Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Er det mer sjokkerende at Daenerys lander på muren, sitter avventene, ser at soldatene kaster fra seg sverdene og hører klokkene ringer men likevel velger å angripe og istedenfor å dra rett mot The Red Keep som ville gitt mest mening så går hun rett på å systematisk brenne og slakte uskyldige og barn istedenfor. Naturligvis er dette mer sjokkerende fordi det passer overhodet ikke med henne som karakter.

Mulig hun fryktet at hun var blitt lurt. Husk at Tyrion sa at klokkene ville ringe og portene åpnes. Her var det bare klokkene som ringte - ingen åpnet portene. Så mulig Daenerys fryktet at hun ble lurt av Cersei som hadde et nytt kort opp i ermet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg storkoser meg. God underholdning, selv om jeg synes at ting har gått litt vel fort frem de siste to sesongene. For meg personlig, så er det ikke de store kampene som har gjort dette til en av mine favorittserier, men oppbygningen av karakterer. Serien er fortsatt veldig god, men ikke på det nivået den var. Jeg savner de litt mer rolige scenene hvor vi forsto mer av karakterene. Nå har det blitt en actionserie. Fremdeles god underholdning, men jeg ser frem til konklusjonen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet er at ingenting av det du lister her handler om folkemord på uskyldige mennesker. Men hvis du påstår at hun har mistet forstanden og er fullstendig gal når hun ser broren (som solgte henne som sexslave) dø, så motsier du jo deg selv. Da var hun gal fra starten, og det har ikke vært noen utvikling.

 

Edit: Og her glemmer man visst da hun låste inn sine egne barn (dragene) fordi en av dem kanskje hadde drept et barn! Dette var altså i forbindelse med at hun henrettet slaveeiere.

 

Og hvis det var dragens og venninnens død som gjorde at hun klikket, hvorfor klikket hun ikke før?

 

Nei, D&D er virkelig DUMB & DUMBER.

Jeg tror du ikke helt fikk det som du ville ha og nå sutrer du over den nest siste episoden som vi fikk :p

Jo dany har vært gal ganske lenge igrunn og det som skjedde i s08e05, det var som forventet.

nei vent, det kom ikke som noen stor overraskelse at hu kunne gjøre noe slik, sånn jeg så det hvertfall :p

Endret av tezzo
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg synes det er interessant hvor forskjellig vi ser denne serien. 

 

For meg har det ligget i kortene lenge at Dany kunne bikke over og falle for galskapen som ligger i hennes familie. Jo mer ut i sesongene vi kom, jo mer fremtredende ble det for meg. Til jeg nå i denne sesongen satt og håpet på at det ville skje - jeg ble så glad! Selvsagt ikke glad for handlingen hennes, men for karakterutviklingen.

 

Andre igjen har ikke sett det komme i det hele tatt og anser det enten som lyn fra klar himmel eller et så stort hopp at de ikke klarer å kombinere Dany før denne episoden med det som skjedde.

 

Tydeligvis er det ganske mange som tenker som sistnevnte, siden det er så mange som reagerer på denne episoden. Jeg står her på sidelinja og ser på alle som er sjokkert, overrasket, ikke så det komme, ikke ser utviklingen, gir dårlig karakter til episoden... og synes vel egentlg bare det hele er litt rart. For meg var det så opplagt, jeg klarer ikke helt å se at andre ikke ser det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For meg har det ligget i kortene lenge at Dany kunne bikke over og falle for galskapen som ligger i hennes familie.

 

Andre igjen har ikke sett det komme i det hele tatt og anser det enten som lyn fra klar himmel eller et så stort hopp at de ikke klarer å kombinere Dany før denne episoden med det som skjedde.

 

Tydeligvis er det ganske mange som tenker som sistnevnte, siden det er så mange som reagerer på denne episoden. Jeg står her på sidelinja og ser på alle som er sjokkert, overrasket, ikke så det komme, ikke ser utviklingen, gir dårlig karakter til episoden... og synes vel egentlg bare det hele er litt rart. For meg var det så opplagt, jeg klarer ikke helt å se at andre ikke ser det.

 

Galskap som i noe som er utenfor hennes kontroll og i konflikt med hennes personlighet og karakter hittil? En forbannelse som hviler over slekten? Kanskje det er definisjonen på 'galskap'. 

 

Nå er ikke jeg den som har fulgt serien tettest og har best hukommelse, men det vi så i siste episode bryter rimelig bra med det vi har sett av henne før. Det er jo mange i serien som har mistet mer enn henne uten at de slakter ned uskyldige helt uten grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Galskap som i noe som er utenfor hennes kontroll og i konflikt med hennes personlighet og karakter hittil? En forbannelse som hviler over slekten? Kanskje det er definisjonen på 'galskap'.

 

Nå er ikke jeg den som har fulgt serien tettest og har best hukommelse, men det vi så i siste episode bryter rimelig bra med det vi har sett av henne før. Det er jo mange i serien som har mistet mer enn henne uten at de slakter ned uskyldige helt uten grunn.

Galskap som ligger i slekten grunnet generasjoner med innavl. Både hennes far og den ene av hennes brødre hadde det.
Lenke til kommentar

Jeg synes det er interessant hvor forskjellig vi ser denne serien. 

 

For meg har det ligget i kortene lenge at Dany kunne bikke over og falle for galskapen som ligger i hennes familie. Jo mer ut i sesongene vi kom, jo mer fremtredende ble det for meg. Til jeg nå i denne sesongen satt og håpet på at det ville skje - jeg ble så glad! Selvsagt ikke glad for handlingen hennes, men for karakterutviklingen.

 

Andre igjen har ikke sett det komme i det hele tatt og anser det enten som lyn fra klar himmel eller et så stort hopp at de ikke klarer å kombinere Dany før denne episoden med det som skjedde.

 

Tydeligvis er det ganske mange som tenker som sistnevnte, siden det er så mange som reagerer på denne episoden. Jeg står her på sidelinja og ser på alle som er sjokkert, overrasket, ikke så det komme, ikke ser utviklingen, gir dårlig karakter til episoden... og synes vel egentlg bare det hele er litt rart. For meg var det så opplagt, jeg klarer ikke helt å se at andre ikke ser det.

 

tenor.gif?itemid=5297975

 

You said it man.. og det er jo det som gjør finalen så spennende! kommer det til å bli Jon vs Dany, eller hva skal skje.. jeg ville igrunn ha den allerede når jeg hadde sett ferdig S08E05 :p fordi nå vil jo en god del ha Dany drept for sine vonde gjerninger. Asså vi vet ikke, men vi gleder oss, spennende!

 

Men som Hekomo sier at karakterutviklingen til dany har bare vært drit, jeg kjøper det ikke åss, jeg syns den har vært knall! det har vært god build-up til dette lenge.. og at hun "plutselig klikket".. hvis det var deg, og du plutselig stod der uten noen rådgivere lenger, ingen å stole på, og du var såå close til å sitte på the Iron Throne (dany har ønsket det hele tiden), i tillegg har du et supervåpen som er en drage, du har mistet din venn og framtidige kjære (Jon Snow vil jo bare ha henne som queen), i tillegg at Targaryen har i blodet sitt for å være litt gærne.. "burn them all".. hadde du virkelig latt deg mer underholde at dany går av dragen sin, håndhilser på alle i Kings Landing og så er vi venner hele gjengen?

 

Jeg føler det hadde blitt mye mer feil..

Det at hu gjorde som hu gjorde er jo akkurat det som kommer til å gjøre finalen så spennende..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er helt riktig at det alltid har ligget i kortene at Dany skal bli mer og mer hensynsløs, men det har ikke ligget i kortene at hun ville klikke til den grad at hun foretrekker å grille tilfeldige barn fremfor å ta Cersei. I sesong 4 gikk hun så langt som å lenke opp dragene sine etter en av dem grillet en unge. Nå skal jeg altså tro at pga vanskelighetene hun har hatt i sesong 8 så har hun gjennomgått en så total forandring at hun griller barn for moro skyld.

 

For at dette skulle være troverdig ville vi trengt mer tid til å utvikle karakteren og en serie mer ekstreme hendelser. At hun føler seg isolert, mistet Missandei og ikke fikk seg noe med Jon virker utilstrekkelig.

 

Selvfølgelig kan man si at hun er genetisk anlagt for å klikke og at dette tilfeldigvis ble trigget akkurat da hun satt på dragen over King's Landing pga. av alt stresset hun er blitt utsatt for frem til da. Det ville vært en okay forklaring i de fleste filmer og serier, men det blir tynt i forhold til den gode karakterutviklingen vi er blitt vant med i GoT. For mye, for fort.

 

Dette handler som påpekt tidligere om at man rett og slett ikke har tid til å vise utviklingen hennes på en mer troverdig måte. Hun måtte klikke i episode 5 for at vi skal få en endelig konflikt i episode 6. Det er et helt forståelig kompromiss, men det blir ikke bra av den grunn. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er nok av eksempler på folk som har klikket helt og prøvd drepe så mange som mulig med skytevåpen. Hadde de hatt en drage, er det nok lite som hadde stoppet dem fra å brent ned hele byer.

 

Det er også forskjell på å gjøre noe for moro skyld, og å gjøre noe i affekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor mases det så mye om oppbygningen av Daenerys? Folk snapper i det reelle liv også. Vi som seere fikk aldri vite hva som egentlig foregikk oppi hodet hennes. Makan til hobbypsykologer folk skal være. Er ikke alltid man ser tydelige tegn før noen klikker vet dere... For øvrig syntes jeg ikke dette var et sjokk, da Dany har gjort mye grusomt før. Da hadde hun større grunnlag, but still.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var nok affekt, men om det var "galskap" er ikkje sikkert. Skulle gjerne sett at ho hadde fått litt motivasjon for den handlinga i episoden. Angrepet gjekk jo strålande og dei hadde full kontroll. Det hadde vore lettare å forstå om noko skjedde som gav ho motstand eller grunn til å miste kontrollen. Som til dømes at Rhaegal var i live og var skutt ned av ein skjult scorpion. Ja, Rhaegal vart drept, Missandei vart drept, Cersei har gjort mykje faenskap mot Dany, men eg såg ikkje heilt motivasjonen til det ho gjorde.

 

Om det klikka for ho og galskapen kom ut, så treng dei ikkje noko meir forklaring. Då kunne Dany oppført seg som Margaery gjennom heile serien, men likevel fått den reaksjonen ho gjorde i episode 5. Om det ikkje er galskap, så må det ha grunnlag i noko og ein forklaring. Det finnes mange eksempel på at Dany ikkje er redd for å bruka makt og ta livet av dei som ikkje følgjer ho, men som så mange har sagt, der er ikkje det same som det ho gjorde i KL.

 

Det hadde vore langt lettare å svelje (sjølv om eg alltid kjem til å synest det har gått for fort) om det var noko som skjedde i kampen som trigga det, men det var det altså ikkje.

 

Det å få fram mentale tilstandar og psykologisk er ikkje så lett på skjermen. Der synest eg bøker er overlegne. Spesielt når sesong 7 og 8 har hatt eit ganske høgt tempo og me ikkje har hatt så mange scenar der dei kunne utvikle Dany. Ei anna ulempe med video er at dei fleste scenar har minst to personar til stade. Dei tøffaste stundene er gjerne når ein karakter er aleine og kjenner på vekta av alt som har skjedd, men dei ser ein ikkje så mykje av sidan dei må ha handling og dialog.

 

Eg er ikkje overraska over det som skjedde, berre litt skuffa over at det kom som det gjorde. Det er ein knallgod måte å avslutte serien på, så all hyllest til GRRM der (eg antar at dette vil skje i bøkene òg), men eg kjøpte den ikkje heilt sånn som det vart presentert.

 


Hvorfor mases det så mye om oppbygningen av Daenerys? Folk snapper i det reelle liv også. Vi som seere fikk aldri vite hva som egentlig foregikk oppi hodet hennes. Makan til hobbypsykologer folk skal være. Er ikke alltid man ser tydelige tegn før noen klikker vet dere... For øvrig syntes jeg ikke dette var et sjokk, da Dany har gjort mye grusomt før. Da hadde hun større grunnlag, but still.

At ein person plutseleg skal klikke blir litt for enkelt etter mi meining. Då kan kva som helst skje utan noko form for forklaring. Det er for øvrig ikkje sikkert at det var den potensielt latente galskapen som kom fram. Sånn eg forstår det, så er det meir eit resultat av livet Dany har levd og alt ho har opplevd, og at det var ei handling i affekt der og då. At Aerys klikka, trudde han var ein drage og ville brenne heile KL betyr ikkje at det er det som skjer med Dany.

 

Og så er sjølvsagt psykologien langt meir komplisert enn som så. Ho kan ha ein grad av reduserte kjensler og problem med å kjenne empati med menneske. Det gjer det lettare å flambere dei som står i mot ho. Det treng ikkje vere ein brytar som blir vippa over, og som får ho til å miste fullstendig sans og samling. Eg trur ho er ved sine (tilsynelatande) fulle fem neste episode og veit kva ho gjorde.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på det som "galskap". Det har ikke klikka for henne. Jeg ser på det som kalkulerende. Hun har et mål, og dette er hvordan hun oppnår det.

 

I så fall forstår eg endå mindre av det ho gjorde, for det er i sterk kontrast med alt me har sett frå Dany tidlegare i serien. Det heng rett og slett ikkje på greip.

 

Ja, ho sa "Let it be fear", men det kan ho oppnå utan å utrydde halve byen og samtidig skape problem med Jon, Tyrion, Davos osv.

Lenke til kommentar

Hvorfor skuespillerne ikke fikk vite noe er gjentatt i mang et intervju fra skuespillerne. Som oftest at de ikke ønsket å vite noe om hva som skjer og aldri kunne tenke seg å spørre D&D. Kit Harrington ville ikke vite om sitt opphav, ei heller ville John Bradley vite om historiens hemmeligheter. 

 

De forklarer dette med at de som skuespillere da kan bli påvirket av dette ubevisst i sin portrettering. 

 

Det hører også med til historien at GRRM, såvidt jeg husker, ikke forklarte de slutten før utover i sesongene når det i økende grad ble klart at han ikke ble ferdig med bøkene (korriger meg gjerne, er endel år siden nå).

 

Jeg håper inderlig bøkene kommer, og POV-kapittel med Daenerys. 

Endret av Dotten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...