Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men brutto er brutto, som var den største endringen som skjedde på 70-tallet da amerikanerne måtte slutte med disse la-la tallene sine.

Tror du på dette selv?

Jeg har kjørt en del morsomt fra sent 60-tall og jeg har sammenlignet med tilsvarende fra -74.. Ulik måte å oppgi ytelse på forklarer ikke den klart følbare forskjellen i ytelser.

Lenke til kommentar

Tror du på dette selv?

Jeg har kjørt en del morsomt fra sent 60-tall og jeg har sammenlignet med tilsvarende fra -74.. Ulik måte å oppgi ytelse på forklarer ikke den klart følbare forskjellen i ytelser.

 

Hva du føler er ikke en standard måling. Netto, brutto og Snylter sine følinger er epler, appelsiner og bananer. Vi snakker om teknologisk utvikling, så da er det selvsagt viktig å snakke om ekte, harde og sammenlignbare tall.

Lenke til kommentar

Hva du føler er ikke en standard måling. Netto, brutto og Snylter sine følinger er epler, appelsiner og bananer. Vi snakker om teknologisk utvikling, så da er det selvsagt viktig å snakke om ekte, harde og sammenlignbare tall.

Ok. Så fort jeg har mulighet (til sommeren) skal jeg måle ytelsene og dokumentere at en -69 med ca 350hk har bedre ytelser enn en -75 med 205hk..

Oljekrisa var årsaken til dramatisk redusert ytelse, bilene ble ikke slappere av en annen måte å oppgi ytelsen på.

Det er interessant å se at eksempelvis Corvette hadde en 350 med 370hk i 1970 mens den kraftigste 350en i 1975 leverte 205hk..

 

Det er ganske utrolig at voksne mennesker sliter med å forstå greia.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

kan noen forklare meg hensikten med mange hestekrefter i bilen annet enn å spare 2-3 sekunder ved akselerasjon opp til fartsgrensen? 

det er vel kanskje bare en entusiast greie? på lik linje som i dataverdenen hvor entusiastene kjøper dyreste grafikkort for å spille minecraft fordi det er gøy og ha mye kraft?

 

så vidt jeg vet, så er det ingen av moderne biler som sliter med å holde følge i dagens trafikk. altså jeg er åpenbart ingen bil entusiast, men jeg har alltid blitt fascinert når folk snakker om eller ser på biler og praten går i hvor mange hester de har. utseende, komfort, kostnader osv burde jo være mye mer aktuelt, når hestekrefter ikke gjør store forskjellen hvis man ikke skal ta med bilen på bane? joda, for nyttekjøretøy osv osv så skjønner jeg det. men til daglig persontransport? 

 

takker for svar.

Endret av Mashux
Lenke til kommentar

kan noen forklare meg hensikten med mange hestekrefter i bilen annet enn å spare 2-3 sekunder ved akselerasjon opp til fartsgrensen? 

det er vel kanskje bare en entusiast greie? på lik linje som i dataverdenen hvor entusiastene kjøper dyreste grafikkort for å spille minecraft fordi det er gøy og ha mye kraft?

 

så vidt jeg vet, så er det ingen av moderne biler som sliter med å holde følge i dagens trafikk. altså jeg er åpenbart ingen bil entusiast, men jeg har alltid blitt fascinert når folk snakker om eller ser på biler og praten går i hvor mange hester de har. utseende, komfort, kostnader osv burde jo være mye mer aktuelt, når hestekrefter ikke gjør store forskjellen hvis man ikke skal ta med bilen på bane? joda, for nyttekjøretøy osv osv så skjønner jeg det. men til daglig persontransport? 

 

takker for svar.

Nyttekjøring har ingenting med mye effekt å gjøre.

Jeg er en av de som har en ganske motorsterk bil (stasjonsvogn med 612hk)

Greia med bilen er ikke bare effekten, det er så mye annet også som har gjort at jeg har valgt akkurat den bilen. De 612hk er morsomt å ha, det samme med dreiemomentet på 850Nm.

 

For min del utnytter jeg effekten så ofte jeg kan, om sommeren er jeg gjerne på ferie nedover i Europa og i Tyskland blir selvsagt det meste av effekt utnyttet.

 

I tillegg til å ha en rask bil har jeg en bil som er fantastisk å kjøre, den er praktisk og gir ingen nevneverdige ulemper i forhold til en helt vanlig familiebil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er trist, men nå har altså downsizing kommet så langt at AMG ikke vil levere vite større enn en rekkefirer i neste C-klasse...

 

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20191020/mercedes-amg-ska-skrota-v8-motorn-ersatts-med-turbofyra/

Tragisk. Tidligere ble jeg fortalt at C63 skulle få en 6-sylindret hybrid, som hadde vært ille nok. Med dagens EU-regler ift. lyd blir det så trist det kan bli. Blir bare bruktbil fremover da.

Lenke til kommentar

kan noen forklare meg hensikten med mange hestekrefter i bilen annet enn å spare 2-3 sekunder ved akselerasjon opp til fartsgrensen? 

det er vel kanskje bare en entusiast greie? på lik linje som i dataverdenen hvor entusiastene kjøper dyreste grafikkort for å spille minecraft fordi det er gøy og ha mye kraft?

 

så vidt jeg vet, så er det ingen av moderne biler som sliter med å holde følge i dagens trafikk. altså jeg er åpenbart ingen bil entusiast, men jeg har alltid blitt fascinert når folk snakker om eller ser på biler og praten går i hvor mange hester de har. utseende, komfort, kostnader osv burde jo være mye mer aktuelt, når hestekrefter ikke gjør store forskjellen hvis man ikke skal ta med bilen på bane? joda, for nyttekjøretøy osv osv så skjønner jeg det. men til daglig persontransport? 

 

takker for svar.

Snylter er inne på det. Selv synes jeg det er vanskelig å forklare dette med ord. For meg handler det om følelser. Det er ikke så viktig for meg om bilen gjør 0-100 km/t på 4 eller 5 sekunder, men hvordan den gjør dette, hvordan den er å kjøre, både ift. lyd, kjøreegenskaper, kjørefølelse osv. Jeg har hatt en MB C250d som tilsynelatende ser ut til å være helt lik C43'n jeg har nå. Men det er to helt forskjelllige biler å kjøre og det har ikke bare med akselerasjonen å gjøre.

 

Jeg prøvde for en stund siden en E63s (forrige modell) som er over sekundet raskere til 100 km/t, men jeg ville likevel valgt min da den gir meg den rette kjørefølelsen som jeg er ute etter.

Lenke til kommentar

Snylter er inne på det. Selv synes jeg det er vanskelig å forklare dette med ord. For meg handler det om følelser. Det er ikke så viktig for meg om bilen gjør 0-100 km/t på 4 eller 5 sekunder, men hvordan den gjør dette, hvordan den er å kjøre, både ift. lyd, kjøreegenskaper, kjørefølelse osv. Jeg har hatt en MB C250d som tilsynelatende ser ut til å være helt lik C43'n jeg har nå. Men det er to helt forskjelllige biler å kjøre og det har ikke bare med akselerasjonen å gjøre.

 

Jeg prøvde for en stund siden en E63s (forrige modell) som er over sekundet raskere til 100 km/t, men jeg ville likevel valgt min da den gir meg den rette kjørefølelsen som jeg er ute etter.

 

takk for svar til dere begge! deres forklaringer og vinkling er mye mer fornuftig enn hva andre jeg har snakket med har gitt uttrykk for. Jeg personlig prioriterer også helhets-følelsen fremfor enkeltspesifikasjoner. så klart vil nok bl.a. hestekrefter naturlig stige for en dyrere bil osv, men jeg har aldri ofret en take på fart og sekunder så lenge det ikke er snakk om enorme avvik eller defekter. 

Endret av Mashux
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kan noen forklare meg hensikten med mange hestekrefter i bilen annet enn å spare 2-3 sekunder ved akselerasjon opp til fartsgrensen? 

det er vel kanskje bare en entusiast greie? på lik linje som i dataverdenen hvor entusiastene kjøper dyreste grafikkort for å spille minecraft fordi det er gøy og ha mye kraft?

 

så vidt jeg vet, så er det ingen av moderne biler som sliter med å holde følge i dagens trafikk. altså jeg er åpenbart ingen bil entusiast, men jeg har alltid blitt fascinert når folk snakker om eller ser på biler og praten går i hvor mange hester de har. utseende, komfort, kostnader osv burde jo være mye mer aktuelt, når hestekrefter ikke gjør store forskjellen hvis man ikke skal ta med bilen på bane? joda, for nyttekjøretøy osv osv så skjønner jeg det. men til daglig persontransport? 

 

takker for svar.

Det er nok noe i det du sier ang. at det er "gøy å ha mye kraft". Man vet at det alltid er tilgjengelig, hvis man ønsker det kan man når som helst gire ned og kjøre forbi uten problemer. Og så er det et lite element av "min er større enn din", uansett om man vil innrømme det eller ei  :wee:

 

Jeg er også veldig enig med liehen når det gjelder viktigheten av lyd og kjørefølelse, heller enn 0-100-tid. For min del er følelsen av at jeg kontrollerer maskinen, ikke omvendt, noe av det viktige. Hvis jeg vil så kan jeg gjøre idiotiske ting som vil ødelegge maskinen, uten at den kan stoppe meg. F.eks. gire ned når turtallet er veldig høyt (med påfølgende motorskade). Det er vel kanskje en form for mestringsfølelse fordi man må vite hva man driver med. Og så er det en bonus at jeg kan kjøre komfortabelt 120 mil til banen, kjøre 100+ runder ila. en helg, og kjøre komfortabelt hjem igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er en fin linje mellom gøy og nyttig når det kommer til kraft i bilen, og sistnevnte ligger en del over hva jeg vil kalle for gjennomsnittet i den norske bilparken.

 

Når jeg skal kjøre på motorveien i oppoverbakke så er det ikke spesielt gøy å ha en bil som sliter med å komme opp i fart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...