tror de fleste vestlige land.

Skrevet

Jeg har lest at BYD tjener 10k $ per bil de selger i Europa, men kun 1k $ for hver bil i Kina. Når EU kom med toll på kinesiske biler begynte de kinesiske selskapene som selger biler i Europa å selge flere hybrider i stedet. De selger hybrider med batteri på 30-40 kwh og REX engine. De BYD som selges her syns jeg egentlig er svært dyre, ofte mer så enn tilsvarende biler fra VAG. Det kan være at bilene er helt greie, men når prisen er relativt høy, kjørelengde middels, plassen er max middels. Da blir det ikke veldig tiltalende. 

En bil som denne er etter mitt syn overpriset med ca 100 tusen for at den skal være salgbar i noe slags antall i det norske markedet. Det er nok grunnen til at man nesten aldri ser slike biler langs vegen, eller svært sjelden hvertfall.

image.png.b8dca0e5fee8a43d0adbc63a2bb3c93e.png

BYD’s Dolphin Proves EVs Were Never Expensive—They Were Just Priced That Way

The Dolphin comes in two trims. The standard Dolphin starts around 16,800 USD, while the higher-output Dolphin Active lands near 20,000 USD. 

Skrevet
Complexity skrev (17 timer siden):

Skrev opptil 20k fordi noen får slike summer.. 15k er jo forøvrig ikke så langt unna.

Tilfeldig tilbud på Ioniq 5 service:

FB_IMG_1770662483272.jpg

Over 1000kr literen for den ATF oljen er ran på høylys dag, og det er ikke bare Hyundai som driver med det tullet der.

• Liker 2
Skrevet (endret)
20 hours ago, Complexity said:

Ikke bare fordeler med å aldri ta service nei, men man sparer en del penger på tull og da.

Forøvrig slo vel Tesla Toyota i en test i Frankrike nå ang pålitelighet virker det som 

https://www.teslarati.com/tesla-tops-france-reliability-rankings-vs-toyota-2025/

Screenshot_20260209-182649.X.png

Noe sier meg at det er naturlig variasjon, eller andre feilkilder i mange av disse testene. 

Siden det er mange sjekkpunkter på en PKK, så hva som utløser underkjennelsen er litt viktig for å dra noen slutninger om kvaliteten på bilen.

Hva om 50% av EQC'ene i listen under har feilinnstilte lys, rust på skiver og steinsprut i frontrutene. Det sier ingenting om kvaliteten på bilen.

Liste fra UK.

Mercedes EQC verstingen. Tesla Y gjør det marginalt bedre enn BMW i4
image.thumb.png.c64ca0292a601341b1854eb277371b7f.png

https://www.motortrader.com/motor-trader-news/automotive-news/revealed-cars-most-likely-to-fail-their-first-mandatory-mot-09-02-2026

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
17 hours ago, Complexity said:

Det vet jeg desverre ikke, men antar det er merkeforhandler da jeg har intrykk av at de er dyrest..
Her er en som har bedt om å få utelatt bytte av e-call batteri og bremseservice for å få ned prisen litt.....

Ser også ut til at vedkommende har fått 10% rabatt, det er jo hyggelig.

Problemet med service er at veldig mange ser på det når de skal kjøpe bil. Så om man skal selge bilen når den er 3-5 år gammel så er det fort at verditapet du må ta fordi det står NAF eller Mekonomen på servicesstemplene er mye større enn merkosten for å ha kun merkeverkstedstempler i boka.

Skrevet (endret)
33 minutes ago, eintotre said:

https://www.swipp.no/swipp

Er det slik at alle motorsykler med fire hjul kan kjøres med kun klasse B?

Ja.
Noen er registrert som traktorer, og krever traktorlappen, men det har man såvidt jeg vet når man tar B lappen? Står i hvertfall det i mitt førerkort.

Dersom du tok lappen før 2013, så kan du kjøre 3 hjulsmotorsykkel også.

Så lenge den er typegodkjent som 3 hjulsmotorsykkel.

Endret av bzzlink
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Hva om 50% av EQC'ene i listen under har feilinnstilte lys, rust på skiver og steinsprut i frontrutene. Det sier ingenting om kvaliteten på bilen.

Disse bremsefeilene er jo ett resultat av manglende produktutvikling. Bruke samme teknologi og materialer som på ICE er jo rett og slett en kortslutning eller ett ønske om og generere omsetning hos verkstedene uten noen annen grunn enn og lite til seg penger.

• Liker 1
Skrevet
agvg skrev (30 minutter siden):

Disse bremsefeilene er jo ett resultat av manglende produktutvikling. Bruke samme teknologi og materialer som på ICE er jo rett og slett en kortslutning eller ett ønske om og generere omsetning hos verkstedene uten noen annen grunn enn og lite til seg penger.

Wow, litt ute i konspiland nå, eller?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...