Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

En ok avrunding med noen flotte øyeblikk. Må flire litt av at Tyrions rolle her er å snakke direkte til kritikerne av "Dany-twisten" i den dialogen med Jon.  

 

At Bran ble valgt til konge var underlig, virker mer for å gjøre slik GRRM har planlagt fremfor å ta et valg mer i tråd med det som har skjedd i TV-utgaven. Med mindre noe har gått langt over hodet mitt. D&D burde kanskje unngått å holde seg til skissen fra GRRM, siden det nok vil være bedre fortalt i bøkene. 

 

For meg ville det vært mer sannsynlig for Tyrion å foreslå Sansa? Men at hun frigjorde nord etter en runde med (for det meste) mannlige nikkedukker var en fin vending, selv om det hadde vært kulere om hun ble valgt for så å si nei for å løsrive nord. 

 

Jon fikk sitt liv nord for veggen, det var en fin slutt for han. Ingen straff det, fikk det som han ønsket. At Brienne ble den som skrev Jaimes historie var også en god referanse tid tidligere sesong. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Særlig at Jon må leve ved/nord for veggen resten av livet. De bare sendte han dit for å få han vekk fra unsullied og dothraki før de tok hodet hans, men nå som de har føkka off tilbake til kontinentet sitt kan nok Jon gjøre som han vil og returnere til Winterfell når han måtte føle for det.

Lenke til kommentar

Så rådscenen er med overvekt av Stark lojale eller Stark blir etter mye om og men enig om å nominere Bran, fordi en kald og usympatisk person er den beste til å lede Westeros ?.

Så kommer Sansa på banen og sier at Nord ofra mye i krigen mot De Døde, bra at Dany ikke er rundt og minner folk på noe annet...og fortjener selvstendighet, og alle bare nikker og aksepterer det. Yara forhandla om selvstendighet i sesong 6 med Dany, men nå har hun gitt opp den ideen fordi det passer D & D best.

Dorne som er det mest rebell hungrige i Westeros og kjempa for selvstendighet har ingenting å si og det eneste kongedømmet som ikke har brukt hæren sin.

Og Dany ofra absolutt alt hun hadde men endte opp med ingenting. Forrådt av  mange og glemt av alle. Ikke engang en rettergang men en kinv i hjertet av Jon

Føles mer som en dårlig fanfiction og her skal vi bare bli ferdig fortest mulig fordi Star Wars er på horisonten.

Endret av slipten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meh, egentlig bare glad det er over. Siste par sesongene har vært rusha som faen, i hvert fall sammenligna med det nydelige dramaet vi fikk i de første 4-5 sesongene. 

Anbefalinger til nye (gamle) serier å se? Sitter på vippen mellom Sopranos og The Wire, da jeg ikke har sett noen av de. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Meh, egentlig bare glad det er over. Siste par sesongene har vært rusha som faen, i hvert fall sammenligna med det nydelige dramaet vi fikk i de første 4-5 sesongene. 

 

Anbefalinger til nye (gamle) serier å se? Sitter på vippen mellom Sopranos og The Wire, da jeg ikke har sett noen av de. 

Begge er meget bra! 

Personlig hadde jeg nok helst sett Sopranos en gang til hvis jeg bare hadde hatt NOK tid! :-)

(Har det meste i min samling på 6.500 dvd, BD og 4k plater..)

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Er greit fornøgd med serieavslutninga, alt i alt så synes eg David Benioff and D. B. Weiss (D&D betyr noke heilt anna) rodde det greit inn til tross for ein svært skuffande åttande sesong. 

Det er mykje å sette fingeren på, men samanlikna med alle snarvegane i sesong 7 og 8 så synes eg at sesongavslutninga var akseptabel.

 

Når ein fyrst ikkje skulle la Jon bli konge og heller ikkje skulle drepe karakteren så gav serieskaperane oss ei plausibel nok forklaring med at ein mordar ikkje kan bli konge. Heilt på greip heng ikkje forklaringa sidan snikmording av regentar er ein forholdsvis vanleg måte å ta makta på, men greit nok. At Jon er ærleg og naiv nok til å gå i eksil kan eg gå med på.

Ein interessant detalj er at Jon nødvendigvis må å angitt seg sjølv. Liket blei tross alt enkelt og meget beleilig fjerna frå åstaden, og ingen viste at dei to var i tronrommet.

 

 

Det mest usannsynlege for min del var nok at the North så enkelt og umotsagt fekk uavhengigheit. Det er sjølvsagt sant at dei hadde lidd store tap, men dei var ikkje åleine om det.

Det at the North har lidd store tap er strengt tatt eit godt argument for at dei ikkje skulle lausrive seg, med tanke på behovet for økonomisk hjelp til gjenoppbygginga. Som ein del av seven kingdoms så ville det være meir pengar, forsyningar og menn til gjenoppbygginga.

Og når Sansa fekk uavhengigheit så er det ingen grunn til at dei andre kongerika også skulle få det. I mine auger hadde det vært ein like god avslutning; at jakta på jernkrona viste seg å være fånyttes og endte opp med at jernkrona blei øydelagt og the seven kingdoms blei splitta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når ein fyrst ikkje skulle la Jon bli konge og heller ikkje skulle drepe karakteren så gav serieskaperane oss ei plausibel nok forklaring med at ein mordar ikkje kan bli konge.

 

Er det sagt at ein mordar ikkje kan bli konge?

 

Kva med Hodor?  :p

 

Av alle tider, når ein Stark er konge i Westeros, så skal The North framleis vere uavhengig? :hmm:

Lenke til kommentar

Meh, egentlig bare glad det er over. Siste par sesongene har vært rusha som faen, i hvert fall sammenligna med det nydelige dramaet vi fikk i de første 4-5 sesongene.

 

Anbefalinger til nye (gamle) serier å se? Sitter på vippen mellom Sopranos og The Wire, da jeg ikke har sett noen av de.

GOT har blitt søppel, men for å svare på spørsmålet ditt så vil jeg faktisk anbefale Star Trek: Discovery i Netflix

Lenke til kommentar

Meh, egentlig bare glad det er over. Siste par sesongene har vært rusha som faen, i hvert fall sammenligna med det nydelige dramaet vi fikk i de første 4-5 sesongene. 

 

Anbefalinger til nye (gamle) serier å se? Sitter på vippen mellom Sopranos og The Wire, da jeg ikke har sett noen av de. 

 

LOST. Fortsatt tidenes beste serie.

Lenke til kommentar

Hvis dette er den slutten som GRRM forespeilet for D&D så tror jeg de siste to bøkene kan bli veldig, veldig bra. Er egentlig tilfreds med de fleste skjebnene i siste episode, så der har jeg lite å utsette, isolert sett.

 

Det føles likevel som om dette er noe jeg bare kunne blitt fortalt ila tre minutter en ettermiddag etter sesong 6, for de to siste sesongene har vært et stort gjesp, med historien rundt WW som den ultimate skuffelsen (kanskje sammen med oppfølgingen av Aryas trening i Bravos). Ganske åpenbart at dette er en serie som gikk tom for krutt for et par år siden, og som har levd på hype og forventninger siden da. 

Lenke til kommentar

Jeg synes det ble en veldig bra slutt. Jeg sitter igjen og føler meg tilfreds med hele serien og hvordan den ble avsluttet. Ble litt overrasket over at Jon ble sendt til Night's Watch igjen - er vel ikke noe NW der lenger? Men var egentlig beste slutten for ham, han ville jo egentlig reise nord igjen og bo med wildlings.

 

Jeg likte at vi fikk se et nytt rådsmøte der forrige var, mellom fiendeleirene. Og at vi fikk se et nytt Council og King igjen, nå med bare kjente fjes som vi kjenner historien til og hvordan de har jobbet seg opp dit. Det var svært tilfredsstillende å se!

 

Likte også at Brienne skrev videre på Jaime's historie i Knight-boka som vi så noen sesonger tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det ble en veldig bra slutt. Jeg sitter igjen og føler meg tilfreds med hele serien og hvordan den ble avsluttet. Ble litt overrasket over at Jon ble sendt til Night's Watch igjen - er vel ikke noe NW der lenger? Men var egentlig beste slutten for ham, han ville jo egentlig reise nord igjen og bo med wildlings.

 

Jeg likte at vi fikk se et nytt rådsmøte der forrige var, mellom fiendeleirene. Og at vi fikk se et nytt Council og King igjen, nå med bare kjente fjes som vi kjenner historien til og hvordan de har jobbet seg opp dit. Det var svært tilfredsstillende å se!

 

Likte også at Brienne skrev videre på Jaime's historie i Knight-boka som vi så noen sesonger tilbake.

tyrion fortalte Jon at det vil alltid være et behov for et sted å sende lausunger og pøbler. Derfor trengs NW. Endret av G-Man™
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det var en veldig god episode! Noen skikkelige gode øyeblikk, og fint at de slapper av og ga godt med tid til aftermath-en..

 

Litt "mageknip" pga Daenerys, men så jo den komme etter forrige episode. Hun var en så sterk karakter i så mange sesonger, at jeg helst hadde sett hun få en "god slutt", but that's just me.

 

 

Selv synes jeg sesongen har vært veldig bra, samme med de siste sesongene og hele serien for øvrig. Og jeg er ikke mindre opptatt av "kvalitet" enn de som er kritiske til de siste episodene/sesongene, bare for å ha sagt det. Føles som om det er en gjengs mening om at de som klarer å kose seg med sesongen, ikke kan være så opptatt av kvalitet og slikt, som de som er mer skuffet.

 

Søppel og gjesp blir litt dumme beskrivelser for meg personlig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Selv synes jeg sesongen har vært veldig bra, samme med de siste sesongene og hele serien for øvrig. Og jeg er ikke mindre opptatt av "kvalitet" enn de som er kritiske til de siste episodene/sesongene, bare for å ha sagt det. Føles som om det er en gjengs mening om at de som klarer å kose seg med sesongen, ikke kan være så opptatt av kvalitet og slikt, som de som er mer skuffet.

 

Søppel og gjesp blir litt dumme beskrivelser for meg personlig.

Signerer helhjertet. Det blir en arroganse over det hele - "Jeg har rett, og hvis du liker serien så liker du enkel underholdning" *klappe på hodet*
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Var vel den beste slutten man kunne få etter hvordan de malt seg inn i et hjørne i siste sesong.

 

Jon fikk endelig klappet ghost, og det var jo det viktigste i hele episoden, men jeg syns de kunne latt han komme med et lite smil helt på slutten, for vise at han var tilfreds.

 

Mitt største problem med episoden var hvor lett alt løste seg, pyromane dragen er fornøyd med å smelte med tronen i stedet for å brenne/spise Jon,

Unsullied/dothraki tar Jon til fange i stedet for å rive han i filler med en gang.

 

Jeg syns også Daenerys var for "normal " gun så ut til å være spik spenna gærn i forige episode, og nå er hun liksom seg selv igjen, og prøver å bortforklare drapet på nesten en million mennesker med at hun måtte for å stoppe Cerci.

Hun skulle vært mer gal, mer opplagt blottet fra virkeligheten.

Lenke til kommentar

 

Jeg syns også Daenerys var for "normal " gun så ut til å være spik spenna gærn i forige episode, og nå er hun liksom seg selv igjen, og prøver å bortforklare drapet på nesten en million mennesker med at hun måtte for å stoppe Cerci.

Hun skulle vært mer gal, mer opplagt blottet fra virkeligheten.

Det var hun jo, nettopp pga blant annet det du skrev. Jon forsøkte å snakke henne til fornuft, men hun var lost i sin egen lille verden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arroganse??? Det er arroganse ved å hevde at serien holder nivået og ikke skjønner hvorfor folk misliker de siste sesongene.

 

Jeg krever som regel ikke høy krav, ei er jeg pirkete heller. Men det blir bare feil atter feil ved sesong 6 og 7, mange ulogiske brister som er umulig å se bort. Karakter- og historieutviklingen ble plutselig snudd om, rettere sagt visket bort uten videre. Det er umulig å ikke legge merke til det.

 

Serien har blitt et stort søppel! Og det er flere som er enige om det, og nei! Det er ikke en gjengmentalitet, fuck you som insisterer at det er det.

Endret av #Benbjo_Fox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...