Gå til innhold

Boikott av Eurovision 2026

Anbefalte innlegg

Skrevet
Imaginacíon skrev (8 minutter siden):

Med unntak av Rybak er dette helt ukjente artister for meg. Det betyr jo ikke at de nødvendigvis ikke har god musikk, men jeg tviler. Hvem vet hvilke andre artister som har trekt seg.

Søsteren til Trofors-tvillingene er kjent fordi de er det. Nei, dette var (som vanlig) overdrivelser av de MGP-ansvarlige. Det er helt sikkert flere som har vært utilgjengelige; naturlig nok.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg synes at Norge godt kunne vært med på ein boikott av MGP i år. 
Ikkje nødvendgivis på grunn av anklagene om folkemord og slikt, men fordi det med dei spenningane som det er i Europa no så vil vi aldri få ei ordentleg musikkonkurranse.

Erfaringane frå i fjor viste at "folket" over heile Europa klarte å mobilisere og stemme opp Israel. Sidan det ikkje er mogleg å stemme imot (og godt er det) så er det ikkje veldig mange av stemmegivarane som skal klare å koordinere sin stemmegiving før ein nasjon lett rykker frå alle dei andre deltakarane der publikums stemmer blir fordelt relativt jamnt utover.

I tillegg så ser vi år etter år at det er til dels stor avstand mellom folke-jurien og fag-jurien.

Slo opp fjorårets resultat. Austerike som vann fekk 178 poeng frå folket og heile 258 poeng frå jurien, her var det tydeleg at fag-jurien likte låta langt betre enn folket. Austerike vant med tilsaman 436 poeng.
For Israel som vart nummer to så er stemmefordelinga nesten rake motsetningar. Folket gav låta heile 297 poeng med fag-jurien berre tildelt 60 poeng, likevel rakk det til 357 poeng og ein andreplass totalt sett. Så er det ikkje godt å vite om det elendige resultatet frå fag-jurien skuldast at Israel si låt var musikkfagleg sett dårleg, om det var Palestinaktivistar blant fag-jurien som sikra lite poeng, eller om fag-jurien kan ha vært svært ueinige slik at dei 60 poenga er gjennomsnittet av at nokre fagfommarar har gitt 12 poeng og andre fagdommarar har gitt 0 poeng.

I alle tilfelle så har heile musikkonkurransen mista mykje av appelen, då det ikkje lenger er musikken eller rettare sagt showet som står i fokus.

Å få MGP til å bli heilt politisk uavhengig er nok ei umoglegheit, det har i alle år vært eit problem med at mange stemmer litt ekstra på sine naboland slik at vi har fått nokre grupperingar som ikkje er heilt heldig som at Sverige og Danmark nærmast forventer at dei skal få minst 8 poeng av Norge berre fordi vi er naboar.

Eg synes derfor at boikott hadde vært på sin plass for å få evaluert litt ordentlig korleis MGP skal arrangerast i framtida, og ikkje minst om musikkonkurransen fortsatt har livets rett.
Dette handlar ikkje om Israel bør kastast ut av MGP, eller om det var rett at Russland vart kasta ut. Det handlar meir om korleis konkurransen forgår. 
Personleg så synes eg at nasjonane får litt for mykje oppmerksomheit, noko som igjen gjer det fristande å bruke MGP til å fronte eigen nasjonalisme. Når Russland vart stengt ute så var ikkje det berre på grunn av krigen i Ukraina, den viktigaste grunnen var vel at at den Russiske kringkastninga vart stengt ute frå fellesskapet sidan kringastninga ikkje var nøytral og politisk uavhengig i sin rapportering om blant anna krigen i Ukraina.
Det er litt meir komplisert opp mot Israel som har ein nøytral rikskringkaster. Ønsket om å stenge ute Israel er då basert direkte på krigen mot Hamas, og eg skjønner godt argumentasjonen om at dersom krigen mot Hamas er grunn for utestenging så burde også andre krigar og konflikter gi grunnlag for utestenging.

Eg synes derfor at ein godt kunne vurdert å lage eit formelt opptakskriterie om at MGP berre er opent for nasjonar som er medlem av European Brodcasting Union som ikkje har vært involvert i krig eller konflikt siste året.
På den måten kan vi gå tilbake til eit MGP som har som formål å foreine nasjonar og kultur.

Eit anna forslag kan være at MGP blir oppretta som ein meir nasjonsuavhengig konkurranse. Eg tenker at på samme måte som at Russland får delta i OL under nøytralt flagg (om dei har tatt eit standpunkt mot krigen i Ukraina og ikkje har politiske eller militære band). Slik kunne det vært i MGP også. Sjølv om heile Europa er sinte på Russland for å ha gått til angrep på eit anna europeisk land, så trur eg det hadde vært meir fornuftig å la Russland delta i MGP med deltakarar som offentleg tek avstand frå krigen, enn det er å berre utstenge alle. Det å la russiske artistar som uttaler seg negativt om krigen vil på sikt være positivt for å få bidra til å snu den russiske befolkninga til å stå opp mot Putin og sensur i media.
Det at det russiske folk får sjå glade representantar frå det skeive miljøet må vel berre være positivt i Europas mest homofientlige land?
Tilsvarande med Israel (og sjølvsagt også alle andre nasjonar), det er relativt uproblematisk med ein Israelsk artist på scena, men forutsetningane må være at MGP ikkje blir brukt som ein arena for fronte Israelsk politikk. På samme måte som at til dømes Storbritania må kastast på hodet og ræva ut om dei stiller med ein artist som syng ein song om kolonitidas storheitstid.

Om MGP skal kunne bli noko anna enn eit stort gjesp, så bør ein på nytt sette deltakarane i fokus og ikkje kva land dei kjem frå. Heile fag-jurien burde også blitt kasta, det som er gøy med MGP er ikkje den musikkfaglege kvaliteten. Det folket vil ha er paljetter, vindmaskin og pyroeffekter frå scena, om låta egner seg på radio i ettertid er fullstendig irrelevant.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Alexander Rybak må vel sies å være favoritt pga navnet.

https://www.youtube.com/watch?v=i4-ao8mxjOc

Bidraget (over) inneholder (som vanlig) fiolin instrumental-partier, og er en hyggelig tidstrøyte som låner fra det som fungerte i 2009. Dog vil jeg si at han har levert bedre (utenfor Fairytale) før. Blant annet Europe's Skies fra året etter:

https://www.youtube.com/watch?v=daqfr6DJsGc

Hans andre opptreden i Eurovision (2018) var dog mer forglemmelig enn årets forsøk. 

Skrevet
The Avatar skrev (1 time siden):

Heile fag-jurien burde også blitt kasta, det som er gøy med MGP er ikkje den musikkfaglege kvaliteten. 

Så fagjuryen som hindret skandalen å bli komplett ifjor skal fjernes? Opprinnelig var det pga Østblokkens dominans at juryene kom tilbake (da Rybak vant). Så må man også ta i betrakting at det kun var juryer som bestemte i ESC de 40 første årene.

Tilsvarande med Israel, det er relativt uproblematisk med ein Israelsk artist på scena, men forutsetningane må være at MGP ikkje blir brukt som ein arena for fronte Israelsk politikk.

Men det er da også det de har gjort de to seneste årene. Israel bruker konkurransen som politisk propaganda. Noe som EBU ikke bryr seg nevneverdig om; da de blir sponset av et israelsk-amerikansk selskap.

For Israel som vart nummer to så er stemmefordelinga nesten rake motsetningar. Folket gav låta heile 297 poeng med fag-jurien berre tildelt 60 poeng, likevel rakk det til 357 poeng og ein andreplass totalt sett.

Israels bidrag ifjor, som ifølge visse var så fantastisk, har vist seg å være en av de minst populære i ettertid. Majoriteten av de israelske stemmene kom fra aktivister som gir blanke i dette ellers.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (43 minutter siden):

Det er noen som hører på disse låtene i ettertid i det hele tatt?

Det var jeg ikke klar over.

Det finnes eit og anna unntak, ofte er det låtane som ikkje vant som får mest speletid. 

• Liker 3
Skrevet

Pleier å se på MGP til vanlig (iallefall stemmegivningen). Men det er helt uaktuelt at TVn finner NRK den kvelden der pga at Israel får lov til å delta, og at ikke NRK boikotter.

Hipp hurra for Ylvis - respekt ❤️ 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (4 timer siden):

Det er noen som hører på disse låtene i ettertid i det hele tatt?

Det var jeg ikke klar over.

Hvordan tror du Fairytale ble en hit i Europa?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
14 minutes ago, Fazam said:

Ignorerer du folkemord?

Tyckte bara det var en ide. Om ingen bryr sig kanske programmet ser en poäng i at ändra vilka som får vara med.

Tyckte också det var lite rart at du kritiserar at norska artister er med samtidigt som du verkar bry dig en massa om tävlingen. 

edit: Ser vel inte heller frågan om bojkat eller inte av et tv program med dålig musik av folk eller artister som något speciellt viktigt med tanke på Israel-Palestina konflikten.    

Endret av fredrik2
  • Liker 2
Skrevet
fredrik2 skrev (11 minutter siden):

Tyckte bara det var en ide. Om ingen bryr sig kanske programmet ser en poäng i at ändra vilka som får vara med.

Tyckte också det var lite rart at du kritiserar at norska artister er med samtidigt som du verkar bry dig en massa om tävlingen. 

edit: Ser vel inte heller frågan om bojkat eller inte av et tv program med dålig musik av folk eller artister som något speciellt viktigt med tanke på Israel-Palestina konflikten.    

At man bryr seg om en tradisjonsrik konkurranse som har holdt på siden 1956 (1960) er rart? Har ikke kritisert noen artister for at de er med i det norske uttaket. At de ønsker å stå på samme scene som Israel får være deres problem; noe som har gjort at utvalget har blitt som det er nå. Rybak (hvis han vinner) får i alle fall svare for seg hvorfor han ønsker det.

• Liker 1
Skrevet
Fazam skrev (På 19.1.2026 den 12.21):

Alexander Rybak
Hedda Aalvik Grønhaug
Miles Sesselmann
Emma Gunnarsen
Leo Davadi Sundli
Leonardo Amor
Silje Blandkjenn
Jonas Lovv

Kvalifisering:

Kai Thomas Larsen (Skrellex)
Emmy Kristiansen
Gothminister (3.gang)
Vika Anonymous
Aranja Gharib
Sander Gran & Torjus Fornes
Thomas Jenssen
Charlotte Kristiansen (Raylee) (4.gang)

Noe merkelig at ikke Gothminister og Raylee ikke fikk direkte plass i finalen. Skrellex, Emmy Kristiansen og Thomas Jenssen var i tillegg blant forhåndstipsene. 

Skrevet
Fazam skrev (5 timer siden):

Søsteren til tvillingene fra Trofors svarer på denne måten når hun blir spurt om Israels deltakelse:

– Jeg er 17 år, så jeg vet ikke så mye, men jeg er imot all urettferdighet og krig og sånt

Et svar som man hadde forventet i en svunnen tid fra en eller annen blåst Miss Universe-kandidat. 

https://www.tv2.no/underholdning/dette-sier-mgp-artistene-om-israels-deltakelse/18466349/

Eller kanskje det er litt sært å forvente at en 17 år gammel underholdningsartist skal ha så mye meninger om politikk og krig osv

• Liker 3
Skrevet
Ballalaika skrev (12 timer siden):

Eller kanskje det er litt sært å forvente at en 17 år gammel underholdningsartist skal ha så mye meninger om politikk og krig osv

Når man har begynt på videregående skole forventer man absolutt at folk er oppegående. Hun er ikke 7 år gammel.

• Liker 2
Skrevet
Fazam skrev (På 19.1.2026 den 15.33):

Alexander Rybak må vel sies å være favoritt pga navnet.

https://www.youtube.com/watch?v=i4-ao8mxjOc

Bidraget (over) inneholder (som vanlig) fiolin instrumental-partier, og er en hyggelig tidstrøyte som låner fra det som fungerte i 2009. Dog vil jeg si at han har levert bedre (utenfor Fairytale) før. Blant annet Europe's Skies fra året etter:

https://www.youtube.com/watch?v=daqfr6DJsGc

Hans andre opptreden i Eurovision (2018) var dog mer forglemmelig enn årets forsøk. 

Rybak forskjellsbehandles siden hans låt allerede er sluppet.

https://www.tv2.no/underholdning/trosset-nrks-anbefaling-ikke-rettferdig/18481421/

• Uderzo endret tittelen til Boikott av Eurovision 2026
Skrevet (endret)

Finalistene i kvalifiseringen er klare etter 2 runder med dueller.

Skrellex slo ut Emmy Kristiansen og Gothminister. Raylee slo ut Thomas Jenssen og Sander Gran & Torjus Fornes.

Kai Thomas Larsen (Skrellex) (2.gang)
https://www.youtube.com/watch?v=eZwM4XP8kGA

Charlotte Kristiansen (Raylee) (4.gang)
https://www.youtube.com/watch?v=pBLvPdBfgjw

Bidraget til Raylee er merkelig nok såvidt over 2 minutter. Hvem som får den siste finaleplassen avgjøres i morgen. Kan ikke si at jeg ble noe positivt innstilt til noen av disse.

Endret av Fazam
Skrevet

NRKs radiokvalifisering har vist at det er de som mobiliserer for sitt navn som vinner frem. Ikke ulikt det som skjer når Israel får sine politiske stemmer. Denne typen konkurranse tviler jeg på at man får se til neste år.

Dragartisten Skrellex, som sikret den siste finaleplassen, brast i tårer. Hvor mye er disse verdt når man kjenner til hans uttalelser i forhold til Israel tidligere:

Israel har absolutt ingenting å gjøre i Eurovision. Jeg kan virkelig ikke fatte hvordan ikke alle andre deltagende nasjoner, inkludert oss selv, setter et ultimatum her.

Jeg ser en masse svada om at Eurovison ikke skal være politisk. Noe som bare er tøv . Eurovision er, og har alltid vært, politisk enten man liker det eller ei. Russland ble, med god grunn utestengt, forhåpentligvis for alltid, da de invaderte Ukraina. Så hvordan folk klarer å lire av seg at dette er annerledes og at Israel bare «forsvarer» seg er for meg helt uvirkelig.

Det vi er vitne til her er folkemord. Og politikerne våre gjør ingenting. Tusenvis av barn har allerede mistet livet i denne såkalte «krigen». Hadde menneskene på Gaza hatt samme hudfarge som oss hadde vi ikke hatt denne diskusjonen.

https://www.nettavisen.no/kjendis/mgp-cupen-avgjort-sikret-seg-den-siste-finalebilletten/s/5-95-2844249

• Liker 2
Skrevet (endret)

Anmeldelser fra avisene viser noe overraskende at Alexander Rybak er minst likt.

Siden NRKs sedvanlige anmelder boikotter Israel, er vurderingen overlatt til duoen Jim Ødegård Pedersen (gjenganger i Adresse-programmene) og Sofie Martesdatter Granberg (P3 og Dagsavisen).

Nettavisens anmelderduo er Pål Nisja-Wilhelmsen (innovasjonsdirektør) og Maria Ludvigsen (SoMe-sjef).

Dagbladets anmelder, Ralf Lofstad, sa opp jobben i avisa for over et år siden.

Alexander Rybak

NRK: JØP 3 SMG 2
Nettavisen: PN 3 ML 1
Dagbladet: 3

Hedda Mae Grønhaug

NRK: JØP 4 SMG 4
Nettavisen: PN 2 ML 3
Dagbladet: 2

Miles Sesselmann (Mileo)

NRK: JØP 5 SMG 5
Nettavisen: PN 5 ML 2

Emma Gunnarsen

NRK: JØP 5 SMG 3
Nettavisen: PN 3 ML 3
Dagbladet: 4

Leo Davadi Sundli (Storm)

NRK: JØP 5 SMG 5
Nettavisen: PN 5 ML 2
Dagbladet: 6

Leonardo Amor

NRK: JØP 1 SMG 3
Nettavisen: PN 4 ML 5
Dagbladet: 5

Silje Blandkjenn (Silke)

NRK: JØP 4 SMG 4
Nettavisen: PN 4 ML 4
Dagbladet: 2

Jonas Lovv

NRK: JØP 6 SMG 4
Nettavisen: PN 3 ML 4
Dagbladet: 5

Kai Thomas Larsen (Skrellex)

NRK: JØP 5 SMG 3
Nettavisen:

https://www.nrk.no/anmeldelser/anmeldelse_-latene-i-melodi-grand-prix-2026-1.17717185

https://www.nettavisen.no/mgp/melodi-grand-prix/terningkast/mgp-2026-her-er-dommen-over-alle-latene/s/5-95-2840461

https://www.dagbladet.no/kjendis/vi-anmelder-mgp-latene/84133765

Endret av Fazam
  • Liker 1
Skrevet
fredrik2 skrev (På 19.1.2026 den 18.57):

Om man er imot at Israel er med kanske det bästa er at ignorera hele konseptet? 

For de som liker "konseptet" kan det jo oppleves som verd et forsøk på å kjempe for å få inn nødvendige endringer. Flere land boikotter jo, og konseptet kan komme til å bli utvannet over tid hvis man fortsetter å ignorerer signalene som kommer inn fra grasrota. Å kaste ut Israel ville medført en liten kostnad for Eurovision, samt sendt et solid budskap om at det er en konkurranse hvor det forventes at medlemslandene innfrir på grunnleggende menneskerettigheter. Konseptet vannes uansett ut når et antall land boikotter konkurransen på grunn av aksept for Israels deltakelse.

• Liker 1
Skrevet
Fazam skrev (På 28.1.2026 den 7.10):

NRKs radiokvalifisering har vist at det er de som mobiliserer for sitt navn som vinner frem. Ikke ulikt det som skjer når Israel får sine politiske stemmer. Denne typen konkurranse tviler jeg på at man får se til neste år.

Dragartisten Skrellex, som sikret den siste finaleplassen, brast i tårer. Hvor mye er disse verdt når man kjenner til hans uttalelser i forhold til Israel tidligere:

Israel har absolutt ingenting å gjøre i Eurovision. Jeg kan virkelig ikke fatte hvordan ikke alle andre deltagende nasjoner, inkludert oss selv, setter et ultimatum her.

Jeg ser en masse svada om at Eurovison ikke skal være politisk. Noe som bare er tøv . Eurovision er, og har alltid vært, politisk enten man liker det eller ei. Russland ble, med god grunn utestengt, forhåpentligvis for alltid, da de invaderte Ukraina. Så hvordan folk klarer å lire av seg at dette er annerledes og at Israel bare «forsvarer» seg er for meg helt uvirkelig.

Det vi er vitne til her er folkemord. Og politikerne våre gjør ingenting. Tusenvis av barn har allerede mistet livet i denne såkalte «krigen». Hadde menneskene på Gaza hatt samme hudfarge som oss hadde vi ikke hatt denne diskusjonen.

https://www.nettavisen.no/kjendis/mgp-cupen-avgjort-sikret-seg-den-siste-finalebilletten/s/5-95-2844249

Det er fortsatt tid for Skrellex (og andre) å trekke seg.

Ylvis tok eit tydeleg standpunkt med å tidleg melde sin boikott. Samtidig så blir ein eventuell artistboikott langt meir virkningsfull og merkbar om dei no går gjennom Meldodi Grand Prix (der Israel ikkje deltek), blir kåra til Norges Eurovision bidrag, og deretter nekter å reise til Austerike for å delta i finalen.

Eg er heilt sikekrt på at det er mykje kontraktsforhold og styr som gjer dette vanskeleg, men jo nærmare sjølve finalen ein kjem, jo meir virkningsfull blir ein boikott.
At ein handfull av nasjonar har sagt at dei boikotter blir nok i liten grad merka sidan det forsatt er mange artistar som skal delta på scenen. Og slik som det har vært den siste tida med semifinalar i forkant så er det ikkje slik at nokon av sjåarane forventer å sjå alle nasjonar representert på finaledagen uansett. At Spania og Irland glimter med sitt fråvær blir ikkje kjempesynleg.

Men om Spania hadde gjennomflørt den nasjonale delen, funnet sin representant som kanskje har ein kjempehit som heile Europa går å nynner på og kanskje også er favoritten til å vinne, ja då vil det merkes svært godt om scena er mørklagt under dei 3 minutta under finaleshowet som Spania har fått til rådigheit.

Jo tidlegare artistar boikotter, jo meir tid har produksjonen til å finne ein vikar. I verste fall kan NRK oppnevne ein representant direkte, og det er nok alltids artistar som verdsetter mediaoppmerksomheita meir enn det å ta eit politisk standpunkt.

Kan du tenke deg kor effektiv det hadde vært med boikott om alle artistane møtte opp i Wien, hadde sine generalprøver, sitter i green room med noko godt i glaset, og går på scena med pyroen i full sving, for så å spassere av scena fem sekund seinare utan å synge ein tone, og at alle artistane gjer nøyaktig det samme i tur og orden.
Det ville vært ein katastrofe for arrangementet (og publikum) der arrangøren blir pressa opp i eit hjørne der ein enten må la dette utspele seg i beste sendetid der heile Europa får sjå ein direktesendt musikkonkurranse utan anna musikk enn eventuelt Israel sitt bidrag om dei tørr å gå på scena som einaste nasjon, eller så må arrangøren kutte sendinga slik at alle europeiske TV kanalar som har satt av laurdagskvelden til denne sendinga må sende eit eller anna opptak for å unngå svarte skjermar.

Fazam skrev (På 28.1.2026 den 7.20):

Anmeldelser fra avisene viser noe overraskende at Alexander Rybak er minst likt.

Eg synes ikkje det er så overraskande om ein tolkar dette utifrå eit politisk syn.
Rybak er født i Belarus, har russisk som morsmål og budde der some fem fyrste leveår før han flytta til Norge.
Han vart også veldig populær i Russland etter at han vant Eurovision.

Eg kan godt sjå for meg at han har blitt ein del av boikotten, for skal ein boikotte for at Israel ikkje burde få delta, så er det litt rart om Norge i staden sender ein "russer" for å representere oss all den tid Russsland er utestengt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...