Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I morgen er det slutt. En haug med folk kommer til å klage på slutten uansett hvordan det ender.

 

Eg skal kose meg uansett. Det blir episk. Så får diskusjonen heller være om det kunne vært mer episk om hekomo hadde skrevet det.

Enig! Folk fra sofaen vet alltid best, enten det kommer til politikk eller hvordan noe burde vært laget. 

 

Jeg gleder meg til siste episode og å se hvor de går fra der. Men gruer meg også, for da er det over .:(

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har du nok ikke fulgt helt med. Det er vist gang på gang, og fortalt om en rekke ganger, og det er bare et par tiår siden sist dette skjedde i bl.a. King's Landing.....

 

"I was in King's Landing after the sack, khaleesi. Do you know what I saw? Butchery. Babies, children, old men. More women raped than you can count." - Jorah Mormont til Daenerys Targaryen (om Lannister-hæren som plyndret og voldtok da Baratheon-opprøret ble avsluttet med at det meste av Targaryen-slekten ble henrettet - store som små). 

 

Også det samme Khal Drogo og hans Dothraki bedrev, krigerkulturen var en brutal en (som Daenerys dempet inntil nå). Helt vanlig dette for seierherre. 

 

Og i vår egen virkelige verden behøver man vel ikke gå lenger enn å lese litt i bibelen (!) om hva en seierherre kan få lov til å gjøre, eller lese beretninger fra middelalderen i historiebøker.

Hvilken episode ble denne kampen vist i?

Lenke til kommentar

Enig! Folk fra sofaen vet alltid best, enten det kommer til politikk eller hvordan noe burde vært laget.

Hva er poenget med å lyve så jævlig og angripe meg på denne måten? Jeg har aldri sagt noe om hvordan det burde vært laget. Jeg er ikke serieforfatter eller produsent. Det er ikke min jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del er det ingen motsetning mellom det å nyte serien og å fange opp svakheter ved hvordan den er skrevet. Serien har ikke vært virkelig godt skrevet siden sesong 4, så det er nesten en forutsetning. Jeg bruker ellers masse tid på å se filmer og serier som ikke er spesielt godt skrevet (i visse tilfeller direkte komisk dårlig skrevet), men som har andre kvaliteter som gjør de verdt å se på. Nå er det heller ikke sånn at jeg prøver å finne feil, men i de to siste sesongene av GoT har de vært så åpenbare at det ville blitt som å ikke legge merke til en elefant som dundrer gjennom rommet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hvilken episode ble denne kampen vist i?

 

Den ble ikke vist i TV-serien. Sikkert fordi Benioff og Weiss innså at det ville bli umulig å selge Daenerys' "galskap" til den dumme fanbasen deres dersom seerne var klar over at hennes handlinger i episode fem hverken var onde eller unormale tatt i betraktning av dette universet. Aegon I, Robert Baratheon, Tywin Lannister, Hoster Tully—så og si alle de mannlige karakterene i denne serien har begått krigsforbrytelser på en enorm skala. En kan jo lure på hvorfor ikke disse refereres til som "gale" av publikum...

 

Slaget om King's Landing blir dog nevnt en hel del i TV-serien. Oberyn Martell drar til hovedstaden i sesong fire kun for å drepe:

 

- Tywin Lannister, som beordret den voldsomme beleiringen av King's Landing. Han fikk adgang til hovedstaden ved å lure Aerys, Daenerys' far, til å tro at han var der for å assistere i det kommende slaget mot Robert Baratheon. Dette var løgn, og i det Aerys åpnet portene til byen gikk Tywin til angrep. Hus ble brent til grunn og tusenvis av mennesker drept og voldtatt. 

 

- Gregor Clegane, som på Tywins ordre myrdet Oberyns søster Elia og hennes to barn. Før Elia ble voldtatt og drept ble hun tvunget til å se datteren Rhaenys og sønnen Aegon bli myrdet på bestialsk vis. Rhaenys ble stukket ihjel med femti knivstikk og Aegon ble slått inntil en vegg så hardt at hodeskallen hans eksploderte. Likene av de tre ble senere vist til Robert Baratheon, som også var en slektning av de drepte barna. Han klappet Tywin på skulderen for innsatsen og fortalte senere bestekompisen Ned Stark at drapene var nødvendig. Rhaenys og Aegon var Jon Snows halvsøsken, så det er ganske ekkelt at Ned backet en konge som kimset av dødsfallene deres. 

 

Tidligere hadde også Tywin Lannister oversvømt en gruve fylt med hundrevis av kvinner av barn som tilhørte House Reyne. Han synes dette var så jævlig tøft at han komponerte en sang om hendelsen, kalt "The Rains of Castamere". Denne sangen ble spilt foran alle som køddet med Tywin for å skremme dem til total underkastelse. "Hold kjeft ellers dreper jeg deg". 

Endret av Teal.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Var ikke Arya underlig stusselig i siste episode? 

 

Jeg undret meg litt om ikke hennes Faceless-egenskaper kunne hjulpet henne. De fikk henne tross alt ubemerket innpå Walder Frey og Night King. Det er selvfølgelig vanskelig å si, siden det ikke er helt klart hvordan Faceless-teknikkene fungerer. De var hvertfall ikke mye til hjelp for å rømme unna ild og fallende bygninger, noe man da også må være konsekvent med senere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var ikke Arya underlig stusselig i siste episode?

Arya er akkurat det produsentene ønsker for at karakteren hennes skal passe til det produsentene ønsker å gjøre. Hvordan Arya har utviklet seg som karakter gjennom serien er irrelevant når de trenger henne som bare en brikke for å vise det de ønsker til seerne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Lokter ein Arya spin-off, viss di har baller til det etter sesong 8, men det kan da bare gå oppover. Så plutselig skjer det. 

 

Ellers var det ein heilt meh avslutning på ein veldig meh sesong. Håpet virkelig vi skulle få se Jon Vs Grey Worm denne episoden. Men vi fikk bare 2(3 med Arya - NK) dueler gjennom heile sesongen, det skuffet hvertfall meg eindel. 

Lenke til kommentar

Ein ganske forventa og skuffande slutt etter mi meining, men dei kan ikkje gjera alle til lags.

 

Fekk litt vel mykje LOTR-kjensle av siste episode, spesielt då dei sto på kaien i KL.

 

Eg hadde eit håp om at GoT ikkje skulle bli ein serie der dei gode slo dei onde og alle levde lukkeleg til sine siste dagar, men sånn vart det altså. Siste to sesongane vart det for lite GoT og for mykje klassisk fantasy der heltane gjentatte gonger møter tilsynelatande overveldande motstand, men kjem seg ut av det i siste liten og i siste kapittel utslettar dei onde.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det var en veldig rolig avslutning, men kanskje greit etter alt kjøret som har vært, derfor la siste episode være en kald isbøtte på en kokende kjele :p nå er det endelig over og vi kan slappe helt av. Har sett verre avslutninger.

Men skal ikke forundre meg om det blir noe mer eventyr med Arya :p det kan jo bli morsomt det, litt håp kan vi jo ha..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vanskelig å få til en avslutning når det er såpass mange spørsmål og løse tråder samtidig som de har rushet ting såpass som de har fra og med sesong 7, og enda mer i sesong 8.

 

Det var egentlig ingenting som irriterte meg voldsomt i denne episoden, og det er jo egentlig veldig positivt i en sesong hvor det har vært såpass mange irritasjonsmomenter. Men samtidig så er det vel kanskje den kjedeligste episoden vi har fått på temmelig lang tid så det blir jo en noe døll avslutning på det hele.

 

At Brandon blir Konge klarer jeg liksom ikke helt å forholde meg til. Kan liksom ikke argumentere for eller imot da Brandon som karakter i TV-serien har vært fryktelig dårlig fremvist etter at han kom seg nord for veggen og møtte The Three-Eyed Raven. Når vi har et såpass dårlig grunnlag til å forstå Brandon og The Three-Eyed Raven som karakter, hva han kan og ikke kan, hva han faktisk kan se og ikke se av fortid, nåtid og fremtid og hva det faktisk vil si og innebære å være The Three-Eyed Raven så er det jo helt umulig å faktisk sitte med noen formening om hvorvidt det er passende med han som Konge eller ikke og hvorvidt det er positivt for Westeros eller ikke.

 

At Sansa ender opp som Queen in the North og at The North igjen blir selvstendig synes jeg blir litt for godt til å være sant for Sansa som karakter. Hun har gjort fint lite og det at hun spilte ut et kort ved å fortelle Tyrion at Jon er den rettmessige tronearvingen er jo et politisktrekk som normalt skal skape en hel masse konflikter, intrigert og få diverse følger for Sansa som karakter om vi går tilbake til de første sesongene. Når du velger å "Play the Game of Thrones" så skal det liksom sette i gang en hel masse, mens her så er det nærmest en free pass for Sansa på hennes vei til sitt store mål som er å bli Queen in the North for et selvstendig Nord.

 

At Yara, den nye prisen av Dorne osv bare sitter å ser på at Sansa får dette ønsket oppfylt uten at de selv ytrer sine ønsker om å være selvstendig er jo noe merkelig men sånn blir det når man sitter uten tid til politikk og intriger på slutten.

 

 

At Jon går rundt å surmuler hele tiden mot slutten, selv etter å dratt til Castle Black, ser Tormund osv virket også litt merkelig? Greit at han har drept Danny og føler seg nok ganske så ræva. Men det å bli bannlyst til The Night Watch er vel egentlig midt i blinken for han og han bruker vel godt over 1 mnd på å reise fra King's Landing Castle Black så skulle tro at han ikke var like sutrete og innbitt når han kommer frem men han holder jaggu den minen ut hele episoden...

 

De legger også opp til at Brandon skal bruke the wormwoodnettverket eller warging for å se hvor det ble av Drogon, men vi får aldri sett noe av det? Hvorfor legge opp til noe sånt når de uansett ikke skal vise oss noe? Da kan man jo like så greit la være å nevne det.

 

 

Må forsåvidt si meg enig med Zeph, serien gikk veldig fort over til å bli klassisk fantasy fra og med sesong 7 og følger egentlig det hele veien inn. Det er sjokkerende få hovedkarakter som endte opp død når alt kom til slutten her og selv om det kanskje ikke kan klassifiseres som noen voldsomt "happy ending" så er det vel nesten så nærme vi kunne ha kommet. Alle de gjenværende Starkbarna overlever, Tyrion overlever, Davos overlever, Sam overlever osv osv.. Stark har jo med Brandon i King's Landing og Sansa i Winterfell tatt over hele Westeros.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Må si at dette var skuffende greier.

Forrige episode var på mange måter laget for å rettferdiggjøre denne...

 

Dette er svakhetene som jeg mener serien har :

 

*Hvordan en fiende går fra å ha så og si "uovervinnelige" styrker til å kunne bli blåst av banen på 1.2.3

*Hvordan noen personer endrer fra en episode til andre måten de handler på og går på mange måter imot måten de har oppført seg tidligere.

*Hvordan man har kuttet ned på mange av egenskapene som noen karakterer hadde over tid, Arya burde ikke ha noen problemer med å snike seg inn / ut usett eller i identiteten til noen andre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var virkelig ikke sånn jeg så for meg det hele ende. Virkelig ikke:P

 

At dany døde, var forventet. At Jon ble stemplet som forræder og forvist til muren var litt overraskende.

Hva var greia med fokuset på hans opphav opp igjennom så lang tid.

Den rettmessige arvingen og alt det der, for ingenting? Virkelig ingenting?

Han er der han var i sesong 1. Uten noen ting.

Etter alt Hans karakter har vært igjennom, var det en stor skuffelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...