Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skulle tatt seg ut om noen ble tatt i en hastighetskontroll ved f.eks. 100 km/h, nektet for forholdet, og en undersøkelse av speedometeret viser at det viste 100, men bilen kjørte over 100. Det ville blitt en utfordring for produsenten av denne bilmodellen! Det er derfor produsentene legger feilmarginen bevist asymmetrisk på den ene siden visningen.

Regelverket - hvor det finnes - støtter nok opp om dette.

Og om dekkvalg/-slitasje etc skulle være involvert i årsaken går i alle fall produsenten fri.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Det er mange som prøver seg på det der i retten.

Sjeldent man kommer noen vei, bevisbyrden ligger på deg, og det er som regel andre faktorer som ligger på ditt eget ansvar. Som modifikasjoner etc.

Min gamle Vw viste ca. 5kmt for lite i 60kmt

Og min nåværene Suzuki viser omlag 3kmt for lite i 60kmt.

Sett at en av de fartsmålerskiltene langs veien er korrekt. Og gps på mobil.

Jeg ligger som regel 5kmt over på nålen når jeg kan.

 

Lenke til kommentar
mandodiao skrev (22 timer siden):

Det er mange som prøver seg på det der i retten.

Sjeldent man kommer noen vei, bevisbyrden ligger på deg, og det er som regel andre faktorer som ligger på ditt eget ansvar. Som modifikasjoner etc.

Min gamle Vw viste ca. 5kmt for lite i 60kmt

Og min nåværene Suzuki viser omlag 3kmt for lite i 60kmt.

Sett at en av de fartsmålerskiltene langs veien er korrekt. Og gps på mobil.

Jeg ligger som regel 5kmt over på nålen når jeg kan.

 

I gamle dager før gps ble vanlig kalibrerte vi speedometer etter avstands pinner langes veien. De små med et lite sølvgrått skilt. Disse var plassert med nøyaktig 500m avstand.

60km/h var akkurat 60sek mellom to stolper. 80 var 45sek. Brukte man 47 sek når speedo viste 80 var reel hastighet 76.6km/h

Lenke til kommentar
Trestein skrev (30 minutter siden):

I gamle dager før gps ble vanlig kalibrerte vi speedometer etter avstands pinner langes veien. De små med et lite sølvgrått skilt. Disse var plassert med nøyaktig 500m avstand.

60km/h var akkurat 60sek mellom to stolper. 80 var 45sek. Brukte man 47 sek når speedo viste 80 var reel hastighet 76.6km/h

Med den metoden har du i alle fall ikke risikert å kjøre for fort! Halve av fartsgrensen for å være nøyaktig😉
Sikker på det ikke var 1000 meter mellom disse stolpene?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lurer veldig på å kjøpe meg en Volvo XC40 2024 utgave. Så på XC40 for en stund tilbake, men rekkevidden var en dealbreaker. Er masse kompromisser med den likevel, men det er det med alle elbiler jeg har sett på. Og sånn sett opplever jeg at denne er den som jevnt over passer mitt bruk best.

  • Bra firhjulstrekk som effektivt flytter krefter mellom hjulene når man har problemer
  • Bakhjulstrekkdominant firhjulstrekk
  • 17.5 cm bakkeklaring (mindre enn jeg skulle ønske, men mulig å leve med)
  • 53 mil VLTP
  • 208 kW maks ladehastiget
  • 1800 kg henger og 100 kg kuletrykk
  • Svært gode lys (Pixel)
  • Stor nok innvendig, selv om den helt klart er på den lave siden av akseptabelt - spesielt bagasjerommet er snøtt
  • Fysiske knapper på rattet og tradisjonelt plassert instrumentpanel og blinklys
  • Billig ifht andre suv'er jeg har vurdert
  • Bilia er forhandler

Er jo noen vesentlige ulemper og (mangler hud, Volvo er eid av Geely, lite bagasjerom, litt usikker på Android os'et), men overall virker det å være et greit kompromiss for meg.

Jeg får vel komme meg på prøvekjøring, så jeg får sjekka om den tilfredsstiller ifht kjøreopplevelse og støy...

Noen her inne som kjører XC40?

 

 

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (1 time siden):
  • Billig ifht andre suv'er jeg har vurdert
  •  

Håper du har fått noe rabatter? Jeg regna en XC40 som den dyreste når jeg vurderte bil. Men jeg har ikke sett så mye på hva som eventuelt er nytt på 2024. Ser jo blant annet at hengervekten du nevner er bedre enn de tallene jeg så på.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 timer siden):

Håper du har fått noe rabatter? Jeg regna en XC40 som den dyreste når jeg vurderte bil. Men jeg har ikke sett så mye på hva som eventuelt er nytt på 2024. Ser jo blant annet at hengervekten du nevner er bedre enn de tallene jeg så på.

2024 utgaven har større batteri, lengre rekkevidde, raskere ladehastighet og ny drivlinje. Hengervekt tror jeg ble økt i 23 utgaven. Dette gjør den langt mer konkurransedyktig enn tidligere utgaver, men den er jo fortsatt litt dyr ifht en Model Y feks. Så det kommer jo ann på hva man sammenligner med. Men av bilene jeg har vurdert er dette den billigste, med god margin.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (9 timer siden):

Selv med glasstak så har model 3 og Y solide tak, merk at de tilogmed kan åpne døren og kupeen er hel, mens de andre bilene er flate.

 

 

For en Tesla eier er jo dette knallgod dokumentasjon på hvor mye taklast bilen tåler eller hvor sikker den er om 3 elefanter skulle sette seg på taket samtidig. 

Lenke til kommentar

At et biltak tåler 4 ganger sin egen vekt før det kollapser er egentlig ikke en veldig spesiell egenskap, kravene som har vært gjeldende siden 2009 i USA er at takene skal tåle minimum 3 ganger bilens vekt for biler under 2700 kilo https://www.federalregister.gov/documents/2009/05/12/E9-10431/federal-motor-vehicle-safety-standards-roof-crush-resistance-phase-in-reporting-requirements

Vet ikke hvordan EU kravene er da jeg ikke klarte å søke meg frem til det, men poenget står jo uansett. Det er jo flott av Tesla overgår disse kravene, men tror nok ikke de er unike med å ha såpass sikkerhetsmarginer :)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...