Gå til innhold

Kommentar: Er Xbox One kundefiendtlig? (XOne)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, et firma som vil ha økte markedsandeler og tjene mer penger? Uhørt! ;-)

Nei, men det gjør ikke automatisk virkemidlene deres akseptable for kundene. Hvis vi blindt skal akseptere alt selskaper ønsker å innføre med hensikt å "øke markedsandeler og tjene penger", bærer det fryktelig feil avgårde. Det er fullt mulig å forstå hvorfor Microsoft ønsker noe, uten at man dermed må mene at det er greit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kommentar til dem som ser det som negativt at X1 er en media server;

 

1; X1 er media server når den brukes som det, og er en spill konsoll når den brukes som det.

Dette kan også kombineres.

Er det negativt at en spille konsoll kan mer enn en ting, eller er bare folk så idioter som mener at det er negativt?

 

2; PS4 vil også være en media server, like mye som X1, med mindre Sony rett og slett ikke får det til å fungere.

Regn også med at noen av funksjonene i PS4 bare vil fungere med Sony TVr.

 

Sony er et media selskap mye mer enn Microsoft. De er også produsenter av masse konsument elektronikk og har alltid prøvet å låse folk til sine produkter og proprietære formater på samme måte som Apple.

Forskjellen er at Sony ikke har lykkes med den strategien.

 

Er folk virkelig så dumme at de tror at PS4 blir mer spillorientert enn X1, bare fordi Sony brukte mer tid på presentasjonen på spill?

Sony lanserte PS4 lenge før E3, derfor måtte de vektlegge spill prestasjoner og unnlate å fortelle så mye om resten av PS4 funksjonene.

Microsoft lanserte ganske nært opptil E3 og kan fortsette spill prestasjonene der, så de kunne vektlegge media server funksjonene.

 

Det blir like lite forskjell mellom X1 og PS4 som mellom 360 og PS3.

Endret av arthon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

One box to rule em all!

 

Let's see.

 

The Brobox betamax box

The satelite/cabel box for your TV on the Brobox

Kinect2 box for kinect epxeriences!

and the 360 to play old games..

 

1 boks du lissom. Litt motstridene...og som alle vet. 360 vil vare for alltid, RoDd

Lenke til kommentar

@arthon

 

Det handler om førsteinntrykket, og her skuffer MS. Jeg gledet meg til en ny spillkonsoll, og når den endelig blir vist fram så snakker de nesten bare om TV og sport. klart jeg er skuffet.

Hadde de snakket spill først og tilleggsfunksjoner i en annen anledning så hadde jeg gledet meg, men når de presterer å bare fortelle må funksjoner jeg ikke bryr meg om så er førsteinntrykket så ødelagt at jeg velger å bare fokusere på ps4 framover. Sony holder i alle fall fokuset på spill.

Jeg vil tross alt spille, ikke se hvor mye ekstra man kan bruke boksen til hvis du bor i USA.

Lenke til kommentar

hmmm.. Det virker som de fleste er negativt rettet mot xbox one siden fokuset på reveal konferansen dems hadde lite fokus på spill. Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste, men når microsoft, sony eller nintendo annonserer en ny konsol, så er jeg mer interessert i funksjoner og specs, det at den kan spille spill er jo en selvfølge, E3 er rett rundt hjørne, noe som mest sannsynlig vil si en haug av spill til alle konsoller. Etter lansering vil spill komme fortløpende, enten om det er eksklusiver eller multiplatform. Til syvende og sist er det konsollen med de beste eksklusivene og mest ekstra stash som vinner pengene mine. Begge konsollene kommer til å selge som hakka møkk, og jeg, som mange andre, kommer nok til å kjøpe alle 3 konsollene med tiden.

 

En liten reminder: Always online er faktisk ikke så ille når man tenker seg litt om. Å bruke en pc er gørr kjedelig om man ikke har nett. De fleste gamere kjøper spill via steam, origins eller andre tjenester. Jo mer moderne teknologien blir, jo mer avhengig blir vi av å være always online, som har både både positive og negative sider. At xbox one til dels er avhengig av nettet med tanke på alle funksjonene er ganske logisk.

I tillegg så har fokuset ved nye konsoller alltid vært kraftigere konsoll, større spill, og potensialet har vært noe usikker for forbrukerne. Ergo, har det vært langt mer spennende ved nye reveals. Ved denne generasjonen vet vi egentlig hva vi kan forvente av ytelse, dermed ble både microsoft og sony sine pressekonferanser ganske vagt.

 

Microsoft fokuserte på konsollen, sony fokuserte på litt av hvert, men veldig lite på selve konsollen. Regner med at sony fokuserer mer på konsollen på E3, mens microsoft kommer til å rette seg noe mer mot selve spill delen. Tror sony og microsoft kommer til å stå ganske likestilt etter E3, Vil tro at kanskje xbox one kommer til å appelere mer til casual gameren. Mener å huske at en eller anna statistikk viste til at xbox og ps3 har blitt brukt mer til multimedia enn gaming de siste åra.

Endret av C3ntur0N
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig meg deg sphaa.

Som gamer så syns jeg MS sitt fokus var helt på trynet. Var en stund usikker på om de snakket til meg eller tv'en min. Så tok jeg en titt på Sony sin konferanse med PS4.

Inntrykket mitt der er at de i mye, mye større grad fokusert på spilleren og spillene.

 

Kinect always on er heller ikke min greie. 24/7 kameraovervåking ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til Gamer.no. Endelig en artikkel som viser noe i nærheten av et nyansert bilde av virkeligheten. For meg har Gamer.no alltid vært en kilde til informasjon uten påvirkning av rykter og personlige meninger, men de siste dagene har sterkt motbevist dette. Jeg sikter til artiklene om Xbox One, spesielt måten de ble lagt ut via Facebook. Dere fremstår rett og slett som andreklasses media, noe jeg vet dere ikke er. Å slenge seg på ryktebølger og fyre opp under ubegrunnet kritikk er ikke likt dere. Slike ting kan jeg gå til itavisen for å lese. Jeg føler meg ganske sikker på at det ikke er et slikt publikum dere ønsker å tiltrekke.

 

Legg merke til at jeg ikke støtter noen eller noe, men måten saker blir formidlet på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kundefiendtlig? Helt klart.

 

Det snodige med navnet Xbox One er at den ikke er bakoverkompatibel. Så her må man faktisk ha TO Xboxer i stua. Navnet blir rett og slett ironisk der den står mellom dekodern, DVD- og Blu-Ray-spillerne, nettverksswitchen, forsterkeren, popcorn-houren eller google TV'en, og alle de andre konsollene man eventuelt har. Navnet blir en raskt en påminner om hvordan microsoft fullstendig feilet sitt ønske om å monopolisere stua di.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått TV-tilkoblingen, så bruker man HDMI-inn på X1 for å få inn TV-signalene (fra en dekoder el.l.) og så bruker man IR-blasteren som følger med X1 til å skifte kanal på samme dekoder. Så det fungerer ganske likt som med Windows Media Center. Og skal jeg tippe, så tror jeg at Sony ikke kommer til å sitte å se på at MS og andre "tar stueposisjonen", så det blir nok noe TV-greier med PS4 også :)

Jeg skifter lett kanal og styrer volumet på TVen med gamepaden til Wii U, men jeg kaller ikke Wii U et mediasenter av den grunn. Jeg kaller det "praktisk."
Lenke til kommentar

Nei, men det gjør ikke automatisk virkemidlene deres akseptable for kundene. Hvis vi blindt skal akseptere alt selskaper ønsker å innføre med hensikt å "øke markedsandeler og tjene penger", bærer det fryktelig feil avgårde. Det er fullt mulig å forstå hvorfor Microsoft ønsker noe, uten at man dermed må mene at det er greit.

 

Kva skal ein gjere for å sende denne beskjeden til MS? Eg meiner, eg berre synest det er svært mykje prat om kor forbrukerfientleg dette er, og mange punkt er eg einig i, men kvifor skulle MS bry seg når "alle" kjøper konsollen uansett og gamer.no kjem til å anmelde alle spela likevel? Gamer.no kunne jo tatt eit sterkt standpunkt her, men samtidig mista ei stor kundegruppe, så det er jo så klart problematisk. Alt eg som privatperson kan gjere er å la vere å kjøpe konsollen, og kanskje anbefalle andre i å gjere det same, men det er vanskeleg å overbevise andre om å ta høgde for ting som dei i dei aller fleste tilfelle ikkje vil merke noko til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...