Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

 

Toyota, Honda, Mercedes, VW og Volvo (Zeeker) er jo med.

 

Ingen av de bilene er relevant for det europeiske markedet.

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Iterion skrev (14 minutter siden):

Hehe tviler ikke på at Xpeng G9 og sikkert G6 har gode seter men er fortsatt kinesisk 😉 Har en 2021 modell levert på slutten av året. Lagd i Kina dessverre. De hevdet de bilene som var produsert i kina var de «bedre» da i forhold til kvalitet men kjenner meg ikke helt igjen i det. 

Gode seter i G6 å ja. 🙄 Min rygg sier; Åh jah!! Samvittigheten brøler; Nein!! 😂

Skal ivei å prøvekjøre model 3 og juniper så fort ryggen slutter å protestere på alt. Mandagsbiler kan du kjøpe av hvilken produsent som helst. 👍 Og verkstedfolk kan ha dårlige dager, selv om at sånnt ikke skal skje. 🫣

 

Edit* Var innom Sulland i Trondheim og så noe meget spesielt på onsdag, var en selger/service-arbeider som kjørte frem og tilbake på plassen der med en ;

 

 

666959b673654_m-800x445.webp

 

Litt av ett blikkfang, på godt eller vondt, alt etter smak.

Endret av Duriello
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (6 minutter siden):

Gode seter i G6 å ja. 🙄 Min rygg sier; Åh jah!! Samvittigheten brøler; Nein!! 😂

Skal ivei å prøvekjøre model 3 og juniper så fort ryggen slutter å protestere på alt. Mandagsbiler kan du kjøpe av hvilken produsent som helst. 👍

 

 😂

Spennende da, Model 3 er absolutt en god kjøremaskin! Og sant det, usikker på om jeg skal kalle det en mandagsbil da. Akkurat det med lakk og lykter har vært et gjentakende problem. Det andre som knekt powerstrut, løse gummipakninger på innsiden av dørene, bytte av bremsekaliper ved første service og rust på innsiden av bakluka, kanskje…😏

Wow, drøyt det design på den bilen der da. Ser både grom og skikkelig maskulin ut. Litt som Hummer EV’en! 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (9 minutter siden):

Spennende da, Model 3 er absolutt en god kjøremaskin! Og sant det, usikker på om jeg skal kalle det en mandagsbil da. Akkurat det med lakk og lykter har vært et gjentakende problem. Det andre som knekt powerstrut, løse gummipakninger på innsiden av dørene, bytte av bremsekaliper ved første service og rust på innsiden av bakluka, kanskje…😏

Fant liksom ikke noen annen måte å si det at det hørtes ut som du hadde hatt uflaks på. Alt fikset på garanti? 🙂

Har vært litt anti tesla pga musk, men da en kompis kjøpte seg en 23 mod Y og jeg fikk lekt litt med "skjermen" i den så ble jeg litt solgt. 😂 Rakk ikke det så mye ved prøvekjøring ifjor. Men må prøve highland i tilegg, er ikke sikkert jeg må ha plassen i juniper.. Hvor stort problem er snø i bagasjerom vinterstid? 

Iterion skrev (17 minutter siden):

Wow, drøyt det design på den bilen der da. Ser både grom og skikkelig maskulin ut. Litt som Hummer EV’en! 

Jeg synes den var dritkul (unik). Langt fra noe jeg kunne ha eid selv da. (Kinesisk og pris)

 

Skrevet
Duriello skrev (2 minutter siden):

Fant liksom ikke noen annen måte å si det at det hørtes ut som du hadde hatt uflaks på. Alt fikset på garanti? 🙂

Har vært litt anti tesla pga musk, men da en kompis kjøpte seg en 23 mod Y og jeg fikk lekt litt med "skjermen" i den så ble jeg litt solgt. 😂 Rakk ikke det så mye ved prøvekjøring ifjor. Men må prøve highland i tilegg, er ikke sikkert jeg må ha plassen i juniper.. Hvor stort problem er snø i bagasjerom vinterstid? 

Jeg synes den var dritkul (unik). Langt fra noe jeg kunne ha eid selv da. (Kinesisk og pris)

 

Neida ser den :) Ja, så og si. 

Model Y er jo mye bil for penge det men en forholdsvis stiv og kjedelig bil som man ser overalt. Ikke noe jeg kunne tenkt meg.  Når det gjelder snø i bakluka så kan det vært et problem på de dagene det snør som mest, spesielt dersom du har snøkosten i bakluka.

Men ikke et veldig stort problem med snø i bakluka selv om det gjerne faller litt snø inn når du først åpner den. Men varmepumpe og forvarmingen fungerer ekstremt bra, det sagt. Er det dog mange cm med snø på bilen og bakluken er du nødt til å koste av snøen for å få åpne den elektriske bakluka. 

Ja var kul den men ikke noe jeg kunne ha eid jeg heller. 

  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AL123 said:

Ingen av de bilene er relevant for det europeiske markedet.

Hmm er det jeg som misforstår noe?


Mercedes C og VW Passat selges det vel en del av i europa

Disse bilene fra testen selges vel i Europa også

xpeng g6

lynk og co

Zeeker 7x og 001

Firefly

BYD seagull, Han 

NIO ES6

Sånn jeg har skjønt det så har de ikke samme programvare i Europa, sw versjonen her er ikke like langt fremme som i hjemlandet

Skrevet
7 hours ago, sverreb said:

Lidar er en mer presis sensor enn kamara som må avlede de samme målingene via stokastisk billedanalyse. Så nei lidar gir mer presise målinger ikke mindre. dette er objektivt feil. Bare fordi du ikke vet at du måler feil (p.g.a. manglende redundans) betyr ikke at du ikke faktisk har målt feil.

Det at man måler riktig betyr ikke så mye når bilen feilbedømmer situasjonen.

Millimeterpresisjon er ikke nødvendig. Det tilfører ikke noe nyttig til beslutningen som skal tas.

Hvor tidlig og hardt skal det bremses

På de to natt testene, så er det plass til å kjøre forbi hhv den parkerte traileren og bilen på tvers i veibanen.

De har latt det være igjen 225 cm klaring. Det er tydelig at mange av bilene måler at de har plass, men ender opp med å krasje på grunn av for høy fart. Fordi de oppfatter situasjonen for sent eller rett og slett feilbedømmer for de ser det er plass og ikke bremser nok.

Det er kun to biler som faktisk kjører forbi traileren, Model 3 som bremser helt ned og stopper for så å kjøre kontrollert forbi, og en av de andre som måler helt presis og kjører forbi i 70 km/t med 10cm klaring på hver side av bilen.

Grundig test
Grunnen til at jeg mente at dette var den beste ADAS testen jeg har sett er på gjennomføringen med ekte biler i trafikk på sidene og bak testbilen og den høye farten.

Bilen må oppfatte hele situasjonen den er i korrekt og tidlig nok, og den må forutse andre bilers plassering

Egentlig ganske sjokkerende hvor dårlig samtlige av bilene i testen gjør det, spesielt på veiarbeid scenarioet hvor det går ned til en fil

Skrevet
Iterion skrev (11 timer siden):

Hehe tviler ikke på at Xpeng G9 og sikkert G6 har gode seter men er fortsatt kinesisk 😉 Har en 2021 modell levert på slutten av året. Lagd i Kina dessverre. De hevdet de bilene som var produsert i kina var de «bedre» da i forhold til kvalitet men kjenner meg ikke helt igjen i det. 

Kvalitet er en faktor ja, men å kaste ut en årslønn til en terror-støttende diktator sitter likevel svært langt inne. Uansett om kvaliteten hadde vært tipp topp. I tillegg skal man jo gjerne eie eller selge bilen etter garantitid og hvor mye kan man stole på å få deler og kompetanse på akkurat den bilen - på norsk/engelsk etter det? Kineserne har et annerledes forhold til levetid etter garanti enn vi europeere har. De tenker mye mer bruk og kast, og driter i miljøkonsekvensene bare de kan framstå flott utad. Så alle synder som feies under teppet er helt greit så lenge ingen oppdager det. Nei, et sånt drittland med horrible holdninger til menneskerettigheter, demokrati, miljø og det meste annet er totalt uaktuelt å bruke så mye som en årslønn på. Det får holde i lange baner med noen USB-kabler og dilldall til noen tiere og hundrelapper som siste utvei siden man ikke får tak i sånt produsert andre steder. Men biler, det produseres andre steder og er lett å få tak i. Én bil koster i størrelseorden 10 000 USB-kabler og kvantum/beløp har definitivt noe å si.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Kvalitet er en faktor ja, men å kaste ut en årslønn til en terror-støttende diktator sitter likevel svært langt inne. Uansett om kvaliteten hadde vært tipp topp. I tillegg skal man jo gjerne eie eller selge bilen etter garantitid og hvor mye kan man stole på å få deler og kompetanse på akkurat den bilen - på norsk/engelsk etter det? Kineserne har et annerledes forhold til levetid etter garanti enn vi europeere har. De tenker mye mer bruk og kast, og driter i miljøkonsekvensene bare de kan framstå flott utad. Så alle synder som feies under teppet er helt greit så lenge ingen oppdager det. Nei, et sånt drittland med horrible holdninger til menneskerettigheter, demokrati, miljø og det meste annet er totalt uaktuelt å bruke så mye som en årslønn på. Det får holde i lange baner med noen USB-kabler og dilldall til noen tiere og hundrelapper som siste utvei siden man ikke får tak i sånt produsert andre steder. Men biler, det produseres andre steder og er lett å få tak i. Én bil koster i størrelseorden 10 000 USB-kabler og kvantum/beløp har definitivt noe å si.

Dele og service tilgang er jo kinesiske bilers store utfordring - på kvalitet leverer de så det holder - også på innovasjon ligger de nå ett hestehode foran de aller fleste. Synd dette med Tesla - at selskapet styres av en nazi sympatisør som støtter Russland i krigen mot Ukraina.

image.thumb.png.18f157c83ea24144b7bf7225772cd0f5.png

Kilde : https://www.reuters.com/investigations/musk-ordered-shutdown-starlink-satellite-service-ukraine-retook-territory-russia-2025-07-25/

Bilene er jo skrudd sammen med kina deler også - så uansett hvor den kommer fra - så får man med litt Kina vibber på den også...Mao 2 for 1 der altså.......

Jeg ser at VW har fått et voldsomt oppsving i salget på hjemmebane - virker som krigen i Ukraina sammen med Trump har fått frem nasjonalismen i det tyske folket igjen.

Skulle jeg BARE velge elbil basert på pris og hva man får for pengene så fremstår i alle fall Xpeng G6/G9 som svært mye bil for pengene...synes nå i alle fall jeg.....På en trygg annenplass har du VW med ID.4 og ID.7...De flikkes det stadig på og nå er det siste 1800 kg på kroken. 

  • Liker 4
Skrevet
6 hours ago, bzzlink said:

Det at man måler riktig betyr ikke så mye når bilen feilbedømmer situasjonen.

Millimeterpresisjon er ikke nødvendig. Det tilfører ikke noe nyttig til beslutningen som skal tas.

Nå var det du som brakte opp feilkilder som et problem. Du får bestemme deg hva argumentasjonen din skal være. Er feil viktig eller ikke? 

Hva testen angår så nøyer jeg meg til å referere den mest oppvoterte kommentaren på r/electricvehicles: 

Se også: 

Kort sagt: Hele denne testen er ekstremt suspekt og ikke noe jeg ville vektlagt. Uten å kunne lese og forstå mandarin vil jeg imidlertid ikke prøve på noen egen analyse. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
15 hours ago, kremt said:

Xiaomi verdens 3. mest verdifulle bilselskap med $191 Billion. Egentlig ganske utrolig hvordan det er mulig. Med et salg på bare 135 tusen biler for hele 2024 og den verdsettelsen av selskapet. 

Unge selskaper verdsettes etter forventning, eldre etter dokumentert prestasjon

Skrevet (endret)
2 hours ago, sverreb said:

Nå var det du som brakte opp feilkilder som et problem. Du får bestemme deg hva argumentasjonen din skal være. Er feil viktig eller ikke? 

Hva testen angår så nøyer jeg meg til å referere den mest oppvoterte kommentaren på r/electricvehicles: 

Se også: 

Kort sagt: Hele denne testen er ekstremt suspekt og ikke noe jeg ville vektlagt. Uten å kunne lese og forstå mandarin vil jeg imidlertid ikke prøve på noen egen analyse. 

Dette blir jo bare synsing, og folk på internett like synsing. 

Jeg tenkte selv på hvordan klarte de å gjøre testene repeterbare, siden de hadde mennesker som sjåfører på de bevegelige hindrene, og litt forskjellig plassering på disse kunne utgjøre en stor forskjell. 

Men at en gjeng kinesere skal rigge sin egen test, for å få et amerikansk bilmerke til å vinne virker ganske søkt.

Then again; hvis man trekker konspi' hatten langt nok ned, kan man sikkert finne noen bindinger til at det var Elon via Trump som påvirket de, slik at TikTok (morselskapet til DCAR som gjorde testen) skulle ha fortsatt access til å kjøre TikTok i USA. 

Så kan vi fortsette å sove godt om natta sikker i kunnskapen at Tesla ikke er en døyt innovative, de bare scammer seg til alt, og bruker AI til å redigere alle videoene, for det ser man på tomlene mener jeg å ha lest.

(kanskje jeg skal lansere denne teorien på Reddit og se hvor mange upvotes jeg får)

 

Endret av bzzlink
  • Liker 3
Skrevet
2 hours ago, sverreb said:

Nå var det du som brakte opp feilkilder som et problem. Du får bestemme deg hva argumentasjonen din skal være. Er feil viktig eller ikke? 

Jeg var for upresis når jeg brukte ordet feilkilder. 

Min påstand er: For mange målinger, som isolert sett er riktige, kan gjøre det vanskeligere å ta riktig beslutning. 

Her er tankerekken min:

Tesla model 3 
Ser at en trailer har stoppet på høyre side inne i veibanen
Ser at det er veiarbeidskjegler på venstre side, slik at det går ned til 1 fil
Ser at det er en bil i filen man må merge inn I noen meter bak
Ser at det kanskje er mulig passere traileren uten å krasje
Ser at det kanskje er mulig å merge inn i filen og bremse hardt uten å få bilen i den filen i rævva

Beslutning:
Merge til høyre
Bremse hardt til stopp
Kjøre forbi traileren i gangfart nå som den er sikker på at det er plass

LIdar bil
Ser at en trailer har stoppet på høyre side inne i veibanen
Ser at det er veiarbeidskjegler på venstre side, slik at det går ned til 1 fil
Ser at det er en bil i filen man må merge inn I 10,53m bak
Ser at det er mulig å passere traileren med 10cm mellomrom på hver side
Ser at den kommer til å få bilen i høyre fil i rævva om den bremser hardt

Beslutning
Merge til høyre
Bremse halveis for å ikke å få bilen som er 10,53m bak i rævva
Passere traileren i (for) stor fart

Skrevet
bzzlink skrev (15 minutter siden):

Men at en gjeng kinesere skal rigge sin egen test, for å få et amerikansk bilmerke til å vinne virker ganske søkt.

Om den ikke er rigget, så er det jo uansett dårlig utført? Se f.eks på hastigheten til bilene ved de ulike testene, samt avstanden mellom bilene når "situasjonen oppstår"? 

Skrevet (endret)
obygda skrev (5 timer siden):

Dele og service tilgang er jo kinesiske bilers store utfordring - på kvalitet leverer de så det holder - også på innovasjon ligger de nå ett hestehode foran de aller fleste. Synd dette med Tesla - at selskapet styres av en nazi sympatisør som støtter Russland i krigen mot Ukraina.

Heldigvis finnes det flere alternativer enn pest og kolera.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
29 minutes ago, bzzlink said:

Jeg var for upresis når jeg brukte ordet feilkilder. 

Min påstand er: For mange målinger, som isolert sett er riktige, kan gjøre det vanskeligere å ta riktig beslutning. 

Her er tankerekken min:

Tesla model 3 
Ser at en trailer har stoppet på høyre side inne i veibanen
Ser at det er veiarbeidskjegler på venstre side, slik at det går ned til 1 fil
Ser at det er en bil i filen man må merge inn I noen meter bak
Ser at det kanskje er mulig passere traileren uten å krasje
Ser at det kanskje er mulig å merge inn i filen og bremse hardt uten å få bilen i den filen i rævva

Beslutning:
Merge til høyre
Bremse hardt til stopp
Kjøre forbi traileren i gangfart nå som den er sikker på at det er plass

LIdar bil
Ser at en trailer har stoppet på høyre side inne i veibanen
Ser at det er veiarbeidskjegler på venstre side, slik at det går ned til 1 fil
Ser at det er en bil i filen man må merge inn I 10,53m bak
Ser at det er mulig å passere traileren med 10cm mellomrom på hver side
Ser at den kommer til å få bilen i høyre fil i rævva om den bremser hardt

Beslutning
Merge til høyre
Bremse halveis for å ikke å få bilen som er 10,53m bak i rævva
Passere traileren i (for) stor fart

Dette gir ingen mening. Hvis du tar ut bedre presisjon i mindre marginer oppnår du ingenting. Da får du bare risikokompensasjon. 

Ingenting her vil gi dårligere beslutninger med bedre presisjon med mindre du velger å gjøre det, å anta at man velger det er en urimelig antagelse.

Men som sagt, alt tyder på at denne videoen du viste til bare er tøv og kirsebærplukking, jeg ser Oophus har observert tilsvarende avvik som den posten jeg viste til. Jeg ser ingen grunn til å spekulere i hvorfor videoen er lagd, men som sagt så tyder alt på at den ikke representerer noen ærlig sammenligning.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Skrevet
17 minutes ago, oophus said:

Om den ikke er rigget, så er det jo uansett dårlig utført? Se f.eks på hastigheten til bilene ved de ulike testene, samt avstanden mellom bilene når "situasjonen oppstår"? 

Ja, men med mindre det var bevisst forsøk på å få Tesla til å klare samtlige tester (delt imellom seg X og 3 feilet på forskjellige tester) så vil jo inkonsekvent testing slå ut for alle bilene. 

Og akkurat de to nattestene kan man si var rimelig repeterbare. 

Når det gjelder hastigheten i de, så var jo det endel av testen. Det var opptil bilen å bestemme hastigheten, utifra forholdene og om den klarte å lese den provisoriske skiltingen.

Det evige dilemmaet med tester er at hvis man kjører en syntetisk en (tenk WLTP) så blir den 100% repeterbar og sammenlignbar, men vil aldri stemme overens med virkeligheten. 

Om man tester I virkeligheten, så blir det aldri 100% repeterbart

Skrevet
1 minute ago, sverreb said:

Dette gir ingen mening. Hvis du tar ut bedre presisjon i mindre marginer oppnår du ingenting. Da får du bare risikokompensasjon. 

Ingenting her vil gi dårligere beslutninger med bedre presisjon med mindre du velger å gjøre det, å anta at man velger det er en urimelig antagelse.

Men som sagt, alt tyder på at denne videoen du viste til bare er tøv og kirsebærplukking. 

Jeg vil si at å avfeie den mest grundige testen jeg har sett av ADAS systemer i tilnærmet virkelig trafikk som tøv er enda værre kirsebærsplukking.

Jeg kan ikke nok om ADAS systemer til å vite om lidar bilene tok ut presisjon i høyere hastighet, eller om de bare var dårlig til å skjønne dataene.

Uansett så synes jeg de 2 første (BYD og en eller annen kinesisk luksus SUV)  bilene i testen satt fingeren på noe, den med færrest sensorer gjorde det bedre enn den med flest. (Som sikkert regissøren av videoen også ønsket å få frem da)

Det er jo bevis på at flere sensorer ikke hjalp i den testen.

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (43 minutter siden):

Ja, men med mindre det var bevisst forsøk på å få Tesla til å klare samtlige tester (delt imellom seg X og 3 feilet på forskjellige tester) så vil jo inkonsekvent testing slå ut for alle bilene.

Nå skulle jo disse bilene kollidere, da det var poenget, så man har nok gjentatt testene til bilene feilet. Så får disse gutta litt kjeft for å klippe sammen alt uten å få se hele fasiten. 

Her er jo et av flere eksempler:
image.thumb.png.4ad0603616077f45dbbefb3b7a4c20ad.png
Det er jo ikke vanskelig å se at dette ikke akkurat var en veldig videnskapelig test? 

Mulig de satte bilene til den øverste mulig hastighet som ADAS kunne aktiveres på, men det man kjører i 20-25 km/t kjappere på noen biler mot andre i tillegg til disse store forskjellene i avstand gjør jo testen mer useriøs. 

Eventuelt så klarte ikke f.eks Tesla testen over 115km/t, mens andre måtte opp i over 130km/t før de fikk videoen de trengte av at dem ikke klarte testene? 

bzzlink skrev (37 minutter siden):

Det er jo bevis på at flere sensorer ikke hjalp i den testen.

Burde ikke Baidu i Kina og Waymo i USA gi bedre svar på hva som lønner seg for akkurat dette?

Endret av oophus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...