Jump to content

MistaPi

Medlemmer
  • Content Count

    7173
  • Joined

Community Reputation

351 :)

About MistaPi

  • Birthday 09/02/1978

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

5790 profile views
  1. Jeg vil som regel velge performance mode, men i enkelte spill kan det bli et vanskelig valg f.eks i Spider-man MM der ray-tracing refleksjoner utgjør en markant forbedring. Selvom det kan bli noe vel overdrevet mtp hvor speilblankt mange overflater er. 60+FPS går ikke bare på at det ser glattere ut, men gir også gjerne bedre gameplay med lavere input lag og selvom rendering oppløsningen er lavere er temporal/motion oppløsningen en god del høyere noe som merkes spesielt godt i litt raske panoreringer.
  2. En Hertz er en syklus i sekundet og kan bl.a brukes til å beskrive framerate. Jeg kan huske John Carmack stadig vekk brukte Hz når han snakket om framerate, men det er en fordel å holde seg til FPS for framerate for å unngå forvirring.
  3. Pga høyere klokkehastighet har PS5 nesten 20% høyere geometri ytelse og hvis antallet ROP'er og TMU'er er det samme som XBSX har PS5 nesten 20% høyere ytelse her også (fillrate og teksturing), men den høyere ROP og TMU ytelsen blir nok noe begrenset av den lavere minnebåndbredden til PS5. Det kan tyde på at dette er en større fordel enn høyere shader ytelse i dagens spill, noe som kan endre seg i fremtiden hvis shader arbeidsmengden øker mest. Andre mulige forklaringer er (mer) umodne utvikler verktøy til XBSX, spill utviklerene fikk ferdig PS5 hardware en del tidligere enn XBSX eller ting som at PS5 har en bedre cache arkitektur som er mer effektiv på å holde shader prosessorene med arbeid enn på XBSX, eller en blanding av dette. Det blir spennende å se hvordan ting spiller seg ut iløpet av 1-2 år.
  4. For dem som ikke vet så vil Quick Resume fungere selvom man restarter eller tar en full shutdown av XBSX/SS. QR statene blir lagret i SSD'en og XBSX/SS starter uansett ganske kjapt fra kald start. Kanskje noe å tenke på i forhold til å spare litt strøm og miljøet, mange bekker små osv.
  5. PS5 har også fordeler med Devil May Cry 5 SE. Jeg ble litt overrasket over dette, men det er visstnok problemer med MS sin SDK og spill utviklerne fikk XBSX hardware en del senere enn PS5 mtp tid til optimalisering. En annen mulig forklaring er at PS5 har nok en del bedre geometri ytelse pga høyere klokkehastighet og det kan vise seg at PS5 derfor kommer litt bedre ut i starten, men at flaskehalsen forskyver seg mer over CU'ene lenger ut i løypa. Det er også mulig at PS5 f.eks har en bedre cache arkitektur som bedre utnytter GPU'en. Det er uansett for tidlig å konkludere, tiden vil vise. Det er uansett ikke noe stor forskjell stor mellom konsollene og det skal neppe mye kompromisser til den ene eller andre veien. Bagatellmessig for de fleste.
  6. PS5: The Ultimate FAQ Kanskje ikke så mye nytt for folk på denne delen av forumet, men en bra og utfyllende FAQ uansett.
  7. Det mest spennede er vel 50-100x bedre I/O ytelse og 4-5x kraftigere CPU ytelse og hvilken betydning det vil ha for grafikk, spill design og spill mekanikker i fremtiden. Korte lastetider er velkommen, men jeg vil si det er det minst interessante med SSD/IO ytelsen til PS5 og XBSX/SS. Jeg vil også si at ray-tracing hardware og se hvordan det kommer til å bli nyttegjort i fremtiden er spennede.
  8. Men man kan bruke en ekstern USB HDD til å lagre XBSX/S spill på som man kan kopiere over til den interne SSD'en når man skal spille dem. Ikke veldig gunstig det heller, men det slår å laste ned spillene på nytt, spesielt om man har en treg internett linje. Spillene skal ifølge MS ta 30% mindre plass i snitt på series S pga man kan klare seg med lavere tekstur oppløsning pga lavere rendering oppløsning (og pga mindre minne). Dette gjelder tydligvis ikke nye CoD som også er et ekstrem eksempel. Det blir uansett spennende å se hvor mye større spillene vil bli neste generasjon. Jeg tviler litt på at personer som ikke bryr seg om 4K bryr seg så mye om AA kvalitet. Spill idag har ofte kurrant AA uansett, ihvertfall bra nok for folk som ikke bryr seg om slike ting.
  9. AMD Is Developing A DLSS-Like Super Sampling Technology For PS5
  10. Mange spill er det ikke. Kommentaren min er mer rettet mot i spill der dette gjelder. DF har gått igjennom noen spill her: Poenget mitt var at man kan ha glede av XBSX i påvente av 1P spill som gjorde at man bestemte seg for å gå for XBSX fremfor PS5. Det kommer jo ann på hvor mye av andre spill man spiller og om fordelene med XBSX kan og vil gi deg her er viktige for deg. Selv syns jeg ikke det var stressende å legge inn en bestilling på XBSX, jeg får den når jeg får den. Jeg har også en bestilling inne på PS5.
  11. Det er en stor forskjell å gå fra f.eks ganske ustabil 60FPS og medfølgende ustabil input lag og screen tearing (hvis man ikke har en VRR TV og XBO-X) til stabil 60FPS. Jeg velger som regel 30FPS over ulåst 60FPS pga dette. Det er selvfølgelig heller ikke noe morsomt å få framedrops i 30FPS spill heller når det blir litt hektisk på skjermen, det kan heller være veldig ødeleggende for spillopplevelsen. Det vil også være forbedret utgaver av "gamle" og nye spill til XBSX, f.eks grafikk og framerate forbedringene til Gears5, 60FPS@4K i FH4, 60FPS@4K i AC: Valhalla og ray-tracing i WD Legion. Vi kommer nok til å se en god del mer av dette neste år. Ellers har vi Observer System Redux og Medium som ikke kommer til XBO. Andre fordeler er quick resume av flere spill og ofte en del raskere lastetider enn XBO med SSD, ikke så mye pga raskere overføringshastighet og andre fordeler i back comp. mode, men heller pga mye kraftigere CPU mtp dekomprimeringen av data. Jeg vil tro det er en del som tenker lenger frem i tid når man vurderer et konsoll kjøp. F.eks er PS5 et dårlig alternativ for en som er en stor Halo og Forza fan eller man vil sikre seg spill fra Bethesda eller andre annonserte MS Studios spill, og som nevnt kan man i mellomtiden ha glede av konsollen til disse spille dukker opp.. Det er vel likevel liten tvil om at XBSX/S ville ha vært mer attraktivt hvis det hadde vært en eller flere store konsoll eksklusive spill til dem på lanseringen og således ligger PS5 i en bedre posisjon her, men det er ikke som det ikke finnes noen gode grunner til å kjøpe seg XBSX på lanseringsdagen, selvom man ikke har en lang backlog av XBO spill.
  12. Kun på Series S/X. Dvs dem kommer vel også til PC og Medium er en timed exclusive, men kommer uansett ikke ut til dagens konsoller.
  13. Jeg kjøpte også en PC for konfirmasjonspengene mine. En Olivetti med 486SX 25Mhz, 4MB RAM og 80MB harddisk. Det var en liten harddisk også på den tiden og jeg husker jeg slet mye med harddisk plass. Amiga'en soglte jeg dessverre.
  14. Du har skrudd opp OLED light eller backlight til fullt når du er i HDR modus? Prøv også å skru av energi sparing hvis du har dette på.
  15. Ekstra diskettstasjon og 1MB RAM var mer eller mindre essensielle oppgraderinger. Ihvertfall mot slutten av der en del spill krevde 1MB RAM. Jeg hadde også en NES som jeg måtte selge for å få råd til Amiga'en. Hadde ikke en konsoll igjen før første Playstation. Jeg hadde ikke Amiga'en så lenge før jeg gikk over til PC, men jeg har likevel mange gode minner fra den. Moonstone, Another World, Final Fight, Dogs of War, Cannon Fooder, Lotus spillene for å nevne noe. Masse morro
×
×
  • Create New...