Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Jon må foreta seg noe. Familien hans er ikke trygg, Dany er forbi fasen med kompromiss eller å ville vinne folkets gunst. 

 

 

Men jeg håper ikke Jon ender på tronen. Han er ikke skikket til det, for naiv. Tronen vil spise han levende. Det vil også bli for "Ringenes Herre"-aktig, George R.R. Martin kan jeg umulig tenke meg ønsker å gå i samme retning.

 

Og Frankenstein-døden til Qyburn drepte min teori om at han drev på med noe hemmelig i kulissene.  

 

Jeg liker derimot sammenligningen av tronen med ringen i LOTR. Den må ødelegges. Her ser vi nok fødselen av en ny styreform, om ikke det kommer en eller annen twist ut av intet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si meg enig med denne kronikken fra Dagbladet:

 

https://www.dagbladet.no/kultur/na-er-det-faen-meg-nok/71081172

 

Tja. Noe, men litt veldig fylt av følelser den også. 

 

 

Hvordan kan noen forvente at en serie som starter med at zombier slakter voktere av en flere hundre meter høy ismur skal holde dokumentarisk kvalitet?

 

Det er vel ingen som forventer dokumentarisk kvalitet? 

 

 

 

Jamie valgte sitt livs kjærlighet. En forbudt og tragisk, men likevel så ekte og inderlig, kjærlighetshistorie.

 

Rushet og helt i mot karakteroppbygningen som har vært i det siste. At han ombestemmer seg er greit nok, men måten det ble gjort på var ganske dårlig og skapte bare irritasjon. 

 

 

 

Clegane-bowl. Punktum

Ren fanservice som er et internett-meme mer enn noe annet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si meg enig med denne kronikken fra Dagbladet:

 

https://www.dagbladet.no/kultur/na-er-det-faen-meg-nok/71081172

 

Synes denne kronikken holder et langt lavere nivå enn mange av postene i tråden her. Han begår den vanlige feilen med å tenke at fordi det er snakk om en fantasy-serie med overnaturlige elementer, så stilles det ingen krav til troverdighet. Samtidig går han ikke løs på den legitime kritikken av episoden. Det er veldig mye lite gjennomtenkt kritikk av GoT der ute og å bare gå løs på de dummeste uttalelsene blir for lettvint til at det er interessant å lese.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Synes denne kronikken holder et langt lavere nivå enn mange av postene i tråden her. Han begår den vanlige feilen med å tenke at fordi det er snakk om en fantasy-serie med overnaturlige elementer, så stilles det ingen krav til troverdighet. Samtidig går han ikke løs på den legitime kritikken av episoden. Det er veldig mye lite gjennomtenkt kritikk av GoT der ute og å bare gå løs på de dummeste uttalelsene blir for lettvint til at det er interessant å lese.

Jeg er nå ganske enig med ham. Det blir veldig mye sutring og veldig mye overdreven kritikk. Som jeg har vært inne på er det veldig typisk for fanbase generelt sett. I stedet for "Jeg synes X og Y kunne blitt gjort annerledes pga A og B" så er det "Serien er nå elendig og D&D har ØDELAGT ALT!". Same same over hele fanbase-linja. Det er flere skapere/forfattere/manusforfattere/skuespillere som har trukket seg fra f.eks Twitter pga bøtteivs med slik hets og "kritikk" mot dem etter fansen ble misfornøyd. Det er mer et sosiologisk fenomen enn et problem med selve serien/spillet/filmen som blir kritisert.

 

Så har vi dette med at når serien er så utrolig populær og så åpen i hva som kan skje, så er det tilnærmet umulig at den kan tilfredsstille alle, antagelig ikke en gang flertallet. Det er nesten garantert at man blir skuffet når noe er så stort og hypet.

 

Til slutt, som kronikkforfatteren også sier: Selvsagt er det lov å ha ulike meninger. Det er lov å ikke like vendingen serien har tatt. Men ofte, også her i tråden, blir ens meninger fremlagt som fakta. De som er uenige tar feil, har misforstått, har ikke lest bøkene, liker lettvint underholdning osv osv osv.

 

Så selv om det selvfølgelig er elementer i serien som kan kritiseres - ingenting vil noengang være perfekt - så er det mye som kan filtreres bort fordi det havner i en av tre kategorier:

 

1. Jeg har rett og du tar feil

2. Lever ikke opp til egne forventninger 

3. I'm the biggest fan there is, no one hates this more than me

Endret av Tabris
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det går faktisk like mye andre veien, hvor legitim kritikk og forsøk på diskusjon har blitt kastet til siden som "sutring og overdreven kritikk".
Gå gjerne tilbake og les noen av de tidligere innleggene til f.eks. RamGuy, og så se på responsen (eller mangelen av den).

Lenke til kommentar

Til slutt, som kronikkforfatteren også sier: Selvsagt er det lov å ha ulike meninger. Det er lov å ikke like vendingen serien har tatt. Men ofte, også her i tråden, blir ens meninger fremlagt som fakta. De som er uenige tar feil, har misforstått, har ikke lest bøkene, liker lettvint underholdning osv osv osv.

 

Min mening om at jeg ikke liker veldig mye den siste sesongen er fakta. Jeg kan ikke si at objektivt sett så er det rævva omg lol nå, men subjektivt sett er det helt reelt at jeg føler det. Det jeg sier om min egen mening er fakta. Det samme gjelder det alle andre sier om sin egen mening.

 

Men det er dette som plager meg hver gang slike ting kommer opp på nett. Gruppe X liker ikke en ting. Det viser seg å være mange som ikke liker den tingen og Gruppe X vokser seg stor og blir Gruppe XXX. Plutselig er det helt greit å kritisere Gruppe XXX for å ikke like noe og fordi de er så mange. Og ofte blir det brukt tilnærmet stråmenn for å kritisere hva enn guppen mener. Jeg ser ikke så ofte særlig dypere ting enn "slutt å syt da det er så irriterende å lese". (Som så mange ganger da Nvidia kom med 20XX serien sin) Klart det finnes mange bedre ordleggere, men stort sett føler jeg at situasjoner denne bunner ut i "de som ikke liker ting" og "de som ikke liker at Gruppe X klager på ting". Men igjen. Ofte bommer de på hvem/hvorfor, ellers så bommer de på hva gruppa ikke liker i utgangspunktet. Jeg har ikke sett særlig mange som hater at NK døde. Ei heller at Dany gjorde det hun gjorde. Jeg har ikke sett mange som hater at Stannis døde. Eller at Arya overlevde masse knivstikk. Eller at Littlefinger møtte sin ende i nord. Det er måten det blir gjort på. Kameracrewet skrev ikke manus. Lydingeniørene skrev ikke manus. Skuespillerne skrev ikke manus. Kostymemakerne skrev ikke manus.

 

Hvem skal man da klage på? Det ligger ganske nærliggende å gå til toppen. De som har direkte innflytelse på manus og produksjonen som en helhet. 

 

Man kan si hva man vil om bakgrunnen til hvorfor ting ble som det ble etc, men til syvende og sist likte jeg ikke det jeg ble vist på skjermen. Det skulle tatt seg ut om anmeldelser skulle tatt i betraktning innsatsen bak. Alle artister med store produsenter bak seg; 10/10. Alle filmer med enorme budsjetter; 10/10. Nye Ghostbusters? 10/10 for å stå frem for kvinnekampen (idk, bare eksempel whatever). Om noen andre likte det så er det helt greit for meg, men jeg kommer ikke til å ikke si noe heller. Jeg kommer til å påpeke det jeg synes var dårlig. Og jeg synes masse denne sesongen var for dårlig i forhold til hva serien har levert tidligere.

 

Dette ble bare en rant egentlig. Jeg er sulten og slutten på Mass Effect 3 suger balle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk må jo selvfølgelig få lov å si sin mening, vi er tross alt alle forskjellige og har forskjellige synspunkt og følelser på ting :p

 

Personlig så syns jeg det har vært en bra sesong, selv om jeg tror kanskje jeg er litt alene om å syntes akkurat det.

Jeg syns faktisk det har vært spennende så langt, flere av karakterene har møttes og kommet sammen i siste sesong der hvor nå alt skal rundes opp og bli ferdig, mens før så var det veldig gjerne at de folka var over der, og de andre viktige karakterene var helt på andre siden over der. Mens i denne sesongen har ting kommet mye mer tettere på hverandre og det har vært interessant å se.

 

Men syns det er litt rart at ofte hvor det er en serie som mange liker, så blir det gjerne gnaging på at slutten er for dårlig :p

 

23lntbq.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig så syns jeg det har vært en bra sesong, selv om jeg tror kanskje jeg er litt alene om å syntes akkurat det.

 

 

Du har nok flertallet med deg. Det skal normalt usedvanlig mye til for at flertallet ikke er fornøyd med sesongen de ser, uavhengig av serie. 

 

Sjekk bare IMDb (det er ikke så mange datakilder å referere til, så den får bli anvendt). Til tross for at episoder denne sesongen har fått rekordlav karakter, er det fortsatt slik at karakteren 10 har stemmer fra flest i alle episoder minus "The Last of The Starks". 

 

Årsaken til at snittet er lavere er at gruppen som gir 1 ikke er 2-3%, men 20%. Men 35% ga eksempelvis denne episoden 10/10. Ser vi på alder er det de yngste (under 18 år) og eldste (over 45) som likte episoden best, men IMDb har en stor ubalanse da det er stor overvekt av unge menn som stemmer.  :)

 

Det er en mer polarisert atmosfære denne sesongen og rent statistisk sprer en misfornøyd kunde sin misnøye til 2-3 ganger flere enn en fornøyd kunde. Dermed kan man fort få inntrykk av at noe er ensidig negativt. 

 

D&D kommer nok ikke til å bry seg nevneverdig uansett. Samtlige store selskap kaster penger etter de for å sikre seg en avtale. HBO, Apple, Netflix, CBS osv skal vente i spenning på deres avgjørelse. 

Lenke til kommentar

Likte også denne sesongen, selv om jeg er enig med George R. R. Martin sin uttalelse om at den skulle vært strekt ut til 11-12 sesonger. Sesong 8 bærer preg av at de forhaster historien for å bli fort ferdig, og prøver å fullføre for mange deler av historien på for få episoder.

 

Jeg har akseptert at det er slik Game of Thrones slutter, og har håp om at spin-off seriene klarer leve opp til nivået til tidligere Game of Thrones sesonger og kanskje utfyller historien som de ikke hadde tid til å få med. 

Lenke til kommentar

Problemet med denne serien er at mye av det som nå skjer er ganske så store slag, dette er kostbart selv om man bruker gode dataanimasjoner osv.

 

Og tenk på hvor mye penger man bruker på klær, kostymer , våpen , osv osv.

 

Jeg kan derfor forstå at det blir gjort en del forenklede løsninger, men jeg må også si at det er en enorm forskjell på framgangen på bøkene og hvordan ting skjer på serien.

 

Men ja, måten Cersei gikk ned på burde vært gjort litt annerledes, for meg ble det enkelt og vulgært, men hun fikk jaggu meg som fortjent :-) , nå gjennstår det å se hva som skjer videre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...