Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Zeph skrev (8 minutter siden):

Ikkje nødvendigvis. Det er framleis lange produksjonstider på fleire bilar og frå nyttår blir det sannsynlegvis moms på verdi over 500k.

Prisnivå i samfunnet, renter osv. er sjølvsagt med på å dempe.

Jeg burde ha lagt til at det er min spådom. Jeg spår at det går over innen 3mnd, og vi vil få normale priser (ispedd en og annen håpefull som var for sen til festen)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (45 minutter siden):

selv om jeg har Ionity avtale var dette et trist skue. F.eks. var nesten halvparten av laderne på Ionity Dal ute av drift

Kan skyte inn noe her: har jobbet en del med ladere i det siste for elektrifisering av skip/båt. Gikk for hyllevare. Noen av de var defekt når de kom til Norge. Er nesten umulig og få tak i nye deler til de. Tror vi har ventet siden starten av juni nå, på noe som er claim. Fikk noen deler for en måned siden, men de var helt knust når vi fikk de. 

 

DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Så kjapt salg som må skje? Da hadde jeg sjekket hvilken forhandler som ville tjene minst, spist et 10K tap og sluppet å forholde meg til stresset.

Har allerede gjort dette, men får ingen fornuftige priser fra forhandlere. De skal gjerne ha 50-80k profitt per bil, og det er selv om det nærmer seg tomt i lokale. Fysj. Nettbil kan kanskje være noe? Noen som har erfaring? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fikk solgt min nesten 2 år gamle MG ZS EV for 16.000kr mindre enn den kostet ny for et par dager siden. Det er en rar følelse å gå i "pluss" i forhold til gjenstående lån.

Jeg har hatt på Finn-søk og på de to siste ukene har prisene på tilsvarende biler gått ned med 10-15 tusen i min del av landet. Jeg kan jo ikke vite hva de faktisk blir solgt for, men det virker som om prisene i dette segmentet er på vei ned.

Det blir interessant å se hva bruktprisene for de mest populære rundt 500 tusen blir i høst/vinter.

Endret av eintotre
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (17 minutter siden):

Kan skyte inn noe her: har jobbet en del med ladere i det siste for elektrifisering av skip/båt. Gikk for hyllevare. Noen av de var defekt når de kom til Norge. Er nesten umulig og få tak i nye deler til de. Tror vi har ventet siden starten av juni nå, på noe som er claim. Fikk noen deler for en måned siden, men de var helt knust når vi fikk de. 

 

Har allerede gjort dette, men får ingen fornuftige priser fra forhandlere. De skal gjerne ha 50-80k profitt per bil, og det er selv om det nærmer seg tomt i lokale. Fysj. Nettbil kan kanskje være noe? Noen som har erfaring? 

Nettbil er verst, eller var det i mitt tilfelle. Skriv i annonsen at bilen er hos forhandler om 2 uker - da til 30 000 mer - og de kan velge summen de skal betale.

«Hei, har en fin P2 til salgs med mye utstyr (sjekk liste)

Bilen er hos forhandler om kun kort tid til 30 000 kroner mer, så kan du som kjøper avgjøre om du vil gi det til Bilia eller ikke»
 

Edit: En forhandler ringte meg fra Bilia og bød 582 000 for min, den hadde jeg betalt 596 for. De skal bare ha maksimal fortjeneste på din bekostning, på tide å ta av hanskene og begynne å brenne noen bruer.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Har prøvd å leke meg litt med ABRP, får ikke Elton til å fungere med carplay så hoppet direkte over til ABRP som Elton er basert på, men hver gang jeg legger inn ruten jeg skal kjøre får jeg opp "This plan is no longer viable" med en gang, trykker jeg på view alternatives og endrer slik at ladestoppene blir en annerledes så skjer det samme, den laster inn, starter navigering og hopper automatisk til "this plan is no longe viable". Noen som har peiling på hva jeg gjør galt?

bilde.thumb.png.b404a9af7f41f854da315239f8c7bad6.png

Lenke til kommentar
Sitat

Mens Sportback-versjonen av Audi A6 e-tron er ventet å bli levert til kunder i 2023, forventes Avant-utgaven å bli produsert i 2024. Siden den produksjonsklare bilen ennå ikke er vist, er det for tidlig å anslå noe håndfast rundt pris. 

Dagens Audi A6 Avant med diesel- og bensinmotorer koster imidlertid fra 751.500 kroner inkludert norske avgifter. At den kommende elbilen vil plassere seg under Porsche, men på nivå med konkurrentene BMW og Mercedes-Benz, er naturlig å anta. 

https://www.finansavisen.no/motor/nyheter/2022/03/17/7836710/audi-a6-avant-e-tron-concept?zephr_sso_ott=WnnUis

Hugs òg at det blir moms på alt over 500k frå neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Merkelig bil. Store mengder ubrukelig plass foran, sittestilling for langt bak, som går ut over lastekapasiteten ennå lengre bak. Alt for store hjul som spiser av plassen innvendig. Jeg spår flopp.

Enig i kritikken om fronten. Kunne lett gjort om med fronthjul man "sitter på" slik det tradisjonelt gjøres. Tenkte først hvor blokkert utsynet må være når man sitter så langt bak. Men det var løst med et glass på nedre del, som ikke var lett å se at var glass fra utsiden. Uansett, masse bortkastet plass der.

Men tipper dette gjør underverker for luftmotstanden og derfor rekkevidden i forhold til batteristørrelsen, samtidig som det hjelper å ha hjulene i hjørnene for svingradius. Den mister og lagringsplass bake ved at hekken "sloper" så mye. Men den ville uansett dekket behovet for mange, siden ikke alle laster til taket, men prøver å holde seg under sete/vindushøyde.

At store navn som Amazon velger de tross disse skavankene som en LDV (light delivery vehicle) for last mile delivery, gjør at jeg tror de kan ha større sjanser enn du gir de. Spesielt i Europa vil jeg tro at disse vil passe langt bedre enn mange konkurrenter.

Og så er det og spennende at de kan konfigureres som personbiler og. Vil tro disse kan ta markedet for mange som gjerne ville hatt en elektrisk utgave av VW Sharan eller Peugeot 807, men som ikke nødvendigvis trenger 7 seter Og stor bagasjeplass samtidig. Denne virker å være nettere i så måte.

Men først må de bli tilgjengelig, før man ser om de har livets rett over tid, eller om det blir flopp.

Lenke til kommentar

Glasset i "grillen" løser et problem som ikke hadde behøvd å være der, men det er fortsatt begrenset utsyn over hjulbuene, siden glasset bare gir utsikt fremover. Men også over midjelinjen er det dårlig utsikt fremover med "mange" A-stolper.

Jeg tror ikke formen gjør så mye for rekkevidden siden dette er en bil som er myntet på distribusjon i urbane områder. Det er ikke en typisk motorvei-bil. Den blir nok først og fremst brukt i byer med mange lyskryss. Det vil si at god regenerering er viktig for rekkevidden, mens luftmotstand er mindre viktig.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (45 minutter siden):

Glasset i "grillen" løser et problem som ikke hadde behøvd å være der, men det er fortsatt begrenset utsyn over hjulbuene, siden glasset bare gir utsikt fremover. Men også over midjelinjen er det dårlig utsikt fremover med "mange" A-stolper.

Jeg tror ikke formen gjør så mye for rekkevidden siden dette er en bil som er myntet på distribusjon i urbane områder. Det er ikke en typisk motorvei-bil. Den blir nok først og fremst brukt i byer med mange lyskryss. Det vil si at god regenerering er viktig for rekkevidden, mens luftmotstand er mindre viktig.

Jeg tenkte nå mest på til bruk som personlig kjøretøy, der motorveikjøring er en del av kjøringen. Og da med 5- eller 7-seter konfigurasjon. Derav sammenligningen med Sharan og 807.

Til leveranser i by-områder, så kunne den uansett hatt mye mer boksform, siden luftmotstand ikke er et stort problem. Til og med lagringsplass over sjåføren for lange gjenstander som ikke nødvendigvis er tunge, men lengre enn det biler flest har plass til innvendig.

Som sagt, jeg er absolutt ikke uenig i kritikken av utformingen av fronten, men ville bare peke på at ikke alt er negativt. Men ja, heller en liten snute med deformasjonssone og frunk-løsning og hjulene bak/under forsetet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...