Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (4 timer siden):

Ja, og det gir derfor bedre kjøling. Mer masse. 

 

Etter en del lesing på nettet så ser det ut som de dropper en del tilsetninger som de bruker for å øke oktan på e10. Totalen er 95 oktan. 

Mer masse, men de færreste biler skrur opp ladetrykket om man fyller E10.

Lenke til kommentar

Lyst til å sløse noen av kronene jeg sparer på å ikke ha bil for øyeblikket.

Noen som vet beste plassen innen rimelig avstand fra Oslo der man kan leie og kjøre sportsbil på bane? Nord i Tyskland eller liknende kan også gå hvis det er lett å komme til med fly.

Beste jeg har funnet er på Rudskogen, der man kan kjøre Porsche i 4x10 min og jobbe med å sette bedre rundetider.

Link

Finnes noe via Trackday.no, men det er ikke ordentlig banekjøring utifra nettsidene deres. 

Anderstorp har noe F1 relatert som jeg vurderer etterhvert, men vil kjøre litt vanlig bil først. Ønsker å få virkelig få testet banekjøring.

 

Lenke til kommentar

Syns det var ganske dyrt. Hvis du får med deg 2-3 andre kan du sikkert reise ned til ringen og leie en råere bil. Kanskje dra på gatebil eller lignende og spør om du får sitte på noen runder med en bil, se om du får smaken på det? Alltids noen som vil vise frem banen og bilen.

Lenke til kommentar

Har så vanvittig sansen for Alfa Giulia, men hvorfor

-har halvparten kjøpt den med dieselmotor?

- har ALLE med bensinmotor automatkasse

 

"Jeg vil ha kjøttkaker, med vaniljesaus"...

 

Ja det er godt, men hver for seg...

Endret av Valmeth
øl
Lenke til kommentar
kremt skrev (54 minutter siden):

Syns det var ganske dyrt. Hvis du får med deg 2-3 andre kan du sikkert reise ned til ringen og leie en råere bil.

Dyrt for en engangssum, men småpenger i forhold til hva det koster å eie og vedlikeholde en banebil. Selv det å eie en helt vanlig privatbil er jo svindyrt. Så pengene går fint synes jeg.

Å dra til ringen er en av tingene jeg ser på. Må bare se på prisene for bil. Pluss at banen kanskje er litt for utfordrende slik at man ikke tør å satse like mye som på en mer normal bane.

kremt skrev (54 minutter siden):

Kanskje dra på gatebil eller lignende og spør om du får sitte på noen runder med en bil, se om du får smaken på det? Alltids noen som vil vise frem banen og bilen.

Å kun sitte på er totalt uinteressant egentlig. Vil ha kjøregleden. 

Nimrad skrev (25 minutter siden):

men tror ikke man får leie bil sånn uten videre. Mulig de kan skaffe hvis du spør

Ålreit bane ja, men utfordring med bil. Fint å ha i bakhodet i alle fall!

Disse leverer til mange steder ser jeg. Gøy 

 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (16 timer siden):

Har så vanvittig sansen for Alfa Giulia, men hvorfor

-har halvparten kjøpt den med dieselmotor?

- har ALLE med bensinmotor automatkasse

 

"Jeg vil ha kjøttkaker, med vaniljesaus"...

 

Ja det er godt, men hver for seg...

Har sansen for Alfa sjæl, og spesielt 🍀. Dessverre er til og med de verste bensinutgavene med automat og det er nok langt til neste utgave med manuell.

 

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Aldri prøvd meg på billig-billigsalg av bil på finn før (typ 5000kr) men tenkte jeg skulle prøve med gamlebilen da det er litt interesse rundt 20 år gamle sedaner med litt sporty motorer. Tenkte at det er litt kjipt at det skulle bli spiker av en bil med ikke fullt så vanlig motor. Men etter 4 dager på finn vurderer jeg sterkt å kaste inn håndkleet. 
 

Så utrolig mye snåle og kravstore individer som kontakter meg. Choosing beggars. Ene som ringte tenkte jeg skulle være hyggelig mot så jeg tilbød vrakpantpris. Så begynte han å stille spm om absolutt alt fra registerreim til vindusviskere. Ringer flere ganger sent på kvelden. Til slutt ville han at jeg skulle gi han bilen til han gratis og betale for omregistrering OG legge om til sommerdekk før han henta den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært en del bilulykker i det siste og spesielt det som skjedde i går i Trysil gjør at jeg funderer litt. Jeg har den siste tiden, som sikkert kommer med alderen, hatt mye mer fokus på å kjøre sikre biler. Når jeg da ser denne ulykken som jeg tolker som en front-mot-front kollisjon (står hvertfall at en av de kom over i motsatt kjørefelt) så blir det enda forsterket. Jeg skjønner at det ikke tas opp detaljer og snakkes så mye om, men her har altså to biler med to personer i hver bil kollidert. 2 stk omkom og 2 stk er ikke alvorlig skadet. Det er vel ikke urimelig å anta at 20-åringene som omkom kanskje ikke har det nyeste og dyreste av sikre, nye biler. Det satt hvertfall en støkk i meg at utfallet kan bli så ulikt. Jeg vet jo ikke hva som har skjedd, det kan jo være en 3-tonns SUV har møtt en Polo også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (33 minutter siden):

Har vært en del bilulykker i det siste og spesielt det som skjedde i går i Trysil gjør at jeg funderer litt. Jeg har den siste tiden, som sikkert kommer med alderen, hatt mye mer fokus på å kjøre sikre biler. Når jeg da ser denne ulykken som jeg tolker som en front-mot-front kollisjon (står hvertfall at en av de kom over i motsatt kjørefelt) så blir det enda forsterket. Jeg skjønner at det ikke tas opp detaljer og snakkes så mye om, men her har altså to biler med to personer i hver bil kollidert. 2 stk omkom og 2 stk er ikke alvorlig skadet. Det er vel ikke urimelig å anta at 20-åringene som omkom kanskje ikke har det nyeste og dyreste av sikre, nye biler. Det satt hvertfall en støkk i meg at utfallet kan bli så ulikt. Jeg vet jo ikke hva som har skjedd, det kan jo være en 3-tonns SUV har møtt en Polo også.

Er nok inne på noe der. Norge har jo hatt en ganske aldrende bilpark grunnet avgiftspolitikk og det går også utover sikkerhet på biler men jeg tror det har forbedret seg en del de siste årene med el-bil, da stadig flere gjerne yngre folk med dårligere økonomi får tilgang til betraktlig nyere biler enn det de gjorde tidligere.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (9 timer siden):

Aldri prøvd meg på billig-billigsalg av bil på finn før

La ut en Corolla til 8.000 kr nå i påsken. Fjusk med motoren og AC funker ikke. Enda EU-godkjent et år til.

Ble altså bombardert med meldinger. Har enda 43 uleste.

En mann kjørte ends ærend nesten to timer for å se på bilen, etter at han hadde bydd meg 2000 kroner mer for å avbryte salget med en annen. Når han kom frem startet han å prute på feilene som var opplyst i annonse :p Jeg fortalte at alt var opplyst i annonse, ikke min feil at han ikke hadde lest alt før han satte seg i bilen. Og at jeg bare kunne sende melding til neste mann på lista.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (2 minutter siden):

En mann kjørte ends ærend nesten to timer for å se på bilen, etter at han hadde bydd meg 2000 kroner mer for å avbryte salget med en annen. Når han kom frem startet han å prute på feilene som var opplyst i annonse :p Jeg fortalte at alt var opplyst i annonse, ikke min feil at han ikke hadde lest alt før han satte seg i bilen. Og at jeg bare kunne sende melding til neste mann på lista.

Haha. Hva ble enden på visa? Jeg har vært borti lignende FINN-salg som ikke var bil. Jeg ble så irritert at jeg sa "Du får en sjanse til å ta den til avtalt pris eller så legger jeg på 1000 kroner".

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Haha. Hva ble enden på visa?

Han bydde meg 8.000. Jeg sa det var 10.000 eller ingenting. Han har betalt 10 og skal hente bilen i ettermiddag. Usikker på om kjøper har lest resten av annonseteksten.

Man står i en ganske god posisjon når noen har kjørt så langt for å se på salgsobjektet. Så jeg så ingen grunn til å rikke på prisen.

Lenke til kommentar

Penger er på konto, bilen er hentet og salgsmelding er sendt inn, men ikke bekreftet av firma. Da dette ikke i følge kjøper ikke kommer øyeblikkelig når firma mottar salgsmeldingen.

Hva gjør jeg om kjøper av en eller annen grunn ikke aksepterer salgsmelding? Avskilter bil på nett og melder den stjålet?

Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (7 timer siden):

men jeg tror det har forbedret seg en del de siste årene med el-bil, da stadig flere gjerne yngre folk med dårligere økonomi får tilgang til betraktlig nyere biler enn det de gjorde tidligere.  

Kan godt hende bilparken er blitt nyere, ja, men så er samtidig elbiler generelt tyngre og farligere å møte for de som sitter igjen med eldre, usikre biler. Det er vel kanskje et nødvendig onde i en overgangsfase.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Nimrad said:

Kan godt hende bilparken er blitt nyere, ja, men så er samtidig elbiler generelt tyngre og farligere å møte for de som sitter igjen med eldre, usikre biler. Det er vel kanskje et nødvendig onde i en overgangsfase.

Er noen tungvektere der ute, men ikke alle er så ille. Tesla Model 3 veier jo 1800kg. Billigste utgave veide før 1600kg men har i ettertid fått billigere og tyngere batteri.

En passat veier mellom 1600-1700kg, så ikke all verdens forsjell der.

Elbilene er jo og gjerne mykere i fronten, og kan nesten ikke rulles rundt og det ganger vel begge parter i visse situasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...