Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må innrømme at etter 3 vintre 75000km  med el bil har jeg ennå ikke opplevd ladeproblemer, manglende regenerering, app problemer , manglende forvarming osv. Det har vert 100% sømløst. Merker at bilen bruker mere strøm om vinteren men det er det hele. I helga nådde jeg 10% rest på batteriet etter 400km i minus 5-10grader. I følge computeren hadde jeg brukt 160wh/km. Høyeste målt på langtur

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Same same.

Sist eg hadde utfordringer med lading var med leafen på en noe lengre tur enn normalt når alle chademo stasjoner langs ruta var fjernet....

Det var litt stress 

Syns det var mer stress med dieselbilen eg når det var skikkelig kaldt. Nå er det bare å sette seg inn og kjøre uavhengig av temperatur.

Endret av Jotun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Nordlys og iFinnmark skriver om nye/kommende elbiler på testrunde i Finnmark. Det skal være snakk om Geely-eide merker som Volvo, Lotus, Zeeker og et par biler de ikke klarte å identifisere.

Begge avisene klarte å lage en helt syk klickbait på dette, så jeg velger å skjerme dere for det.

Poenget er at hvis noen her i tråden befinner seg i Finnmark kan de kanskje møte på denne bilkortesjen og kikke litt ekstra. De ble observert i Lakselv tirsdag kl 13.20 og skulle til Nordkapp. Kanskje de skal videre til Troms og kjøre tilbake til Sverige via E8 eller E10?

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye strøm bruker en elbil med varmepumpe på å forvarme kupéen? Etter 10-20 minutter har mitt batteri gått ned et par prosent, selv om det samtidig lades med 3kw.. Virker litt i overkant? 

Skrevet
toro6 skrev (5 minutter siden):

Hvor mye strøm bruker en elbil med varmepumpe på å forvarme kupéen? Etter 10-20 minutter har mitt batteri gått ned et par prosent, selv om det samtidig lades med 3kw.. Virker litt i overkant? 

Tror varmepumpe fort kan trekke 5-6kW

Min bil har i tillegg 10-15kW el varming som kan kobles inn om det blir for kaldt for varmepumpen. Så ja, den kan fort spise opp noen kwh på 20 min

Skrevet
toro6 skrev (1 minutt siden):

Et varmeanlegg på bil, bruker fort 6-7 kW effekt fra den startes til den blir varm nok, så 1 times lading tilsvarer 1/2 time oppvarming. Når bilen er varm, ligger det nok betydelig lavere.

Men husk at også strøm du "lader" med kan brukes av bilen til å varme batteriet, så det kommer i tillegg til AC-anlegget.

Her er nok og veldig avhengig av type bil, og produsentens evne til å bygge inn "scavenging" eller dobbeltbruk av energien, så f.eks. varme fra batteriet kan gå til å varme kupéen fremfor å "dumpes" til lufta, og motsatt.

Og om den står ute, så vil jo effektivitet på varmepumpa påvirkes av hvor kaldt det er. Er det kaldt nok, så blir ikke varmepumpen effektiv, men kan faktisk bli det motsatte til en viss grad.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Noen typer forvarming vil i tillegg varme opp batteriet, dersom bilen har denne funksjonen. Da går det ekstra mye energi. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Da er det kanskje ikke så galt i forhold til andre biler. Virker som dyr varme, uansett! Kunne vært interessant å sette inn en 2000w vifteovn i et kvarter og sett hvor koselig det ble

Skrevet
toro6 skrev (7 minutter siden):

Da er det kanskje ikke så galt i forhold til andre biler. Virker som dyr varme, uansett! Kunne vært interessant å sette inn en 2000w vifteovn i et kvarter og sett hvor koselig det ble

Når vifteovnen jobber får du 2000 watt varme for 2000 watt strøm.

Når varmepumpe jobber får du 4-8 tusen watt varme for 2000 watt strøm. Så ikke å anbefale 😉

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (3 minutter siden):

Når vifteovnen jobber får du 2000 watt varme for 2000 watt strøm.

Når varmepumpe jobber får du 4-8 tusen watt varme for 2000 watt strøm. Så ikke å anbefale 😉

Ville og vært særdeles skeptisk til dette, må tenke på hvor den står og hvor den blåser, så man ikke får et sted med punktvarme over det ting i nærheten klarer å takle. Da kan du faktisk klare å starte en brann i bilen, om man ikke passer på!

Bilen er laget for å kunne utnytte varmen, og fordele det der ingen steder blir farlig varme...

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
9 minutes ago, Elgen-Hansi said:

varmepumpe jobber får du 4-8 tusen watt varme for 2000 watt

Det kjennes ikke sånn ut i 10-15 minus her hvertfall, da blir effekten begrenset siden makseffekten er bare 4 kW målt i plussgrader.

Skrevet

Har dere isfri frontrute etter 15 minutter i 10 blå? Hadde ikke jeg idag, men hadde nok hjulpet med 5 min til. Jeg har bare så vondt for å tro det kommer 8 kW ut av de dysene om dagen.. 

Skrevet

Veldig mange faktorer som spiller inn men sett bort fra når det ligger førti cm snø oppå så er den alltid klar på knappe ti minutter.

Sidevinduene tar lengst tid. Frontvinduet er isfritt etter få minutter.

Dette funker fjell på hytta i 20-25 minus men tar gjerne noen ekstra minutter der.

• Liker 1
Skrevet
toro6 skrev (7 minutter siden):

Har dere isfri frontrute etter 15 minutter i 10 blå? Hadde ikke jeg idag, men hadde nok hjulpet med 5 min til. Jeg har bare så vondt for å tro det kommer 8 kW ut av de dysene om dagen.. 

Jeg har isfritt innen ca 5 minutter, litt lengre om det er veldig kaldt, men "jakke av"-temperaturer inni bilen innen 7 min.

24-modell Kona "vant" den uhøytidelige testen til elbilforeningen, og de tidligere Kona'ene er IKKE dårligere! ;)

Skrevet
2 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg har isfritt innen ca 5 minutter, litt lengre om det er veldig kaldt, men "jakke av"-temperaturer inni bilen innen 7 min.

24-modell Kona "vant" den uhøytidelige testen til elbilforeningen, og de tidligere Kona'ene er IKKE dårligere! ;)

Det høres ut som tusenvis av watt. 

Skrevet
2 hours ago, toro6 said:

Avhengig av bil. Kan fint trekke 10kW, men nærere 5kW er nok mer vanlig. Ettersom bilen blir varm går gjerne forbruket noe ned.

At du har underskudd med 3.6kW inn er å forvente

Skrevet
57 minutes ago, Snowleopard said:

Kan solceller på elbil faktisk bli praktisk og fornuftig snart? Nissan mener så, med solceller innebygd både i tak, panser og vindusruter bl.a.

Mener de kan få fort 23 km daglig på batteriet!

Om du parkerer ute i sola, noe jeg unngår så langt det er mulig. 

Anta vi har ca 2m^2 solceller. I direkte solskinn med hor solen er mer eller mindre rett opp kan du få opp til ~4-500W. Om vi er generøse og sier du får halvparten av det i snitt i 12 timer daglig så kan vi se omkring 3kWh/dag. Med en liten og lett bil kan jeg se 20-25km daglig under ideelle forhold. 

Jeg vil tro at mesteparten går med i å kjøre kjøleanlegget mer dog siden kupeen blir kokvarm under slike forhold, ihvertfall om du bruker bilen daglig.

Ikke noe jeg ville brukt penger på. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Snowleopard said:
Spoiler

Kan solceller på elbil faktisk bli praktisk og fornuftig snart? Nissan mener så, med solceller innebygd både i tak, panser og vindusruter bl.a.

Mener de kan få fort 23 km daglig på batteriet!

https://elbil.no/nissan-solceller/

YDRAY-_HFC7780-edited.jpg

Det er vel ikke så langt for langt unna tallene Aptera har publisert. 
Altså: Gir nok strøm til litt småkjøring, sør for Trondheim.

Eneste virkelig motforestillingen er at den blir plassert i en for dyr pakke, skades for lett eller at det MÅ kjøpes montert fra fabrikk. Eller at du bor nord for Trondheim, eller bor så urbant at eneste mulighet du har er garasjen til blokka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...