Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nidar2 skrev (3 minutter siden):

Jeg var litt utydelig, beklager. Jeg mener klimaanlegget/AC. Problemet er at bilen plutselig dugger ned innvendig og VW har anbefalt alle og ikke kjøre med AC påslått nå når det er kaldt.

For bilene som ikke har stoppet ennå? 

Samt hvorfor mener du at styring av AC ikke kan justeres gjennom SW? OBDeleven II viser en haug av ulik data mot AC, så det ville isåfall vært rart om man ikke kan justere ting der. 

Hvor har du den informasjonen fra? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
oophus skrev (11 minutter siden):

For bilene som ikke har stoppet ennå? 

Samt hvorfor mener du at styring av AC ikke kan justeres gjennom SW? OBDeleven II viser en haug av ulik data mot AC, så det ville isåfall vært rart om man ikke kan justere ting der. 

Hvor har du den informasjonen fra? 

Ja, det er mange ID'er som står på verkstedet i ukesvis, men det finnes også noen uten særlig mange problemer.

Når jeg snakker om klimaanlegg så snakker jeg av livserfaring og måten slike anlegg er konstruert på. Det er rom for konstruksjonsfeil, feil på tørkefilter og kondensatorer, drenering osv. og slike ting kan ikke fikses med en oppdatering.
 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (15 minutter siden):

Når jeg snakker om klimaanlegg så snakker jeg av livserfaring og måten slike anlegg er konstruert på. Det er rom for konstruksjonsfeil, feil på tørkefilter og kondensatorer, drenering osv. og slike ting kan ikke fikses med en oppdatering.

Er det en hardware feil, så vil det bli byttet på garanti. Dog jeg er mer spent på hvorfor du mener at ting ikke kan justeres gjennom SW? Som sagt så finner du en egen seksjon for A/C om du plugger i OBD eleven II med en haug av datapunkter der. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
oophus skrev (9 minutter siden):

Er det en hardware feil, så vil det bli byttet på garanti. Dog jeg er mer spent på hvorfor du mener at ting ikke kan justeres gjennom SW? Som sagt så finner du en egen seksjon for A/C om du plugger i OBD eleven II med en haug av datapunkter der. 

Om du vil kjøpe en bil med kjente feil og mangler, så værsågod!

 

Lenke til kommentar
After8 skrev (13 timer siden):

Må nok begynne å revurdere leasing, og heller se på en billigere løsning som flere har foreslått. Har ikke veldig lyst å kjøpe brukt elbil (I Alle fall ikke mer enn 3-5 år gammel), så blir nok en med forbrenningsmotor.

Hva med å overta en påbegynt leasingavtale? Kan komme rimeligere ut da. Kanskje du finner noe her?

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&number_of_seats_from=2&number_of_seats_to=5&sales_form=2&sales_form=5&sales_form=1&sort=PRICE_ASC&year_from=2019&year_to=2021

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (10 timer siden):

Jeg var litt utydelig, beklager. Jeg mener klimaanlegget/AC. Problemet er at bilen plutselig dugger ned innvendig og VW har anbefalt alle og ikke kjøre med AC påslått nå når det er kaldt.

AC-trøbbel: https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&number_of_seats_from=2&number_of_seats_to=5&sales_form=2&sales_form=5&sales_form=1&sort=PRICE_ASC&year_from=2019&year_to=2021

Skjerm-trøbbel (Golf): https://motor.no/feil-golf-infotainment/ma-kalle-tilbake-splitter-ny-golf-etter-nytt-datatrobbel/189448

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/41EPGE/vegvesenet-om-dugg-i-id3-vil-vurdere-tiltak

https://motor.no/elektrisk-hyundai-ioniq-electric-id3/slakter-kvaliteten-pa-id3-i-elbiltest/185127

https://motor.no/bil-elbil-problemer/slar-alarm-om-trobbel-med-vws-nye-storselger/183705

https://motor.no/elbil-id3-volkswagen/omfattende-programvare-problemer-for-vw-id3/117666

oophus skrev (11 timer siden):

Er det en hardware feil, så vil det bli byttet på garanti. Dog jeg er mer spent på hvorfor du mener at ting ikke kan justeres gjennom SW? Som sagt så finner du en egen seksjon for A/C om du plugger i OBD eleven II med en haug av datapunkter der. 

Konstruksjonsfeil kan, som kjent, ikke repareres med oppdatering.

Det er mulig ID3 blir en fin bil når de fikset alle feilene, men akkurat nå har de fikset veldig lite og folk har kjøpt nye biler som har stått på verkstedet veldig lenge. Det blir også veldig skummelt å anbefale ID4 siden de er så identiske mtp. SW og andre like deler som benyttes.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, perpyro said:

Kanskje problemet med dugg for ID3 bunner i avriming av kjøleregisteret som ikke lengre kjøler men tiner og blåser fuktig luft inn i bilen når det tiner.

Er jo en grunn jeg kan se for meg når det brådugger på vinduene innvendig.

Kan jo tenkes at det er noe slikt ja. Isåfall litt lite gjennomtenkt design..

Litt dårlig av VW å bare si til folk at de må slå av AC når det er under 10 grader for å unngå dette.
Dette er jo en helt ny og Revolusjonerende bil ifølge VW. Den burde jo bare fått en OTA oppdatering som slo av AC under 10 grader frem til de får fikset det.
Men bilen støtter vel ikke OTA enda....

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Konstruksjonsfeil kan, som kjent, ikke repareres med oppdatering.

Tipper du at det er konstruksjonsfeil? Eller vet du det? 

Nidar2 skrev (1 time siden):

Det er mulig ID3 blir en fin bil når de fikset alle feilene, men akkurat nå har de fikset veldig lite og folk har kjøpt nye biler som har stått på verkstedet veldig lenge. Det blir også veldig skummelt å anbefale ID4 siden de er så identiske mtp. SW og andre like deler som benyttes.

Alle som kjøper ID.3 nå får bilen med ME2.0. Alle "juletre" blinklys-feil og falske meldinger pga en for kjapp oppstart mot ferdsel er luket ut it stor grad der. ME2.0 fikser også 12V problemet ved at det lades opp av hovedbatteriet ved flere anledninger. 

ID.4 skal komme med ME2.1 her i landet. Det er ihvertfall det folk er lovet som har spurt dem, så gjenstår det å se hva det blir til. Men feil og mangler er velkjent for kjøperen, og man blir kompensert for å måtte vente for utbedringer. 2,000kWh lading og gratis dekk og felg kom jo for ID.3. Om SW oppdatering til ID.4 er forsinket, så får man nok kompensasjon for det der også. 

Altså kan man fint velge selv. Er det greit at AC er av under 10 grader til problemet er fikset gjennom SW eller garanti og nytt HW så er det jo greit. 20,000 kr i kompensasjon for å vente på løsningen trur jeg mange vurderer som en god deal. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
24 minutes ago, oophus said:

Tipper du at det er konstruksjonsfeil? Eller vet du det? 

Alle som kjøper ID.3 nå får bilen med ME2.0. Alle "juletre" blinklys-feil og falske meldinger pga en for kjapp oppstart mot ferdsel er luket ut it stor grad der. ME2.0 fikser også 12V problemet ved at det lades opp av hovedbatteriet ved flere anledninger. 

ID.4 skal komme med ME2.1 her i landet. Det er ihvertfall det folk er lovet som har spurt dem, så gjenstår det å se hva det blir til. Men feil og mangler er velkjent for kjøperen, og man blir kompensert for å måtte vente for utbedringer. 2,000kWh lading og gratis dekk og felg kom jo for ID.3. Om SW oppdatering til ID.4 er forsinket, så får man nok kompensasjon for det der også. 

Altså kan man fint velge selv. Er det greit at AC er av under 10 grader til problemet er fikset gjennom SW eller garanti og nytt HW så er det jo greit. 20,000 kr i kompensasjon for å vente på løsningen trur jeg mange vurderer som en god deal. 

Med tanke på hva ID.3 koster så spørs det jo hvor god løsning det er å få litt penger tilbake. ID.3 er jo overpriset i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Ganske utrolig at de ikke bare fikser problemet, som Tesla holder på med nå. De har også store problemer med AC på nye biler. Men de som opplever feil ringer support og får det fikset. Går det mer enn en dag får de en leiebil som fungerer. 

Litt grovere feil hos Tesla da hvor all varme forsvinner.. 

Men er produksjonsfeil på noen sensorer ja. Kan i visse tilfeller løses med en OTA som Tesla sender deg om du kontakter dem, men det er litt avhengig av hvilken sensor som er problemet på den aktuelle bilen.

Men de sender bergningsbil til deg om man ikke tør å kjøre bilen til service selv.

Neste batch av biler har nok eliminert denne feilen helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Med tanke på hva ID.3 koster så spørs det jo hvor god løsning det er å få litt penger tilbake. ID.3 er jo overpriset i utgangspunktet.

Ja, det er jo sant at den priser seg i øvre del mot ulik konkurranse. Må huske at det ikke vil være et problem med å få levert inn bil igjen om VW ikke holder det de lover, så jeg syns ikke man tar stor risiko så lenge man har det på papiret at X og Y skal utbedres innen Z dato, som er noe kjøpere får. En AC som ikke kan brukes vil være god nok grunn til å få penger tilbake og få levert bilen inn igjen om dette ikke fikses gjennom ny HW eller fiks gjennom SW. 

ID.3 generasjon 2 og 3 vil nok være en lurere bil å kjøpe kostnadsmessig sett om man følger normal modell-utvikling og prising derifra. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Meg bekjent sliter fortsatt folk med tomt 12V-batteri selv etter oppdateringen.

2000 kW = 1000 kroner for de som ikke hurtiglader. Dekk har vel en verdi på kr. 10.000,-. Jeg synes ikke nødvendigvis dette er en god deal for at bilen står på verkstedet i ukesvis, for ikke å snakke om de dyre taxi-regningene man får når bilen havarerer. Lånebil er har begrenset nytteverdi for svært mange.

Spørsmålet blir hvor mye småfeil man må godta med bilen fremover uten gyldig grunn for heving av kjøp. Det hele fremstår som et sjansespill. Man kan henvise til fremtidige oppdateringer i uoverskuelig fremtid.

Er det noen kunder som har fått hevet kjøpet på ID så langt?

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 minutter siden):

Er det noen kunder som har fått hevet kjøpet på ID så langt?

Ja. "Juletrebelysningen" var ikke kommunisert, så det er flere som har brukt den veien for å få levert bilen tilbake. Om ting som AC ikke fungerer etter ME2.1, så vil det nok være flere som melder seg på. 

 

Nidar2 skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet blir hvor mye småfeil man må godta med bilen fremover uten gyldig grunn for heving av kjøp. Det hele fremstår som et sjansespill. Man kan henvise til fremtidige oppdateringer i uoverskuelig fremtid.

Det er jo litt av problemet med OTA og en ny fremgangsmetode for å utvikle SW inn mot biler. Dette vil være en ny standard, litt som at første året med ny Windows OS ofte er ræva, så vil nok nye biler nå frem til OS'et er mer komplett være rimelig "lack-luster" også. 

Men ID.3 folk har altså kontrakt på hva som skal fikses til når, så det vil være null problem å få pengene tilbake og levere inn bilen om lovnadene ikke blir holdt. Idag hadde jeg inkludert 12V garantier også, som jo uansett følger bilen ved normale garantier. Men at man kan inkludere dette i kontrakten burde være null problem for når det skal være fikset ved et kjøp, om det faktisk er folk som opplever problemer på ME2.0 ennå. Dog jeg ser ikke helt hvordan? Da har isåfall 12V batteriet blitt skadet fra før ME2.0, og at man rett og slett må ha nytt batteri. Noe man jo får gratis hos verkstedet om batteriet må skiftes. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...