Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hud er synlig med solbriller, de bare må ikke være polariserte, for da filtrerer de bort vertikalt reflektert lys. Som jo er selve virkemåten til hud.

Men i Norge burde man jo uansett ikke kjøre med polariserte briller, da det funker dårlig på vinterføre...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (4 minutter siden):

Hud er synlig med solbriller, de bare må ikke være polariserte, for da filtrerer de bort vertikalt reflektert lys. Som jo er selve virkemåten til hud.

Men i Norge burde man jo uansett ikke kjøre med polariserte briller, da det funker dårlig på vinterføre...

Tviler på at dette er et stort problem om vinteren. Er vel helst vår, sommer og høst at dette er et problem. Spesielt på vår og høst står sola lavt, og er vel de tidene jeg gjerne bruker solbriller.

På sommeren er det helst veldig tidlig eller seint på dagen at man kan oppleve problemer, men midt på dagen er gjerne sola høyt på himmelen, og er derfor i langt mindre grad plagsomt for kjøring, ihvertfall for min del.

  • Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (33 minutter siden):

Blir flott å kjøre rundt med telefonen i hånda for å se navigasjonen da ja. Hjelper på trafikksikkerheten.

Eventuelt blir det pålegg om HUD som viser dette eller noe. Isåfall ganske lenge til det kan bli noe krav. Først må de løse problemet med at HUD ikke engang er synlig med solbriller på..

Tror ikke det er nødvendig. Det holder å høre stemmen fra navigasjonen. Pålegg om hud tviler jeg på. At vi skal se på en høyoppløst skjem midt i bilen mens vi kjører tror jeg ikke vi kan forsette med om vi skal kjøre bil slik i dag

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Tviler på at dette er et stort problem om vinteren.

Kjipt å kjøre over fjelloverganger ned mye snø, og sterkt sollys, uten solbriller. 😅

Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Kjipt å kjøre over fjelloverganger ned mye snø, og sterkt sollys, uten solbriller. 😅

Der jeg kommer fra, er dette kun et problem rundt påske, og da spesielt om påske kommer seint... Og da er det jo mer eller mindre vår allerede! Hehehe!

  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (2 minutter siden):

Kjipt å kjøre over fjelloverganger ned mye snø, og sterkt sollys, uten solbriller. 😅

Har aldri brukt solbriller verken når jeg kjører bil eller ellers. Tror nok øynene våre tåler sol etter noen hundre tusen år uten solbriller

  • Liker 2
Skrevet
Duriello skrev (4 minutter siden):

Jeg må nesten bruke solbriller året rundt, spesielt når det kommer snø. 😂 Meget lysømfindtlig.(Sollys)

Ja, dette er jo veldig individuelt, så kan selvsagt være et et langt større problem for noen, enn det er for min del., f.eks.

Jeg tenkte mer i generelle former, og da vil jeg tro det er et lite problem for de fleste på den tiden av året.

  • Liker 1
Skrevet
40 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Hud er synlig med solbriller, de bare må ikke være polariserte, for da filtrerer de bort vertikalt reflektert lys. Som jo er selve virkemåten til hud.

Men i Norge burde man jo uansett ikke kjøre med polariserte briller, da det funker dårlig på vinterføre...

Det er gjerne generellt anbefalt å ikke bruke polariserte solbriller i bil. De gjør at vann på veien blir vanskeligere å se siden det er refleksjonen fra himmelen vi gjerne ser og lar oss legge merke til vann på veien, I verste fall overser man en vanndam og få en uventet vannplaningsepiosode. 

Skrevet
1 hour ago, Trestein said:

Sikkert veldig flott. Må innrømme at jeg tor at slike skjermer i fremtiden må slå seg av mens bilen ruller. 

Det tviler jeg på, men det kommer nok reguleringer hvis bilbransjen generellt eller enkeltdeltagere tar seg for mye friheter til å ikke disincentivere det å se på skjermen mens man kjører.

Jeg kan imidlertid ikke minnes at lav oppdateringfrekvens noen gang har vært et problem. I dusinvis av leiebiler med diverse systemer har aldri det vært opplevd som noe problem. Man ser bare på skjermen et øyeblikk mens man kjører så animasjoner er ikke noe man ser, eller verre, gjør det vanskelig å se det du trenger å se eller tiltrekker seg oppmerksomhet (noe som er en definetiv fy-fy). Bruk mens man ikke kjører bilen er kun unntaksvis noe man gjør. Skjer det mye er det potensiellt et tegn på at noe er problematisk med bilens systemer, for det burde ikke være nødvendig. 

Skrevet

Tanker rundt 3-4 år gammel Kia EV6? Har fått tilbud om å overta svigers sin forholdsvis rimelig.

Er klar over 12v/ICCU problematikken - den har fortsatt ikke noen skikkelig fiks?

Skrevet
daruu skrev (47 minutter siden):

Tanker rundt 3-4 år gammel Kia EV6? Har fått tilbud om å overta svigers sin forholdsvis rimelig.

Er klar over 12v/ICCU problematikken - den har fortsatt ikke noen skikkelig fiks?

Uten at jeg vet om det stemmer, eller at det er permanent fiks!

De har begynt med utbytting til ny ICCU som skal løse problemet. Men det er store leveringsproblemer på de, og mange som må få byttet, så arbeidet med utskiftningen går tregt.

Dog, kjøper du en ny 2026 (?) modell nå, skal vel de ha fått den allerede!

Skrevet (endret)
9 hours ago, sverreb said:

Det tviler jeg på, men det kommer nok reguleringer hvis bilbransjen generellt eller enkeltdeltagere tar seg for mye friheter til å ikke disincentivere det å se på skjermen mens man kjører.

Jeg kan imidlertid ikke minnes at lav oppdateringfrekvens noen gang har vært et problem. I dusinvis av leiebiler med diverse systemer har aldri det vært opplevd som noe problem. Man ser bare på skjermen et øyeblikk mens man kjører så animasjoner er ikke noe man ser, eller verre, gjør det vanskelig å se det du trenger å se eller tiltrekker seg oppmerksomhet (noe som er en definetiv fy-fy). Bruk mens man ikke kjører bilen er kun unntaksvis noe man gjør. Skjer det mye er det potensiellt et tegn på at noe er problematisk med bilens systemer, for det burde ikke være nødvendig. 

Det ble nevnt treg infotainment så åpenbart noen (inkludert meg) som irriterer seg over det.

Men er mest når man står stille det er plagsomt. Youtube er alt for tregt å åpne på min gamle bil f.eks. blir bedre og bedre men er begrenset hva de får til med alt for svak hardware. Dashcam/sentry mode avspillern kunne gjerne vært raskere den og. Men selvfølgelig ikke viktig for alle.

2 hours ago, Snowleopard said:

Uten at jeg vet om det stemmer, eller at det er permanent fiks!

De har begynt med utbytting til ny ICCU som skal løse problemet. Men det er store leveringsproblemer på de, og mange som må få byttet, så arbeidet med utskiftningen går tregt.

Dog, kjøper du en ny 2026 (?) modell nå, skal vel de ha fått den allerede!

Meg forstått ikke permanent fiks da nye biler fortsatt har problemer men det har kanskje blitt litt bedre. De har vel og sluppet noe software som roer ned livet til ICCU og forlenger levetiden litt. Men uansett greit å være forberedt på hvordan man manuelt lader 12V og gjerne alltid ha med seg en startbooster om man kjører kia/Hyundai.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Kjørte en Volvo EX30 her om dagen etter 11.300km. i min BMW i4 M50. 

Gud bedre så glad jeg var for at jeg ikke gikk for en bil med kun skjerm i midten. Utrolig irriterende. Jeg skjønner at man blir vant til det, men når jeg opplever forskjellene i praksis så håper jeg inderlig at elbiler fra nå av som har dette i det minste kommer med headup display og noen lett tilgjengelige knapper for å styre de mest elementære tingene.

 

  • Liker 4
Skrevet
Hanhijnn skrev (24 minutter siden):

Det kan du trygt si. Enyaq er på sammenlignbar størrelse med Model Y.

TMY har litt meir totalvolum på bagasje. Bagasjerommet på Enyaq er utforma litt annleis og enkelte ting er enklare å få inn enn i TMY, men TMY tar totalen pga. brønnen bak og frunk.

Elroq er i praksis ein 17 cm kortare Enyaq. Bilane er veldig lik og seteradene står likt, så forskjellen er at Elroq har mindre bagasjerom. I volum har Enyaq 585 liter, mot 470 på Elroq.

Elroq kan du bestille med den minste batteripakken (50), mens Enyaq får du kun med 60 eller 85. Skal du ha Elroq med firehjulstrekk i dag må du kjøpe RS-modellen sidan dei ikkje har lagt ut 85x for salg endå. RS er den dyraste varianten.

Eg er veldig nøgd med Enyaq, så om du ikkje har behov for bagsjeromsplassen er nok Elroq eit kjempefin bil. Eg har sjølv tenkt litt på den, men som med så mange andre bilar på marknaden må du kjøpe den største batteripakken for å få firehjulstrekk, og eg har strengt tatt ikkje behov for så lang rekkevidde.

Innan eit års tid kunne eg tenke meg å skifte ut TMY med ein anna bil, men veit ikkje heilt kva det skal bli.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
9 hours ago, sverreb said:

Det er gjerne generellt anbefalt å ikke bruke polariserte solbriller i bil. De gjør at vann på veien blir vanskeligere å se siden det er refleksjonen fra himmelen vi gjerne ser og lar oss legge merke til vann på veien, I verste fall overser man en vanndam og få en uventet vannplaningsepiosode. 

Ganske hypotetisk situasjon i mitt syn. Jeg kjører med polariserte solbriller så lenge det ikke er skumring eller natt (ja, som regel også når det regner). Man vet jo stort sett når det er fare for vanndammer, og en vanndam må være relativt dyp og/eller farten ganske høy for at det er fare for vannplaning. I mitt syn tjener man nok mer på at man har mindre refleksjon fra frontrute og annet slik at man har bedre oversikt over trafikkbildet. Man kan f.eks mye enklere se hva andre sjåfører holder på med, om de har sett din bil eller vinker til at du skal kjøre, om de sitter på mobilen eller hva enn.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
9 hours ago, Trestein said:

Har aldri brukt solbriller verken når jeg kjører bil eller ellers. Tror nok øynene våre tåler sol etter noen hundre tusen år uten solbriller

Som nevnt tidligere er dette litt individuelt. Personlig sliter jeg veldig med å se godt hvis det er motlys. Men det har til gjengjeld kanskje sammenheng med at jeg har veldig godt mørkesyn, så jeg bør kanskje ikke klage.

Men ville bare nevne at det er ikke slik at øynene har utviklet seg til å stirre konsentrert rett frem uten hvil i timesvis. Bilkjøring er en relativt ny oppgave for øynene, så det er ikke rart at hjelpemidler kan være ønskelig.

Kanskje de første 5 årene etter jeg fikk førerkort kjørte jeg uten solbriller, og tenkte at det gikk fint uten, men så prøvde jeg å kjøre med solbriller, og det er jo noe helt annet. Kanskje den beste lifehack jeg kjenner til. Kommer aldri til å slutte med det. Hvis du ikke har prøvd det ut skikkelig ville jeg ikke avskrevet det.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Det handler jo ikke om å tåle solen. 

For min del blir eg mye mer sliten når eg kjører med sterkt lys som gjør at eg må "myse".

Solbriller er must have. Og personlig liker eg soleklart best polariserende briller. Problematikken med disse har eg aldri vært borti. Aldri hørt om en gang og det føles "noe overdrevet". Fordelene er hvertfall klare for min del, da man slipper refleksjoner i front vinduet på en helt annen måte enn med vanlige briller.

Denne diskusjonen hadde vi vel også her for ikke lenge siden. Så.... 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...