Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, ho sa "Let it be fear", men det kan ho oppnå utan å utrydde halve byen og samtidig skape problem med Jon, Tyrion, Davos osv.

Å se en drage utradere hele Lannister-hæren og Jernflåten på et par minutter bør skape frykt nok. 

 

Det ville strengt tatt vært mer naturlig om hun ble så gal som hun ble etter at hun faktisk beseiret Cersei og satte seg på tronen. En katalysator kunne vært et form for folkeopprør (få allianser = mindre handel og påfølgende hungersnød når vinteren kommer, Nord-Korea-stil) i fellesskap med at Varys og Tyrion gikk imot henne, og hun på den måten ble helt isolert sammen med hæren sin. Dette hadde kanskje krevd noen flere episoder, men ville gitt historien mer troverdighet etter mitt syn.  

Endret av Amoralsk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det valgte hun frykt som virkemiddel da hun angrep Kings Landing og var innstilt på å akseptere overgivelse, selv om det var rimelig motvillig nikk under samtale med Tyrion. Hun forsøkte først å få de til å elske henne, feilet der og gikk så for plan B.  

 

Når seieren var sikret fikk hun en real klikkebyge. Galskapen meldte sin ankomst. Helt i tråd med hva som har skjedd i mang en krig.

 

Forskjellen er at hun sitter på et masseødeleggelsesvåpen - det eksisterer ingen sikkerhetsventiler. Enten det er en dronning som rir en drage eller en prinsesse som rir en sjaman, dette er en uke som er en påminner om monarkiets svakheter. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg elsker vendingen historien har tatt, men det blir for enkelt og overdrevet, som om man ser en superhero film.

 

Denne sesongen burde egentlig vært delt opp i tre sesonger: 1 mot Night Kings død, 1 mot Cerseis død og en siste mot Daenerys. Da hadde man hadd tid til å bygge opp mer komplekse karakterer (som Euron og Night King) og bygge opp sinne, paranoiaen og frustrasjonen til Daenerys.

 

Men actionmessig og filmatisk var det helt fantastisk og helt enestående til å være en TV-serie.

Endret av kilik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvordan hadde historien utartet seg hvis Cersei overga seg i utgangspunktet og Missandei ble løslatt? Hadde Daenerys da også slaktet en hel landsby med sivile?

 

Det jeg og mange mener er vel at det ikke har vært en god nok 'trigger' til at hun skulle bikke over slik det skjedde. Unntaket er om dette er noe som hadde skjedd uansett og at det ikke er noen rasjonell forklaring annet enn at hun rett og slett er gal. Hvis det stemmer, så trenger man ikke tenke på at det bryter totalt med hennes karakter fra tidligere. 

 

Er man gal, så er man vel gal. 

 

Virker bare litt merkelig uansett. Men underholdende er det jo. :)

Lenke til kommentar

Dany er ikke gal. Faren hennes var gal. Broren hennes viste tegn til galskap. Dany er forbanna, lei seg og redd og tror hennes eneste vei frem er frykt - som hun selv sa. Brenn slottet og Cersei. OK. Hele byen? Ehhh. Hun kom til et punkt hvor alt balanserte på en forventningsfull, skuffet, redd, sint og sliten knivsegg. Og det tippet etter min egen mening over på feil avgjørelse - for å oppnå frykt og herredømme. Det betyr ikke at hun er gal i min bok. Hun er drevet av mye, men ikke galskap, IMO. Og som en slags bakgrunn til dette må man ikke glemme at vår egen verdenshistorie er full av personer som i dag er sett på som både gode og onde som har brent ned, rasert, drept og ruinert byer og land.

 

Dany sin rolle i fortellingen er en interessant en i det at da jeg så siste episode sa en kamerat "gjør det" rett før hun startet flammeverket. Hun har bygget opp en slags "good will" til å gjøre dette og folk vil at det skal skje uten å tenke gjennom hva det faktisk betyr. Død og fordervelse over titusenvis av mennesker - militære eller ei. Og jeg tror mange møtte seg selv i døra da de skjønte hva å brenne byen faktisk betyr.

 

Jeg synes fortsatt at serien 100% trengte èn sesong til WW og èn sesong til Dany/Cersei, og at Dany sin tvist nå i siste episode kom litt brått. Episoden som en helhet hadde jeg mye mindre problemer med enn andre i denne sesongen, men likevel. God historie, dårlig gjenfortelling. Og Euron suger balle som vanlig. Herregud så skuffet skuespilleren må ha blitt da han skjønte hva Euron skulle bli i serien.

Endret av Lakus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

This year, the oldest American Khaleesis are turning 8, perhaps old enough to watch the show with their own parents and wonder why the woman they’re named after just torched an entire city.

 

Synes 8 år er alt for ungt til å se denne serien

Kanskje 14 år om de er modne nok, siden det er mye nakenhet og dreping

Lenke til kommentar

Det har vel ikkje blitt diskutert i serien at Jon òg er ein Targaryen mtp. at han kan bli gal, ref. "Every time a Targaryen is born, the gods flip a coin". Kanskje han blir The Mad King i siste episode og tar makta i lag med The Mad Queen og regjerer med ei hard hand. Det hadde jo vore moro.

Lenke til kommentar

Det har vel ikkje blitt diskutert i serien at Jon òg er ein Targaryen mtp. at han kan bli gal, ref. "Every time a Targaryen is born, the gods flip a coin". Kanskje han blir The Mad King i siste episode og tar makta i lag med The Mad Queen og regjerer med ei hard hand. Det hadde jo vore moro.

Hva med foreldrene til dany? De var vel i slekt om jeg forstår det riktig? Kan jo være et resultat av innavl som gjør at hun ble som hun ble.

Jon derimot er jo født av blanding av Stark og targaryen, altså "friskere" genetisk.

Klarer ikke å se for med de to herkse sammen på noen måte. Uansett hvor gal Jon måtte bli

Lenke til kommentar

Hva med foreldrene til dany? De var vel i slekt om jeg forstår det riktig? Kan jo være et resultat av innavl som gjør at hun ble som hun ble.

Jon derimot er jo født av blanding av Stark og targaryen, altså "friskere" genetisk.

Klarer ikke å se for med de to herkse sammen på noen måte. Uansett hvor gal Jon måtte bli

 

Jupp. Bror og søster om jeg husker korrekt. 

 

Litt bedre genetisk miks hos Jon, men fortsatt en høy risikofaktor. 

 

Ellers: Reaksjonene til mange er det jeg vil klassifisere som hysteri. Men det hører hjemme med en serie som skaper såpass engasjement. Det er et godt tegn på at man har et (for godt) liv om en episode av en serie kan ødelegge dagen.

 

Jeg er fortsatt satt helt ut av takknemlighet overfor de som klarer å bringe en serie som dette til livs, men så er jeg også et gammalt fossil som husker 80- og 90-tallet. Det er jevnt over som å sitte på en stol i himmelen det HBO og co varter opp med for tiden. Mentality:

 

Endret av Dotten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antar Daenerys vil krones til dronning i starten av neste episode, men at Jon vil bestride det etter det som har skjedd og bli tatt til fange. 

 

Serien har hintet hele sesongen om et bånd mellom Sansa og Tyrion, så de vil nok danne en allianse mot det nye regimet. Sansa vil redde Jon, Arya vil drepe Daenerys, Jon vil ta livet av Drogon. Jon oppløser kongedømmet, "breaking the wheel".

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...