Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Poenget her er at det er ikke noe reel tidsbesparelse å kjøre bensinbil over lengre strekninger.

Det synes jeg kommer dårlig fram i testen siden de kjører på skift uten pauser. En reell kjøretur for en familie på bilferie innebærer pauser uansett om man fyller bensin eller strøm. Hadde det ikke vært en konkurranse på tid, men en familie på ferie som tar ting som det kommer så ville de nok hatt omtrent like lange stopp IRL.

Videoene gir rett og slett et dårlig vurderingsgrunnlag for å planlegge neste bilkjøp - til bilferie-bruk.

bzzlink skrev (1 time siden):

Det er ikke noen reel prisbesparelse på drivstoff å kjøre elbil heller, når man lader langs veien.

Med forbehold om at jeg ikke har sett videoen, så må vi huske at den langdryge videoserien beskriver amerikanske forhold med mye høyere strømpriser enn i Norge (innprisen til ladestasjonene) og mye lavere bensinpriser enn i Norge. Så prisbalansen mellom de to drivstoffene vil være noe helt annet i Norge.

Ellers så er det jo verdt å merke at dette kun er drivstoffkostnader. Totalprisen for å kjøre bil er alltid mer enn drivstoffkostnaden. Så man bør vel egentlig ha i bakhodet at det er andre kostnadsforskjeller mellom de bilene også.

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
48 minutes ago, eintotre said:

Jeg skulle ønsket det var flere rimelige sakteladere på plasser man uansett må parkere en stund. Pendlerparkering, stranda, Ikea etc. Der jeg jobber kan man lade for 1,95 kr og da tenker jeg ikke på prisen en gang. Irritasjonen min på ferie over lading har ikke vært hurtiglading mellom A og B, men at jeg må oppsøke motorvei og bensinstasjoner når jeg skal farte rundt i B i en uke.

Ja det er nå nok hurtigladere her i Norge, er mitt inntrykk. 

Saktelading hvor man kan lade over natt når man er på tur er problemet:

  • Kan ikke reservere på forhånd
  • For få ladere
  • For dyrt
  • Virker ikke, må ha app, eller lage en konto som inkluderer å melde seg inn i det lokale kommunestyret via fax osv. 

 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
39 minutes ago, Simen1 said:

Det synes jeg kommer dårlig fram i testen siden de kjører på skift uten pauser. En reell kjøretur for en familie på bilferie innebærer pauser uansett om man fyller bensin eller strøm. Hadde det ikke vært en konkurranse på tid, men en familie på ferie som tar ting som det kommer så ville de nok hatt omtrent like lange stopp IRL.

Videoene gir rett og slett et dårlig vurderingsgrunnlag for å planlegge neste bilkjøp - til bilferie-bruk.

Det som kommer klart frem er vel at selv i en ekstremsituasjon der man stopper så lite som mulig, så er ikke elbilen noe særlig tregere. 

I en normal situasjon med familien i bilen, så er det ingen praktisk forskjell i kjøretid. 

Det er forskjell i komfort dog, hvis man synes typiske bensinstasjoner langs veien er helt forferdelig, og man nekter å tilbringe mer tid enn det tar å fylle opp tanken der, for å så å kjøre videre til en naturskjønn rasteplass og innta matpakke der. 

Man kan ikke på samme måte velge hvor man stopper med elbil, dersom man er ute etter å komme frem raskt.

1 ting til, som jeg skal være den første til å innrømme, er at hvis man foretrekker å holde mye høyere marsjfart enn 120 - 130 km/t så er elbil en god del kjipere, og tar endel lenger tid enn fossil.

Igjen så trenger vi a det finnes flere og bedre sakteladere for at elbil skal bli bedre på roadtrip. Dersom man alltid kan lade der man sover, så kreves kun to stopp a 15 min. for å kjøre en typisk dagsetappe på 1000km

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (2 timer siden):

Det er ikke noen reel prisbesparelse på drivstoff å kjøre elbil heller, når man lader langs veien.

Dette er spesielt for USA kor prisen på bensin er svært låg. Hurtiglading der kan faktisk vere dyrare.

Her i Norge vil ein fint spare 30-40% i forhold til diesel/bensin om ein hurtiglader på tur. Må berre tenke seg om og bruke dei operatørane som er rimelege. Bruk av fordyrande element som Elton app osv gjev lågare sparing.

Har aldri lada hjå Kople, Mer, Circle K og Ragde. Brukar heller ikkje Recharge lenger. Desse er kun eit alternativ i nøden.

Endret av Gazer75
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Har ca. landet elbilkjøp nå, ser ut til å bli en Kia e-Niro fra slutten av 2021 istedetfor en ny Tesla Model 3. Ser service hos Bertel o Steen koster en del, finnes det gode tips for å få gjort service billigere og med grei kvalitet? 

Skrevet (endret)
11 minutes ago, Gazer75 said:

Dette er spesielt for USA kor prisen på bensin er svært låg. Hurtiglading der kan faktisk vere dyrare.

Her i Norge vil ein fint spare 30-40% i forhold til diesel/bensin om ein hurtiglader på tur. Må berre tenke seg om og bruke dei operatørane som er rimelege. Bruk av fordyrande element som Elton app osv gjev lågare sparing.

Har aldri lada hjå Kople, Circle K og Ragde. Brukar heller ikkje Recharge lenger. Desse er kun eit alternativ i nøden.

Problemet er at man går tom når man går tom, og de færreste planlegger stopp etter pris.

så da kan de ta hva de vil.

Sjekket med Tesla appen her nå, og folk står og lader der det koster 7,4 pr kwh, mens det 7 minutter kjøring nordover koster 5,20

og 15 minutter kjøring nordover koster det 4,00 kr....

 

EDIT, ser nå at surge prisingen ikke har slått enda!!!

IMG_4212.thumb.png.f5f5c8a0f7a90949646eecd86a547463.png

IMG_4211.thumb.png.46fa9eec03a5dd31b9d6912baaf91c4b.png

Screenshot 2025-10-30 at 10.25.35.png

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Falfal skrev (2 minutter siden):

Har ca. landet elbilkjøp nå, ser ut til å bli en Kia e-Niro fra slutten av 2021 istedetfor en ny Tesla Model 3. Ser service hos Bertel o Steen koster en del, finnes det gode tips for å få gjort service billigere og med grei kvalitet? 

For en utenforstående virker det merkelig å se på ny Model 3 opp mot en gammel e-Niro som snart er 5 år. Det må da finnes gode alternativer mellom disse?

  • Liker 2
Skrevet (endret)
7 minutes ago, Jalla21 said:

For en utenforstående virker det merkelig å se på ny Model 3 opp mot en gammel e-Niro som snart er 5 år. Det må da finnes gode alternativer mellom disse?

Vil bare ha en elbil som tar meg fra A til B for en grei penge. Besøke venner og familie i byer langs Vestlandet, noe kjøring rundt i byen her og så dra en del til fjells. Har landet på kompromiss med at 450 km er nok, om jeg er villig til å svelge litt hurtiglading på vinteren. Bilen er ca. 4 år gammel og har unnagjort en del av verditapet, samtidig som Kia har 7 års nybilgaranti så det virker som et greit kjøp. Eneste jeg savner er lengre rekkevidde og AWD.

Regnet meg vel frem til at det er ca 40-50% dyrere å ha Tesla Model 3 om jeg skal eie bilen i 5 år, og da er det uten at jeg har priset inn kostnaden for samfunnet ved å støtte Musk.

Endret av Falfal
Skrevet
Gazer75 skrev (13 minutter siden):

Har aldri lada hjå Kople, Mer, Circle K og Ragde. Brukar heller ikkje Recharge lenger. Desse er kun eit alternativ i nøden.

Hvor pleier du å lade da?

Jeg lader omtrent utelukkende på Tesla SuC. Har kun ladet på alternativ lader (Eviny) en gang.

Skrevet
eintotre skrev (2 timer siden):

Jeg skulle ønsket det var flere rimelige sakteladere på plasser man uansett må parkere en stund. Pendlerparkering, stranda, Ikea etc. Der jeg jobber kan man lade for 1,95 kr og da tenker jeg ikke på prisen en gang. Irritasjonen min på ferie over lading har ikke vært hurtiglading mellom A og B, men at jeg må oppsøke motorvei og bensinstasjoner når jeg skal farte rundt i B i en uke.

Saktelading er undervurdert!
For min del så synes jeg Superlader ofte går for fort! Jeg ser med en gang den begynner at her er det ingen vits å gå inn på kjøpesenteret eller ta en spasertur (som hadde vært utrolig deilig etter et par timer kjøring), men må bare bli sittende i 15 minutter for å unngå å bli belastet for "idle-fee"

Jeg har sågar valgt å lade på B når noen andre står på A selv om det var mye ledig, for da lader den saktere... for å få mer tid før grensen nås😇

Så noen 11kW AC, eller 50-ish DC ladere i bysentre/parkeringsgarasjer hadde vært kjekt. Bedre for batteriet er de også😉

Selvfølgelig skjer det at det haster for meg også, og da har vi plenty superladere! Men som oftest er en time pause bare deilig
 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Hvor pleier du å lade da?

Jeg lader omtrent utelukkende på Tesla SuC. Har kun ladet på alternativ lader (Eviny) en gang.

Har klart meg med Tesla, Eviny og Uno-X. Mindre Uno-X no etter at prisen hoppa til 5,30kr, dei var 4,80kr tidlegare.
Fine med Eviny er at som registrert får du 10% rabatt og ein kan bruke ein RFID som ein eventuelt har til boksen heime. Dei krev ikkje eigen RFID slik som Kople, Recharge osv.

Eviny var 4,99kr lenge og då blir jo det 4,50kr med rabatten. No med 5,39kr så blir det 4,85kr med rabatt.

Så prioriteten var Tesla (utanom peak), Eviny og så Uno-X. For Tesla så varierer det jo litt sidan ein del plassar er dyre. Ladar ikkje på ein Tesla til 5,10kr peak om det er ein Eviny nær eller eg kan fortsette til ein anna Tesla som kostar 4,60kr.

Ionity er for langt borte og svært få rundt her. Har ikkje rekkevidd på e-Golf'en til å nytte desse. F.eks. så har Aurland alle 3 men der har Tesla vore rimelegare fram til no off peak, ellers er det Eviny som er lågast pris.
Etter at Tesla auka prisen til 5,10kr off peak drop-in på mange stasjonar så vil jo Ionity med app vere 4,96kr og rimelegare.

Er ein på ferie og må lade ein del så vil jo ein mnd abonnement hjå Tesla eller Ionity potensielt spare ein god del.

Endret av Gazer75
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gazer75 skrev (3 minutter siden):

Har klart meg med Tesla, Eviny og Uno-X. Mindre Uno-X no etter at prisen hoppa til 5,30kr, dei var 4,80kr tidlegare.
Fine med Eviny er at som registrert får du 10% rabatt og ein kan bruke ein RFID som ein eventuelt har til boksen heime. Dei krev ikkje eigen RFID slik som Kople, Recharge osv.

Eviny var 4,99kr lenge og då blir jo det 4,50kr med rabatten. No med 5,39kr så blir det 4,85kr med rabatt.

Så prioriteten var Tesla (utanom peak), Eviny og så Uno-X. For Tesla så varierer det jo litt sidan ein del plassar er dyre. Ladar ikkje på ein Tesla til 5,10kr peak om det er ein Eviny nær eller eg kan fortsette til ein anna Tesla som kostar 4,60kr.

Ionity er for langt borte og svært få rundt her. Har ikkje rekkevidd på e-Golf'en til å nytte desse. F.eks. så har Aurland alle 3 men der har Tesla vore rimelegare fram til no off peak, ellers er det Eviny som er lågast pris.
Etter at Tesla auka prisen til 5,10kr off peak drop-in på mange stasjonar så vil jo Ionity med app vere 4,96kr og rimelegare.

Er ein på ferie og må lade ein del så vil jo ein mnd abonnement hjå Tesla eller Ionity potensielt spare ein god del.

Takk for utfyllende svar. Mye samme situasjonen her.

I den grad vi har hatt behov for det så har vi også ladet vår Mazda MX-30 på Tesla-lader. Nettopp pga av pris og tilgjengelighet. Uslåelig kombinasjon det der.

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Screenshot 2025-10-30 at 10.25.35.png

Prisen på diesel og bensin har ikkje vore 19kr i snitt på fleire år. Trur ikkje eg har sett drivstoff til under 21kr her vest på lang tid.

Min samanlikning var enkel. Gamle Golf'en (diesel) brukte 0,65 på mila i snitt. E-Golf'en brukte i snitt 145Wh/km. Prisen på diesel har vore 21-23kr literen. Hurtiglading kosta meg under 5kr/kWh så lenge eg ikkje hadde lading heime.
 

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Gazer75 said:

USA kor prisen på bensin er svært låg. Hurtiglading der kan faktisk vere dyrare.

Hjemmelading kan faktisk være dyrere i USA enn å fylle bensin. Det er folk som regner på dette før de kjøper bil. En Prius starter på $28 tusen, bruker lite drivstoff og har lang levetid. Hurtiglading i Norge kan utmerket fint være like dyrt som å fylle fossilt drivstoff. Så fins det avtaler man kan inngå og slikt som kan senke kostnaden, men innebærer som regel en del bruk før det svarer seg. 

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Falfal said:

Har ca. landet elbilkjøp nå, ser ut til å bli en Kia e-Niro fra slutten av 2021 istedetfor en ny Tesla Model 3. Ser service hos Bertel o Steen koster en del, finnes det gode tips for å få gjort service billigere og med grei kvalitet? 

Finn ut hva som er kravet for å beholde garantien og dra til hvem du vil og få det utført. Elbiler trenger veldig lite service men det er en melkeku for forhandlerne.

Der er det jo en stor fordel med Teslan da. 5 års garanti (8år på batteri og drivverk) og ikke noe krav til dokumentert service.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (3 minutter siden):

Hurtiglading i Norge kan utmerket fint være like dyrt som å fylle fossilt drivstoff.

Om ein brukar dei dyre stasjonane så kanskje. Spørs også kva ein samanliknar med.
Blir tullete å samanlikne ein liten 1.4L diesel som brukar lite med ein stor SUV elbil. Typisk det anti elbil brigaden gjer. Såg jo ein på Youtube som samanlikna ein Model Y performance med ein Mazda 2 og meinte det var tull å kjøpe elbil.

Om ein brukar 150Wh/km i ein effektiv elbil og ladar for 6kr/kWh så må ein fossil som fyller for 22kr/l ned på 0,41 på mila for å vere lik på drivstoff.
Ikkje så vanskeleg å få prisen ned mot 5kr/kWh og då er det snakk om 0,34 på mila.
Problemet er vel at dei fleste ladar heime og dermed bryr seg ikkje om dei få gongene dei hurtigladar til 6kr/kWh.

Avtalen med Ionity krev faktisk ikkje så mykje lading før ein går i null, ca 56kWh/mnd. Den dyraste rett over 69kWh/mnd.
Om ein ladar ofte heile året så har dei jo no eit heilt år til same pris som 10 månader. Så då blir den minste 560kWh for å gå i null på eit år.
For Tesla varierer det ein del men typisk rundt 90-100kWh/mnd for å gå i null.

  • Liker 1
Skrevet

Ein ting som er kjedelig er at ingen kart vil fortløpende opplyse pris, sjølv om det egentlig er offentlig tilgjengelig info. Trur at hvis kunder hadde bedre oversikt over det så hadde dei fort gjerne flyttet stoppet når det gjer betydelig prisavslag, og likevel ikkje er ute av ruten dei kjører.

  • Liker 2
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Problemet er at man går tom når man går tom, og de færreste planlegger stopp etter pris.

Jeg tenker at man vet omtrent hvor man går tom hvis man ikke lader og vet at man har flere ladere å velge mellom når SOC er i området 10-20% og da går det fint an å velge de merkene ladestasjon man vet er billigere enn andre.

Om de færreste bryr seg om pris - så er nå det deres valg. Det blir tullete å hevde at hurtiglading er dyrt fordi man ikke bryr seg om prisen og ikke gidder å planlegge hvilken ladestasjon man skal velge.

  • Liker 2
Skrevet
Gazer75 skrev (2 timer siden):

Prisen på diesel og bensin har ikkje vore 19kr i snitt på fleire år. Trur ikkje eg har sett drivstoff til under 21kr her vest på lang tid.

Min samanlikning var enkel. Gamle Golf'en (diesel) brukte 0,65 på mila i snitt. E-Golf'en brukte i snitt 145Wh/km. Prisen på diesel har vore 21-23kr literen. Hurtiglading kosta meg under 5kr/kWh så lenge eg ikkje hadde lading heime.
 

Jeg fylte på 18.69kr for et par uker siden, og treffer stadigvekk under 20kr, samt man får rabatter alt etter hvilke medlemskap man har. (På vestlandet)

Hva snittet ligger på har jeg ikke oversikt på, men bunnene kan være ok

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...