Gå til innhold

Kommentar: Er Xbox One kundefiendtlig? (XOne)


Anbefalte innlegg

Syntes folk generelt er litt i overkant forutinntatt her. Det er liten tvil om at Xbox One Reveal konferansen var et eneste stort gjesp, spesielt for oss utenfor det amerikanske markedet. Men så var de jo temmelig klar igjennom hele konferansen at alt som omhandler spill spares til E3, så det at folk blir helt satt ut av mangelen på in-game gameplay videoer og spillinformasjon er jo ganske fantastisk når noe av det første og siste de sier på denne konferansen er at vi må vente til E3 og at denne konferansen handlet om multimedia.

 

 

Når det er sagt så har det kommet frem en god dose kontroversiell informasjon, blant annet always-on Kinect, at Xbox One vil sjekke seg selv opp mot Microsoft sine servere engang i døgnet, at bruktbutikker nå må betale et gebyr til Microsoft for salg av bruktspill (som vell betyr døden for salg av bruktspill på Finn.no og lignende?) og at de generelt har undervurdert verdien av Indiespill og utviklere ved å overhode ikke legge opp for en enkel, rask og rimelig løsning for mindre og ressurssvake utviklere som virkelig er i vinden for tiden.

 

Men mye av dette er basert på veldig løs informasjon, inntil vi får noen offisielle bekreftelser fra Microsoft (på E3 så vil sikkert mye av dette bli tatt opp) så er det jo ingen grunn til å gå mann av huset og svartmale hele greia. Media er generelt flink til å blåse ting opp og ut av proporsjoner, og inntil vi får noe offisielt bekreftet så velger jeg å ta alt med en klype salt til all informasjon foreligger fra offisielt hold. Rykte rundt gebyr på bruktspill har jo allerede forandret seg ganske momentant over et par dager og er på så måte et godt eksempel på at du ikke nødvendigvis skal tro alt du leser på nett før det blir bekreftet fra offisielt hold.

 

 

Når det gjelder tema rundt hvorvidt Xbox One rett og slett vil være en dårligere spillkonsoll enn PlayStation 4 å er det jo igjen alt for tidlig å si noe som helst, vi har jo knapt sett noe gameplay fra verken den ene eller den andre konsollen. Det at Microsoft valgte å ha fokus på multimedia på lanseringen og bevist har valgt å drøye til E3 før de går inn på temaet spill trenger jo ikke å bety at de fokuserer mindre på spill enn tidligere, det at de gjør Xbox One til en "All-in-1" enhet trenger heller ikke å bety at den blir noen dårligere spillkonsoll.

 

Sammenligner vi Xbox One og PlayStation 4 så har vell maskinvaren på de to konsollene aldri vært mer like. Ser vi tilbake på dagens generasjon så er jo 90% av alle spillene cross-plattform, oppfører seg og yter mer eller mindre identisk på begge systemer. Nå er altså maskinvaren mer lik enn noengang så hva får folk til å tro at PlayStation 4 kommer til å være så til de grader overlegen Xbox One? Hva baserer egentlig folk dette på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt argumentet ditt? De to konsollene er nesten like i hardware som du sier, og det er jo ikke MS som lager spillene i hovedsak. Så hva er det mer MS skal ha å by på på E3? Hvorfor skal man ikke bli skuffet av det som har kommet av informasjon? At hardwaren er kjent og er omtrent lik som PS3 endrer jo ikke de andre negative nyhetene det fnugg? Hva skulle gi xbox mulighet for bedre gameplay enn PS4? eller motsatt for den saks skyld?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det med bakoverkompatibilitet synes ikke jeg er så big deal. Jeg spiller jo stort sett spillene mine en gang. Jeg tror aldri at jeg har hatt et spesielt stort ønske om å spille ps2 spill på min ps3.

 

Den en mye mer kundefiendtlig med sin konstante overvåkning og antatte intetnettkrav.

Bakover kompabilitet kan forklares i at de byttet platform.

Det var gode grunner til å bytte, om de hadde beholdt platformen eller gjort annet for å få bakoverkompatibilitet ville dette økt prisen betydelig dersom vi snakker samme ytelse.

 

Problemet med One er dårligere speck og mer begrensinger en PS4.

Om ikke prisen er betydlig lavere så har de et problem.

Lenke til kommentar

Både nye xbox og playstation kommer med Cinavia, siden alle produkter med blurayspiller visstnok er pålagt å ha dette. Cinavia er vel tidenes handicap hvis man ønsker å lage ett media/underholdningssenter. Min PS3 gikk fra å være min absolutte favorittboks i stua til å nå ikke ha vært skrudd på mer enn ett par ganger i løpet av det siste året etter at Cinavia ble snikinnført på en softwareupdate.

 

Lure jo litt på kva som er problemet med Cinavia. Mest fordi eg aldri opplever problem med PS3'n i stua verken under spilling eller når eg ser film(blueray).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bakover kompabilitet kan forklares i at de byttet platform.

Det var gode grunner til å bytte, om de hadde beholdt platformen eller gjort annet for å få bakoverkompatibilitet ville dette økt prisen betydelig dersom vi snakker samme ytelse.

 

Problemet med One er dårligere speck og mer begrensinger en PS4.

Om ikke prisen er betydlig lavere så har de et problem.

 

 

Sony skal ha kudos for at de går for kraftigere maskinvare, hvorfor Microsoft ikke gikk for samme GPU løsning er for meg en gåte. Dette med å gå for GDDR5 system-wide på PlayStation 4 blir spennende å se hvordan utarter seg i praksis, det er ikke nødvendigvis noen genial løsning da latency på GDDR5 kontra DDR3 er vell over dobbelt så høy i praksis og generelt mye høyere enn hva som er anbefale i CPU sammenheng og Anandtech blant annet stiller jo spørsmålstegn om dette faktisk ikke vil bli en liten akilleshæl med PlayStation 4 om dette viser seg å ikke fungere så alt for godt i praksis.

 

På den andre siden så er jo 90% av alle spill stort sett cross-platform og da har det generelt lite å si hvem som har best maskinvare da opplevelsen og ytelsen gjerne blir mer eller mindre identisk. Som jeg påpekte tidligere så var det jo langt større forskjeller på maskinvaren til Xbox 360 og PlayStation 3 enn hva det er med Xbox One og PlayStation 4, likevel så var det knapt noen merkbar forskjell på 90% av spillene som ble gitt ut på Xbox 360 og PlayStation 3, så hvorfor det skal bli noen nevneverdig forskjell denne gangen når maskinvaren er mer lik enn noengang lurer jeg på.

 

Man kan jo si hva man vil, men det at Xbox One også kan skimte med Kinect og litt sånt er gjerne noe som slår an blant barnefamilier og diverse. Xbox One har i det hele tatt litt "ekstra" å spille på sånn som det er nå som fort kan vippe folk i Xbox One sin favør, personlig så vet jeg at kjæresten elsker Kinect for "trening og dansespill" og selv finner jeg Kinect utrolig artig når jeg har fått litt alkohol innabords, noe slikt ser ikke PlayStation 4 ut til å kunne skimte med som fort gjør Xbox One til en mer allsidig konsoll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lure jo litt på kva som er problemet med Cinavia. Mest fordi eg aldri opplever problem med PS3'n i stua verken under spilling eller når eg ser film(blueray).

 

For å få lov til å implementere Cinavia så er det vell et krav at produsenten fjerner all form for mulighet til å spille av *.ISO, DVD og Blu-Ray (BDMV) mapper og litt sånt. Her har vell ikke PlayStation 3 støttet allverden i utgangspunktet, men min Oppo BDP-103EU blant annet som kunne spille alt fra ISO-rips (altså rene ISO filer av DVD og Blu-Ray filmer), DVD og BDMV mapper (altså mapper som inneholder en ren kopi / rip av DVD / Blu-Ray filmen) med støtte for menyer, BD-Live og det hele har nå blitt fjernet som et krav for å kunne støtte Cinavia som er et krav for spiller som ønsker å kunne spille av Blu-Ray filmer med full støtte av features anno 2013. Neste steget er vell at de krever at man fjerner alt som heter MKV støtte og alt mulig tullball også...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sony skal ha kudos for at de går for kraftigere maskinvare, hvorfor Microsoft ikke gikk for samme GPU løsning er for meg en gåte.

Mulig fordi det hadde blitt for dyrt i tillegg til all set-up box funksjonaliteten og Kinect 2.

 

Dette med å gå for GDDR5 system-wide på PlayStation 4 blir spennende å se hvordan utarter seg i praksis, det er ikke nødvendigvis noen genial løsning da latency på GDDR5 kontra DDR3 er vell over dobbelt så høy i praksis og generelt mye høyere enn hva som er anbefale i CPU sammenheng og Anandtech blant annet stiller jo spørsmålstegn om dette faktisk ikke vil bli en liten akilleshæl med PlayStation 4 om dette viser seg å ikke fungere så alt for godt i praksis.

Det er også et poeng at det er GDDR5 kontra DDR3+ESRAM. ESRAM'en vil nok veie opp en god del for den lave båndbredden til DDR3.

 

På den andre siden så er jo 90% av alle spill stort sett cross-platform og da har det generelt lite å si hvem som har best maskinvare da opplevelsen og ytelsen gjerne blir mer eller mindre identisk. Som jeg påpekte tidligere så var det jo langt større forskjeller på maskinvaren til Xbox 360 og PlayStation 3 enn hva det er med Xbox One og PlayStation 4, likevel så var det knapt noen merkbar forskjell på 90% av spillene som ble gitt ut på Xbox 360 og PlayStation 3, så hvorfor det skal bli noen nevneverdig forskjell denne gangen når maskinvaren er mer lik enn noengang lurer jeg på.

Ja forskjellen vil først og fremst vise seg i eksklusive titler, men som Anandtech også nevner, siden arkitekturen er så lik denne gangen vil det ikke være vanskelig å dra nytte av den ekstra ytelsen til PS4. Vi vil kanskje se spill der f.eks PS4 holder seg til 1920x1080 der Xbox One vil gå under dette og/eller høyere eller mer stabil framerate på PS4.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Nå må det jo tas forbehold for hvordan dette blir i praksis, men dette høres jo virkelig ikke bra ut. Spørsmålet er hvor langt Microsoft faktisk kan gå før det får konsekvenser for salgstallene, og folk flest bestemmer seg for å ikke kjøpe Xbox One pga disse tingene. Jeg er stygt redd for at dette til syvende og sist blir akseptert av de fleste, og at resultatet bare blir mer og mer begrensninger og snikete løsninger.

 

Samtidig skulle det ikke forundre meg om uklarheten rundt disse patentene, ryktene og motsigende uttalelser fra forskjellige folk i Microsoft faktisk er en veldig bevisst strategi for å måle reaksjonene til folk og å finne ut av hva de faktisk kan slippe unna med å implementere av forbrukerfiendtlig faenskap i Xbox One. Det som er sikkert er hvertfall at jeg aldri kommer til å kjøpe et slikt produkt, om det meste av nåværende info skulle stemme med det ferdige produktet.

Lenke til kommentar

Liker det faktum at når man på one innstallerer spillene så trenger man ikke å ha plata i for å spille spillet. Det gjør switching mellom spill mye enklere. Har en tendes til å gå lei av ting fort så da bytter jeg gjerne ofte mellom spillene og dette vil gjøre det iallefall lettere. Derimot så er det det eneste jeg har likt sålangt med maskina så går for PS4. Iallefall inntil maskina dropper ned i pris.

 

I tillegg så med 500gb HDD og spill som kan være opptil 25-50gb på bluray så kan æ tenke meg at den HDDn vil fylles opp rimelig kjapt.

Vi har hatt muligheten til å installere enkelte spill på PS3, og noen har faktisk krevd det. Men dette har (som regel) vært valgfritt, og krever ikke internett. PS4 kan ta det et steg lengre og la oss velge å installere mange flere spill, uten at det blir et krav.

 

Angående harddisken til XB1 er det vel bare å plugge i en ekstern harddisk? Har en til Wii U på 2TB. Den kostet bra 700 spenn. Ikke mye, alt i alt.

 

Btw angående RAM bruker XB1 en type som tregere enn på PS4, og selv om de har like mye i utgangspunktet krever XB1 mer av den til systemet. Det gir mindre RAM til spill.

 

Har for øvrig en comparison chart her:

 

http://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS4_vs._Xbox_One_vs._Wii_U_Comparison_Chart

Lenke til kommentar

Tror folk misforstår hele konsollen. Det handler ikke lenger om en konsoll i den tradisjonelle formen. Nå er det en boks som hører hjemme i stua di til en hver tid. Microsoft tenker at du ikke ville tatt med deg TVen opp på hytta, for du allerede har en der, og de bruker samme mentalitet på boksen.

 

Selv tror jeg det kommer til å bli en kjempemaskin, som kommer til å revolusjonere alt av media i all overskuelig fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det meste av info viser seg å stemme - og det er vel liten grunn til å tvile på MS' egne folk - vil det jo være selve definisjonen på "forbrukerfiendtlighet." Ikke bare fratas man i stadig større grad valg og eierskap over "egne" produkter siden alt skal være helt eller delvis digitalt, begrenset antall installasjoner osv, man utsetter seg jo åpenbart også for en absurd risiko opp mot blackmailing o.l. Denne "alltid" internett, alltid kinect på-løsningen, må jo være en superhackers paradis! Hack konto og kamera til en som har en lei tendens til å utføre underfundig atferd/ha en hyggestund m kjæresten i sofaen (stryk det som passer,) ta noen fine bilder og post dem via 1000 proxy-servere med en trussel om å spre dem til alle venner og familie på fb og mail-lista deres med mindre de gir deg det du vil ha.

 

Jo, svært lignende ting har allerede skjedd, og skjer daglig via integrerte web-kameraer i lap-toper.

Lenke til kommentar

Sammenligner vi Xbox One og PlayStation 4 så har vell maskinvaren på de to konsollene aldri vært mer like. Ser vi tilbake på dagens generasjon så er jo 90% av alle spillene cross-plattform, oppfører seg og yter mer eller mindre identisk på begge systemer. Nå er altså maskinvaren mer lik enn noengang så hva får folk til å tro at PlayStation 4 kommer til å være så til de grader overlegen Xbox One? Hva baserer egentlig folk dette på.

 

GSWbhpz.jpg

 

Der PS3 var teoretisk mye kraftigere enn 360 viste deg seg at det ikke var slik i praksis. Det er ikke greia denne gangen, og Jonathan Blow har kritisert maskinvaren til X1, hvor han har hørt fra tredjepartsutviklere at vi kan få multiplattformspill som kjører i 60fps på PS4 og 30fps på X1. Avalanche studios har vært ute og sagt det samme, og en eller anna fyr fra RAD Game Toools. Utviklere fra DICE har også uttalt seg på Twitter og ledd av maskinvaren i X1. Tilogmed Devkitet til PS3 er mye mer modent enn X1 sitt per dags dato, men dette vil jo bli bedre fra begge sider med tiden uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lure jo litt på kva som er problemet med Cinavia. Mest fordi eg aldri opplever problem med PS3'n i stua verken under spilling eller når eg ser film(blueray).
For å få lov til å implementere Cinavia så er det vell et krav at produsenten fjerner all form for mulighet til å spille av *.ISO, DVD og Blu-Ray (BDMV) mapper og litt sånt. Her har vell ikke PlayStation 3 støttet allverden i utgangspunktet, men min Oppo BDP-103EU blant annet som kunne spille alt fra ISO-rips (altså rene ISO filer av DVD og Blu-Ray filmer), DVD og BDMV mapper (altså mapper som inneholder en ren kopi / rip av DVD / Blu-Ray filmen) med støtte for menyer, BD-Live og det hele har nå blitt fjernet som et krav for å kunne støtte Cinavia som er et krav for spiller som ønsker å kunne spille av Blu-Ray filmer med full støtte av features anno 2013. Neste steget er vell at de krever at man fjerner alt som heter MKV støtte og alt mulig tullball også...

 

For min del har dette lite å si for bruken av PS3. Og med PC kan eg gjere stort sett det eg vil begrensa av samvittighet osv. Har dog aldri hatt behov for å rippe filmer osv di siste 10 åra.

 

Men konklusjonen er at Cinavia ikkje tek høgde for sikkerhets-kopien ein har lagt inn på harddisk som man igjen da kan streame til heile husholdet?

Lenke til kommentar

GSWbhpz.jpg

 

Der PS3 var teoretisk mye kraftigere enn 360 viste deg seg at det ikke var slik i praksis. Det er ikke greia denne gangen, og Jonathan Blow har kritisert maskinvaren til X1, hvor han har hørt fra tredjepartsutviklere at vi kan få multiplattformspill som kjører i 60fps på PS4 og 30fps på X1. Avalanche studios har vært ute og sagt det samme, og en eller anna fyr fra RAD Game Toools. Utviklere fra DICE har også uttalt seg på Twitter og ledd av maskinvaren i X1. Tilogmed Devkitet til PS3 er mye mer modent enn X1 sitt per dags dato, men dette vil jo bli bedre fra begge sider med tiden uansett.

De to øverste dvs cpu og ram tilgjengelig for spill er en setting MS har satt og kan patches og reglen endres. Når det gjelder GPU og ram båndbredde viste jeg ikke at forsjellen var så stor om det stemmer kan det virke som om ms har lagt seg på et annet prissegment en PS4, hardwaren i PS4 er heller ikke dyr, virker litt merkelig av MS at de liksom gir opp kampen her.

 

For PS3 var problemet at den har to typer kjerner, dette er vanskelig å programere for i spill der du plutselig trenger masse AI kalkulasjon når fiendene prøver å omringe deg (powerpc core får for mye å gjøre) etterfulgt av masse fysikk når du sprenger fiendene i fillebiter (core kjernene får for mye) osv.

Snakker vi om dårlige porter blir situasjonen enda værre.

Lenke til kommentar

Tror folk misforstår hele konsollen. Det handler ikke lenger om en konsoll i den tradisjonelle formen. Nå er det en boks som hører hjemme i stua di til en hver tid. Microsoft tenker at du ikke ville tatt med deg TVen opp på hytta, for du allerede har en der, og de bruker samme mentalitet på boksen.

 

Selv tror jeg det kommer til å bli en kjempemaskin, som kommer til å revolusjonere alt av media i all overskuelig fremtid.

 

 

Hvordan vil det revolusjonere? Jeg ser ikke noe nytt i den boksen media-messig, jeg ser bare ting som er nytt til xbox å være.A

 

AtW

Lenke til kommentar

Denne boksen eksisterer da allerede og har gjort det en stund:

W7 htpc

Xbmc

360 kontroll

Webcam for gestures

mic for stemmestyring (min har clap on :p)

 

den store forskjellen mellom nevnt PC løsning og xb1 er at PCen ikke må forholde seg til rettighets havere og jeg derfor kan spille backup av både bd og DVD samlingen i alt fra ISO til mkv.

 

Så har du brukeropplevelsen:

Xbox 1 menyene er utviklet med markedsføring og reklame i tankene

xbmc er utviklet for at fruen skal kunne finne det hun vil, enten det er film, tv(live eller ikke) eller spill.

 

Jeg har enda ikke prøvd en ferdig bygd htpc boks(boxee, atv, Google TV som kan sammenlignes med opplevelsen man får gjennom xbmc.

 

jeg vil nok kjøpe en neste gen konsoll eller to men ikke tro den vil brukes til noe mer en gaming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...