Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Vil noen lure folk, så greier de ofte det.

sant nok, men burde gjøres vanskeligere enn det er nå.

Hovedproblemet er at hele pengebeløpet overføres til megler. Vil de underslå penger, så kan de holde folk med godt snakk og løfter i lang tid og sånn sett rekke å underslå millioner før anmeldelse/politi kommer inn i bildet.

I utgangspunktet skal megler kun ha avtalt provisjon og er det beløpet folk burde sette inn på deres konto. Det burde eksistert en betalings-hub som slike bilmeglere/bruktbilselgere er forpliktet å melde seg inn i. Vi ser hvor smooth og sikkert elektronisk eierskifte, omregistrering, etc. gjøre hos Statens Vegvesen i samarbeid med Skatteetaten og forsikringsselskap der alt ordnes med godkjenning ved noen museklikk og sms.

dette trenger ikke være noen stor arbeidskrevende konstruksjon, da det meste kan løses elektronisk , med bank-ID osv. så ingen transaksjon er fullført og penger skiftet hender, før alle parter godtar fordelingen av beløp.

selger, kjøper, kreditor (hvis pant i bil) og bilmegler, og tilhørende bankkonto nr. til partene hvor pengene overføres.

Selv Finn har vel en slags betalingstjeneste Trygg Handel, der de sitter på pengene til alt er i orden. Litt paradoks at man har større trygghet ved å kjøpe en ymse duppedit til 800 kr. på Brukt Torget enn å gå ut handle biler til halv million.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (21 timer siden):

Hovedproblemet er at hele pengebeløpet overføres til megler. Vil de underslå penger, så kan de holde folk med godt snakk og løfter i lang tid og sånn sett rekke å underslå millioner før anmeldelse/politi kommer inn i bildet.

I utgangspunktet skal megler kun ha avtalt provisjon og er det beløpet folk burde sette inn på deres konto. Det burde eksistert en betalings-hub som slike bilmeglere/bruktbilselgere er forpliktet å melde seg inn i.

100% enig. Og det hadde ikke vært vanskelig å sette opp et sånt system. Men hvem skulle administrert det?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

100% enig. Og det hadde ikke vært vanskelig å sette opp et sånt system. Men hvem skulle administrert det?

det kunne f.eks. vært forsikringsselskapene, og finansieringen skjer ved at en forutsetning for å drive med kommersiell bruktbilsalg/formidling er en lovpålagt fast årlig avgift til ordningen.

Tror ikke dette vil koste all verden, da det på mange måter allerede eksisterer data-teknisk Know-How (trekant-samarbeidet Vegvesen, Forsikring, Skatteetaten) -man skal ikke oppfinne hjulet på nytt for å si det sånn, bare kopiere løsningen over til andre aktører.

Hvis ikke noe gjøres, vil vi fortsette å lese slike historier med jevne mellomrom, og mange mennesker der ute får ødelagt privat-økonomien sin.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette har jeg vært inne på før:
 

Mozilla har hatt et «privacy not included»-prosjekt der de ser på hva bilselskapet gjør med data de samler inn.

Høydepunkter:
De samler inn mer data på deg enn noen av de verste helseappene
84% av de undersøkte selger dataene dine, og over halvparten utleverer data på en enkel forespørsel fra myndigheter eller politi
92% gir ikke bileieren kontroll over sine data
 

Nå kan vi jo trumfe med GDPR og så er vi liksom ferdig med denne saken, men som Meta-saken nylig minner oss på: de jager hvert eneste smutthull for å unngå GDPR fordi forretningsmodellen deres er å sanke inn alt de kan om deg for å selge det til alle som byr. Og i mellomtiden har bilprodusentene masse informasjon på deg som du kanskje ikke vil at de skal lagre - uten at du får gjort så mye med det.
Så hvis du neste gang får dårlige forsikringsvilkår eller avslag på livsforsikringa di så kan det jo hende at bilen din har tystet på dine legnings- og helseopplysninger og også på de andre i familien din. Eller at navigasjonsdata sladrer om at du navigerer hyppig til lege/sykehus. Eller kjører hyppig over fartsgrensen. hvilken rase eller legning du har. Hvor ofte du har sex. Osv..

Nyttig for mange som vil gjøre en vurdering av deg uten at du kan forsvare deg.

https://www.motor.no/aktuelt/produsenter-fratser-i-opplysninger-om-helse-og-sex/255354

https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/articles/its-official-cars-are-the-worst-product-category-we-have-ever-reviewed-for-privacy/

med 1984-hilsen

Endret av Retroman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 9/2/2023 at 11:58 AM, Mr.M said:

leste nettopp en sak i Motor om et par som ble svindlet for drøye 300K hos bruktbilforhandler

https://www.motor.no/aktuelt/bileiere-er-svindlet-for-minst-64-millioner-kr/254464

og

https://www.motor.no/aktuelt/ektepar-far-ikke-oppgjoret-etter-bilsalg-pa-410000-kr/254317

- føyer seg inn i rekken av lignende saker man har lest om i årevis. Fins det ingen måte å få stoppet dette svineriet?

Ikke bare taper den som forsøker selge bilen, men også godtroende kjøper kan ende med å måtte betale lån/restgjeld i tillegg til kjøpesum.

altså, går det ikke å lovfeste en slags mekanisme der alle involverte penger automatisk låses på en "uavhengig" konto til formaliteter er i orden. f.eks. ved restgjeld, så involveres kreditor/utlåner i prosessen slik at man utestående er sikret å bli slettet.

etc.

eller noen som har forslag?

 

On 9/5/2023 at 7:48 AM, Hanhijnn said:

100% enig. Og det hadde ikke vært vanskelig å sette opp et sånt system. Men hvem skulle administrert det?

Når man kjøper fast eiendom så løses dette med et oppgjørselskap. Det er altså ikke megleren som håndterer pengene

https://www.oppgjorspartner.no/about

Når det gjelder bil salg så må man passe på én viktig ting:
Bilen må ikke overleveres kjøper før pengene er på konto

Dersom bilen overleveres før så må man holde tilbake salgsmelding til pengene er på konto (og helst et nøkkelsett. På moderne biler får man ikke overført nøkkeleierskap uten salgsmelding)

Hvis du ikke gjør dette så ber du om å bli svindlet

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Når det gjelder bil salg så må man passe på én viktig ting:
Bilen må ikke overleveres kjøper før pengene er på konto

i de her tilfellene som omtales i Motor-artiklene er det jo ikke kjøper/selger som er problemet, men bilfirmaet som opptrer som mellommann. Altså, selger overlater bilen til vedkommende firma og oppgjøret skal først komme når bilen er blitt solgt videre. (provisjonsalg)

Kjøperen betaler bilfirma/til deres bankkonto (og får bilen) men firma overfører ingenting av salgsummen til eier/selger, og betaler ei heller ut for evt. lån/heftelser på bilen, og kjøperen får den regningen i tillegg etterhvert.

Men er enig med det du skriver om oppgjørselskap, en ordning slik at pengene ikke lengre håndteres egenrådig av potensielt uærlige bruktbil-aktører som underslår pengene. Det er jo åpenbart at fristelsen blir for stor for enkelte, når det kommer 6-sifferede beløp inn på konto, og de kanskje generelt sliter med økonomien både privat og drift. Dagens slepphendte praksis på dette feltet nærmest legger til rette for svindelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

i de her tilfellene som omtales i Motor-artiklene er det jo ikke kjøper/selger som er problemet, men bilfirmaet som opptrer som mellommann. Altså, selger overlater bilen til vedkommende firma og oppgjøret skal først komme når bilen er blitt solgt videre. (provisjonsalg)

Kjøperen betaler bilfirma/til deres bankkonto (og får bilen) men firma overfører ingenting av salgsummen til eier/selger, og betaler ei heller ut for evt. lån/heftelser på bilen, og kjøperen får den regningen i tillegg etterhvert.

Men er enig med det du skriver om oppgjørselskap, en ordning slik at pengene ikke lengre håndteres egenrådig av potensielt uærlige bruktbil-aktører som underslår pengene. Det er jo åpenbart at fristelsen blir for stor for enkelte, når det kommer 6-sifferede beløp inn på konto, og de kanskje generelt sliter med økonomien både privat og drift. Dagens slepphendte praksis på dette feltet nærmest legger til rette for svindelen.

https://www.motor.no/aktuelt/dette-ma-du-sjekke-for-du-selger-bruktbilen/254818

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

i de her tilfellene som omtales i Motor-artiklene er det jo ikke kjøper/selger som er problemet, men bilfirmaet som opptrer som mellommann. Altså, selger overlater bilen til vedkommende firma og oppgjøret skal først komme når bilen er blitt solgt videre. (provisjonsalg)

Kjøperen betaler bilfirma/til deres bankkonto (og får bilen) men firma overfører ingenting av salgsummen til eier/selger, og betaler ei heller ut for evt. lån/heftelser på bilen, og kjøperen får den regningen i tillegg etterhvert.

Men er enig med det du skriver om oppgjørselskap, en ordning slik at pengene ikke lengre håndteres egenrådig av potensielt uærlige bruktbil-aktører som underslår pengene. Det er jo åpenbart at fristelsen blir for stor for enkelte, når det kommer 6-sifferede beløp inn på konto, og de kanskje generelt sliter med økonomien både privat og drift. Dagens slepphendte praksis på dette feltet nærmest legger til rette for svindelen.

 

53 minutes ago, Hanhijnn said:

Artikkelen fremhever en viktig ting: "Mange av bilselgerne som er lurt i de seneste artiklene til Motor, er svindlet ved at de har godkjent salgsmelding til Statens vegvesen før de fikk penger. Dermed kom ikke pengene."

Man må absolutt ikke gi fra seg både bilen og eierskapet før pengene er på konto. Altså på egen konto ikke bilfirmaet sin. 

Men en av de går greit (men kan lage en del hassle det også)

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Artikkelen fremhever en viktig ting: "Mange av bilselgerne som er lurt i de seneste artiklene til Motor, er svindlet ved at de har godkjent salgsmelding til Statens vegvesen før de fikk penger. Dermed kom ikke pengene."

Man må absolutt ikke gi fra seg både bilen og eierskapet før pengene er på konto. Altså på egen konto ikke bilfirmaet sin. 

Absolutt! Jeg er en skeptisk jævel så jeg hadde aldri gått med på det.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (19 timer siden):

I påvente av deler for å få gammel bil litt lavere og mer sportslig-isj å kjøre, så lager vi karmer. Og det skal ikke stå på detaljene.. 

Hvordan er den å leve med? Jeg har hatt veldig lyst på en eldre pickup ganske lenge nå, har lekt litt med tanken på å bytte cayennen i en. 

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (46 minutter siden):

Hvordan er den å leve med? Jeg har hatt veldig lyst på en eldre pickup ganske lenge nå, har lekt litt med tanken på å bytte cayennen i en. 

Ganske fin å ha. Greit med en praktisk veteranbil i garasjen. Billig forsikring, deler er ok priset så sant man ikke må handle direkte fra statene mtp kronekurs og frakt for tiden. Enkelt å skru på. Overraskende mye deler til slike biler på lager hos de som har satset mye på amerikanske biler her til lands. Alt i alt en fornøyelse til tross for at garantien gikk ut for nærmere 55 år siden.

Bilen min har i utgangspunktet bare fått generell vedlikehold og service så lenge jeg har eid den. Fikset småting her og der ellers har jeg brukt penger for moro skyld på bilen og ikke av nødvendighet. Men det er greit å ha dette som en hobbybil/bil nr 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...