Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hvordan er det med strømforbruket om vinteren ift sommer @Kaplan? Og har bilen en god varmepumpe? Liker designet på bilen foran og på siden, men er ikke så fan av bakenden. Uansett virker det som en veldig solid bil! Synes at prisen er litt vel stiv bare. GT-line versjonen har vel 325 HK om jeg husker riktig? Samme som på min Model 3 RWD isåfall. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den har sikkert trehundre og noen hester ja. Veldig sprek, det er gøy det første kvarteret, også setter hverdagen inn... Dette med hester og 0-100 osv er noe med det siste man bør fokusere på. Så lenge bilen har hester nok til å dra to+ tonn med stål, kjerring, unger og bagasje alminnelig greit opp i fart er det mye viktigere med plass, kvalitet, kjøreegenskaper, forbruk og ikke minst UI etterhvert som bilene tross alt er datamaskiner med hjul og dører. 

EV6 bruker litt mer enn Enyaqen både på sommer- og vinterføre. Dette skyldes vel fire- vs tohjulsdrift. Sommerstid er det vel 14-16 kWh/100 og vinterstid rundt 20. Varmepumpen fungerer fint nok til at jeg ikke har ofret den én tanke siden vi overtok bilen.

Opplevd kvalitet er veldig bra. Virker godt sammenskrudd, pene skjøter og overganger og interiøret er pent og gir et eksklusivt og ikke tacky inntrykk. UI er mer teknisk og har litt høyere terskel enn på Enyaq, men man kommer fort inn i det og når man bare lærer seg de små særhetene er det veldig greit. Skjermene er bedre enn på Enyaq. Kamera på speilene i "speedometer"-skjermen er genialt. Jeg er ikke superfan av designet på setetrekkene, men ble fort nok vant til det gitt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 timer siden):

Har en kompis som kjøpte i fjor og jeg har prøvd den. Det skorter litt på bagasjeromsplass hvis det er viktig. Og spesielt nå etter dyppen i bilmarkedet så er den priset alt for høyt for hva du får. Du kan vel specce den opp godt over 800k hvis jeg husker rett, så plusser/minuser kommer også litt an på utstyrsnivået, men den ligger godt over konkurrentene prismessig.

Ellers er den komfortabel og har det riktige utstyret. Veldig god bil, og sett bort fra prisen så treffer den på det meste utenom bagasjeromsplass.

Da snakker du om EV6 GT, og ikke GT-Line. Ja, den er dyr, og temmelig heftig i ytelsene. Men er som du ser mye å spare bare man går ned til GT-Line. Også en morsom bil. Den er en av mine topp 4 el-biler, sammen med TMY, Ioniq 5 og ID. Buzz.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Kaplan said:

Den har sikkert trehundre og noen hester ja. Veldig sprek, det er gøy det første kvarteret, også setter hverdagen inn...

Jeg skal ikke krangle, men jeg er så uenig. Selv etter 2 ish år med elbileierskap så koser jeg meg hver gang jeg er alene på en litt svingete landevei eller skal ut på motorveien fra et akselerasjonsfelt. Selvsagt er andre egenskaper "viktigere", men jeg kommer aldri til å slutte å kose meg med akselerasjonen til en elbil. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Locrin skrev (9 minutter siden):

Jeg skal ikke krangle, men jeg er så uenig. Selv etter 2 ish år med elbileierskap så koser jeg meg hver gang jeg er alene på en litt svingete landevei eller skal ut på motorveien fra et akselerasjonsfelt. Selvsagt er andre egenskaper "viktigere", men jeg kommer aldri til å slutte å kose meg med akselerasjonen til en elbil. 

Jeg tror ikke noen av oss er uenige i det. Men her diskuterte vi altså Long Range MY vs Performance. Begge er KJAPPE og veldig gøye på svingete landeveier. Performance er et drøyt sekund raskere på 0-100 for 40k ekstra og fremhever i tillegg en av de største svakhetene med Model Y, nemlig at den er svært stiv og følsom for underlag. Både støy og kjørekomfort synker, i tillegg til at den er mindre effektiv. Poenget var vel at det er mer enn nok med Long Range. Det er ikke ofte på landeveier jeg tør å trøkke klampen i bånn selv på en Long Range.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig individuelt. Nokre synest Model Y LR er treig og vil ha Performance. Andre synest Leaf er meir enn nok. Prøvekjøring er det einaste som vil hjelpe for å avklare for den enkelte.

0-100 fortel ikkje alt heller. Leaf kan kjennes kvikkare ut enn min Enyaq iV80x fordi du må trykke pedalen eit stykke ned på Skoda-en før det blir litt fart på sakene. Det er veldig sjeldan eg har klampen i bånn, men til dagleg kjøring er det òg forskjell i respons.

Lenke til kommentar

Selv på min model 3 RWD, altså tregeste versjon, gir 300 hester meg mer akselerasjon enn jeg noen gang har hatt!
Så nytt for meg er at jeg må faktisk være forsiktig på pedalen når jeg skal forbi en traktor, syklist, eller speede opp fra påkjøringsfelt... For trykker jeg klampen i bånn så er jeg langt over 100 mens jeg sjekker speilet.
Veldig deilig, artig, og ikke minst sikkert med så mye krefter når man må forbi noen eller skal inn i ledig luke på motorveien. Og mer enn nok for meg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Det var et eksempel. GT-Line er fortsatt 650 tusen.

Og er fremdeles 150 K mindre enn de 800 K du nevnte. Selv de til rundt 550 K er greit spreke, og greit utstyrt, selv om det kanskje er noe å savne om man ikke får kjøpt "top of the line".

Samme med TM3/TMY, man snakker heller om prisen på LR, ikke nødvendigvis P-modellene når man sammenligner med andre biler i klassen. Var derfor jeg poengterte at du var litt "urettferdig" mot Kia der.

Spekker du opp en ID.4/5 GTX, så lander du veldig likt prisen på en EV6 GT-Line, og da har du tross alt en langt mer sporty bil i EV6'en. Så klart koster det endel ekstra når man går fra en sporty utgave, til en sports-versjon av samme utgangspunktet. Jeg er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt her.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Ikke enig. EV6 får trekk for pris i "alt" av tester. Den ligger definitivt over konkurrentene med sammenlignbart utstyr.

Vel, når du får det til å høres ut som du må opp i 800K for å få bilen godt nok utstyrt, så står jeg på at du fremstilte EV6 i et noe dårlig lys.

Og jeg sjekket nettopp en test mellom id.4 GTX og Kia EV6 GT-Line, der konklusjonen vel var den motsatte, du får mer for pengene med Kia'en. Det ser man og i Motor sin vurdering der den fikk 8 av 10 for pris, selv om den som sagt var ansett som dyrere enn ID.4/5.

Kia EV6 scorte forøvrig 85 poeng, likt med Ioniq 5, og noe over id.4 sine 83. Så kan man selvsat være uenig også i både poengfordeling og toppscore for de forskjellige bilene, fordi man vurderer visse egenskaper som viktigere.

Det ID.4 først og fremst scorte mest på i sammenligningstesten (ikke Motor), var bedre plass. Og der er jeg enig, da bagasjerommet ikke er like høyt, og rolloen i tillegg sitter ugunstig lavt.

det sagt, EV6 er ikke så rimelig som den burde vært. Også opp mot konkurrenter, og det har ikke hjulpet på at de holder på prisen der andre har sett at de må legge seg litt lavere. Men er vel gode muligheter å finne en bil til kampanjepris, om du aksepterer en allerede ferdigspekket bil som står i Norge/hos forhandler.

Men det er som sagt langt opp til de 800 K du antydet at "man må opp på",

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Vel, når du får det til å høres ut som du må opp i 800K for å få bilen godt nok utstyrt

Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Men det er som sagt langt opp til de 800 K du antydet at "man må opp på",

Du legger litt vel mange ord i munnen på meg her. Vet ikke hvor du henter det fra at man "må opp på", men det har jeg hvertfall aldri sagt. For et halvt år siden når jeg sjekket var tilsvarende det jeg ville ha på ish 640-650 uten vinterdekk. Cirka 150 tusen over MY, ca 100 tusen over ID.4. Men da hadde den egentlig ingen minuser på selve utstyrsfronten, i motsetning til de andre.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Du legger litt vel mange ord i munnen på meg her. Vet ikke hvor du henter det fra at man "må opp på", men det har jeg hvertfall aldri sagt. For et halvt år siden når jeg sjekket var tilsvarende det jeg ville ha på ish 640-650 uten vinterdekk. Cirka 150 tusen over MY, ca 100 tusen over ID.4. Men da hadde den egentlig ingen minuser på selve utstyrsfronten, i motsetning til de andre.

Du antydet det i måten du skrev det i det første innlegget du skrev prisen i, som jeg svarte på. Du skrev det altså ikke direkte. Men tenker den er ferdig diskutert nå.

Ja, man må selvsagt se på hva man faktisk får for prisen, og se om pristillegget er verdt det for en selv. En liten endring som kanskje ikke betyr mye, kan likevel utgjøre noen kroner.

Største minuset for min del når det kommer til EV6, er nok det at faktisk nyttelast er vel lavt, noe og Ioniq 5 sliter med. Hadde det ikke vært for det, hadde den flydd rett opp på 1. plass. Her burde Kia og Hyundai skjerpet seg kraftig. 395 kg for EV6 Exclusive LR AWD og 376 for Ionic 5 Premium LR AWD blir snaut.

Overraskende nok ligger ikke ID.4 GTX eller ID.5 GTX noe særlig bedre an, med 394 for ID.5 GTX og 385 for tilsvarende ID.4 GTX. Trodde VW hadde nesten 500 kg tilgjengelig, men det er vel bare core-utgaven da, med det lille batteriet.

300 kg er vekten på 4 passasjerer á 75 kg, så da er det fort bare 15-22 kg med bagasje per person. Da må man ha henger til sykler og resterende bagasje, om man skal ha med f.eks. sykkel og telt++. 15 kg er jo gjerne ikke mer enn klær, sko og toalettveske for en langhelg! Blir dårlig med "plass" til ølet og kjøttet etc. For ikke å snakke om grillen og gassflaska. ;) 

Men jeg skulle hatt endel mer penger i banken for å bla opp for en ren GT-versjon, selv om jeg synes den virker heftig på alle måter, og det frister. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...