Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Tar ikke Møller ca 2500/t når de jobber på A8? Hvordan klarer de å bruke 20+ timer på å bytte en skjerm som andre opprettere bytter på en dag?

Skjermen er en hel del som går helt fram til A stolpe mm, ifølge ordren må bakrute, lille ruta osv fjernes og sannsynligvis byttes osv også, sammen med bakluke og en god del isolasjon tipper jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva koster egentlig en typisk service på en Audi A3 vs f.eks. en Volkswagen Golf ? Er det stor forskjell bare på grunn av merke, eller er det likt? Tenker type oljeskift, EU godkjennelse o.l. Vet at på en polo koster service gjerne mellom 3-5k hvis ikke noe spesielt må fikses. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ikke sett noen forskjell i pris for VW og Audi på tilsvarende modeller, men nå er begge Møller Bil også.

 

Kjenner jeg savner GTI'en etter å vingla rundt halve Island i en Pajero.

Lenke til kommentar

Ikke sett noen forskjell i pris for VW og Audi på tilsvarende modeller, men nå er begge Møller Bil også.

 

Kjenner jeg savner GTI'en etter å vingla rundt halve Island i en Pajero.

Så det som er dyrt med audi er primært innkjøp og ikke service? Er det dyrere deler hvis noe blir ødelagt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så det som er dyrt med audi er primært innkjøp og ikke service? Er det dyrere deler hvis noe blir ødelagt?

Innkjøp(ekstra utstyr) vil jeg si er hovedforskjellen. Er det bruktbil, så er det så godt som ingen forskjell.

 

Da snakker vi om A3, går du opp på de dyrere modellene A7, Q7, A8, S og RS, så er nok historien helt annerledes, men da blir det og feil å sammenligne med VW som knapt har biler i de segmentene.

Lenke til kommentar

Innkjøp(ekstra utstyr) vil jeg si er hovedforskjellen. Er det bruktbil, så er det så godt som ingen forskjell.

 

Da snakker vi om A3, går du opp på de dyrere modellene A7, Q7, A8, S og RS, så er nok historien helt annerledes, men da blir det og feil å sammenligne med VW som knapt har biler i de segmentene.

Vurderer type 5 år gammel a3 vs 5 år gammel golf da prisforskjellen ikke nødvendigvis er kjempe. Takk for svar!

Lenke til kommentar

Ja, ny bakstilling montert. Ingen ulyder under kjøring, ingen varsellamper og gjenstår nå bare en firehjulskontroll. En av de større dritjobbene man kan gjøre er vel å bytte alt i en bakstilling. Nok sensorer og ting som må kobles av uten å måtte bli skadet. Til og med ikke engang eksoslekkasje. Utrolig mye en kan klare å gjøre selv om man tar seg tid.

 

post-106937-0-48253200-1570531353_thumb.jpg

Endret av Rolf_X
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei.

 

Leter etter hva jeg vil ha av felger til sommeren... og ønsker å velge noe som ikke kan gi problemer senere.

 

Vurderer APEX EC7, og de anbefaler 18x8.5" ET35 med 225/40-18.

 

De linket til følgende bilde for å vise hvordan det passer på bilen med den bredden og inpressen:

 

 

 

 

Er dette nære nok skjermkanten til at det kan gi problemer? Vanskelig å se på bilder...

 

Alt ellers er innenfor kravene.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Ser ut som risikoprosjekt. Vanskelig å si om de er utenfor eller ikke på bildet, men heller mot at det der er for bredt.

 

Forskriften (som du sikkert kjenner til):

§ 32-2.Skjerming av hjul på bil

1. For bil med største totalvekt ikke over 3.500 kg gjelder følgende:

1.1 Hjulene skal være avskjermet i hele dekkets bredde fra 30° foran til 50° bak vertikalplanet gjennom hjulsenteret. I tilfelle bilen har tvillinghjul skal det regnes med den totale bredden over begge dekkene.

Lenke til kommentar

Er oppgitt til ET40 fram og bak i vognkortet, og alt forøvrig med den anbefalte kombinasjonen fra APEX er innenfor reglene. Det er bare om de stikker utenfor eller ikke som kan være problematisk.

 

18" orginalfelger er 7.5x18 ET45 med 225/40 fram og 8x18 ET52 med 245/35 bak.

 

Det fins TÜV-papirer på at 18x8.5" ET35 med 225/40-18 går på 230i... ( http://www.vmrwheels.eu/TG/V710_5120_8518_ET35_726.pdf )

Lenke til kommentar

Da kan du jo bare regne deg frem til om de stikker utenfor og om de subber i noe ved fullt ratt- eller fjæringsutslag.

Å gå opp 1" på felgbredde foran er jo en del. Ellers må vel breddeforholdet mellom for- og bakdekk holdes som det står i vognkortet også når man har ulik bredde foran og bak?

 

I papirene står det kun omtalt BMW 2-serie 2012-modell Coupe omtalt som 1C.. Ikke at jeg vet hva det er men det er tvilsomt om det er dekkende.

Lenke til kommentar

Orginal 17" har lik bredde fram og bak.

 

Typegodkjenningsnummeret stemmer for F22, og er identisk også for facelift-utgaven.

 

Det subber ikke, fra det jeg kan lese av erfaringer fra andre med den dimensjonen på F22. Populær kombinasjon, og visstnok helt uproblematisk sånn sett.

 

Helst skulle jeg funnet noen perfekte felger som var litt smalere. Men jeg er sær på det, og det er liksom EC-7 R som frister mest...

 

 

 

48544856651_d4f8ffedcd_b.jpg

 

 

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Skulle hatt noen nye vinterdekk.

Fremdeles NAF/Motors test som er best? 

Altså Conti på topp

Har som regel bare tatt utgangspunktet i de testene ja.

Ser at Conti er på topp, men de scorer dårlig på våt asfalt.

 

Så om du bor i lavlandet på vestland slik som meg, så er mest sannsynlig Goodyear sine dekk et bedre valg:

https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2019/goodyear-ultra-grip-ice2-sound-comfort/

 

Mao. det er ikke helt så sort/hvitt som hva som scorer totalt sett mest poeng er best i alt. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...