Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Vikings har lavere budsjett, men jeg synes de har bedre kampscener med Ivar Boneless i spissen, karakterutviklingen der er generelt bedre. Ivar Boneless og Daenarys har den del likheter, men Ivar Boneless viser stadig en mer en brutal side ved seg, og han har en god karakterutvikling i motseting til Daenarys i GoT.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig hun fryktet at hun var blitt lurt. Husk at Tyrion sa at klokkene ville ringe og portene åpnes. Her var det bare klokkene som ringte - ingen åpnet portene. Så mulig Daenerys fryktet at hun ble lurt av Cersei som hadde et nytt kort opp i ermet.

Det var ikke det produsentene sa.

 

 

 

Jeg ser ikke på det som "galskap". Det har ikke klikka for henne. Jeg ser på det som kalkulerende. Hun har et mål, og dette er hvordan hun oppnår det.

Se over. Det var ikke det produsentene sa.

 

Og hva skulle målet hennes vært?

 

Ganske interessant at de som forsvarer de udugelige produsentene ikke engang klarer å bli enige med seg selv om hva som egentlig skjedde...

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du ikke helt fikk det som du ville ha og nå sutrer du over den nest siste episoden som vi fikk :p

Jo dany har vært gal ganske lenge igrunn og det som skjedde i s08e05, det var som forventet.

nei vent, det kom ikke som noen stor overraskelse at hu kunne gjøre noe slik, sånn jeg så det hvertfall :p

Eh, siden dette er GoT hadde jeg ingen forventninger om hva som kom til å skje. Jeg gikk inn i sesong 8 med åpent sinn. Problemet mitt er ikke det som har skjedd som sådan, men måten det har skjedd på.

 

Dette har jeg forklart i en haug med innlegg nå, men du er tydeligvis fast bestemt på å ignorere det jeg faktisk skriver for å kunne angripe ,eg.

 

Og nei, hun har aldri gjort noe som er i nærheten av å drive folkemord før. Vreden hennes har alltid gått mot noen som har gjort noe galt mot andre eller henne. Og så skrev jeg mer i innlegget som du så uærlige bare hoppet over for å kunne angripe meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes det er interessant hvor forskjellig vi ser denne serien. 

 

For meg har det ligget i kortene lenge at Dany kunne bikke over og falle for galskapen som ligger i hennes familie. Jo mer ut i sesongene vi kom, jo mer fremtredende ble det for meg. Til jeg nå i denne sesongen satt og håpet på at det ville skje - jeg ble så glad! Selvsagt ikke glad for handlingen hennes, men for karakterutviklingen.

 

Andre igjen har ikke sett det komme i det hele tatt og anser det enten som lyn fra klar himmel eller et så stort hopp at de ikke klarer å kombinere Dany før denne episoden med det som skjedde.

 

Tydeligvis er det ganske mange som tenker som sistnevnte, siden det er så mange som reagerer på denne episoden. Jeg står her på sidelinja og ser på alle som er sjokkert, overrasket, ikke så det komme, ikke ser utviklingen, gir dårlig karakter til episoden... og synes vel egentlg bare det hele er litt rart. For meg var det så opplagt, jeg klarer ikke helt å se at andre ikke ser det.

Hvilken karakterutvikling? Igjen, frampek er ikke karakterutvikling.

 

Og igjen: Folk reagerer ikke fordi huh klikket, men på grunn av måten det ble gjort på. Hadde det blitt gjort med eleganse og reell karakterutvikling som det man så i de første sesongene så hadde ingen reagert. Hadde hendelsen vært logisk og sammenhengende, så hadde ingen reagert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok av eksempler på folk som har klikket helt og prøvd drepe så mange som mulig med skytevåpen. Hadde de hatt en drage, er det nok lite som hadde stoppet dem fra å brent ned hele byer.

 

Det er også forskjell på å gjøre noe for moro skyld, og å gjøre noe i affekt.

De klikker ikke bare uten grunn. Det er grunner til at de klikker, og hvis man skal lage en TV-serie om dem så er det viktig at seerne får innblikk i disse grunnene.

 

Men det eneste du gjør nå er å forsvare late eller udugelige forfattere som enten ikke klarte eller ikke orket å lage en troverdig fremstilling av ferden inn i galskapen. Du bekrefter altså det kritikerne sier. Som sagt, elendige produsenter.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De klikker ikke bare uten grunn. Det er grunner til at de klikker, og hvis man skal lage en TV-serie om dem så er det viktig at seerne får innblikk i disse grunnene.

Uten grunn? Kødder du nå? Tror du må se serien en gang hvis du mener at hun klikket uten grunn. Man får nok innblikk her til å skjønne hvorfor hun klikker, selv om enkelte må ha grunnene inn med teskje.

Endret av RRhoads
  • Liker 5
Lenke til kommentar

At hun kom til å miste det har nå vært mistenkt og i mine øyne en utvikling som alle såg komme. Hekomo mener sikkert at det ikke er karakterutvikling og det er sikkert helt topp.

 

Men at hun skulle miste det så til de grader...?

 

Hun har jo brukt dragene til å grille mer eller mindre uskyldige kun fordi de ikke ville bøye knær for henne.

 

Det har nå hvertfall de rundt henne mislikt sterkt. Unnskyldningen med egg og omelett har blitt brukt til grovere og grovere ting.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Halvtimes video om episoden, fra HBO:

 

Jo mer man lærer om produsentenes tanker, desto mer tilbakestående virker de:

 

 

Jeg ser også den delen der de snakker om at Tyrion har valget om å forråde sin beste venn eller dronningen sin. Hvis disse tegnene på galskap var så tydelige, så er det jo ekstremt merkelig at den observante, smarte og menneskekjennende Tyrion ikke plukket opp disse tegnene!

 

Og så har vi det med at det ikke bare er Dany som plutselig klikker, men også Grey Worm, og til og med Stark-hæren som setter i gang med ren nedslakting av kvinner og barn, voldtekt, osv. Helt ut av det blå. Og de gir en lang faen i Jons ordre. Sånn helt plutselig. WTF?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er nå ganske enig med ham. Det blir veldig mye sutring og veldig mye overdreven kritikk.

Problemet er at hverken han eller du tar opp kritikken som faktisk fremsettes. I stedet tyr dere til stråmenn og lyver om kritikken og kritikerne, for da slipper dere å forholde dere til det kritikken faktisk går ut på.

 

Selvsagt blir det "mye sutring og veldig mye overdreven kritikk" når dere forholder dere til en stråmann og ikke det kritikken faktisk går ut på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten grunn? Kødder du nå? Tror du må se serien en gang hvis du mener at hun klikket uten grunn. Man får nok innblikk her til å skjønne hvorfor hun klikker, selv om enkelte må ha grunnene inn med teskje.

Hva er grunnen? Som gjentatt flere ganger nå: Frampek er ikke karakterutvikling.

 

 

 

At hun kom til å miste det har nå vært mistenkt og i mine øyne en utvikling som alle såg komme. Hekomo mener sikkert at det ikke er karakterutvikling og det er sikkert helt topp.

 

Men at hun skulle miste det så til de grader...?

 

Hun har jo brukt dragene til å grille mer eller mindre uskyldige kun fordi de ikke ville bøye knær for henne.

 

Det har nå hvertfall de rundt henne mislikt sterkt. Unnskyldningen med egg og omelett har blitt brukt til grovere og grovere ting.

Hun har ikke "grillet" uskyldige før. Alle har vært noen som har gjort noe mot henne eller andre. Tvert imot, at et eneste barn døde på grunn av en av hennes drager var nok til at hun låste dem inne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Debatten her går i sirkler nå.

 

Som jeg tror jeg har skrevet i 2-3 innlegg allerede så går ikke kritikken (eller, den gode kritikken) på at det ikke er blitt bygd opp til at Dany kan bli en mindre sympatisk hersker på sikt, men at selve skiftet som skjedde i episode 5 var for drastisk og kom for fort. Det er blitt bygd opp til at Dany blir mer hensynsløs, men ikke til den grad at hun griller småbarn når hun for noen sesonger siden fikk en personlig krise over ett grillet barn. Det fordrer en omtrent 180 graders personlighetsendring og det er ikke mulig å gjøre på en troverdig måte på de få minuttene Dany har hatt på skjermen i sesong 8.

 

Som vi alle vet så er det opplest og vedtatt at de måtte avslutte serien på kortere tid enn hva historien krevde, og det er helt åpenbart at hennes karakterutvikling er blitt satt i høygir pga. dette. Hun måtte grille sivile i King's Landing for å legge opp til en konflikt med Jon i finalen, men de hadde ikke tid til å gi henne troverdige incentiver til dette.

 

Selvfølgelig kan man si at det var hennes innavlede gener som nå plutselig gjorde så det klikket for henne på det verste tenkelige tidspunktet, men kom igjen. Dette blir i tynneste laget.

 

Vikings har lavere budsjett, men jeg synes de har bedre kampscener med Ivar Boneless i spissen, karakterutviklingen der er generelt bedre. Ivar Boneless og Daenarys har den del likheter, men Ivar Boneless viser stadig en mer en brutal side ved seg, og han har en god karakterutvikling i motseting til Daenarys i GoT.

 

Absolutt en troverdig karakterutvikling, men Ivar var aldri helt god til å begynne med. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hun har ikke "grillet" uskyldige før. Alle har vært noen som har gjort noe mot henne eller andre. Tvert imot, at et eneste barn døde på grunn av en av hennes drager var nok til at hun låste dem inne.

De som nektet å bøye kne.

 

Skal ikke så mye til før det er innafor å grille de da altså? Bare de nekter og bøye seg så er man helt frisk om man svir de til kull?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Debatten her går i sirkler nå.

 

Som jeg tror jeg har skrevet i 2-3 innlegg allerede så går ikke kritikken (eller, den gode kritikken) på at det ikke er blitt bygd opp til at Dany kan bli en mindre sympatisk hersker på sikt, men at selve skiftet som skjedde i episode 5 var for drastisk og kom for fort. Det er blitt bygd opp til at Dany blir mer hensynsløs, men ikke til den grad at hun griller småbarn når hun for noen sesonger siden fikk en personlig krise over ett grillet barn. Det fordrer en omtrent 180 graders personlighetsendring og det er ikke mulig å gjøre på en troverdig måte på de få minuttene Dany har hatt på skjermen i sesong 8.

 

Som vi alle vet så er det opplest og vedtatt at de måtte avslutte serien på kortere tid enn hva historien krevde, og det er helt åpenbart at hennes karakterutvikling er blitt satt i høygir pga. dette. Hun måtte grille sivile i King's Landing for å legge opp til en konflikt med Jon i finalen, men de hadde ikke tid til å gi henne troverdige incentiver til dette.

 

Selvfølgelig kan man si at det var hennes innavlede gener som nå plutselig gjorde så det klikket for henne på det verste tenkelige tidspunktet, men kom igjen. Dette blir i tynneste laget.

 

enighet
Lenke til kommentar

Det er blitt bygd opp til at Dany blir mer hensynsløs

På hvilken måte?

 

 

 

 

De som nektet å bøye kne.

 

Skal ikke så mye til før det er innafor å grille de da altså? Bare de nekter og bøye seg så er man helt frisk om man svir de til kull?

Du mener de som kjempet mot henne og prøvd å drepe henne, og fortsatt nektet å underkaste seg da de hadde tapt? Som aktet å fortsette kampen mot henne?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De som nektet å bøye kne.

 

Skal ikke så mye til før det er innafor å grille de da altså? Bare de nekter og bøye seg så er man helt frisk om man svir de til kull?

Dei som nekta etter å ha kjempa mot ho og tapt slaget, ja. Det er slett ikkje urimeleg i den tida serien er sett til. Ho brukar Drogon, andre hadde brukt øks, sverd, tau eller anna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hun har gått fra å være en naiv ungjente til å være en hersker som kan ta vanskelige avgjørelser som å henrette mennesker i de tilfellene der det lønner seg. Karakterutviklingen hennes har vært veldig god helt frem til de fikk hastverk.

Hun gikk fra naiv ungjente til hersker for lenge siden. Da etter GRRMs karakterutvikling.

 

Hun har så plutselig gått over fra å kun henrette de som går mot henne (og få helt panikk når en av barna hennes dreper et menneskebarn), til å begå folkemord. Jeg ser ikke hvordan dette har bygget seg opp. Hun har vært "hensynsløs" hele veien - mot de som er en trussel mot henne, men også klar på at hun ikke er som faren sin og at hun skal redde de uskyldige.

 

Bare se på hvordan et helt folk hyllet henne som "mor" da hun befridde dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dei som nekta etter å ha kjempa mot ho og tapt slaget, ja. Det er slett ikkje urimeleg i den tida serien er sett til. Ho brukar Drogon, andre hadde brukt øks, sverd, tau eller anna.

Oppi alt dette glemmer visst folk at ingen i GoT-universet er uskyldsrene. Jon Snow henrettet en guttunge, for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...